Nytt grafikkort - Objektiva råd?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort - Objektiva råd?

Tja kungar! Ber redan nu om ursäkt för forumets trettioelfte tråd angående nytt grafikkort. Men expertrådet behöver tillkallas.

Ska uppgradera mig från en gtx 760 som belöning för att ha pluggat ihjäl mig inför högskoleprovet. Då finns det ingen bättre morot än att uppgradera sin andra flickvän.. Problemet är bara:

Jag har kikat på en hel del reviews/benchmarks om R9 390, GTX 970, osv. Känner mig något så fruktansvärt kluven. Min budget ligger på ca 4000ish. Jag är riktigt jäkla spartansk och skiter fullständigt i ljudnivå, energikonsumtion. Bryr mig endast om prestanda. Har med all avsikt att överklocka skiten ur..... skiten.

Vad säger ni? Alla åsikter uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Tja kungar! Ber redan nu om ursäkt för forumets trettioelfte tråd angående nytt grafikkort. Men expertrådet behöver tillkallas.

Ska uppgradera mig från en gtx 760 som belöning för att ha pluggat ihjäl mig inför högskoleprovet. Då finns det ingen bättre morot än att uppgradera sin andra flickvän.. Problemet är bara:

Jag har kikat på en hel del reviews/benchmarks om R9 390, GTX 970, osv. Känner mig något så fruktansvärt kluven. Min budget ligger på ca 4000ish. Jag är riktigt jäkla spartansk och skiter fullständigt i ljudnivå, energikonsumtion. Bryr mig endast om prestanda. Har med all avsikt att överklocka skiten ur..... skiten.

Vad säger ni? Alla åsikter uppskattas!

För en riktig spartan så är det ju AMD som gäller.
Kör på R9 290 eller R9 Fury.
Du kommer att bli nöjd oavsett vilket av dom korten du väljer.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Finns ett par 390x för 4000kr också, hade inte tvekat på att ta ett 390x över 390/970 om det var inom budget.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

970 klockar som en GUD, att nå 1.500Mhz core är inte ovanligt.
Dock har den ju 3.5GB buggen (1080p lär du aldrig märka av det).

3.3k är det billigaste jag hittade just nu:
https://www.dustinhome.se/product/5010870692/tiger?ssel=false...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Brukar föredra Nvidia, men är du enbart ute efter prestanta/kr så känns väl ett 390X som det bästa alternativet i den budgeten.

Tror du kan hitta ett Asus 390X DCII för 4000:-.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade valt 970 då det kortet klockar mycket bra. Men har inte lika bra koll på hur amd,s kort klockar, så sök på tester där 970 vs amds motsvarighet där båda korten är överklockade så ser du vilket kort som presterar bäst.

Vet flera som kör 970 i 1080p som inte märker av 3.5gb buggen som folk kallar det.
Jag kommer inte ens upp över 4gb i 1440p iaf de spel jag spelar.

Kommer du spela spel som äter mycket vram så kolla upp hur mycket de använder, använder spelet runt eller över 3.5gb så hade jag valt amd, annars geforce i den budgeten.

Själv hade jag inte valt amd pga erfarenhet,värme,strömtörstighet men nu är det inte jag som söker kort heller

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

För det priset hade jag försökt få tag på ett 390x om möjligt. Annars ett 390.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Tror netonnet har ett 390x för 3990kr. Det blir det självklara valet för det priset. Snabbare än 390/970 och 8gb RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

GTX 970 kan du klocka så de når samma prestanda som ett 980, köp ett g1 gamäng för dom klockar bra

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat denna på ett tag men här #15510503 förhoppningsvis finner du läsningen intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback hörni! Lutar mot att jag kör på 390X från Netonnet. Är lite velig eftersom folk är helt klart delade i denna fråga.

An av anledningarna att jag tvekar är ju helt klart att 970n verkar vara rätt go för att överklocka.
Men de flesta benchmarks jag kollat på verkar det som att 390n vinner över 970n i överklockning också.
Tveksamt alltså.

Några sista kommentarer innan jag bestämmer mig? Någon som har bra argument för att ta en 970 framför 390X som ligger på 3990 på netonnet?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ens gå upp till 390X för att få bättre prestanda än 970 utan det räcker med R9 390.
http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GTX_950_Xtreme_Ga...

I dagsläget är det svårt att motivera 970 iom att kortet bara har användbart 3.5GB, jämfört mot 8GB för 390/390X.

Själv skulle jag köpt Asus Radeon R9 390 Strix Gaming DirectCU III på CDON för 3190kr, det är ett mycket bra pris.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Du behöver inte ens gå upp till 390X för att få bättre prestanda än 970 utan det räcker med R9 390.
http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GTX_950_Xtreme_Ga...

I dagsläget är det svårt att motivera 970 iom att kortet bara har användbart 3.5GB, jämfört mot 8GB för 390/390X.

Själv skulle jag köpt Asus Radeon R9 390 Strix Gaming DirectCU III på CDON för 3190kr, det är ett mycket bra pris.

Värdefull input. Har funderat mycket i liknande banor. Funderar dock på vad som är mest värt, överclockad gigabyte 970 VS överclockad 390 i 1080p? Det kanske oavsätt är mer värt att köra 390 om man tänker långsiktigt?

Permalänk
Medlem

@Thorvald:

I 1080p kommer antagligen en 970 vara litet snabbare överlag om båda korten överklockas. Ser man dock till de senaste releaserna och då speciellt dx12 verkar 390 vara bättre.

Har du tänkt behålla kortet ett tag så är 390 det bättre valet. Det stödjer Async Compute i hårdvaran vilket inte 970 gör. Detta är en viktig dx12 feature som ger mer prestanda.

Utan tvekan ger dock 970 bra performance i 1080p i dx11 titlar. Räkna dock med att behöva byta kortet då Pascal och Artic Islands kommer med HBM2 nästa år. Minnesmängderna ser ut att öka rejält med denna generation.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dazelou:

@Tobeyforce:

I 1080p kommer antagligen en 970 vara litet snabbare överlag om båda korten överklockas. Ser man dock till de senaste releaserna och då speciellt dx12 verkar 390 vara bättre.

Har du tänkt behålla kortet ett tag så är 390 det bättre valet. Det stödjer Async Compute i hårdvaran vilket inte 970 gör. Detta är en viktig dx12 feature som ger mer prestanda.

Utan tvekan ger dock 970 bra performance i 1080p i dx11 titlar. Räkna dock med att behöva byta kortet då Pascal och Artic Islands kommer med HBM2 nästa år. Minnesmängderna ser ut att öka rejält med denna generation.

Har du belägg för detta uttalande? Nyfiken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

@Tobeyforce:

I 1080p kommer antagligen en 970 vara litet snabbare överlag om båda korten överklockas. Ser man dock till de senaste releaserna och då speciellt dx12 verkar 390 vara bättre.

Har du tänkt behålla kortet ett tag så är 390 det bättre valet. Det stödjer Async Compute i hårdvaran vilket inte 970 gör. Detta är en viktig dx12 feature som ger mer prestanda.

Utan tvekan ger dock 970 bra performance i 1080p i dx11 titlar. Räkna dock med att behöva byta kortet då Pascal och Artic Islands kommer med HBM2 nästa år. Minnesmängderna ser ut att öka rejält med denna generation.

Precis det svaret jag letade efter. Tack! Ska fundera lite till. Har fortfarande cirkus 2 veckor innan jag pröjsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Precis det svaret jag letade efter. Tack! Ska fundera lite till. Har fortfarande cirkus 2 veckor innan jag pröjsar.

390 eller 390X just nu, finns inga andra alternativ i den prisklassen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

390 eller 390X just nu, finns inga andra alternativ i den prisklassen.

MVH

Riktigt svår prisklass detta då AMD verkar vara enda vettiga alternativet. Dock så fungerar 390X uselt med dx11 och många som rapporterar om spel som inte går att spela samt att det inte går att streama. Samtidigt verkar de första indikationerna på att det kommer prestera bra i dx12 men detta känns lite långt borta nu.

Personligen hade jag hållt mig borta från denna prisklassen utan kört på följande alternativ.

1. Satsa mer och köp ett 980ti, bästa kort när det gäller framtidssäkring och kommer hålla många år, även när de nya generationerna kommer.

2. Köp ett 970 och klocka upp det till 1500/8000. Inga problem med de flesta kort och slår ett 390 både i prestanda, ljudnivå och temp på denna klock. Sålänge du spelar i 1080p så spelar 3.5gb vram ingen roll och när nästa generation kommer kan du byta till den utan att ha spenderat alltför mycket pengar nu alternativt köpa ett till 970 väldigt billigt och köra SLI. Tycker dock att ett 970 inte ska kosta mer än dryga 3k, ha tålamod, det är ofta rea.

4. Kolla efter begagnat 980. Priset för dessa brukar ligga på runt 3500 och överklockat slår det 390X i prestanda. Finns många på begagnatmarknaden då många byter upp sig till 980ti.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jompa79:

Riktigt svår prisklass detta då AMD verkar vara enda vettiga alternativet. Dock så fungerar 390X uselt med dx11 och många som rapporterar om spel som inte går att spela samt att det inte går att streama. Samtidigt verkar de första indikationerna på att det kommer prestera bra i dx12 men detta känns lite långt borta nu.

Personligen hade jag hållt mig borta från denna prisklassen utan kört på följande alternativ.

1. Satsa mer och köp ett 980ti, bästa kort när det gäller framtidssäkring och kommer hålla många år, även när de nya generationerna kommer.

2. Köp ett 970 och klocka upp det till 1500/8000. Inga problem med de flesta kort och slår ett 390 både i prestanda, ljudnivå och temp på denna klock. Sålänge du spelar i 1080p så spelar 3.5gb vram ingen roll och när nästa generation kommer kan du byta till den utan att ha spenderat alltför mycket pengar nu alternativt köpa ett till 970 väldigt billigt och köra SLI. Tycker dock att ett 970 inte ska kosta mer än dryga 3k, ha tålamod, det är ofta rea.

4. Kolla efter begagnat 980. Priset för dessa brukar ligga på runt 3500 och överklockat slår det 390X i prestanda. Finns många på begagnatmarknaden då många byter upp sig till 980ti.

Låter uppriktigt sagt mest som lösa rykten, har själv inte stött på något sådant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter uppriktigt sagt mest som lösa rykten, har själv inte stött på något sådant.

Ok jag formulerade mig lite klumpigt där. Det har varit problem med AMD´s drivers för dx11 och som jag förstått så verkar det bara drabbat folk med 390x kort. Det är säkert löst nu men tycker ändå det bör tas med i beaktande vid ett eventuellt köp att AMD´s drivers inte är de mest tillförlitliga. Säger inte att Nvidia inte har haft problem men där är de väldigt snabba på att få ut nya updates, speciellt för w10.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jompa79:

Ok jag formulerade mig lite klumpigt där. Det har varit problem med AMD´s drivers för dx11 och som jag förstått så verkar det bara drabbat folk med 390x kort. Det är säkert löst nu men tycker ändå det bör tas med i beaktande vid ett eventuellt köp att AMD´s drivers inte är de mest tillförlitliga. Säger inte att Nvidia inte har haft problem men där är de väldigt snabba på att få ut nya updates, speciellt för w10.

Kan inte riktigt hålla med dig där då jag i.s.s dagligen tittar på nVidias forum där rätt många skriker att de inte fixar deras problem, så att såga AMD för detta känns lite ... hårt. Det kommer alltid att vara problem med saker på båda fronterna och det är ju inte så konstigt då ju mycket dessutom är på G i grafikvärlden.

Psst: jag har ett nVidiakort

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kan inte riktigt hålla med dig där då jag i.s.s dagligen tittar på nVidias forum där rätt många skriker att de inte fixar deras problem, så att såga AMD för detta känns lite ... hårt. Det kommer alltid att vara problem med saker på båda fronterna och det är ju inte så konstigt då ju mycket dessutom är på G i grafikvärlden.

Psst: jag har ett nVidiakort

Jag bara belyser att det varit specifika problem med just 390X eftersom det är aktuellt för tråden. Vad jag vet så har inte Nvidia haft några sådanna problem med något kort i 900 serien, inte i sådan grad att det har varit omöjligt att spela vissa dx11-spel. Att både AMD och Nvidia skulle få problem med w10 var ju inte oväntat men tycker det har löst sig bra.

Jag hoppas också på spännande nyheter och framför allt på bättre resultat från AMD så konkurrensen blir hårdare. Prissättningen på grafikkort idag är uppåt skyarna och ett jämnare marknad hoppas jag får priserna att gå ned.

Permalänk
Medlem

För 4k hittar du ett shysst 980 i marknaden om du har lite tålamod. Valde själv mellan 970/390/390X förra veckan och det blev ett Gigabyte 970 som jag fick tag på för 2600:- på Swec marknad. En av de stora anledningarna till att det blev ett 970 är för att jag har krav på 2xDVI-utgångar vilket 390-korten jag tittade på inte kunde erbjuda.

Nu fick jag dock nya problem i form av att jag har för hög FPS vilket gör att min 4690k börjar flaska... Ska grotta in mig i lösningar till detta i veckan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dazelou:

@Tobeyforce:

I 1080p kommer antagligen en 970 vara litet snabbare överlag om båda korten överklockas. Ser man dock till de senaste releaserna och då speciellt dx12 verkar 390 vara bättre.

Har du tänkt behålla kortet ett tag så är 390 det bättre valet. Det stödjer Async Compute i hårdvaran vilket inte 970 gör. Detta är en viktig dx12 feature som ger mer prestanda.

Utan tvekan ger dock 970 bra performance i 1080p i dx11 titlar. Räkna dock med att behöva byta kortet då Pascal och Artic Islands kommer med HBM2 nästa år. Minnesmängderna ser ut att öka rejält med denna generation.

Maxwell gen 2 (950 och uppåt) har HW-stöd för något som kallas "mixed-mode" vilket ger en grafikkö samt 31 beräkningsköer. Frågetecknet just nu är hur pass bra/dåligt detta mixed-mode fungerar då dagens DX12 drivare inte använder detta, men Nvidia säger att man jobbar på det.

"Now contrary to popular belief, Nvidia’s Maxwell 2.0 does support “Asynchronous Shaders”."

31 beräkningsköer är färre än de 64 köer som finns i GCN, men det är rätt irrelevant då de DX12 spel som är under utveckling idag och använder sig av DX12 compute-kö använder en sådan kö.

"Unfortunately it doesn’t quite scale linearly, and as we’ll see shortly, async compute is indeed working, though even on AMD, very little of the workload is being offloaded to the available ACE’s, and only one ACE is actually being used at that."

Notera att det inte är något dåligt med att Fable Legends bara använder en compute-kö, i praktiken lär det vara full tillräckligt och oavsett finns det ingen vettig anledning att ha fler köer än CPU-trådar, så att Maxwell gen 2 "bara" har 31 beräkningsköer är ett ickeproblem (förutsatt att de faktiskt fungerar) så läge som typiska spelmaskiner har färre än 32 CPU-trådar.

Det är fel att hävda "Detta är en viktig dx12 feature", DX12 specifikationen säger absolut ingenting om hur compute-köer ska implementeras. Tar man t.ex. Kepler så kommer jobb både från compute och grafik (kallas direct-queue i DX12) gå in i samma HW-kö, vilket är helt förenligt med DX12 specifikationen men finns ingen större anledning att skapa en compute kö i detta läge, kan i praktiken faktiskt vara lite mer effektivt att explicit posta allt direkt till direct-kön (som är kan göra allt som compute-kön kan plus att den kan hantera grafik).

Vidare så för jobb som verkligen är helt separata har DX12 en finess som faktiskt har större potential än "async compute", nämligen multi-adapter. De flesta har någon form av integrerad GPU i sin CPU idag och med DX11 används den inte till något alls. I DX12 är det full möjligt att göra t.ex. post-processing, fysikberäkningar m.m. på en iGPU medan det tyngsta lasset dras av dGPUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jompa79:

Jag bara belyser att det varit specifika problem med just 390X eftersom det är aktuellt för tråden. Vad jag vet så har inte Nvidia haft några sådanna problem med något kort i 900 serien, inte i sådan grad att det har varit omöjligt att spela vissa dx11-spel. Att både AMD och Nvidia skulle få problem med w10 var ju inte oväntat men tycker det har löst sig bra.

Jag hoppas också på spännande nyheter och framför allt på bättre resultat från AMD så konkurrensen blir hårdare. Prissättningen på grafikkort idag är uppåt skyarna och ett jämnare marknad hoppas jag får priserna att gå ned.

Jag har inte läst att det skulle vara några speciella problem med 390x, har du någon trovärdig länk?
Verkade faktiskt som att Nvidia hade mer problem med W10 än AMD, så jag tycker argumentet faller, även om det nu har varit något problem med just 390x, är problemet löst så är det.
Skall man dra upp gamla synder, kan tråden bli hur lång som helst, Nvidia hade större problem med sina drivare till Vista, än AMD, men det känns inte riktigt relevant längre.

edit kan tyckas vara lite överkänsligt för detta, men det har förkommit så jädra mycket skitsnack om AMD:s drivrutiner, på forumen, så jag blir extra misstänksam när jag hör något sådant här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av haggis:

För 4k hittar du ett shysst 980 i marknaden om du har lite tålamod. Valde själv mellan 970/390/390X förra veckan och det blev ett Gigabyte 970 som jag fick tag på för 2600:- på Swec marknad. En av de stora anledningarna till att det blev ett 970 är för att jag har krav på 2xDVI-utgångar vilket 390-korten jag tittade på inte kunde erbjuda.

Nu fick jag dock nya problem i form av att jag har för hög FPS vilket gör att min 4690k börjar flaska... Ska grotta in mig i lösningar till detta i veckan.

Enkelt!
Slå på någon form av begränsning på max FPS.
Har för mig att Nvidia har den möjligheten i sina inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Det återstår hur mycket extraprestanda som går att få ut av async compute, men det verkar mycket lovande.
http://gearnuke.com/oxide-dev-console-devs-now-getting-30-ext...

Den lösning som Nvidias har är inte jämförbar med AMDs, så det är väl en definitionsfråga hur man ser på saken, dvs till vilken grad de stödjer async compute. Problemet med Maxwell-korten är att de har mycket högre latens när de växlar mellan grafik och compute.

http://www.extremetech.com/extreme/213519-asynchronous-shadin...

Right now, the best available evidence suggests that when AMD and Nvidia talk about asynchronous compute, they are talking about two very different capabilities. “Asynchronous compute,” in fact, isn’t necessarily the best name for what’s happening here. The question is whether or not Nvidia GPUs can run graphics and compute workloads concurrently. AMD can, courtesy of its ACE units.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dazelou:

@Yoshman:

Det återstår hur mycket extraprestanda som går att få ut av async compute, men det verkar mycket lovande.
http://gearnuke.com/oxide-dev-console-devs-now-getting-30-ext...

Den lösning som Nvidias har är inte jämförbar med AMDs, så det är väl en definitionsfråga hur man ser på saken, dvs till vilken grad de stödjer async compute. Problemet med Maxwell-korten är att de har mycket högre latens när de växlar mellan grafik och compute.

http://www.extremetech.com/extreme/213519-asynchronous-shadin...

Right now, the best available evidence suggests that when AMD and Nvidia talk about asynchronous compute, they are talking about two very different capabilities. “Asynchronous compute,” in fact, isn’t necessarily the best name for what’s happening here. The question is whether or not Nvidia GPUs can run graphics and compute workloads concurrently. AMD can, courtesy of its ACE units.

Det sista citatet är om möjligt ännu mer ute i spenaten, till och med Kepler och Fermi kommer köra beräkning och grafik parallellt (concurrent är ett lurigt ord här, allt som körs "parallel" körs "concurrent" men det omvända är inte nödvändigtvist sant, saker kan också vara asynkrona utan att vara parallella). Rent praktiskt kan Kepler (och Maxwell) köra upp till fyra jobb parallellt per SMX/SMM medan Fermi kan köra två st.

Man är ändå inne på en något som är relevant, vad ACE möjliggör att kunna prioritera upp/ner specifika fall så de går före (vid hög prio) redan köade jobb eller ett ACE jobb bara kör när det finns fria resurser (låg prioritet). Det är något som Nvidia av allt att döma saknar stöd för, problemet här är att DX12.0 inte synliggör denna prioritering, finns i alla fall ingen prioritet när man postar jobb.

Min gissning här är att AMD valt att utnyttja prioriteringmöjligheten i GCN så att det som postas i en beräkningskö har lägre prioritet än det som postas i general/grafik kön.

Ska man jämföra ACE med något som folk lite mer känner till ska man jämföra det med SMT eller "hyperthreading". Effekten kommer också vara ungefär den man ser mellan desktop i5 och i7, där GCN/Maxwell 2.0 då får symboliseras av i7 med SMT stöd medan pre-Maxwell 2.0 får symboliseras av i5, d.v.s. det saknas stöd för SMT. Precis som att SMT inte ger en förutsägbar prestandavinst. Finns specialfall där SMT minskar prestanda, ovanligt men det finns, samma sak kommer nog gälla för async-compute, i de flesta fall får man en viss boost men hur stor den är kommer vara väldigt svårt att förutse och inte alls omöjligt att det finns lägen där även GCN/Maxwell 2.0 mår bättre av att inte utnyttja async compute.

Att konsoler ser så stor vinst tror jag har ganska lite med "async compute" att göra. Jämför du CPU och GPU i PS3/360 mot PS4/XBO ser man att GPU-kraften har gått upp med en faktor 6-10 medan CPU-kraften ligger någonstans på 1-2 mot tidigare. Flyttalsprestanda är faktiskt lägre i CPU-delen än generationen innan (ja, även 360 har högre flyttalskapacitet) så är inte så konstigt att man kan få ganska stora vinster om man lastar över så mycket som möjligt från CPUn till GPUn. En i5 6600K har oklockad flera gånger högre både heltals och flyttalskapacitet jämfört med CPU-delen i PS4/XBO (flyttalskapaciteten är sedan Haswell 32 SP per cykel och kärna, den är 8 SP per cykel och kärna i Jaguar/Puma+, så 6600K har 12 gånger högre teoretisk flyttalskapacitet mot CPU-delen i XBO). På PC är typiskt GPU-delen överlägset störst flaskhals, något som bara förvärras om man börjar flytta över beräkningar från CPU till GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska man jämföra ACE med något som folk lite mer känner till ska man jämföra det med SMT eller "hyperthreading". Effekten kommer också vara ungefär den man ser mellan desktop i5 och i7, där GCN/Maxwell 2.0 då får symboliseras av i7 med SMT stöd medan pre-Maxwell 2.0 får symboliseras av i5, d.v.s. det saknas stöd för SMT. Precis som att SMT inte ger en förutsägbar prestandavinst. Finns specialfall där SMT minskar prestanda, ovanligt men det finns, samma sak kommer nog gälla för async-compute, i de flesta fall får man en viss boost men hur stor den är kommer vara väldigt svårt att förutse och inte alls omöjligt att det finns lägen där även GCN/Maxwell 2.0 mår bättre av att inte utnyttja async compute.

Tack för infon Yoshman, bra jämförelse. Jag tror att highlightat stycke i första hand kommer gälla Maxwell.
https://developer.nvidia.com/dx12-dos-and-donts
http://wccftech.com/nvidia-devs-computegraphics-toggle-heavyw...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59