Permalänk
Medlem

Hög-tonat ljud från skärmen?

Tja, har senaste veckan/veckorna märkt att det har börjat komma ett irriterande konstant hög-tonat ljud från min skärm när datorn är på.
Har jag spel eller musik på märks det knappt men om jag inte har något ljud igång hörs det klart o tydligt.

Det är inte högtalarna som låter då jag testat utan dessa inkopplade.

Skärmen jag har är en: BenQ 27" XL2720Z https://www.inet.se/produkt/2205179/benq-27-xl2720z#/specs

Någon som vet vad det kan vara?

Vet inte om detta kan vara till hjälp men det har kommit 2-3 döda pixlar i samband med detta också.
Tack så mycket

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

låter som coil whine men låter konstigt att det kmr från din skärm

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

låter som coil whine men låter konstigt att det kmr från din skärm

Varför det?
Det finns ju kondningar i skärmen, eller vad menar du?

Permalänk

Kan uppstå coil whine i all elektronik mer eller mindre.

Speciellt när elektroniken börjar bli gammal och sliten.

Min gammla skärm har också börjat tjuta lite på senare dagar.

I mitt fall relaterat till dioden i powerknappen för hörs väldigt tydligt när den står i standby och blinkar då det börjar och slitar med diodens tändning och släckning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är inte särskilt ovanligt med högfrekventa ljud från exempelvis monitorer, däremot är det inte alls lika vanligt att det uppmärksammas då det kan drunkna i annat brus, ligga såpass högt i frekvens att de flesta inte hör det etc.

Har det verkligen uppstått samtidigt som pixelfelen? Det är lätt att man sätter samband mellan sådana saker, trots att vinandet fanns där långt innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte särskilt ovanligt med högfrekventa ljud från exempelvis monitorer, däremot är det inte alls lika vanligt att det uppmärksammas då det kan drunkna i annat brus, ligga såpass högt i frekvens att de flesta inte hör det etc.

Har det verkligen uppstått samtidigt som pixelfelen? Det är lätt att man sätter samband mellan sådana saker, trots att vinandet fanns där långt innan.

Tack för alla svar.

Mycket möjligt att det inte var samtidigt, men inte långt ifrån varandra iaf.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Något du kan testa är att dra ner ljusstyrkan på skärmen, ifall du inte redan gjort det. Det kan hjälpa ibland har jag märkt. Skärmen är ju på tok för ljus med standardinställningar ändå, som de flesta spelskärmar nu för tiden. Enligt denna recension måste man dra ner ljusstyrkan till runt 20 för att få rätt ljusstyrka (med rätt menas 120 cd/m², ljusstyrkan man brukar sikta på när man kalibrerar en skärm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Något du kan testa är att dra ner ljusstyrkan på skärmen, ifall du inte redan gjort det. Det kan hjälpa ibland har jag märkt. Skärmen är ju på tok för ljus med standardinställningar ändå, som de flesta spelskärmar nu för tiden. Enligt denna recension måste man dra ner ljusstyrkan till runt 20 för att få rätt ljusstyrka (med rätt menas 120 cd/m², ljusstyrkan man brukar sikta på när man kalibrerar en skärm).

Tack för tipset, det funkade tyvärr inte =(

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9