SweClockers vinterdator 2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nej, jag menar att man inte kan hänvisa till en lista på Prisjakt och dess lägsta pris, för då måste man (i detta fall) handla på MP-butiken, Datorfixarna, NetOnNet, Komplett, Ginza och CDON. Även om man lika gärna handlar på MP-butiken som på Komplett så medför ju detta att man får betala över 200 kr i frakt och att man har en väldigt fragmenterad beställning. Jag brukar själv köpa från olika butiker (men då bara från dem jag känner till väl och har högt förtroende för) om prisskillnaden är stor, men att köpa allt från samma ställe är alltid en fördel (om priset är detsamma).

Förutom att det kan kännas tryggare att handla på Webhallen än MP-butiken har Webhallen också fördelen att de har fysiska butiker dit man kan gå om något skulle krångla.

Visst kan man hänvisa till en lista på Prisjakt. Delarna kan man köpa hos etablerad affär för nära lägsta pris och ofta frakt ingår eller kostar bara ett par tior extra. Bara för att det finns en fysisk butik är det inte lika med trygghet, Elgiganten har jag haft en del fejder med där dom bettet sig idiotiskt och det är ingen extra trygghet för att dom är fysisk butik.

Permalänk
Medlem

Bra val av komponenter. Föredrar själv Define-S för bättre löftflöde men det är ju också en smaksak.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Ang. framtidssäker. Det skulle möjligtvis vara något lättare att sälja datorn om några år när det sitter DDR4 minnen i, så om det är att vara framtidsäker så JA, pyttelite mer framtidsäker då. Annars håller jag fullkompligt med om att det i princip inte spelar någon som helst roll. Det är ju dessutom en speldator, och där tycker nog de allra flesta att 50% mer GPU-kraft är att föredra (såvida inte någon av de andra komponenterna är direkt undermåliga vill säga).

När det gäller spel i 4k blev jag glatt överraskad att 3570k duger i kombination med 980 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tror personligen det räcker med 8GB RAM, kommer personligen aldrig över 7~ med massvis med skräp igång. Men alla har ju sina egna användningsområden också. Om inte annat kan man ju alltid dra 16GB bara för att, kostar inte så jättemycket extra.

Varför har du inte en fin liten stjärna bredvid ditt nick förresten? Om någon borde du ha det tycker jag

Måste medge att jag alltid har 5-7 chrometabbar, e-postklient, Skype, Teamviewer och lite annat uppe, men det tycker jag nästan är normalt. Under spelande går jag från 5GB RAM-användning till cirka 9-10GB, beroende på spel. Jag har 12GB installerat, med Windows 7.

Och, tack! Blev helt plötsligt lärare, så nu har jag myyycket mindre fritid och därmed även mindre tid för att skriva inlägg här. Under ett flertal veckor blev det nästintill noll inlägg, och jag antar att det är orsaken bakom varför stjärnan försvann. Men aja, det finns mer här i världen än bara stjärnor!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Србо:

Visst kan man hänvisa till en lista på Prisjakt.

Inte rakt av, som att summan av de lägsta priserna är det faktiska priset på hela listan i praktiken. Man får själv ta fram och bifoga ett ungefärligt totalpris hos välkända återförsäljare.

Citat:

Delarna kan man köpa hos etablerad affär för nära lägsta pris och ofta frakt ingår eller kostar bara ett par tior extra. Bara för att det finns en fysisk butik är det inte lika med trygghet, Elgiganten har jag haft en del fejder med där dom bettet sig idiotiskt och det är ingen extra trygghet för att dom är fysisk butik.

Elgiganten menar jag inte heller att man ska handla från. Men fysiska butiker är en fördel om man jämför två ÅF som i övrigt är likvärdiga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Men, vad hände med alternativ: billigare och alternativ: lyxigare, som ni också brukar publicera??

Budgetsystemet brukar alltid vara väldigt uppskattat för många att ha som riktlinje, eftersom det då är svårare att veta vad man ska lägga krutet på när man har mindre att fördela... Majoriteten av dom som faktiskt behöver hjälp med att sätta ihop sitt datorpaket lägger sällan 13+ tusen, utan kanske 8k på första dator eller liknande. Jag tror det hade varit mer givande och användbart till fler. Inget illa menat dock, bara lite konstruktiv kritik.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, men inte bara i prestanda utan också i pris. Det är "bara" ca 55 % snabbare än 970 samtidigt som det kostar över 100 % mer. Framförallt kostar det 4 000 kr mer vilket är 30 % av budgeten.

Det beror lite på hur man räknar.
Om man ser till en dators totalpris så ger en dator med 980Ti likvärdig prestanda per krona jämfört med 970 i prisklassen.

Så beroende på hur man själv uppgraderar och dylikt så kan ett 980Ti vara minst lika prisvärt som 970.

Alltså, räkneexempel:
Dator med 970 kostar 10.000 och ger 100 poäng i prestandaindex.
Dator med 980Ti kostar 14.000 men ger 140 poöng i prestandaindex.

Så om man inte har tänkt att byta grafikkort under en längre tid så är 980Ti lika prisvärt som 970.

Skrivet av Alling:

Prestandamässigt nej, men man får en modernare plattform. SweClockers har gjort rätt.

Jag håller med om att Sweclockers har gjort rätt val, men den där modernare plattformen kostar betydligt mer än den smakar.
Vad är det egentligen man får som dom flesta har så mycket användning av?

Skylake-plattformen är inte alls lika prisvärd som många andra alternativ i dagsläget.
Jag själv tycker ändå att det är värt det, men hade jag haft en tightare budget hade jag kört på något annat.

Permalänk

Verkar råda lite delade meningar angående grafikkort samt om 8 gb ram är tillräckligt...

Och någon nämner att amd är ett bättre val. Jaha, tillbaka till ruta ett! Kommer nog aldrig bli någon dator haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Custom_made:

Verkar råda lite delade meningar angående grafikkort samt om 8 gb ram är tillräckligt...

Och någon nämner att amd är ett bättre val. Jaha, tillbaka till ruta ett! Kommer nog aldrig bli någon dator haha

Angående grafikkort, om du tycker ljudnivå och värmeutveckling är viktigt. Köp Nvidia.
Om du enbart vill ha mest spelprestanda för pengarna, köp AMD.

Jag hade själv köpt Nvidia då jag vill ha en så tyst och sval dator som möjligt och tycker det är värt att betala lite extra för det.

8GB ram känns lite snålt tycker jag, men det är lätt att uppgradera vid ett senare tillfälle.
Om du inte är bekväm med det så köp 16 på en gång.

Permalänk
Medlem

med tanke på vad som stod och vad som sades i videon kan en inte vara annat än bra nöjd över beställningen från i fredags.

tanken var utan SLI och överklockning. dock är överklockning tydligen inte något som helst problem med detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8595021/2015-10-09

Frågan är bara om man ska ta sig en BenQ 24" XL2430T, BenQ 24" XL2420G G-Sync, eller en IPS 144hz+ skärm framöver.
Vet någon om BenQ har något på gång?

Fortsatt god kväll önskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Men, vad hände med alternativ: billigare och alternativ: lyxigare, som ni också brukar publicera??

Budgetsystemet brukar alltid vara väldigt uppskattat för många att ha som riktlinje, eftersom det då är svårare att veta vad man ska lägga krutet på när man har mindre att fördela... Majoriteten av dom som faktiskt behöver hjälp med att sätta ihop sitt datorpaket lägger sällan 13+ tusen, utan kanske 8k på första dator eller liknande. Jag tror det hade varit mer givande och användbart till fler. Inget illa menat dock, bara lite konstruktiv kritik.

Om du såg videon så pratar dom om det.
Dom tycker det tog för mycket tid och ändå inte gav så mycket att sitta och leta upp alternativ att tipsa om.
Istället rekommenderar dom att man helt enkelt frågar i forumet för att få mer personligt riktade alternativ.

Permalänk
Medlem

rätt mycket cash du lägger till bara sådär? som om du kan rekommendera det till alla nej så kan du ju inte göra om du inte beskriver vad den målgruppen ska ha för vinning av det. "vill du kunan göra ZXZXZXZ så lägg till detta"

Skrivet av Kanud:

För er som faktiskt ska bygga denna dator rekommenderar jag att uppgradera till i7 6700k samt ett 980, men priset går onekligen upp med åtminstone 3k då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Om du såg videon så pratar dom om det.
Dom tycker det tog för mycket tid och ändå inte gav så mycket att sitta och leta upp alternativ att tipsa om.
Istället rekommenderar dom att man helt enkelt frågar i forumet för att få mer personligt riktade alternativ.

Vilket inte låter helt optimalt för en förstgångsbyggare som är ny och inte lärt sig att för varje fråga så får man sjuhundraarton olika åsikter. Många/de flesta av dem är sådana som man borde sortera bort direkt men hur ska man veta det om man nu är i situationen att man måste fråga?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är genomgående bra val. Särskilt om man tänker på att det flesta vill ha den där extra kapaciteten att utöka datorn. Bra ventilation och storlek på chassi, kraftfullt nätaggregat om än lite för kraftfullt om man inte ska köra SLI/Crossfire senare men det är bra med möjligheten, processorkraft kan man komma över billigare men den nyare plattformen är värd i sig, 8gb ram kan anses lite väl lite men kan lätt utökas till det dubbla om man önskar, och sist ett val av grafikkort som är beroende på om man vill överklocka eller ej.

Jag har nyligen byggt något liknande till en vän men skippade då in på uppgraderingsmöjligheter och lite mindre prestanda (Hashwell refresh/DDR3/500W agg/AMD380). Förutom det svagare grafikkortet är prestandan likvärdig men 2-3tkr billigare. Men då som sagt är den inte lika förberedd för uppgraderingar.

Om de flesta användare varken kan eller vill överklocka. Det ska man ha i åtanke. Jag vill knappast sitta överklockningssupport och överklocka en dator man bygger åt en kille som bara vill att allt ska funka.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk blir upprörda. Dom gör en dator som ska fungera bäst för dom flesta. Det innebär kompromisser.
Chassin är en volvo som sagt, safe bet, bäst för dom flesta.
SSD tycker jag också verkar som ett svagt kort men jag vet dom har koll på att problemen ska vara borta och att prestadan ska vara bäst i klass.
Grafikkort. Det spelar ingen roll om det varit "fusk" hos nvidia(vilket var fult av dom). Prestanda är prestanda och både AMD och Nvidia gör bra kort men lite olika bra sidor. Inga kostigheter. Världen är inte svart eller vit, Bara man lägger ut fakta så användaren vet vad man köper.
8GB räcker gott för dom flesta.

Så sluta klaga. Men visst hade jag gärna sett alternativa rekommendationer för olika behov.
Budget
Allround
Kompakt
Hardcore Gamer

Permalänk
Medlem

Jag hade också köpt Skylake p.g.a. uppgraderingsfaktorn. Nätaggregatet är bra men man kan ta ett billigare om man aldrig ska köra SLI/CF. 8GB RAM, mer behövs inte. Kika in minnestestet på Guru3d där han testar 4,8 och 16GB i spel och med annat öppet samtidigt. Tror 16GB gav ca. 2% ökad prestanda jämfört med 4GB i spel som GTAV.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hangnail:

Hur kommer det sig att ni kör på en Design s5? Varför inte bara köra på Design S istället? Det sitter ju ändå inte en cd-rom.

Många vill ändå ha sin optiska läsare, är väl bra att kunna stoppa in om man nu käner för det.
Har man massa gamla spel på cd/dvd, filmer på dvd/blu-ray och musik skivor på cd så kanske man vill ha kunna få tillgång till sånnt utan att behöva köra med någon extern enhet.

En sak som inte nämns i videon är väl att AMD varianterna av grafikkort i mellansegmentet har mer VRAM än motsvarande Nvidia. Eller iaf att det känns som en stor anledning till att välja AMD om man går upp i upplösning till 2560x1440 eller högre.

Sedan vet jag inte om jag till 100% håller med om 8GB RAM och 250GB SSD.
Skulle nog dubblat det till 16GB RAM och 500GB SSD, men då går ju även priset upp.
Och Vinterdatorn är väl som sagt bara en mall att utgå ifrån

Permalänk
Medlem

GTX 970 ger ju inte mest smäll för pengarna dock:

(Källa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanud:

För er som faktiskt ska bygga denna dator rekommenderar jag att uppgradera till i7 6700k samt ett 980, men priset går onekligen upp med åtminstone 3k då.

Det beror väll på vad du ska ha datorn till? Är du en person som spelar casual på helgerna så duger den mycket väl.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Orkade inte vänta på detta eller R9 380x så köpte precis det sapphire grafikkortet. Kul att se att man inte gjorde ett så dumt val.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

GTX 970 ger ju inte mest smäll för pengarna dock:

http://i.imgur.com/9MKwVW5.gif
(Källa)

Vad ville du ha sagt med den där? Du hade lika gärna kunnat länka http://techreport.com/r.x/radeon-r9-fury/value-99th-nopcars.g... Imo är jämn frametime viktigare än avg.

Tycker 970 och 390 är nog likvärdiga med fördelar och nackdelar åt bägge hållen för att båda kan ses som bra val utan att hålla på att tjafsa om vilket som är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har alla som kommenterar valen av komponenter verkligen läst hela artikeln?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Många vill ändå ha sin optiska läsare, är väl bra att kunna stoppa in om man nu käner för det.
Har man massa gamla spel på cd/dvd, filmer på dvd/blu-ray och musik skivor på cd så kanske man vill ha kunna få tillgång till sånnt utan att behöva köra med någon extern enhet.

En sak som inte nämns i videon är väl att AMD varianterna av grafikkort i mellansegmentet har mer VRAM än motsvarande Nvidia. Eller iaf att det känns som en stor anledning till att välja AMD om man går upp i upplösning till 2560x1440 eller högre.

Sedan vet jag inte om jag till 100% håller med om 8GB RAM och 250GB SSD.
Skulle nog dubblat det till 16GB RAM och 500GB SSD, men då går ju även priset upp.
Och Vinterdatorn är väl som sagt bara en mall att utgå ifrån

Jag kör på en Define S. Inte ofta man behöver en DVD spelare idag men för de få tillfällen jag behöver det så har jag en extern USB drive som jag kan koppla in enkelt vid behov. Expansionsplatser för HDD och SSD finns så det räcker i detta chassi.

Jag håller också med om RAM. 16GB borde vara minimum idag med tanke på var rekommenderade specifikationer i kommande spel är på väg.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Jag minns en tid när dollarn var låg och ramminnen hade bottenpriser.
År 2011 kunde man köpa en Sandy Bridge i7 (2400kr) med 16GB RAM (850kr), bra grafik, osv (bra komponenter i dåtiden) för mellan 8000-10000 kr...

Trots att man väljer att tumma på vissa komponenter i vinterdatorn (tex i5 och 8GB RAM) så landar den på 13000kr. Dollarkursen är inte direkt gynnsam just nu...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vilket inte låter helt optimalt för en förstgångsbyggare som är ny och inte lärt sig att för varje fråga så får man sjuhundraarton olika åsikter. Många/de flesta av dem är sådana som man borde sortera bort direkt men hur ska man veta det om man nu är i situationen att man måste fråga?

Jo, det har du lite rätt i.
Alldeles för många som hjälper och tipsar folk här är också väldigt dåliga på att lyssna efter vilka behov personen har och kommer istället med helt egna förslag på saker dom gillar men som inte alls passar in på vad som faktiskt efterfrågas.

Men problemet med att ge budgetråd är svårt.
Vad man ska spara in på beror så mycket på behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

rätt mycket cash du lägger till bara sådär? som om du kan rekommendera det till alla nej så kan du ju inte göra om du inte beskriver vad den målgruppen ska ha för vinning av det. "vill du kunan göra ZXZXZXZ så lägg till detta"

Skrivet av deginho:

Det beror väll på vad du ska ha datorn till? Är du en person som spelar casual på helgerna så duger den mycket väl.

Ni båda har rätt, uppgraderingen till åtta trådar och 980 är inget för gemene man, det behövs helt enkelt inte och jag uttryckte mig fel.

För de som kan lägga ut en dryg tusenlapp mer tycker jag man bör skaffa 6700k istället för 6600k i grund av framtidssäkerhet. Processorn är sällan en komponent som byts ut på flera år och redan idag finns det spel som flyter på bättre med sex-åtta trådar (GTA V bland annat). Jag tycker dock att Sweclockers gjort rätt i att välja en i5a till paketet då priset redan är väldigt högt.

Sen för de som spelar mycket grafiskt intensiva spel och möjligen tänker skaffa en 1440p skärm rekommenderar jag lägga ut mera nu istället för att sitta på en 6600k och 970 de sedan inte är nöjda med. Jag skulle prioritera 6700k högst, att byta 980 mot 970 är inte alls lika viktigt. Grafikkort är ju onekligen väldigt lätta att byta ut och att skaffa en extra 970 för summa dat sweet SLI action om ett halvår är inte en helt dum idé. Med det sagt tycker jag prisskillnaden mellan korten gör 980 klart mer intressant.

Visa signatur

| H440 | 4930k | EVGA 980 Ti SC+ | Intel 530 480 GB | Antec Kühler H2O 1220 | Corsair RM850 | Samsung UE48JU7505 |

Permalänk
Medlem

En del gnäll i tråden, men av mig får ni cred för ett fint paket som skulle passa mig perfekt om jag skulle köpa en dator just i dag (köpte nyss en ny laptop, får nog inte köpa en ytterligare dator den här sidan årsskiftet för min fru).

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte utgå från Sweclockers vinterdator nu när jag ska köpa dator men eftersom jag inte kommer överklocka och inte köra SLI tänkte jag att någon kan hjälpa mig göra lite justeringar för att få ner priset.

1. 750W nätagg känns overkill. Vad kan jag sikta mig in på istället?
2. Moderkortet. Känns dyrt. Vad har jag för alternativ med Z170? Struntar i hur det ser ut och massa extrafinesser bara det fungerar bra och med hårdvaran.
3. Behöver inte 3TB HDD. För mig räcker 500gb/1TB.

Vore tacksam om någon kunde plocka ihop en dator med de förutsättningarna...

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du såg videon så pratar dom om det.
Dom tycker det tog för mycket tid och ändå inte gav så mycket att sitta och leta upp alternativ att tipsa om.
Istället rekommenderar dom att man helt enkelt frågar i forumet för att få mer personligt riktade alternativ.

Jaha, okej. Kollade aldrig på videon, borde nog ha gjort det först. Tack för du upplyste mig.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

måste man köpa till windows 10 eller ingår det ? ser inte det i specifikationer. ?