Permalänk

Att tänka på när jag bygger datorn

Ska snart bygga ihop en dator, har beställt delar. Kommer få hjälp att bygga ihop den men den personen är inte den mest "försiktige" om man säger så. Kunnig och vet vad han gör men vill vara säker på att inga komponenter skadas(överförsiktig när det kommer till dyra grejer såklart ). Har ju läst om att man ska använda ECD-armband osv och även nån matta? Vad behöver jag beställa hem för grejor för ett så säkert bygge som möjligt. Sist men inte minst ska jag beställa hem kylpasta till processorn och har hört att denna är mycket bra, vad säger ni om det? https://www.komplett.se/product/460665/datorutrustning/kylnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Jag har använt den kylpastan och tycker inte det är några problem alls med den.

Då det gäller anti-stat-mattor och armband har jag aldrig använt sådana och vet ingen av mina vänner som har gjort det. Om du vill vara riktigt säker kan du använda båda sakerna men jag tycker personligen det räcker att vidröra ett element för att göra sig av med statisk elektricitet.

Dra inte skruvarna för hårt så att saker böjer sig. Väldigt viktigt om du monterar fläktar då dessa kan börja surra och låta. Försök att inte stöta komponenterna mot varandra/chassit. Ta inte onödigt mycket på dem. Håll i kanterna.

Kom även ihåg distanserna mellan moderkortet och chassiplåten!

Lycka till!

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Du får oftast med kylpasta till din l´kylare så det kan vara onödiga pengar.
att tänka på när du bygger. Ha en magnetisk skruvmejsel så du inte tappar några skruvar och kortsluter moderkoret eller annat. Det är viktigt med esd armband tycker jag. Annars tycker jag bara du ska tänka över i vilken ordning du ska bygga så du kan göra det så smidigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har byggd datorer med och utan ESD armbånd, och har aldrig råkat ut för problem. Men det skadar ej att vara försiktig.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nuffing:

Jag har använt den kylpastan och tycker inte det är några problem alls med den.

Då det gäller anti-stat-mattor och armband har jag aldrig använt sådana och vet ingen av mina vänner som har gjort det. Om du vill vara riktigt säker kan du använda båda sakerna men jag tycker personligen det räcker att vidröra ett element för att göra sig av med statisk elektricitet.

Dra inte skruvarna för hårt så att saker böjer sig. Väldigt viktigt om du monterar fläktar då dessa kan börja surra och låta. Försök att inte stöta komponenterna mot varandra/chassit. Ta inte onödigt mycket på dem. Håll i kanterna.

Kom även ihåg distanserna mellan moderkortet och chassiplåten!

Lycka till!

För helvete, aldrig ett element!
Du vill jorda dig mot det du jobbar med, samma potential.

TS:
ESD-armband är att rekommendera, skrapa av lite av färgen på chassit om du inte hittar en "naken" bit.
Var lugn och metodisk. Googla guider och videoklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag blev lärd det av min lärare i gymnasiet. Har alltid antatt att det är korrekt.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/230416-esd-statisk-elek...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/999860-jordad-genom-ele...

Här är några trådar till TS för att hitta mer information om ämnet!

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nuffing:

Jag blev lärd det av min lärare i gymnasiet. Har alltid antatt att det är korrekt.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/230416-esd-statisk-elek...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/999860-jordad-genom-ele...

Här är några trådar till TS för att hitta mer information om ämnet!

Från trådarna du själv länkar till: Du verkar inte ens ha läst dom.

"Detta gör man genom att se till att all utrustning befinner sig på samma elektriska potential."

"Rör inte vid själva komponenterna eller några metalldelar utan att först ha vidtagit försiktighetsåtgärder för att skydda komponenterna från statisk elektricitet."

Det räcker inte med att man neutraliserar sig gentemot jord en enstaka gång, för några sekunder senare kan man vara "uppladdad" igen bara genom att ha lyft på en arm, och då kan risken för att man förstör komponeter komma "tillbaka"."

#10913028

Citat:

Nja att du "jordar" dig mot ett element gör ju att du får samma statiska laddning som elementet. Att kontinuerligt hålla i chassit borde väl vara mer rimligt eftersom det är spänningskillnaden mot komponenterna som du vill jämna ut dig mot.

Som svar till citatet: "Helt rätt, förstår faktiskt inte varför folk tror att man kan kladda lite på ett element och sedan bygga en dator."

"Man ska ha samma spänningspotential som delarna man ska arbeta med, att jorda mot andra saker (element) funkar inte, det är arbetsbänken och lådan som man ska ha som referens."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, jag har inte läst dessa trådar. Försökte jag någonstans påstå att jag hade gjort det?
Jag försökte inte "bevisa" att du har fel eller något. Jag ville bara hjälpa TS på bästa möjliga sätt.

Du har nu extraherat de viktiga delarna från trådarna och det var det!

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Jag blev lärd det av min lärare i gymnasiet. Har alltid antatt att det är korrekt.

Själv fick jag informationen om att det räckte med att ta i ett element från IBM's tekniska support när jag skulle installera mer RAM i min första dator. (en 486 SX33, var väl 10 år eller så)
Idag vet jag dock bättre sedan ett antal år

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är väldigt bra läsning om statiskt elektricitet om du orkar med

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316080-statisk-elektri...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt något ecd krimskrams. Det skadar dock inte att köpa.
Var bara lugna när ni sätter ihop prylarna och glöm inte distanserna

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Själv fick jag informationen om att det räckte med att ta i ett element från IBM's tekniska support när jag skulle installera mer RAM i min första dator. (en 486 SX33, var väl 10 år eller så)
Idag vet jag dock bättre sedan ett antal år

Det var nog "bra nog" med tanke på att grejerna på den tiden var extremt mycket mindre känsliga. Mycket för att tillverkningsprocessen blivit mindre, så har känsligheten ökat, men även toleranserna för "små-fel" har blivit extremt mycket snävare. För samma anledning kör man mycket med gammal teknologi i rymden. (Hubble teleskopet uppdaterades till något så lyxigt som 486'a innan man gav upp...) I dag kör man mycket på 10 år gamla PowerPC designer, som ovanpå det byggs extra strålningsskyddade... En del saker var helt enkelt bättre förr, även om man nog får säga att de definitivt också var långsammare...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det var nog "bra nog" med tanke på att grejerna på den tiden var extremt mycket mindre känsliga. Mycket för att tillverkningsprocessen blivit mindre, så har känsligheten ökat, men även toleranserna för "små-fel" har blivit extremt mycket snävare. För samma anledning kör man mycket med gammal teknologi i rymden. (Hubble teleskopet uppdaterades till något så lyxigt som 486'a innan man gav upp...) I dag kör man mycket på 10 år gamla PowerPC designer, som ovanpå det byggs extra strålningsskyddade... En del saker var helt enkelt bättre förr, även om man nog får säga att de definitivt också var långsammare...
B!

Kan ju vara så, tyvärr så är det många som lever kvar i den bubblan och tror att samma sak gäller idag.
Jag ska väl inte påstå att jag är jätteduktig själv på att använda ESDband när jag hållt på med mina egna datorer och jag har inte märkt något än , men skulle aldrig rekommendera någon att inte använda det och när jag hjälpt till med andras byggen så har jag alltid kört med ESDband

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.