Låg fps, CPU och GPU jobbar knapp?!

Permalänk
Medlem

Låg fps, CPU och GPU jobbar knapp?!

Tjena, har en phenom II x6 @ 4ghz och hade ett gammalt HD5850 innan. GPU usage låg typ konstant på 100% så grafikkortet flaskade alltså, så jag köpte ett radeon 280x. Nu ligger GPU usage på runt 60%. Jag får dock inte så mycket högre fps, så gick in och kollade CPU-usage och förväntade mig att några kärnor skulle ligga på 100% då en phenom II BÖR flaska ett 280x i CS:GO? Till min förvåning ligger processorn och slappar på 50-60% på alla kärnor, datorn jobbar alltså inte 100%?!

I spel bör väl antingen CPU eller GPU maxas (beroende på vad som flaskar) så länge man inte kör v-sync eller låser fps-en?

Hur får jag processorn att jobba hårdare?

Permalänk
Medlem

Har du testat i fler spel eller något annat så processorn faktiskt går upp? Den kanske throttlar tänker jag.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Har du testat i fler spel eller något annat så processorn faktiskt går upp? Den kanske throttlar tänker jag.

CS är väl det enda spelet som faktiskt stressar CPUn eftersom det är så enkel grafik. Har ju dock stressat CPUn med prime och det går strålande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

CS är väl det enda spelet som faktiskt stressar CPUn eftersom det är så enkel grafik. Har ju dock stressat CPUn med prime och det går strålande.

Naivt att se att tro att det är det enda spelet som stressar CPU, men bra att du hade sett CPU:n botta i prime. Då är det ju inte throttling eller liknande. O&O

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjena, har en phenom II x6 @ 4ghz och hade ett gammalt HD5850 innan. GPU usage låg typ konstant på 100% så grafikkortet flaskade alltså, så jag köpte ett radeon 280x. Nu ligger GPU usage på runt 60%. Jag får dock inte så mycket högre fps, så gick in och kollade CPU-usage och förväntade mig att några kärnor skulle ligga på 100% då en phenom II BÖR flaska ett 280x i CS:GO? Till min förvåning ligger processorn och slappar på 50-60% på alla kärnor, datorn jobbar alltså inte 100%?!

I spel bör väl antingen CPU eller GPU maxas (beroende på vad som flaskar) så länge man inte kör v-sync eller låser fps-en?

Hur får jag processorn att jobba hårdare?

Det kan iofs vara CPUn fortfarande.

Det har blivit lite svårare att se om en kärna verkligen maxas på 100% i nyare Windows. Ibland flyttar systemet runt lasten så att det ser ut som att t.ex. en kärna ligger på 40% och en annan på 60%, men det är samma 100% egentligen. Bytet sker bara så snabbt att du inte hinner se det i de medelvärden som syns i task manager.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det har jag redan gjort

Skrivet av Gurk:

Naivt att se att tro att det är det enda spelet som stressar CPU, men bra att du hade sett CPU:n botta i prime. Då är det ju inte throttling eller liknande. O&O

De flesta andra spel är ju såpass grafiktunga att grafikkortet säger stopp före processorn?

Skrivet av blackeagle:

Det kan iofs vara CPUn fortfarande.

Det har blivit lite svårare att se om en kärna verkligen maxas på 100% i nyare Windows. Ibland flyttar systemet runt lasten så att det ser ut som att t.ex. en kärna ligger på 40% och en annan på 60%, men det är samma 100% egentligen. Bytet sker bara så snabbt att du inte hinner se det i de medelvärden som syns i task manager.

Okej, det finns inget annat sätt att se hur processorn jobbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

De flesta andra spel är ju såpass grafiktunga att grafikkortet säger stopp före processorn?

Nej dom flesta andra spel är lättkörda (då dom ..flesta.. spel är äldre), men gemensamt för alla spel är att dom har så du kan ändra grafik och upplösning till något lätt-tuggat, men som sagt... använd inte spel då utan lasta processorn med testprogram.

Skrivet av Defeat^:

Okej, det finns inget annat sätt att se hur processorn jobbar?

Perfmon (start -> perfmon -> enter)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej dom flesta andra spel är lättkörda (då dom ..flesta.. spel är äldre), men gemensamt för alla spel är att dom har så du kan ändra grafik och upplösning till något lätt-tuggat, men som sagt... använd inte spel då utan lasta processorn med testprogram.

Perfmon (start -> perfmon -> enter)

Har kollat aktiviteten på alla kärnor med 0.1 sekunders uppdatering, lugger runt 50-60%, sticker upp till 80 vid enstaka tillfällen. Sjukt jobbigt att fpsen sjunker under 144 och datorn inte ens försöker trycka ut så mycket fps den kan :S

Ett spel ska väl ALLTID använda antingen grafikortet till 100% eller en/flera cpu-kärnor till 100% om man inte satt en fps-spärr? Sjukt frustrerande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har kollat aktiviteten på alla kärnor med 0.1 sekunders uppdatering, lugger runt 50-60%, sticker upp till 80 vid enstaka tillfällen. Sjukt jobbigt att fpsen sjunker under 144 och datorn inte ens försöker trycka ut så mycket fps den kan :S

Ett spel ska väl ALLTID använda antingen grafikortet till 100% eller en/flera cpu-kärnor till 100% om man inte satt en fps-spärr? Sjukt frustrerande..

Aldrig mer än 50-60% i alla lägen, ibland 80%? Är det korrekt?

Då är det nog hög tid att ta reda på varför CPU throttlar.
Förslag #1 - se över cpu-temp och ventilation, i den ordningen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Har blivit någon processor-relaterad prestandabugg efter senaste major updaten i CSGO. Är samma för mig och många andra (finns stor tråd om det på Reddit) att processorn ligger på 20-30% och fpsen har sjunkit med ca. 50-100.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Tjena, har en phenom II x6 @ 4ghz och hade ett gammalt HD5850 innan. GPU usage låg typ konstant på 100% så grafikkortet flaskade alltså, så jag köpte ett radeon 280x. Nu ligger GPU usage på runt 60%. Jag får dock inte så mycket högre fps, så gick in och kollade CPU-usage och förväntade mig att några kärnor skulle ligga på 100% då en phenom II BÖR flaska ett 280x i CS:GO? Till min förvåning ligger processorn och slappar på 50-60% på alla kärnor, datorn jobbar alltså inte 100%?!

I spel bör väl antingen CPU eller GPU maxas (beroende på vad som flaskar) så länge man inte kör v-sync eller låser fps-en?

Hur får jag processorn att jobba hårdare?

Var glad att det inte jobbar i 100%, vad är det som skulle vara bra med det?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Spel behöver inte jobba i 100% på varken eller.
Ligger runt 80% på GPU (överklockat gtx 970) och 55-70% % på cpu (3570k @4.5ghz) (I csgo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Var glad att det inte jobbar i 100%, vad är det som skulle vara bra med det?

Skrivet av JimmieSan:

Spel behöver inte jobba i 100% på varken eller.
Ligger runt 80% på GPU (överklockat gtx 970) och 55-70% % på cpu (3570k @4.5ghz) (I csgo)

Det vore att utnyttja hårdvaran absolut max, ett val man gör medvetet.

Jag kan inte just CS:GO något vidare men antagligen är det väl som förr, man prickar in tickrate oftare med högre fps och får bra svar i spelet med fysik och responsivitet ("flyter bättre"). Samma som det "alltid" har varit i alla andra spel innan det blev 60 fps som någon slags standard.

Om det inte finns ett FPS-cap i spelet och man släpper begränsningarna så ska antingen CPU eller GPU slå i taket, hela tiden. (Vilket även då ska leda till absurda FPS om man står och blänger med gubben rakt in i ett hörn exempelvis). Är ni med?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Det vore att utnyttja hårdvaran absolut max, ett val man gör medvetet.

Jag kan inte just CS:GO något vidare men antagligen är det väl som förr, man prickar in tickrate oftare med högre fps och får bra svar i spelet med fysik och responsivitet ("flyter bättre"). Samma som det "alltid" har varit i alla andra spel innan det blev 60 fps som någon slags standard.

Om det inte finns ett FPS-cap i spelet och man släpper begränsningarna så ska antingen CPU eller GPU slå i taket, hela tiden. (Vilket även då ska leda till absurda FPS om man står och blänger med gubben rakt in i ett hörn exempelvis). Är ni med?

Det vore mer ett bakslag då allting som jobbar på absolut max inte har något utrymmer för något och får då lagg tack vare det, alltså ingen vinning alls, bara förlust.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om det inte finns ett FPS-cap i spelet och man släpper begränsningarna så ska antingen CPU eller GPU slå i taket, hela tiden. (Vilket även då ska leda till absurda FPS om man står och blänger med gubben rakt in i ett hörn exempelvis). Är ni med?

Ska och ska, många spel fungerar inte så, bland annat csgo.
Sen att source bara kan använda 2 cores gör ju inte det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ska och ska, många spel fungerar inte så, bland annat csgo.
Sen att source bara kan använda 2 cores gör ju inte det bättre.

Vad är det som gör att CS:GO inte gör så och har du ett par andra spel i din lista där är du hygglo.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad är det som gör att CS:GO inte gör så och har du ett par andra spel i din lista där är du hygglo.

CS:GO är helt enkelt dåligt på att utnyttja modern hårdvara. Det är ett DX9-spel och använder endast två kärnor.

Du får alltså högst två kärnor som belastas fullt ut. Därmed kan inte processorer med fler än två kärnor "slå i taket" i CS:GO.
Kraftfulla grafikkort begränsas i sin tur av processorn, det är därför dåligt flertrådade spel som CS:GO tjänar enormt på att man överklockar processorn, för det är där flaskhalsen ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

CS:GO är helt enkelt dåligt på att utnyttja modern hårdvara. Det är ett DX9-spel och använder endast två kärnor.

Du får alltså högst två kärnor som belastas fullt ut. Därmed kan inte processorer med fler än två kärnor "slå i taket" i CS:GO.
Kraftfulla grafikkort begränsas i sin tur av processorn, det är därför dåligt flertrådade spel som CS:GO tjänar enormt på att man överklockar processorn, för det är där flaskhalsen ligger.

Bra info, tack!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Aldrig mer än 50-60% i alla lägen, ibland 80%? Är det korrekt?

Då är det nog hög tid att ta reda på varför CPU throttlar.
Förslag #1 - se över cpu-temp och ventilation, i den ordningen.

Nej precis, någon peak på 80% annars ganska stabilt på 50-60% på första kärnar, lägre på de andra. Kör jag prime så blir inte processorn över 50 grader. Dock drar moderkortets MOSFETs iväg till 90 grader, kan det ha något med saken att göra? Hört att de ska tåla långt över 100 grader dock.

Skrivet av Rajat:

Var glad att det inte jobbar i 100%, vad är det som skulle vara bra med det?

Högre fps? Har en 144hz skärm så vill ju gärna ha över 144fps. Om du lirar ett spel och du får 20 fps och du ser att datorn inte ens försöker jobba på max så skulle du väl vilja lösa problemet?

Skrivet av JimmieSan:

Spel behöver inte jobba i 100% på varken eller.
Ligger runt 80% på GPU (överklockat gtx 970) och 55-70% % på cpu (3570k @4.5ghz) (I csgo)

Behöver och behöver, vill ju ha högre fps än hz-en på skärmen. Om du kollar aktiviteten på varje cpu-kärna för sig, är de ingen som slår i taket? Datorn funkar ju inte riktigt så att den tänker "äsch det räcker med fps nu, kan ta det lite lugnt", utan den försöker lösa uppgiften så snabbt den kan = punga ut så mycket fps som möjligt tills någon del säger stopp.

Skrivet av JimmieSan:

Ska och ska, många spel fungerar inte så, bland annat csgo.
Sen att source bara kan använda 2 cores gör ju inte det bättre.

När jag hade mitt hd5850 så låg ju det konstant på 100%, sänkte jag inställningarna så fick jag istället mer fps tills en av processor-kärnorna slog i taket. Nu verkar det ju dock som om Valve tabbat sig med senaste uppdateringen.

Skrivet av dunis90:

CS:GO är helt enkelt dåligt på att utnyttja modern hårdvara. Det är ett DX9-spel och använder endast två kärnor.

Du får alltså högst två kärnor som belastas fullt ut. Därmed kan inte processorer med fler än två kärnor "slå i taket" i CS:GO.
Kraftfulla grafikkort begränsas i sin tur av processorn, det är därför dåligt flertrådade spel som CS:GO tjänar enormt på att man överklockar processorn, för det är där flaskhalsen ligger.

Problemet är att INGEN kärna ens är i närheten av att belastas fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Har blivit någon processor-relaterad prestandabugg efter senaste major updaten i CSGO. Är samma för mig och många andra (finns stor tråd om det på Reddit) att processorn ligger på 20-30% och fpsen har sjunkit med ca. 50-100.

Suck, finns det någon lösning på problemen? Länk till reddit?

Tack för svaren än så länge!

Permalänk
Medlem

Har du haft mer kraftfull hårdvara har du aldrig fått 100% cpu eller gpu usage i csgo.
Detta har gällt hela tiden.

Nej ingen av min cores går 100% i csgo, inte heller min gpu (Har dom aldrig gjort för den delen heller)
Ligger oftast mellan 290-350 fps average i ett game.

Permalänk
Medlem

Kan intyga att det hänger på överklockning av cpun. Min rig har problem att gå över 120 FPS konstant med orginalklockning (3,5 hz) har överklockat till 4,5 och det gjorde susen. Det spelar ingen roll om jag har allt på max eller minimum i hrafikinställningarna, klockningen av CPUn gjorde en stoor skillnad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har du haft mer kraftfull hårdvara har du aldrig fått 100% cpu eller gpu usage i csgo.
Detta har gällt hela tiden.

Nej ingen av min cores går 100% i csgo, inte heller min gpu (Har dom aldrig gjort för den delen heller)
Ligger oftast mellan 290-350 fps average i ett game.

Skrivet av KingCobra:

Kan intyga att det hänger på överklockning av cpun. Min rig har problem att gå över 120 FPS konstant med orginalklockning (3,5 hz) har överklockat till 4,5 och det gjorde susen. Det spelar ingen roll om jag har allt på max eller minimum i hrafikinställningarna, klockningen av CPUn gjorde en stoor skillnad.

Låter ju riktigt skumt. Om spelet är processor-krävande borde ju processorn jobba för fullt? Ligger jag på 50% nu så bör ju det innebära att spelet inte kräver mer än 50% av processorkraften från en phenom II x6? Skaffar jag då en dubbelt så snabb processor så borde ju skillnaden bli samma fps men endast 25% processor aktivitet?

Förstår inte vad det är som hindrar CS:GO från att utnyttja all beräkningskraft hos cpu-kärnorna?

Permalänk
Medlem

Är din FPS alltså sämre nu än tidigare?
Prestandan ska naturligtvis inte vara sämre.

Att Windows rapporterar att CPU-användningen är annorlunda skulle väl kunna ha att göra med att AMD:s drivrutiner för de nyare grafikkorten fördelar lasten annorlunda. Men som nämnts tidigare, Windows själv sprider ut lasten på flera kärnor/trådar.

Om det är Valve som strulat till det med den senaste uppdateringen har du ju inget val annat än att vänta.

Permalänk
Medlem

Jag har en Phenom II x6 @ 3.6ghz och när jag spelar CS så ligger jag mellan 160-200 fps och jag har ett gtx 770 2gb. Windows 10.
Tyvärr kan jag inte säga hur mycket cpun fick jobba för jag bytte moderkort och cpu osv igår till skylake.

Visa signatur

Fractal Design Define S | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Asus Rog Strix Z370-F Gaming | Intel i7 8700k | Noctua NH-D15 | 16GB Corsair Vengeance | MSI RTX 2080 | Acer Predator XB271HU | Win 10 Home x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Är din FPS alltså sämre nu än tidigare?
Prestandan ska naturligtvis inte vara sämre.

Att Windows rapporterar att CPU-användningen är annorlunda skulle väl kunna ha att göra med att AMD:s drivrutiner för de nyare grafikkorten fördelar lasten annorlunda. Men som nämnts tidigare, Windows själv sprider ut lasten på flera kärnor/trådar.

Om det är Valve som strulat till det med den senaste uppdateringen har du ju inget val annat än att vänta.

Ja, innan låg jag oftast över 160fps 100% gpu-användning och typ 70-90% cpu. Sänkte jag grafikinställningarna gick första cpu-kärnan i taket = datorn jobbade för fullt. Efter jag bytte grafikort ligger gpu-användningen på typ 40% och cpu-användningen SJÖNK och så även FPSen. Rimligtvis borde ju ett snabbare grafikkort stressa processorn ännu mer?

Skrivet av Jarreman:

Jag har en Phenom II x6 @ 3.6ghz och när jag spelar CS så ligger jag mellan 160-200 fps och jag har ett gtx 770 2gb. Windows 10.
Tyvärr kan jag inte säga hur mycket cpun fick jobba för jag bytte moderkort och cpu osv igår till skylake.

Var det i deathmatch eller i MM? Då borde ju jag med 4ghz ligga på 180fps minimum :S