Permalänk

Ingen skärmsignal efter nybyggd dator

Igår byggde jag ihop den nya datorn. När allt var monterat och klart så gjorde jag ett startförsök vilket såg lyckat ut när fläktar började snurra, men förutom att det aldrig kom någon bild på skärmen.

Började plocka ur komponent efter komponent för att hitta eventuell felkälla, dock så fick jag aldrig någon bild vad jag än försökte. Har testat med andra minnen, externt grafikkort o.s.v. Det enda jag inte kunnat testa är en annan processor, eftersom det inte är något man brukar ha till övers hemma.

Har även demonterat moderkort med tillhörande komponenter från chassit för att utesluta något fel där. Fungerade inte det heller.

Det är absolut inte första datorn jag bygger, så har inte gjort några uppenbara fel. Vågar dock inte svära på om det är processor eller moderkort som strular.

Man hör ingen form utav "post-meddelande" vid uppstart eller något. Allt verkar dött förutom fläktarna som snurrar.

Kan det vara CPU som orsakar dessa problem? Aldrig vart med om en trasig processor innan nämligen.

---

ASRock FM2A88X-ITX+ AMD A88X 2xDDR3 Socket FM2+
AMD Athlon II X4 860K 3.7GHz Socket FM2+ Box
Corsair CX430M 430W Modulär
Corsair Vengeance DDR3 DIMM PC12800/1600MHz CL10 LP 2x8GB
120GB Intel 520 SSD

---

En till fundering när jag ändå skapat en tråd. Processorn jag valde har ingen integrerad grafikprocessor. Det är väl ingen som behövs för att kunna få bild från t.ex HDMI, DVI eller VGA porten på moderkortet? Fick ju ingen bild med ett PCI-E grafikkort heller, så inte där felet ligger. Men bara en fundering.

Tack på förhand, gubbz

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem

Om du kollar här http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88X-ITX+/?cat=CPU så kan du se att din processor inte finns med i listan över kompatibla sådana. Tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Om du kollar här http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88X-ITX+/?cat=CPU så kan du se att din processor inte finns med i listan över kompatibla sådana. Tyvärr.

Min processor finns med i listan, bara det att min var boxed. Modellen i listan var en tray. Annars är det samma processor. Står i listan att BIOS P2.40 krävs för min processor och det är den versionen jag har. Finns en sticker på moderkortet om det.

AD860KXBI44JA is an OEM/tray microprocessor
AD860KXBJABOX is a boxed microprocessor with fan and heatsink

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalasis:

Om du kollar här http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88X-ITX+/?cat=CPU så kan du se att din processor inte finns med i listan över kompatibla sådana. Tyvärr.

Ta en ordentlig titt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pizzamonstret:

En till fundering när jag ändå skapat en tråd. Processorn jag valde har ingen integrerad grafikprocessor. Det är väl ingen som behövs för att kunna få bild från t.ex HDMI, DVI eller VGA porten på moderkortet? Fick ju ingen bild med ett PCI-E grafikkort heller, så inte där felet ligger. Men bara en fundering.

Tack på förhand, gubbz

För att använda HDMI/DVI/VGA porten från moderkortet så måste prollen ha en grafikkrets.
Har den inte det, så kan du bara få bild genom att koppla skärmkabeln via ett vanligt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ingen inbyggd gpu

Hej,
Athlon cpuna har ingen inbyggd GPU så ett gpu är ett måste. Varför du inte fick bild med ett externt vet jag dock inte.
Prova att ha endast 24pin 4/8pin kopplat samt power switch ingen hdd osv.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk

@pizzamonstret:

Du behöver ett grafik kort för att få bild.
Varken cpu'n eller moderkortet har något inbäddat.

Permalänk
Medlem

Skulle om möjligt råda @pizzamonstret att testa ett annat nätagg också.

En sak som kan bli fel är att nätagget inte skickar ut "redo" signalen till moderkortet (eller moderkortet är defekt så klart), vilket gör att du får exakt det fel du beskriver. Fläktar går, men inget "pip"/POST eller liknande, då den väntar på detta. Har själv fått detta fel, och även haft det i nån annan tråd på Sweclockers. Går även att se detta om du har en PSU testare.

Om möjligt också, testa ditt/ett grafikkort i en annan dator, så du vet det fungerar, sen sätt i den i din. Då utesluter du en felkälla, och du kan få bild. Du får ingen bild utan grafikkort, då din CPU saknar detta (som många tidigare påpekat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzamonstret:

Min processor finns med i listan, bara det att min var boxed. Modellen i listan var en tray. Annars är det samma processor. Står i listan att BIOS P2.40 krävs för min processor och det är den versionen jag har. Finns en sticker på moderkortet om det.

AD860KXBI44JA is an OEM/tray microprocessor
AD860KXBJABOX is a boxed microprocessor with fan and heatsink

Skrivet av anon226320:

Förlåt förlåt!
Missade totalt detta. Av gammal vana så trodde jag de var uppställda namn och inte helt random.
Ska inte upprepas.

Permalänk

Halloj gents!

Tack för alla svar.

Missade totalt att CPU:n var tvungen att ha integrerad grafikprocessor för att portarna på moderkortet skulle fungera.
Hur som helst så är det inte där problemet ligger. Har nu testat ett annat nätagg & grafikkort från min speldator som jag med 100% säkerhet vet fungerar. Ingen lycka där.

Så med andra ord så är det bara CPU:n kvar att byta. Det har jag tyvärr ingen liggandes. I så fall blir det att köpa en ny för att testa, vilket suger lite.

Har ju läst om många som haft problem med att datorn inte bootar och ingen bild dyker upp, av just CPU-problem.

Är det störst chans att CPU:n är kass eller är det lika stor chans att det är moderkortet? Tänkte mest eftersom fläktarna går igång.

Over and out!

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzamonstret:

Halloj gents!

Tack för alla svar.

Missade totalt att CPU:n var tvungen att ha integrerad grafikprocessor för att portarna på moderkortet skulle fungera.
Hur som helst så är det inte där problemet ligger. Har nu testat ett annat nätagg & grafikkort från min speldator som jag med 100% säkerhet vet fungerar. Ingen lycka där.

Så med andra ord så är det bara CPU:n kvar att byta. Det har jag tyvärr ingen liggandes. I så fall blir det att köpa en ny för att testa, vilket suger lite.

Har ju läst om många som haft problem med att datorn inte bootar och ingen bild dyker upp, av just CPU-problem.

Är det störst chans att CPU:n är kass eller är det lika stor chans att det är moderkortet? Tänkte mest eftersom fläktarna går igång.

Over and out!

Tror det är större chans att det är moderkortet, då CPUerna brukar testas rätt hårt innan de lämnar fabriken, individuellt dessutom. Moderkorten görs bara snabb test (om ens det) och sen "klart".

Du kan ju alltid göra enkelt moderkortstest. Ta ut allt, dvs grafikkort, minne, CPU. Sätt i moderkort och PSU, och starta. Moderkortet ska börja pipa felkoder, och i detta fallet felkoden: "Ingen CPU".
Det är inte idiot-säkert, då de varierar mellan tillverkare, men förhoppningsvis ska det fungera. Alt så ska den ge felkoder om du har fungerande moderkort och defekt CPU.

Men risken finns åt båda hållen. Kanske är billigare att höra med en datorbutik som kanske har delarna att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror det är större chans att det är moderkortet, då CPUerna brukar testas rätt hårt innan de lämnar fabriken, individuellt dessutom. Moderkorten görs bara snabb test (om ens det) och sen "klart".

Du kan ju alltid göra enkelt moderkortstest. Ta ut allt, dvs grafikkort, minne, CPU. Sätt i moderkort och PSU, och starta. Moderkortet ska börja pipa felkoder, och i detta fallet felkoden: "Ingen CPU".
Det är inte idiot-säkert, då de varierar mellan tillverkare, men förhoppningsvis ska det fungera. Alt så ska den ge felkoder om du har fungerande moderkort och defekt CPU.

Men risken finns åt båda hållen. Kanske är billigare att höra med en datorbutik som kanske har delarna att testa?

Håller med dig till 100. Att köpa en ny cpu för att testa är inte vettigt

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tror det är större chans att det är moderkortet, då CPUerna brukar testas rätt hårt innan de lämnar fabriken, individuellt dessutom. Moderkorten görs bara snabb test (om ens det) och sen "klart".

Du kan ju alltid göra enkelt moderkortstest. Ta ut allt, dvs grafikkort, minne, CPU. Sätt i moderkort och PSU, och starta. Moderkortet ska börja pipa felkoder, och i detta fallet felkoden: "Ingen CPU".
Det är inte idiot-säkert, då de varierar mellan tillverkare, men förhoppningsvis ska det fungera. Alt så ska den ge felkoder om du har fungerande moderkort och defekt CPU.

Men risken finns åt båda hållen. Kanske är billigare att höra med en datorbutik som kanske har delarna att testa?

Gjorde som du sade nu. Spelar ingen roll om jag plockar ur cpu, minne, grafikkort eller dylikt. Får inga felkoder alls. Det ska väl pipa även om jag inte har någon speaker inkopplad?

Beställde en ny cpu förut. Förhoppningsvis får jag den imorgon. Fungerar det inte med den så är det moderkortet som är kass och då kan jag iaf peka på vad som är fel och skicka tillbaka det utan problem. Värre när det kan vara antingen eller. I värsta fall blir jag stående med två cpu:er, men det kan jag leva med isf

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzamonstret:

Gjorde som du sade nu. Spelar ingen roll om jag plockar ur cpu, minne, grafikkort eller dylikt. Får inga felkoder alls. Det ska väl pipa även om jag inte har någon speaker inkopplad?

Beställde en ny cpu förut. Förhoppningsvis får jag den imorgon. Fungerar det inte med den så är det moderkortet som är kass och då kan jag iaf peka på vad som är fel och skicka tillbaka det utan problem. Värre när det kan vara antingen eller. I värsta fall blir jag stående med två cpu:er, men det kan jag leva med isf

Njae, den måste ha nån speaker. Normalt har moderkort en liten enkel sak till det dock, men får du inget så testa sätta i en om du kan i den 4 pinniga speaker uttaget.

Vet att UEFI BIOS har ibland inte vill fungera med detta test, så det kan vara så att ditt moderkort inte har funktionen att testa utan CPU. (Jag har tittat lite på moderkortstillverkarens sidor).

Permalänk
Medlem

@pizzamonstret
En kompis hade problem med att få skärmen att starta, han hade råkat koppla en fläkt i CLRTC som fkade hans BIOS. Så han tog ut batteriet, väntade en stund och stoppade in batteriet igen så löste sig problemet och skärmen startade.

Nu hade dock hans moderkort UEFI stöd. Dunno. Värt ett försök?

Permalänk

Tänkte bara meddela att jag gjorde rätt i att köpa en ny CPU. Visade sig vara där problemet låg. Bilden på skärmen dök upp direkt.

Nu hoppas jag på smidig reklamation hos cdon.com

Visa signatur

Bäver...