Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

En kollega till mig fick en epost med en bilaga som han önskade få på en overhead (ni vet de där plastarken med tryck på som man lade på äldre tiders OH-apparater...). Så han skriver ut bilagan på ett papper, slänger eposten och kommer till mig och ber att jag skannar av utskriften och skriver ut en OH av den! Det var svårt att hålla sig för skratt...

Väldigt ofta hör kunder av sig till oss för att få hjälp med ett felmeddelande eller dylikt. Det är tyvärr inte helt ovanligt att användaren i fråga har tagit en print screen på skärmen, klistrat in den i ett Word-dokument, skrivit ut Word-dokumentet, skannat in utskriften till en PDF och sedan vidarebefordrat PDFen till vår supportmail.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon-Matte:

En anställd på netonnet sa att ett nvidia gt 730 4GB var snabbare än ett gtx 960 2 GB för att 730 hadde mer Vram

Det där är ganska vanligt, puckon vill ha en siffra att jämföra med och elektronikhandlarna fixar fram en, sen om den är relevant har inget med saken att göra utan det viktiga är att ha en siffra som visar att en grej är bättre än en annan i samma kategori och därmed motiverar det högre priset. Till exempel så brukade marknadsföringen för tvättmaskiner fokusera på hur snabbt centrifugen roterade som att det skulle vara ett mått på hur bra tvättmaskinen är. När det gäller datorer så är det så många siffror dock och ingen av dem säger ju så mycket egentligen. Processorns hastighet var ju en siffra som man brukade fokusera på tidigare, tillsammans med RAM förstås, men det håller ju inte längre då processorerna inte blir snabbare i den bemärkelsen men däremot skiljer sig betänkligt i snabbhet på andra sätt, men på pentium-tiden så var det ju ett hyfsat bra mått liksom. VRAM används helt enkelt för att det är en enkel siffra att jämföra.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/LkqiDu1BQXY

Är nog bara rolig om man sett eller vet vad star trek är.

Permalänk
Skrivet av Joth:

https://youtu.be/LkqiDu1BQXY

Är nog bara rolig om man sett eller vet vad star trek är.

glöm inte Kungfury kolla in vilka skillz 2:21

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Men man säger inte "min bank".

Det säger man definitivt, sen kanske det inte uppfattas grammatiskt korrekt av alla.

Närbesläktat kanske många slänger sig med uttryck som " min bil" fast det i själva verket är banken som äger den.

Permalänk
Skrivet av neot:

"Apple-datorer kan inte få virus"

Haha bara en av lögnerna min kära syster har gått på...

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Medlem

För några år sedan gick jag i en korridor med en uppfälld laptop. Jag mötte en lärare som sa bestämt att jag absolut inte fick gå med locket uppfällt då det förstörde hårddisken...

Permalänk
Skrivet av FireRed:

För några år sedan gick jag i en korridor med en uppfälld laptop. Jag mötte en lärare som sa bestämt att jag absolut inte fick gå med locket uppfällt då det förstörde hårddisken...

var det att du gick samtidigt som den var uppfälld eller blir hårddisken skadad även om datorn står på ett bord ?
läraren hade säkert tappat sin egen dator precis när hdd skrev något och då kraschade den pga det.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireRed:

För några år sedan gick jag i en korridor med en uppfälld laptop. Jag mötte en lärare som sa bestämt att jag absolut inte fick gå med locket uppfällt då det förstörde hårddisken...

Om man har mekanisk hårddisk så ska man ej gå när datorn är igång då man just kan skada hårddisken. Det finns en hel del tekniker som för att skydda hårddiskar emot stötar som Load/unload technology:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_failure

Jag är dålig insatt i hur dessa tekniker fungerar, mer än att jag vet att man ska undvika att flytta hårddiskar som är igång.

*edit*
Förr i tiden skulle man manuellt sätta hårddisken i ett parkeringsläge när man ska flytta dem, nu gör de det automatisk. Huruvida de gör det när windows är i viloläge etc har jag inte en susning om.
Ni kan se ett exempel på pakeringsläge här: https://www.youtube.com/watch?v=gtAJTb0WFUI

Permalänk
Medlem

Jag hade en kompis som bodde hemma hos sina päron och han behövde betala mer till sina päron för att han hade ett 1000w nätagg. Hans dator hade en 660 och en i5a.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon159643:

Om man har mekanisk hårddisk så ska man ej gå när datorn är igång då man just kan skada hårddisken. Det finns en hel del tekniker som för att skydda hårddiskar emot stötar som Load/unload technology:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_failure

Jag är dålig insatt i hur dessa tekniker fungerar, mer än att jag vet att man ska undvika att flytta hårddiskar som är igång.

*edit*
Förr i tiden skulle man manuellt sätta hårddisken i ett parkeringsläge när man ska flytta dem, nu gör de det automatisk. Huruvida de gör det när windows är i viloläge etc har jag inte en susning om.
Ni kan se ett exempel på pakeringsläge här: https://www.youtube.com/watch?v=gtAJTb0WFUI

Tror han vet det(?), läs igen..
Hans lärare sa att han inte fick gå med locket uppe för att det skulle förstöra hårddisken. Inte att han förstör disken genom att gå;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

En polares grabb hade problem med med att komma ut på Internet. Kundtjänst frågade honom om han använde Explorer eller något annat. Han svarade då att han har några flaskor Explorer i skafferiet ifall det hjälper.

Den supporten verkade inte heller ha koll på läget.
Explorer är utforskaren. Han borde ha sagt Internet Explorer för att vara helt korrekt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tror han vet det(?), läs igen..
Hans lärare sa att han inte fick gå med locket uppe för att det skulle förstöra hårddisken. Inte att han förstör disken genom att gå;)

Ser inget fel i det. Stänger du locket går datorn i viloläge och disken stängs av.
Sen har nog inte läraren förstått varför saker och ting sker, hen har nog mer eller mindre bara blivit tillsagd av IT att stänga locket innan man ger sig av med laptopen i handen.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Ser inget fel i det. Stänger du locket går datorn i viloläge och disken stängs av.
Sen har nog inte läraren förstått varför saker och ting sker, hen har nog mer eller mindre bara blivit tillsagd av IT att stänga locket innan man ger sig av med laptopen i handen.

ska väl till 200-300G innan en hårddisk inte klarar mer
Studsar han inte fram i korridoren i 600km/h så lär ju inte en hårddisk ta skada av det,
(ja har testat det gick bra ett tag men sen fick jag fotsvett)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

ska väl till 200-300G innan en hårddisk inte klarar mer
Studsar han inte fram i korridoren i 600km/h så lär ju inte en hårddisk ta skada av det,
(ja har testat det gick bra ett tag men sen fick jag fotsvett)

Det är enorm skillnad på om läsarmen håller på med en läsning eller är i viloläge. Dunsar läshuvudet i skivan är det inte bra och det är inte speciellt stark längst ut på läshuvudet så det kan absolut gå dåligt. Jag har en massakrerad disk hemma där läsarmen fastnat och skrapat upp en skiva. Den har suttit i en stationär. Så ja, en disk med läsarmen i viloläge klarar 2-300 G men inte en som håller på med läsning, där är det betydligt känsligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ska väl till 200-300G innan en hårddisk inte klarar mer
Studsar han inte fram i korridoren i 600km/h så lär ju inte en hårddisk ta skada av det,
(ja har testat det gick bra ett tag men sen fick jag fotsvett)

Skrivet av Shimonu:

Det är enorm skillnad på om läsarmen håller på med en läsning eller är i viloläge. Dunsar läshuvudet i skivan är det inte bra och det är inte speciellt stark längst ut på läshuvudet så det kan absolut gå dåligt. Jag har en massakrerad disk hemma där läsarmen fastnat och skrapat upp en skiva. Den har suttit i en stationär. Så ja, en disk med läsarmen i viloläge klarar 2-300 G men inte en som håller på med läsning, där är det betydligt känsligare.

Har själv förstört diskar genom att flytta dem under användning, ett misstag jag inte gör om Sedan är nog bärbara HDD's betydligt mycket tåligare mot det än dem stationära jag flyttade, men pajade gjorde det verkligen. (Syftar på att dem är byggda för stationärt och bärbar användning, inte diskarna i sig.) Räckte för mig att jag flyttade chassit några cm på marken över ett ojämnt underlag så fick vibrationerna disken att ge upp. Kanske var en ovanligt känslig disk, men det hände iaf. Ingen större skada skedd däremot då det var en skit disk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ska väl till 200-300G innan en hårddisk inte klarar mer
Studsar han inte fram i korridoren i 600km/h så lär ju inte en hårddisk ta skada av det,
(ja har testat det gick bra ett tag men sen fick jag fotsvett)

Läser disken kan det räcka med att sätta ner datorn oförsiktigt i bordet för att den skall rasa...

Min förra ThinkPad, X41, hade gyron som kände om man tappade datorn och parkerade disken i luften, innan den landat.
Testade dock aldrig detta i praktiken.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Lite bakgrund bakom det hela:
Jag går på en skola där vi bara har en projektor med en vga anslutning. Vi elever har i princip bara hdmi portar på våra datorer.

En dag kommer han med en vga till hdmi adapter och frågar i lärande syfte hur den fungerar.

Jag förklarar att den omvandlar den digitala signalen till en analog signal som projektorn kan använda.

- Men va? Analog signal? En dator är ju alltid digital!

Verkligen ingen biggie. Finns värre historier i denna tråd

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Räckte för mig att jag flyttade chassit några cm på marken över ett ojämnt underlag så fick vibrationerna disken att ge upp.

Det samma har hänt mig, ungefär.

Jag hade precis blivit klar med en formatering. Windows, drivrutiner och allt inlagt.
Datorn skulle flyttas en liten bit längs golvet. Jag stänger av den (trodde jag) och dyker under bordet för att genomföra flytten.
När jag väl reser mig upp igen ser jag till min förvåning att den fortfarande var igång. Den hade nämligen bestämt sig för att köra igenom några uppdateringar i samband med avstängningen...

Resultat? Windows blev korrupt, och det var bara till att göra om allt igen. Disken klarade sig dock.
Orsaken var gummi-/silikonfötterna på chassit, som gjorde att hela burken vibrerade när jag drog den längs golvet.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ska väl till 200-300G innan en hårddisk inte klarar mer
Studsar han inte fram i korridoren i 600km/h så lär ju inte en hårddisk ta skada av det,
(ja har testat det gick bra ett tag men sen fick jag fotsvett)

Det är i vila (non-operating) men talet bör vara 2-siffrigt när den är igång.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Det är i vila (non-operating) men talet bör vara 2-siffrigt när den är igång.

så mellan 10-99G för att en hdd så kan den gå sönder när den är igång, så om jag har Frittfall x 10 inne i skolkorridoren så kan hårddisken gå sönder..och det är när man går?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så mellan 10-99G för att en hdd så kan den gå sönder när den är igång, så om jag har Frittfall x 10 inne i skolkorridoren så kan hårddisken gå sönder..och det är när man går?

Den g-kraft som uppstår när något åker i backen är många gånger högre än den g-kraft som man blir utsatt för i fritt fall där man har en kontrollerad inbromsning.
En HDD som är igång tål enligt tester normalt sett 55-65G och tappar du disken i marken från någon meters höjd så kommer den bli utsatt för närmare 100G då decelerationen är omedelbar.
Vill du ha en utförlig förklaring till varför det är så föreslår jag att du går tillbaka till högstadiematten

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Den g-kraft som uppstår när något åker i backen är många gånger högre än den g-kraft som man blir utsatt för i fritt fall där man har en kontrollerad inbromsning.
En HDD som är igång tål enligt tester normalt sett 55-65G och tappar du disken i marken från någon meters höjd så kommer den bli utsatt för närmare 100G då decelerationen är omedelbar.
Vill du ha en utförlig förklaring till varför det är så föreslår jag att du går tillbaka till högstadiematten

ja vet att hårddisken kan skadas om datorn tappas men om man går i korridoren kan inte hårddiken skadas för när man går blir det inga g-krafter.

Läraren: du borde inte gå med dator igång för om du tappar den så kan hårddisken skadas.
har han inte ett väldigt konstigt sätt att gå så kan inte hdd´n skadas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja vet att hårddisken kan skadas om datorn tappas men om man går i korridoren kan inte hårddiken skadas för när man går blir det inga g-krafter.

Räcker att ett objekt byter riktning eller hastighet för att g-krafter ska uppstå, frågan däremot är ifall krafterna som uppstår är tillräckliga för att skada hårddisken

Permalänk
Skrivet av tchomaz:

Räcker att ett objekt byter riktning eller hastighet för att g-krafter ska uppstå, frågan däremot är ifall krafterna som uppstår är tillräckliga för att skada hårddisken

jorå 10G eller mer kan det nog lätt bli om man svänger av år vänster mot matematik lektionen, däremot inte om man svänger höger

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

En utav våra lärare påstår sig vara rätt så duktigt på det här med datorer, nämligen håller han i datorlektioner åt andra klasser osv.

Våran klass fick iaf exklusiv information om att siffran efter Intel Core "i", t.ex i5, står för hur många processorer den har inbyggt. Så, i3 har 3 processorer, i5 har 5 processorer och i7 har då 7 processorer.

Sedan så förklarade han även för oss att ingen processor kan ha en inbyggd grafikdel i sig utav den enkla anledningen att en processor räknar bara i ettor o nollor.

Tyvärr så är detta inte det enda han har kläckt ur sig, undrar vilka hans källor är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@grönahunden @tchomaz @tiase @aluser Kan ni göra en egen tråd om eran diskussion om G-Krafter så man slipper bläddra igenom hela sidan för att kunna läsa riktiga tråden?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

En kompis berättade igår om sin mammas mobiltelefon, modell Äldre, som ibland visar ett skrämmande felmeddelande: "Telefonen har stoppat Internet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

En utav våra lärare påstår sig vara rätt så duktigt på det här med datorer, nämligen håller han i datorlektioner åt andra klasser osv.

Våran klass fick iaf exklusiv information om att siffran efter Intel Core "i", t.ex i5, står för hur många processorer den har inbyggt. Så, i3 har 3 processorer, i5 har 5 processorer och i7 har då 7 processorer.

Sedan så förklarade han även för oss att ingen processor kan ha en inbyggd grafikdel i sig utav den enkla anledningen att en processor räknar bara i ettor o nollor.

Tyvärr så är detta inte det enda han har kläckt ur sig, undrar vilka hans källor är

Skickades från m.sweclockers.com

Herre gud... hur gammal är denna lärare?!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

När mor inte kunde få igång datorn, åhnej vad har hänt med den!
Visade sig att det var mörkt i rummet.... För proppen hade gått.