Köpa gaming laptop som är minst lika stark som min nuvarande stationära (lite brådskande)

Permalänk
Medlem

Köpa gaming laptop som är minst lika stark som min nuvarande stationära (lite brådskande)

Hejsan! Söndagen den 27e september flyttar jag 45 mil norrut för att studera i två års tid. Det kommer innebära en hel del pendlande fram och tillbaka under lov etc så därför har jag planerat att sälja min stationära dator och köpa en bärbar istället. Tanken från början var att eftersom att skylake snart kommer till laptops tänkte jag att jag skulle vänta på dem, men efter flera om och men har jag insett att det är mycket lättare att skaffa en laptop innan jag flyttar så att jag hinner installera allt jag ska ha, slippa hålla på och kika på datorer under utbildningen när jag säkert har fullt upp med annat etc etc. Därför är det kanske lite bråttom för mig nu att inhandla en burk eftersom att jag som sagt åker nästa söndag.

Hur som helst, jag har några krav/önskningar om den nya datorn jag ska köpa.

1. Jag gamear en hel del och är därför ute efter en gaming dator.

2. Jag är medveten om att stationära datorer alltid kommer kunna leverera bättre prestanda än en bärbar, men den jag har idag är 3½ år gammal, så därför vill jag köpa en laptop som är minst lika stark som den stationära jag har idag. Givetvis gärna bättre än min nuvarande så länge priset inte blir allt för högt. Den datorn jag har idag ser ut såhär:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal
Sen har jag även köpt till en ny processorfläkt från Noctua för ~500kr eftersom att jag överklockat processorn till 4.5GHz.

3. Jag vill att datorn ska ha en SSD disk. Om SSDn är 128GB eller mindre vill jag även ha en HDD på ~128GB+. Jag använder inte mer än ~250GB så en SSD på 256GB vore optimalt.

4. Det är egentligen inte ett krav, utan mer av en önskan; Jag tycker att en 17" laptop verkar lite väl stor, så jag köper helst en bärbar på 14-16". Men om man får mer krut för pengarna för en större dator köper jag hellre det.

Angående budget så har jag egentligen inget tak. Jag hoppas på att kunna köpa en dator som uppfyller mina krav för ~10-12k, men om det inte finns sådana för mindre än 15k+ så får det bli så istället.

Det är egentligen de enda krav jag har. Det ska va en gaming laptop som är lika bra eller bättre en den stationära jag har idag och den ska ha en SSD.

Tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Permalänk

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...

Denna känns som att den borde passa in på det du beskriver.

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har kikat på de olika datorerna ni föreslog och jag måste säga att jag blev förvånad över vad dyr en bärbar dator som matchar min nuvarandes prestanda blev. Dock har mitt problem löst sig då jag beslutat att ta med mig bilen upp till skolan. Det var inte tanken innan men eftersom att jag nu gör så kan jag enkelt få med mig min stationära dator. Det blir extra bra såhär eftersom att jag läst att nästa generation av grafikkort inte är allt för långt borta också. Det hade varit lite surt att lägga 15k+ på en dator när en ny mycket bättre dyker upp inte allt för långt efter.

Men hur som helst, tack så mycket för att ni tog er tid att läsa min post och komma med förslag!