Windows 10 kommer kunna aktiveras med nyckel för Windows 7, 8 och 8.1

Permalänk
Medlem

@Wizbro:

yes and the true sercret name of w10 is Skynet

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Att gå från Windows 8.1 till Windows 8.2 aka Windows 10 är väll inget större steg?

Rent utseendemässigt, nej, men man har ju läst om diverse problem och strul med drivrutiner och annat jox, väntar nog tills det är mer stabilt, Windows 8.1 fungerar finfint för mig just nu.

Permalänk
Medlem

Kommer ändå vara hårdvarulåst som jag förstår det så det spelar mindre roll...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är ju ändå ingen som fortfarande använder Windows XP och Windows Vista.
Alla dom har ju redan migrerat över till nyare system.
Så varför låter dom inte XP och Vista nycklar också fungera?

Blir det inte lite moment 22 där? "...ingen använder xp/vista, så då borde xp/vista nycklar bli w10 nycklar". Men om ingen använder det varför ska man då konvertera det till w10.

Side note: jag har förövrigt en HTPC i biosalongen med Windows Vista, slö o seg att man inte vill starta upp den då det nästan tar fem minuter från start till att man kan göra något med datorn.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bra att de lyssnar på kunderna. Men de ska ha en liten känga för att de inte gjorde på detta sättet från början. Hade många sluppit den förvirringen som varit.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Antar att detta betyder att det blir betydligt lättare att gå från en 32 till en 64 bits version av Windows vilket är onödigt struligt just nu.

Bra.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av wormie88:

Jag har installerat Windows 10 från 7. Drabbades av problemet att wifi slutade fungera. Vill nu försöka installera om Windows 10 men hittar ingen möjlighet. Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att detta har med ämnet på tråden att göra, men problemet är säkert att det inte finns drivrutiner som fungerar för WLAN-enheten installerade som passar till windows 10. Rådet är att manuellt leta efter sådana hos tillverkaren av kretsen/enheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Blir det inte lite moment 22 där? "...ingen använder xp/vista, så då borde xp/vista nycklar bli w10 nycklar". Men om ingen använder det varför ska man då konvertera det till w10.

Fast nej.

Nu så är det ju över 12% som använder XP enligt statistik, och lite drygt 1.7% som använder Vista.
Och det är knappast "ingen använder".

Dock sjunker det ju undan för undan då fler byter till W7, men det går trögt, och kommer fortsätta gå trögt.
Då man går efter principen "varför byta ut det när det fungerar?".
Vilket på ett sätt är sant, man ska inte pilla i fungerande saker för det är då det blir problem, fast på andra sidan så kör man ett os som inte har support (om man inte köper licens för uppdateringar framöver) och då riskerar att det finns brister som inte är rättade, vilket gör att man riskerar intrång.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Känns logiskt. Är det gratis att uppgradera om man äger någon av de versionerna så ska det ju liksom inte behöva vara krångligt med installationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Blir det inte lite moment 22 där? "...ingen använder xp/vista, så då borde xp/vista nycklar bli w10 nycklar". Men om ingen använder det varför ska man då konvertera det till w10.

Side note: jag har förövrigt en HTPC i biosalongen med Windows Vista, slö o seg att man inte vill starta upp den då det nästan tar fem minuter från start till att man kan göra något med datorn.

Precis så dom hade inte förlorat något på att vara lite sjyst mot dig och låta dig uppdatera din Vista-baserade HTPC till Windows 10.

Permalänk
Medlem

Det kommer fortfarande inte att fungera om man bygger en ny dator. Det kommer inte att gå och ange Windows 7 nyckeln vid nyinstallation av Windows 10 på en helt ny dator om inte Windows 7, 8 eller 8.1 registrerat hårdvaran först. Så många timmar installation av gammalt OS med uppdateringar innan en clean install av Windows 10 kan göras på en nybuggd dator. Om jag inte missförstått något ska väl tilläggas...

Permalänk
Medlem

Undrar just om w7/8 licensen brinner inne när man aktiverar w10 eller om nyckeln kommer att funka till bägge två?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

Om man inte har nyckeln kvar (Köpte windows 7 2010. Tappade bort den kort efter.)
Hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

Om man inte har nyckeln kvar (Köpte windows 7 2010. Tappade bort den kort efter.)
Hur gör man då?

Har du ingen nyckel får du ingen uppgradering.

Är den nyckeln installerad på din dator just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har du ingen nyckel får du ingen uppgradering.

Är den nyckeln installerad på din dator just nu?

Jag har redan uppgradeta till w10, behövde aldrig skriva in en produktnyckel.
Tänkte mer om jag behöver formatera i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så har det alltid varit, skillnaden att man slipper "upgrade" processen. Som det ser ut nu kommer man behöva köpa en Win 10 nyckel vid byte eller större uppgradering av datorn.

Skrivet av JonatanR:

det framgår väl inte att man kommer kunna använda nyklarna om ett år? men att man kan använda nycklarna istället för det "gamla" sättet tills den 29 juni?

hoppas du förstod för vet inte om jag formulerade mig som en kratta

Tyvärr har ni nog rätt, jag läste mig lite blind på hur SC skrivit det; "då äldre nycklar framöver kommer kunna användas vid aktivering."

Å andra sidan verkar det vara oklart hurvida man kan använda en nyckel i framtiden, som du en gång "uppgraderat" till W10 med. Min tolkning är att det endast går att installera W10 med dessa äldre nycklar under ett års tid, men så kanske inte är fallet?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tyvärr har ni nog rätt, jag läste mig lite blind på hur SC skrivit det; "då äldre nycklar framöver kommer kunna användas vid aktivering."

Å andra sidan verkar det vara oklart hurvida man kan använda en nyckel i framtiden, som du en gång "uppgraderat" till W10 med. Min tolkning är att det endast går att installera W10 med dessa äldre nycklar under ett års tid, men så kanske inte är fallet?

om man kollar i speccy så får man en ny produktnyckel ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Går det här att kombinera på något sätt med en förinstallerad oem license?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

Någon som vet om man kan gå från Windows 10 till 8.1 om man har köpt en 8.1-nyckel?

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Skrivet av segen:

Vänta nu... folk på MS tänker logiskt och faktiskt underlättar för kunderna??.... nånting stämmer inte...

IT'S A TRAAAAAP!!!!!

Ju fler de kan $pionera på de$tå bättre.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

har redan provat att skriva in min 8.1 siffer kod, men än så länge funkar det inte..

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

har redan provat att skriva in min 8.1 siffer kod, men än så länge funkar det inte..

Använder du Windows 10 Insider Preview Build 10565?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Använder du Windows 10 Insider Preview Build 10565?

Nej, det tror jag inte, har ingen aning om de tror ja

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas detta även gäller oss som sitter med OEM-nycklar. Microsoft har varit duktig på att strunta totalt i de licenserna tidigare.

Först med Media Creation Tool och Windows 8.1 som jag faktiskt kunnat få en fungernade ISO direkt ifrån Microsoft.

OEM nyckel är ju inte MS ansvariga, alls, så jag förstår varför de gör så. Med OEM så ligger all support på leverantören av datorn som nyckeln är installerad på.

Tar man genvägar och gör "egen" med OEM nyckel, så är man sin egen support och får då lösa allt själv, både gällande skivor, support och återställning.

Skrivet av str8forthakill:

@Paddanx: Det fungerar precis som planerat, du får inte Windows 10 gratis :).
Efter 2016-07-29 tror jag det var, kommer du inte kunna aktivera/återaktivera Windows 10 uppgradering vid ändring av hårdvara eller dylikt.

Vet, det är så det är tolkat nu och jag själv tror det blir så också. Men där finns lite text och diskussioner på forumet ang Retail nycklar som enligt EULA ska kunna byta hårdvara och behålla mjukvaran. (kolla EULA själv, 4b).

"If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you."

Dvs, om nyckeln har uppgraderats en gång, från Retail som är köpt separat, så bör du kunna fortsätta använda den på annan hårdvara som tillhör dig. Sen är det en fråga om tolkning och fråga om något kommer ändras.

Huruvida detta är riktiga tanken eller missförstånd, samt hur det ska gå till vet jag inte. Men därför såg jag lite hopp iom denna nyhet, och ansåg den var värd att tipsa om
Inget av det är dock bekräftat, så det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainForce:

Någon som vet om man kan gå från Windows 10 till 8.1 om man har köpt en 8.1-nyckel?

Det går. kolla här: http://www.thewindowsclub.com/rollback-from-windows-10

Det är väll dock om man installerat 8.1 först och uppgraderat den till W10.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JG09:

Rent utseendemässigt, nej, men man har ju läst om diverse problem och strul med drivrutiner och annat jox, väntar nog tills det är mer stabilt, Windows 8.1 fungerar finfint för mig just nu.

Har du inget konstigt i din dator är det rätt säkert att uppgradera. Har själv en dator med moderkort från 2011 och det funkar utan mankemang.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Pumpdave: Om man gjorde en ren installation då man uppgraderade? Går det ändå?
Sen hittar jag inget alternativ som i guiden att gå tillbaka till 8.1 i min dator.. :S

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Otroligt! Trodde inte MS kunde rädda W10-uppgraderingstjafset på något sätt, sen går de å gör detta.

Ruskigt imponerande MS.

Nu behöver man inte längre gå och oroa sig över att behöva köpa en W10-licens om man bestämmer sig för att byta dator om ett år!

Den här funktionen fungerar säkert inte om ett år.... Men klokt att du väntar så länge som möjligt. Och för de flesta funkar ju 7:an i många år till.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Makalöst ! MS lägger till nånting som användare faktiskt vill ha ? !
Nu återstår det bara 10-15 fler "fixar" innan W10 kan släppa beta statusen och bli redo för release !

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Det handlar om att man kan flytta retail uppgraderingen fram tills erbjudandet tar slut 2016-07-29, OEM är låst på enhenten man uppgraderade på, den uppgraderingen kan ej flyttas till annan hårdvara. Retail uppgraderingen beter sig som en OEM, efter det datumet går det inte att aktivera igen, dvs man har Windows 10 för "life of the device".

Det enda det här innebär är att man slipper installera bas-OS'et man uppgraderar ifrån.