Permalänk
Medlem

Får ingen bild efter bios uppdatering

Hej!
Jag fick för mig att uppdatera mitt bios eftersom min dator ibland inte får internet när jag startar den. Jag laddade ner det senaste bioset från msi:s hemsida och följde instruktionerna som stod där. När det sedan kom till steget "erasing flash" så frös datorn... Jag väntade 15 minuter bara ifall det skulle hända något men det gjorde det inte så jag tryckte på reset knappen.
På mitt moderkort som står i sign så finns det en multi bios switch som gör att jag kan växla mellan två olika bios. Jag har dock lyckats göra samma misstag en gång innan med det bios A och bytte då därför till bios B som jag ville uppdatera nu. Så just nu fastnar datorn i en boot-loop och skärmen står svart.

Det jag har testat är att rensa CMOS, både genom att trycka på den knapp på moderkortet som rensar CMOS och genom att ta ut batteriet och vänta omkring 15 minuter. Jag uppdaterade via liveupdate, den senaste versionen.

Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt?

MVH

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk

Du kan ju pröva om detta funkar https://service.msicomputer.com/msi_user/support/techfaqdetai...

Det låter inte som systemet är så stabilt så du kan ju se om det hjälper att endast köra med ett minne medans du prövar flasha enligt guiden. Funkar kan det finnas en "blind flash" sök på MSIs forum

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera, har testat med en ram-sticka i också @Striker000:

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem

Några andra förslag?, vore oerhört tacksam om jag kan få hjälp med detta

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem

Läser på annat forum att om man håller nere alla 4 piltangenter under boot så kommer datorn att försöka återskapa bios via EFI.

Om du har tillgång till en annan dator bör du även kunna installera bios på ett usb-minne och försöka boota via den vid uppstart. Lite svårt detta utan skärmbild, men google!

Permalänk
Medlem

Har du testat använda BIOS A igen? Måhända återställdes BIOS A när du ändrade till BIOS B, det är iaf så det fungerar på Gigabytes moderkort

Generellt är det inte rekommenderat att uppdatera via Liveupdate, då det sker inifrån Windows och flera möjliga processer körs i bakgrunden. MSI har t.ex. M-Flash som brukar rekommenderas, som uppdaterar inifrån BIOS.

Ett annat sätt MSI beskriver för återställning av BIOS, kräver dock diskettenhet
https://forum-en.msi.com/faq/article/how-to-recover-the-bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har du testat använda BIOS A igen? Måhända återställdes BIOS A när du ändrade till BIOS B, det är iaf så det fungerar på Gigabytes moderkort

Generellt är det inte rekommenderat att uppdatera via Liveupdate, då det sker inifrån Windows och flera möjliga processer körs i bakgrunden. MSI har t.ex. M-Flash som brukar rekommenderas, som uppdaterar inifrån BIOS.

Ett annat sätt MSI beskriver för återställning av BIOS, kräver dock diskettenhet
https://forum-en.msi.com/faq/article/how-to-recover-the-bios

Jag har testat båda lägena men ingen av dem verkar fungera.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Läser på annat forum att om man håller nere alla 4 piltangenter under boot så kommer datorn att försöka återskapa bios via EFI.

Om du har tillgång till en annan dator bör du även kunna installera bios på ett usb-minne och försöka boota via den vid uppstart. Lite svårt detta utan skärmbild, men google!

Jo jag har försökt det med, men eftersom varken bios A eller B fungerar så vet jag inte hur jag ska bära mig åt.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk

Ser inte ut som "blind flash" som jag nämnde tidigare inte finns till efi bara äldre bios.

Har du prövat det jag länkade tidigare på både A och B? om du har tur så kanske det funkar på ett av dom

Det kan ta en stund innan det kommer igång så låt den stå någon minut.
Testa minnet i flera usb (2.0) portar.
Pröva med flera olika usb minnen om du har möjlighet och se till att dom är formaterade som fat32.

Du kanske redan har prövat allt men enkelt att missa nått