Permalänk

Ny dator för 15 000, Hänger sig.

Hej! Min polare köpte en dator för 15 000.

i7 6700K 4.0GHz Skylake

MSI Z170 Gaming

G2 EVGA 750W

LPX 2133MHZ Corsiar Veangence

SSD Samsung EVO 850 250GB

2TB Seagate HDD

R9 390 8GB Asus Radeon

_________________________________________

Vi satte ihop datorn och allt funkar som det ska men ibland så fryser datorn och skickar ut något skrikande ljud i högtalare/headset.

När den fryser måste vi stänga av datorn och sätta på den igen. Vi har kollat temperaturerna och dom är bra, Detta kan hända vart som helst, Brukar hända vid spelande av ARK och Battlefield 4, men det har också uppstått när han bara lämnat datorn tex och inte gör något på datorn.

Allt verkar ju fint med datorn förutom dessa frysningar.

Det känns lite som att det är fel inställningar i volten på moderkortet/minnena.

Vad har ni för tips?

Mvh Markus + Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej! Min polare köpte en dator för 15 000.

i7 6700K 4.0GHz Skylake

MSI Z170 Gaming

G2 EVGA 750W

LPX 2133MHZ Corsiar Veangence

SSD Samsung EVO 850 250GB

2TB Seagate HDD

R9 390 8GB Asus Radeon

_________________________________________

Vi satte ihop datorn och allt funkar som det ska men ibland så fryser datorn och skickar ut något skrikande ljud i högtalare/headset.

När den fryser måste vi stänga av datorn och sätta på den igen. Vi har kollat temperaturerna och dom är bra, Detta kan hända vart som helst, Brukar hända vid spelande av ARK och Battlefield 4, men det har också uppstått när han bara lämnat datorn tex och inte gör något på datorn.

Allt verkar ju fint med datorn förutom dessa frysningar.

Det känns lite som att det är fel inställningar i volten på moderkortet/minnena.

Vad har ni för tips?

Mvh Markus + Linus

Drivrutinerna som kraschar och försöker återställa sig, men misslyckas?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Drivrutinerna som kraschar och försöker återställa sig, men misslyckas?

Står ingenting om det och jag har inte sett att någonting slutar att fungera. Jag börjar dock misstänka SSD'n, eftersom det kan hända när som helst.

Permalänk
Medlem

Memtesta minnena kanske? Biosuppdatering?

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med min dator.. Jag uppdaterade mitt bios till en nyare version. efter det så löste sig allt

Permalänk
Medlem

http://www.msi.com/support/mb/Z170A-GAMING-M7.html#down-bios checka denna för nedladdning av bios till din polares modekort

Permalänk
Medlem

@Makaveli1: Jag hade liknande problem med just frysningar och ljudloop på nybyggd dator med windows 10, prövade detta:

https://www.youtube.com/watch?v=6S8bLMfH4Gs

Funkar hittills

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makaveli1:

Står ingenting om det och jag har inte sett att någonting slutar att fungera. Jag börjar dock misstänka SSD'n, eftersom det kan hända när som helst.

OK, har ni kollat upp SSD:n och vilket skick den är i?

Här är ett verktyg för att se vilket skick den är i:
http://ssd-life.com/

Permalänk
Medlem

@anon183825: Om det hade varit fel på ssd disken. Hade inte dom problemen visat sig tidigare? tex vid installationen av windows ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Metalwar:

@Black Zero: Om det hade varit fel på ssd disken. Hade inte dom problemen visat sig tidigare? tex vid installationen av windows ?

Kanske, kanske inte.
Jag vill bara försöka hjälpa dem att utesluta alla faktorer som kan spela in.

Jag vet när jag sålde min SSD för ett tag sedan gjorde jag klart för mig att kolla upp skicket på den och den visade kanonvärden och köparen har inte hört av sig ännu.

Man måste kolla allt för att sedan bocka av sak för sak, det är iallafall vad jag skulle gjort om jag köpt en dator för 15.000 idag.

Permalänk
Medlem

@anon183825: Jo du har absolut rätt i det

Permalänk
Skrivet av Voff89:

Memtesta minnena kanske? Biosuppdatering?

Vi kör på bios + memtest nu, återkommer med svar.

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det är annars med nyare hårdvara. men kunde bli samma symptom om man satt minnena i olika kanaler. om man kör på 2 minnen dvs.

Permalänk
Skrivet av Voff89:

Memtesta minnena kanske? Biosuppdatering?

Skrivet av Metalwar:

http://www.msi.com/support/mb/Z170A-GAMING-M7.html#down-bios checka denna för nedladdning av bios till din polares modekort

Skrivet av anon183825:

Kanske, kanske inte.
Jag vill bara försöka hjälpa dem att utesluta alla faktorer som kan spela in.

Jag vet när jag sålde min SSD för ett tag sedan gjorde jag klart för mig att kolla upp skicket på den och den visade kanonvärden och köparen har inte hört av sig ännu.

Man måste kolla allt för att sedan bocka av sak för sak, det är iallafall vad jag skulle gjort om jag köpt en dator för 15.000 idag.

Vi kan tyvärr inte updatera BIOS eller köra memtest just nu. Trodde man kunde göra det utan att flasha via usb, Vi har ingen USB sticka här pga flytt.

Vi kollade dock, vi har den senaste bios verisionen 1.4.

Han ska testa windows 10 nu, så får vi se om vi kan skaffa en sticka imorrn.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

OK, har ni kollat upp SSD:n och vilket skick den är i?

Här är ett verktyg för att se vilket skick den är i:
http://ssd-life.com/

Testade detta, den gick igenom fint! 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej! Min polare köpte en dator för 15 000.

i7 6700K 4.0GHz Skylake

MSI Z170 Gaming

G2 EVGA 750W

LPX 2133MHZ Corsiar Veangence

SSD Samsung EVO 850 250GB

2TB Seagate HDD

R9 390 8GB Asus Radeon

_________________________________________

Vi satte ihop datorn och allt funkar som det ska men ibland så fryser datorn och skickar ut något skrikande ljud i högtalare/headset.

När den fryser måste vi stänga av datorn och sätta på den igen. Vi har kollat temperaturerna och dom är bra, Detta kan hända vart som helst, Brukar hända vid spelande av ARK och Battlefield 4, men det har också uppstått när han bara lämnat datorn tex och inte gör något på datorn.

Allt verkar ju fint med datorn förutom dessa frysningar.

Det känns lite som att det är fel inställningar i volten på moderkortet/minnena.

Vad har ni för tips?

Mvh Markus + Linus

Ni har inte råkat sätta den i någon överklocks mode i bios?

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makaveli1:

Testade detta, den gick igenom fint! 100%.

Härligt att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Vi kan tyvärr inte updatera BIOS eller köra memtest just nu. Trodde man kunde göra det utan att flasha via usb, Vi har ingen USB sticka här pga flytt.

Vi kollade dock, vi har den senaste bios verisionen 1.4.

Han ska testa windows 10 nu, så får vi se om vi kan skaffa en sticka imorrn.

BIOS kan du uppdatera via MSIs Live Update (Osäker på namn, böt precis från ett msi-moderkort) med ett knapptryck.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Ifall han kör på 2 minnen kolla så dom är installerade enligt bild!
Vågar nästan sätta pengar på att det är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickarn:

Ifall han kör på 2 minnen kolla så dom är installerade enligt bild!
Vågar nästan sätta pengar på att det är problemet.

Datorer kraschar ju inte bara för att man inte kör dual channel

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köra detta programmet ifall datorn får blåskärm, nu vet jag inte om du får en minnesdump i ditt fall. Men du kan ju dra hem programmet och prova, ruggigt enkelt att använda!

http://www.resplendence.com/whocrashed

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Datorer kraschar ju inte bara för att man inte kör dual channel

Det är inte vad som står på bilden heller, utan att minnesplatserna ska fyllas i en viss ordning, vilket är normalt.

Jag hade ett liknande problem, i mitt fall hjälpte det att klocka ner mina minnen från 2400 till 2133.

Permalänk
Avstängd

köra en memtest är väll en bra början för att se så inte nått minne är keff

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Datorer kraschar ju inte bara för att man inte kör dual channel

Kanske inte krashar. Men har varit med om en dator som dom var felmonterade i från butik och den kunde man behöva starta om 10gånger innan den boota. Konstiga skärande ljud i högtalarna, seg som satan

Permalänk
Medlem

Minns att jag hade liknande problem när jag byggde min förra dator för ett par år sedan, visade sig att minnena var dåliga, böt till ett par andra och det löste sig.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |