Dum fråga men måste fråga om uppgradering.

Permalänk

Dum fråga men måste fråga om uppgradering.

Tjena.

Jag har en stationär dator som jag börjar bli lite fundersam över om jag ska köpa ny eller om jag ska vara nöjd med den ett tag till.

Speccs:

Nvidia 760 GTX 2GB
2x4 = 8GB Crucial Ballistix Sport DDR3
Processor Intel i7 920, 2.6 Klockad till 4.0 Ghz
MSI moderkort
SSD 128 GB
1.5 TB HDD
750W Nätaggregat

Nu till frågan. Jag är en krävande person när jag spelar. Jag hatar när FPS sjunker under 30-40 och när jag spelar H1Z1 så kan den ibland hoppa ner mot 40, Spelar jag CS:GO så ligger jag runt 150. Men Så fort jag ska spela ett spel från detta året som kräver lite så drar det ner mot 30 igen. Om jag köper en I7 4790 Haswell, ett 960/970 kort, 16-32 GB ramminne och ett nytt moderkort.
Skulle min FPS höjas dramatiskt? Alltså från 30-40 till 100-150? Det är ändå 10-14 tusen det handlar om. Har inte köpt ny/bra dator på ett bra tag nu så är lite ringrostig och jag förstår att den kommer vara bättre, men hur pass mycket bättre? Är det värt det? Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Tror inte att du behöver uppgradera CPU:n, speciellt då den är överklockad till 4.0 GHz. Satsta på ett nytt grafikkort, GTX 970/980/980 Ti bör ge dig den spelupplevelse du vill uppnå.

Bör väl även tala om att du kommer endast få ett fåtal mer FPS (beroende på spel) med en i7 4790K jämfört mot den du har nu, om båda systemen kör med samma grafikkort!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Tack

@Icte: Jo jag har funderat på att bara uppgradera Grafikkort och Minne till 16 GB. ett 970 kort borde vara gott och väl. Men Jag har inte lust att uppgradera dom 2 sakerna, om inte processorn pallar med det. Och har hört att Haswell i7 4790 ska vara ett monster, Jag gillar också att streama via Twitch och vet att OBS suger processorkraften som fan. Men tack för ett ärligt svar.

Permalänk
Medlem

@Kaffe1337 Inga problem! Du har en riktigt fin CPU ändå, var inte många 920:or som lyckades uppnå 4.0 GHz! Den håller nog i ett par år till ska du se, men om den inte gör det så kör på en i7-4790K (upplåst multiplier, icke-K varianten har tyvärr låst och kan ej överklockas) - den har märkbart bättre prestanda vid streaming!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: Jo den är sjukt bra för att vara "gammal" och det är därför jag tvekar över att uppgradera processorn eftersom då måste jag ha nytt moderkort (Tror jag har inte kollat det än) och då är man uppe i 5000 bara för dom 2 komponenterna. Mer minne behövs i dagens läge om man spelar,kör 2 skärmar,Webbläsare,spotify och OBS samtidigt. Och graffekortet kan jag höja prestandan med 30% om jag köper ett 970 kort.

Permalänk

Om någon annan vill flika in med en kommentar uppskattas det. Vill ha fler seriösa synpunkter på detta (är en snål jävel så lägger inte pengar på skit jag inte behöver).

Permalänk

@Kaffe1337: Börja du med ett nytt grafikkort, ex. ett GTX 970 borde ge en fin prestandaboost på >30%. Att uppgradera GPU:n ger absolut mest FPS per krona
Mer RAM ser jag ingen större anledning till, och ska du byta processor lär du ju även byta moderkort.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kanske detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8584210/2015-10-06

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kaffe1337:

Mer minne behövs i dagens läge om man spelar,kör 2 skärmar,Webbläsare,spotify och OBS samtidigt.

Nja, inte direkt. 8 GiB räcker långt. Dock är det inte optimalt att köra två stickor som du gör på X58, som ju har tre minneskanaler. Du ska helst ha tre eller sex lika stora stickor så att de körs i Triple Channel.

Vad kör du för skärm idag? Det är lite skillnad mellan 3840x2160 och 1920x1080 med avseende på GPU och VRAM (men inte på CPU och RAM).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffe1337:

Om någon annan vill flika in med en kommentar uppskattas det. Vill ha fler seriösa synpunkter på detta (är en snål jävel så lägger inte pengar på skit jag inte behöver).

1x4GB eller 4x4GB, beroende på vad du gör och vilket OS du har; med 24GB ram så får du en ok ramdisk, för vissa spel iaf.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

@Guybrush82: Mjo blir nog det till att börja med.

Permalänk

@Streamdog: Radeon jämfört med Nvidia så är jag lite av en Nvidia fanboy. Men vet även att radeon har kommit ikapp om man jämför för några år sedan.

Permalänk

@Alling: Jag tycker knappt 8 GB minne räcker i dagens läge om du ska köra olika saker samtidigt. Just nu använder jag lätt 70-80% av minnet och då spelar jag inte spel som "kräver" allt för mycket. och minnena är det billigaste så inte mycket att bry sig om ^^

Jag kör just nu med 2 gamla skärmar och "huvudskärmen" klarar inte ens 1920x1080 så det kommer också investeras i en nyare skärm. Jag funderade på att uppgradera till 4K, men då kommer min plånbok hänga sig själv ^^

Permalänk

@Layon: Antingen 4x4 eller 4x8. Minst 16 och max 32. Dock 32 känns overkill om man verkligen inte behöver ha det till speciella program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffe1337:

@Layon: Antingen 4x4 eller 4x8. Minst 16 och max 32. Dock 32 känns overkill om man verkligen inte behöver ha det till speciella program.

Jag sitter på moderkort och cpu från samma generation, men ett asus sabertooth och det stöder max 4 gb per stick/kanal. Kolla upp hur det är på ditt innan du slår till.

Permalänk

@Larskrister: Jo jag såg också att min processor klarar max 24 GB minne och högsta är DDR3 800/1066 Mhz. Så blir antagligen 16 GB totalt.

Permalänk
Medlem

@Kaffe1337: som någon skrev tidigare är väl det optimala 3 eller 6 kanaler. Dvs 3 ramstickor gånger 4gb = 12 eller 6 ramstickor gånger 4gb = 24. 3/6/12/18/24 är dom storlekar du kan komma upp i.

Permalänk
Medlem

Som sagt är det inte värt att uppgradera processorn. Sen är ju GTX 760 faktiskt ett ganska kompetent kort så länge du håller dig inom dess 2gb ram. 970 känns som ett onödigt litet hopp för onödigt mycket pengar men du väljer själv. Mest prisvärt hade varit att köpa ett GTX 760 till och köra SLI. Annars kan man också köra ett större hopp som 980 eller radeon 390x.

Men det är väl en smaksak.

Permalänk

@Larskrister: Ok, Men är skillnaden så makaber på om man kör 2,3,4,5 eller 6 stickor? Jobbar inte med program som jobbar enbart mot ramminnena. Men om det gör någon skillnad mot windows/spel?

Permalänk

@bergla: Hm ok. Men då är det ju att man ska få tag på ett likadant kort + jag vet inte om mitt moderkort klarar SLI (är inte hemma så kan inte kolla) men du tycker inte det är värt att köra på ett 970 kort då? Prisskillnaden mellan ett bra 970 och ett 980 kort är relativt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

@Kaffe1337: som någon skrev tidigare är väl det optimala 3 eller 6 kanaler. Dvs 3 ramstickor gånger 4gb = 12 eller 6 ramstickor gånger 4gb = 24. 3/6/12/18/24 är dom storlekar du kan komma upp i.

Håller med här. En i7-920 skall ha tre minnesmoduler för att fungera optimalt. På mitt P6T Deluxe kör jag 6*2 1333 Mhz-minnen. Håller även med om att det förmodligen räcker långt att bara byta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Du kan zessutom klocka upp 970 till stock 980 hastigjet 😊 fast det går ju naturligtvis att klocka 980 med. Ett 970 klockat till 1350/7600 är stabilt och kallt..och jar vääldigt bra prestanda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Flaskhals

Flaskhalsen i detta dilemmat känns som att jag har en för dålig dator för att kunna streama via OBS, Shadowplay fungerar hur *ävla bra som helst, men OBS med ett spel, webcam, Spotify och samtidigt ha chatten uppe i twitch suger kraften ur min dator. Men testade Shadowplay igår och det var fucking awsome (Förutom att min upplösning på skärmen inte vill visa hela bilden i Twitch, utan får svarta kanter.) Och OBS tar djävulskt mkt på processorn men inte på grafikkortet samtidigt som minnet håller på att ta slut när jag har igång allt.

Så en ny liten fråga, Minnet i grafikkortet är det relativt viktigt? Alltså om jag ska leta upp ett 760 kort till och köra SLI (om jag kan det med mitt moderkort vill säga) så jag får 4 GB istället för 2GB?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Du kan zessutom klocka upp 970 till stock 980 hastigjet 😊 fast det går ju naturligtvis att klocka 980 med. Ett 970 klockat till 1350/7600 är stabilt och kallt..och jar vääldigt bra prestanda.

Ett 980 med delat minne blir det då, med 3,5 snabbt och resterande 0,5 långsamt minne ska tilläggas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffe1337:

Så en ny liten fråga, Minnet i grafikkortet är det relativt viktigt? Alltså om jag ska leta upp ett 760 kort till och köra SLI (om jag kan det med mitt moderkort vill säga) så jag får 4 GB istället för 2GB?

Tyvärr inte, det blir fortfarande 2 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffe1337:

@Larskrister: Ok, Men är skillnaden så makaber på om man kör 2,3,4,5 eller 6 stickor? Jobbar inte med program som jobbar enbart mot ramminnena. Men om det gör någon skillnad mot windows/spel?

Det har jag inte tillräckligt med kunskap om, men som jag har förstått det är det pga sättet cpu hanterar minnet. Så det bör göra skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jobbigt dilemma detta blev. Jag tror dock att det blir ett 970 kort och uppgradera ramen så jag använder mig av mina 6 slots i moderkortet på minst 12GB. Så får jag hoppas på att min I7 920 klockad till 4.0 håller 1-2 år till. Har testat lite olika spel och kollat hur mycket cpu kraft som används. Med Firefox,twitch,steam,Geforce expirience, shadowplay och själva spelet så ligger processorn på runt 30-45%, medans inne i spelet kör jag på medium i grafiken och ligger på 30-70 FPS, beroende på miljö och omgivning. Så jag tror och hoppas på att en uppgradering av grafikkort och minnen ska lösa mina "problem".

Permalänk
Medlem

@Kaffe1337: du behöver ju egentligen bara köpa en likadan ramsticka till, eftersom du redan har 2x4.

Permalänk

@Larskrister: Jo jag vet, men snålkuken i mig skriker av ilska när jag på annat sätt kan fixa andra ramminnen gratis^^ Men jag har även kollat på det alternativet.

Permalänk

Tror jag har bestämt mig.

Så, efter mycket funderingar så tror jag att jag har bestämt mig. Blir eventuellt ett 970 Kort med 16 GB ram. Jag hoppas inte min processor kommer nå flaskhalsen så jag blir tvungen att köpa nytt moderkort/processor också. Men vad jag har letat fram för info så är det väldigt få spel som kräver den nyaste eller ens den näst nyaste processorn utan det är 80% GPU som spelar roll.

Tack för alla tips och tricks från alla. Har suttit som en idiot nu i ett antal dagar och letat information om allt som har med uppgraderingar att göra.

Om någon invänder mot de jag ska köpa så säg till. Alla på internet talar sanning