Permalänk
Medlem

Asus MG279Q + 980TI

Hej,

Efter lite BattleFront tester så får jag ju inse att mitt GTX580 1.5gb är lämplig att skicka på pensionering.

Jag skulle vilja få ut max-prestanda ur ett kort, så jag vill helst köpa ett 980TI.
Sedan så behöver jag en ny skärm också, och min främsta fråga är, kan jag köra en ASUS MG279Q med 980TI?
Eller kommer jag missa massa godis med G-Sync? (Är inte direkt insatt i vad G-Sync gör, men många verkar vilja ha detta).
För jag tycker i dagsläget är jag inte speciellt sugn på att punga ut 4000kr för att få en ASUS PG279Q, som jag förstått har samma panel fast med G-Sync?

I övrigt har jag en 2500K samt 16gig ram.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Inaktiv

Jag kör själv en 2500K och ett 980Ti, det fungerar riktigt bra.

Att uppgradera skärmen har jag svårt att bedömma värdet i, för dig. Jag är inne på att köpa den nya Asus Swiften. Har du en datorbutik i närheten kan du ju gå dit och titta på en skärm med Gsync.

Permalänk
Medlem

Jo, men vad jag förstått så gör inte freesync/g-sync något så länge datorn kan putta ut 144fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Jo, men vad jag förstått så gör inte freesync/g-sync något så länge datorn kan putta ut 144fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer hyfsat väl med Vsync. Håller du 144Hz konstans så spelar det ingen roll men det blir skillnad så fort du håller 143Hz och en bild måste ritas upp i 72Hz. Alla ser dock inte det men händer det ofta kan det upplevas som microstuttering.
Kör du utan Vsync så blir skillnaden att du får tearing men vad jag förstått så är det inte så många som störs av det i så höga frekvenser. Och då innebär 143 Hz bara minimalt mer tearing.

Summan av det hela, kör du med Vsync på i vanliga fall och datorn inte garanterat kan hålla skärmens maxfrekvens så tjänar du på Gsync.

Orsaken att det är populärt är att det med Vsync på ger en upplevelse av att ha ett bättre grafikkort då det blir fint flyt utan tearing.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Ett 980ti kan inte outputa konstanta 144hz vid 1440p i battlefront. Inte ens nära. I betan ligger jag runt 80fps med 4790k+980ti. Där kommer man att märka av screentearing. Sen kan man ju få bort den med tripple bufferingen från bordeless fullscreen i just battlefront. Funkar dock inte lika bra i andra spel.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en MG279Q med mitt 780Ti för jag ville inte lägga ut det extra för G-Sync + att jag ska byta till AMD i framtiden (är tanken iaf).

Nu kan jag inte säga vad adaptive sync gör ur personlig synvinkel, men tanken är att den ska göra samma sak som V-Sync att du ska slippa screen tearing men du slipper input lag. Men kan du hålla dig på 144 fps så bör man inte tjäna något på det.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

Jag har själv den skärmen kombinerat med ett EVGA 980 Ti och jag är väldigt nöjd. Gällande tearing så är det inget jag märker av när jag spelar t.ex. CSGO i 144 Hz. Vad jag har förstått så är det mer märkbart när FPSen sjunker. Dock inget jag har märkt på spelen jag har lirat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med andra ord, för att få en fulländad upplevelse i ex Star Wars BattleFront så är det Asus PG279Q som gäller?
Medans CSGo och DOTA 2 som jag annars lirar så behöver jag inte lägga ut dem sista 4000kr för att få den skärmen, utan att Asus MG279Q räcker å blir över?

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Gsync är en upplevelse oavsett fps..

Köper man ett 980ti kan man löpa linan ut och köpa en gsync skärm till det fina grafikkortet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz