CS:GO server - Frågor

Permalänk
Medlem

CS:GO server - Frågor

Hej.

Jag fick köpt min kompis gamla burk. Det är en "Asus Vintage V7-P8H67E" med i5 processor. (Har för tillfället inga andra specs på den)
Har som titeln lyder tänkt att fläska upp en CS:GO server på den och ville stämma av och se hur bra den klarar av det.

Jag sitter på en 100/100 lina så bandbredden bör ju inte vara några problem för en server med runt 16-20 pers? (Rätta mig om jag är helt ute och cyklar)
Är medveten om att det finns hundratals guider om hur man får upp en CS:GO server med Linux, men vilken Linux version passar bäst/är enklast att hantera/ger bäst prestanda? Vad är era personliga erfarenheter?

Kort och gott:

  • Klarar datorn av en 24/7 CS:GO server för upp till 20 pers prestandamässigt?

  • Klarar det av att köras på 100/100?

  • Hur stor bandbredd krävs för varje ansluten spelare?

  • Vilket Linux är att föredra?

  • Bästa sätt att "underhålla" en server? Finns det något sätt att sitta och styra och ställa från min primära dator?

  • Övriga saker att tänka på?

  • Vart börjar jag?

Startade denna tråd för att få personliga tips och råd så länka inte vidare till någon liknande tråd är ni snälla.
Tacksam för alla tips och svar!

EDIT: Hade igång en CS 1.6 server för ungefär 7 år sedan på något slött internet så en del kommandon kommer jag ihåg. Utgå dock från att jag är totalt nybörjare gällande "server".

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk

[QUOTE=Big Lars;15268684]Hej.

Jag fick köpt min kompis gamla burk. Det är en "Asus Vintage V7-P8H67E" med i5 processor. (Har för tillfället inga andra specs på den)
Har som titeln lyder tänkt att fläska upp en CS:GO server på den och ville stämma av och se hur bra den klarar av det.

Jag sitter på en 100/100 lina så bandbredden bör ju inte vara några problem för en server med runt 16-20 pers? (Rätta mig om jag är helt ute och cyklar)
Är medveten om att det finns hundratals guider om hur man får upp en CS:GO server med Linux, men vilken Linux version passar bäst/är enklast att hantera/ger bäst prestanda? Vad är era personliga erfarenheter?

Kort och gott:

  • Klarar datorn av en 24/7 CS:GO server för upp till 20 pers prestandamässigt?

  • Klarar det av att köras på 100/100?

  • Hur stor bandbredd krävs för varje ansluten spelare?

  • Vilket Linux är att föredra?

  • Bästa sätt att "underhålla" en server? Finns det något sätt att sitta och styra och ställa från min primära dator?

  • Övriga saker att tänka på?

  • Vart börjar jag?

Startade denna tråd för att få personliga tips och råd så länka inte vidare till någon liknande tråd är ni snälla.
Tacksam för alla tips och svar!

EDIT: Hade igång en CS 1.6 server för ungefär 7 år sedan på något slött internet så en del kommandon kommer jag ihåg. Utgå dock från att jag är totalt nybörjare gällande "server".[/QUOTE]

Ja, den klarar av 24/7 CS:GO Server, inga problem på hur många spelare du vill ha.
Bandbredden per ansluten är inte mycket, handlar om några enstaka hundra kbps per spelare.
Vi kör Ubuntu, rullade ut med STEAMCMD out of the box.
Underhålla en server? Ja, du har ju steamcmd, en terminal du kan göra grejer samt köra Rcon ifrån denna. (Ubuntu har du valet att installera OpenSSH).
Börja med att läsa denna sida:
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Counter-Strike:_Glob...

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Big Lars;15268684]Hej.

Jag fick köpt min kompis gamla burk. Det är en "Asus Vintage V7-P8H67E" med i5 processor. (Har för tillfället inga andra specs på den)
Har som titeln lyder tänkt att fläska upp en CS:GO server på den och ville stämma av och se hur bra den klarar av det.

Jag sitter på en 100/100 lina så bandbredden bör ju inte vara några problem för en server med runt 16-20 pers? (Rätta mig om jag är helt ute och cyklar)
Är medveten om att det finns hundratals guider om hur man får upp en CS:GO server med Linux, men vilken Linux version passar bäst/är enklast att hantera/ger bäst prestanda? Vad är era personliga erfarenheter?

Kort och gott:

  • Klarar datorn av en 24/7 CS:GO server för upp till 20 pers prestandamässigt?

  • Klarar det av att köras på 100/100?

  • Hur stor bandbredd krävs för varje ansluten spelare?

  • Vilket Linux är att föredra?

  • Bästa sätt att "underhålla" en server? Finns det något sätt att sitta och styra och ställa från min primära dator?

  • Övriga saker att tänka på?

  • Vart börjar jag?

Startade denna tråd för att få personliga tips och råd så länka inte vidare till någon liknande tråd är ni snälla.
Tacksam för alla tips och svar!

EDIT: Hade igång en CS 1.6 server för ungefär 7 år sedan på något slött internet så en del kommandon kommer jag ihåg. Utgå dock från att jag är totalt nybörjare gällande "server".[/QUOTE]

*CS verkar föredra hög klockfrekvens före multitrådat, men 20 pers borde inte vara några större problem ändå.
*100/100 - Ja
*Jag ligger på ca 15Mbit utgående med ca 40 spelare inne på mina med 128 tick och rates på 100K som minimum.
*Ingen aning, men jag rullar ubuntu 14.04 på mina
*SSH, sedan sköter jag en del "automatiska" saker med shellscript/Cronjob - går säkert att ordna på andra sätt också
*Ha inte för många plugins. 128 tick kräver mer än 64 tick
*Trial and error

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Vilken linux-dist du väljer att använda spelar egentligen inte så stor roll. Det är fördel om det är smidigt att kompilera egen kärna på den disten man väljer och att disten inte kommer med grafisk gnänssnitt och massa annat lullull som man aldrig kommer använda.

Servern kan du styra med ssh, använder du win på din primära dator kan du använda programmet putty för att ssh:a till din server.

Screen är ett smidigt program när man kör srcds, det borde du kolla upp.

srcds använder 2 trådar, har du 4-kärnig cpu så kör inte mer än 2 srcds på din server. Använd inte hyperthreading eller turboboost.

128 tick ger i stort sätt dubbel belastning på din server mot 64 tick. Kräver att klienterna har minst 128 fps för att kunna tillgodogöra sig den högre tickraten.

När du har full server med riktiga spelare (inte bots) kan du se om din server orkar. Kolla i net_graph, "sv" ska ligga konstant under 15,6 om servern är tick 64 respektive 7,8 om det är tick 128.

Permalänk
Medlem

Winscp på din Windowsklient kan tilläggas när man för över, flyttar och redigerar filer. Man ansluter med ssh, dvs. samma protokoll som man kör terminalen med.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Säg att jag väljer att köra Ubuntu, ska jag då välja att ladda ner "Ubuntu Server" eller "Ubuntu Desktop"?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Tack för era svar!
Säg att jag väljer att köra Ubuntu, ska jag då välja att ladda ner "Ubuntu Server" eller "Ubuntu Desktop"?

Använd Ubuntu Server utan gränssnitt (gui). Då får du en terminal där du kan skriva in kommandon som i stort sett alla guider använder sig av, vilket är lättare för datorn som kommer ge dig bättre prestanda.
För att flytta över filer kan du som tidigare nämnt använda WinSCP som är typ ett FTP-program mot din Linux-burk så du slipper köra onödigt många kommandon.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att köra en Teamspeak 3 server vid sidan av detta? Chansar på att TS3 inte tar mycket kraft av datorn?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju såklart att inte köra någon teamspeak-server på samma dator eftersom det kan störa srcds som är tidskritiskt, men visst det fungerar säkert och som du skriver tar det nog inte så mycket resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Det bästa är ju såklart att inte köra någon teamspeak-server på samma dator eftersom det kan störa srcds som är tidskritiskt, men visst det fungerar säkert och som du skriver tar det nog inte så mycket resurser.

Okej. Avvaktar med det då.

Fick en bra fråga om varför jag inte gör en Windows server istället för Linux. Ja, vad är anledningen till att välja Linux över Windows när det gäller server egentligen? Bättre prestanda? Om så är fallet, blir det någon märkbar skillnad?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Linux för stabilitet och för att linux använder mindre systemresurser jämfört med windows.
Med den burken så borde du dock klara det du önskar oavsett utan massa lagg osv.
Börja med windows om du vill då det är lättare för den som inte är van vid linux utan grafiskt gränssnitt.

Kanske blir så att du efter 2månader anser att det inte är värt att hosta egna servrar och ändå lägger ner det ändå.
Så börja i windows och växla sedan över till linux om server mm anses laggig mm.

Burken i sig borde lätt kunna driva ts o 40 pers server så länge du har mer rejält med ram.
Skulle gissa på 8gb eller mer om du kör på windows plattform.

Vi har en 2600k med 16gb ram med ssd diskar som driver 2st csgo servrar, 1st ts 128 slots och 2 minecraftservrar.
Operativsystem är win 7 och har inga problem.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Linux för stabilitet och för att linux använder mindre systemresurser jämfört med windows.
Med den burken så borde du dock klara det du önskar oavsett utan massa lagg osv.
Börja med windows om du vill då det är lättare för den som inte är van vid linux utan grafiskt gränssnitt.

Kanske blir så att du efter 2månader anser att det inte är värt att hosta egna servrar och ändå lägger ner det ändå.
Så börja i windows och växla sedan över till linux om server mm anses laggig mm.

Burken i sig borde lätt kunna driva ts o 40 pers server så länge du har mer rejält med ram.
Skulle gissa på 8gb eller mer om du kör på windows plattform.

Vi har en 2600k med 16gb ram med ssd diskar som driver 2st csgo servrar, 1st ts 128 slots och 2 minecraftservrar.
Operativsystem är win 7 och har inga problem.

Okej då testar jag Windows först. Tack för svaret!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Linuxkärnan går att anpassa väldigt mycket så man kan skräddarsy sin dator för srcds.

Jag hade inte kört mer än 2 srcds på en 2600k eftersom jag vill hålla hög kvalitet på mina servrar och vill inte att srcds ska dela resurser med flera andra program men det är ju upp till var och en hur mycket man vill kompromissa. Varje srcds använder 2 trådar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills.

Vart ska jag kolla efter eventuella scripts/mods till CS:GO? Har inte riktigt bestämt mig än vad jag vill göra med den, men gick i tankarna om att starta en "aim arena".

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Tack för svaren hittills.

Vart ska jag kolla efter eventuella scripts/mods till CS:GO? Har inte riktigt bestämt mig än vad jag vill göra med den, men gick i tankarna om att starta en "aim arena".

Alliedmods har massa plugins för sourcemod

ex h3bus Deathmatch https://forums.alliedmods.net/showthread.php?t=233685&page=3

Hostar själv ett gäng aim-servrar, mellan tummen och pekfingret 80-90K besökare (ej unika) per månad.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga in "Multi 1v1" på servern jag nyss skapade. Har fixat metamod, sourcemod osv. men är osäker på det här när man startar genom "SteamCMD GUI".
Klickar jag "run server" (genom SteamCMD GUI) med "CS:GO" som "spel" så startar bara vanlig casual. Startar jag det dock genom BAT-filen jag skapade med kommandot

Citat:

srcds -game csgo -console -usercon +game_type 1 +game_mode 2 +map de_dust

så startar det upp i deathmatch.

Att installera multi 1v1 ska inte vara några problem, men hur startar jag game mode't genom SteamCMD GUI? Ser att jag kan klicka i "Custom mod" men vad ska jag skriva in där i så fall?

EDIT: Glöm det. Insåg att det bara var att installera det och starta som vanligt.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Inställningar för Multi 1v1

Fått igång Multi 1v1 modd (av splewis) och det fungerar rätt bra. Något som irriterar mig är dock att man spawnar med kniv, pistol och rifle.
Jag hade velat att det var som på andra Multi 1v1 arenor att man får välja mellan olika alternativ när man joinar servern (dvs om man vill köra med AK, M4 och "allow awp/knife/pistol rounds". Alternativt om det är för krånligt, att man bara har rifles.

Är det någon som har en aning om hur man gör detta? Har luskat omkring bland config men hittar inget direkt.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Linuxkärnan går att anpassa väldigt mycket så man kan skräddarsy sin dator för srcds.

Jag hade inte kört mer än 2 srcds på en 2600k eftersom jag vill hålla hög kvalitet på mina servrar och vill inte att srcds ska dela resurser med flera andra program men det är ju upp till var och en hur mycket man vill kompromissa. Varje srcds använder 2 trådar.

Fast det är ju å andra sidan för att du inte har koll på prestandabild. Finns ingen anledning till att begränsa sig till 2 servrar när varje server använder 1 tråd till sin main process när du har 4 kärnor. Dessutom så har CPUn hyperthreading, så den extra I/O tråden kommer inte ställa till något contect switching besvär. Kör säkert tickless kernel också.

Permalänk
Medlem

Kör servern på Windows 7 och har även skapat en BAT-fil för att starta den. Hade tänkt att flytta datorn till ett rum där jag ej har skärm osv. och vill då alltså kunna fjärrstyra från min primära.

Hur gör jag för att starta CS servern (filen jag skapade), teamviewer (som jag tänkt använda av olika skäl) och min TS3 server när jag startar datorn utan att behöva gå in och starta manuellt?

Har även en fråga angående SteamCMD GUI. När jag testat starta servern genom det funkar det bra. Stänger jag däremot ner servern och ska starta den igen genom SteamCMD GUI så måste jag alltid skriva om bland annat namnet för servern samt antal spelare osv... Trots att jag sparat en "config" fil.
Går detta att ändra eller är det så att man måste sätta upp det själv varje gång?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Har ännu en till fråga. När mapcycle roterar karta till en map som är över 16MB så får jag error på servern och folk blir disconnected. Står att den är spärrad till 16MB men jag hittar inte vart jag sätter det till 64MB eller något. Har googlat på det men hittar ingenting som jag förstår mig på åtminstone.

Någon som vet?

PROBLEMET LÖST genom att lägga till Fast DL för alla kartor istället för direkt på servern.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Har börjat få "färdigt" det mesta på servern med diverse mods och osv. Men nu har jag ett problem... igen.

"srcds.exe has stopped working" är problemet nu. Kan inte riktigt förstå vad eller varför det händer. (Händer efter den varit uppe en stund)
Finns det någon loggfil som gömmer sig någonstans?

Vad jag minns så var det sista jag gjorde att lägga till "mapchooser" och "rtv" som addons.

EDIT: För övrigt så uppdaterade jag steamcmd idag också.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Hej igen.
Har börjat få "färdigt" det mesta på servern med diverse mods och osv. Men nu har jag ett problem... igen.

"srcds.exe has stopped working" är problemet nu. Kan inte riktigt förstå vad eller varför det händer. (Händer efter den varit uppe en stund)
Finns det någon loggfil som gömmer sig någonstans?

Vad jag minns så var det sista jag gjorde att lägga till "mapchooser" och "rtv" som addons.

EDIT: För övrigt så uppdaterade jag steamcmd idag också.

csgo/logs ?

Sen kan du lägga till -condebug i startparametern så loggar den allt som händer i console till console.log Kanske är bra att köra "log on" i serverns cfg för mer.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

csgo/logs ?

Sen kan du lägga till -condebug i startparametern så loggar den allt som händer i console till console.log Kanske är bra att köra "log on" i serverns cfg för mer.

Finns ej någon "csgo/logs" för mig.
Jag har bara kört "login anonymous" tidigare, men du tror att det kanske kan vara bra att logga in eller?

Ska testa -condebug i startparametern, tack för tipset.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Den kraschade på am_minecraftfix och dom sista raderna i "console" är:

Citat:

Executing dedicated server config file
Socket connection failed (WSAEADDRNOTAVAIL)
Unable to connect to remote server (0.0.0.0:0)
exec: couldn't exec gamemode_casual_server.cfg
PlayerModelInfo: missing terrorist models for map am_minecraftfix. Adding the default model tm_phoenix.
PlayerModelInfo: missing counter-terrorist models for map am_minecraftfix. Adding the default model ctm_st6.
Commentary: Could not find commentary data file 'maps/am_minecraftfix_commentary.txt'.
Unknown NavArea sub-version number

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

log on i server.cfg ska tydas som "loggning ska vara på", det såg ut som du råkat tyda det som "logga in".

Har du angivit
-ip dittlokalaip
i dina startparametrar? anger man inte ip kan det uppstå problem med rcon osv. ange ip gör man för att srcds ska veta vilket nätverkskort/nätverksenhet srcds ska använda, man ska därför använda det lan-ip som servern har och inte sitt externa internet-ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

log on i server.cfg ska tydas som "loggning ska vara på", det såg ut som du råkat tyda det som "logga in".

Har du angivit
-ip dittlokalaip
i dina startparametrar? anger man inte ip kan det uppstå problem med rcon osv. ange ip gör man för att srcds ska veta vilket nätverkskort/nätverksenhet srcds ska använda, man ska därför använda det lan-ip som servern har och inte sitt externa internet-ip.

Okej då förstår jag.
Nej det har jag faktiskt inte gjort. Är det bara exempelvis "-192.168.1.3:27015" eller är det bara "-192.168.1.3" man ska lägga till?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

här är ett exempel på hur det kan se ut.

-game cstrike -ip 192.168.0.8 -maxplayers 18 -nohltv -port 27016 -nobots

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

här är ett exempel på hur det kan se ut.

-game cstrike -ip 192.168.0.8 -maxplayers 18 -nohltv -port 27016 -nobots

Okej. Servern har legat uppe hela dagen utan att krascha nu efter jag tog bort am_minecraftfix, men jag ska lägga till det senare.

Finns det något kommando för max ping för anslutande? Ibland kommer det in någon ryss med 100+ medan andra ligger runt 10-15.

EDIT:Hittade plugin för ping. Verkar fungera bra.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Hej igen. Servern har legat nere under hela sommaren men tänkte peta igång den igen.
Finns det något enkelt sätt att få auto-update utan att behöva starta om och krångla?

Någon som testat denna? https://github.com/raziEiL/srcds_autoupdate

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"