Asus RT-AC68U + USB modem (Modem Huawei E3372) eller router med inbyggt modem? Eller andra tips?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U + USB modem (Modem Huawei E3372) eller router med inbyggt modem? Eller andra tips?

Dags att gå över från ADSL till mobilt.
Tele2 är det som passar mig och nu står jag inför valet och kvalet hur jag skall göra med modem och router.
En idé är Asus RT-AC68U + USB modem (Modem Huawei E3372). Den senare är den som Tele2 säljer.
En annan idé är en router som har inbyggt modem. Tex Huawei E5186S

Jag vill vara säker på att jag inte får några kompatibilitetsproblem och försäkra mig om en bra mottagning då jag bor ute på landet.
Vad säger expertisen?
Har ni några andra förslag på hur jag bäst löser detta?
Skall säga att jag har i princip noll tolernas för strul och hålla på att konfigurera modem och routers går bort.

//Jocke

Permalänk
Medlem

Har precis sysslat med samma sak, har dock Asus AC56U. Jag fick till slut Tele2's USB-modem att fungera med min router men det var långt ifrån problemfritt. Största problemet var att det inte var stabilt. Internet betedde sig mycket mysko. Ibland kunde man inte ladda bilder, ibland kunde man inte googla, ibland kunde man inte ladda video osv. Så fort jag flyttade modemet från routern och satte det direkt i datorn fungerade det bra igen.

Stödet för USB-modem i Asus routrar är långt ifrån perfekt, vilket faktiskt är mycket konstigt med tanke på att andra tillverkare lyckas lösa det bättre. Googla runt lite på typ asus router 3g modem så kommer du att märka att det är många som har problem.

I den här tråden finns mycket nyttigt: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1252071-router-rt-n66u-...

Du har egentligen två alternativ.

1, Äger du redan en AC68U och vill fortsätta använda den kan du köpa en Dovado Tiny.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1439281

Detta är en router framtagen speciellt för att hantera alla typer av 3G/4G-modem. Det är bara att plugga in USB-modemet och sedan kopplar du in Dovadon på WAN-ingången på din Asus-router, precis som vilken Internetkälla som helst.

2, Välja en av Tele2s routrar. Detta är det absolut enklaste eftersom det verkligen bara är plug'n'play. Jag gjorde så till slut eftersom jag tröttnade och har du noll tolerans för strul är detta egentligen den enda vettiga lösningen.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att idag har jag ingenting av det jag nämner så jag har alla möjligheter att välja rätt (eller fel....)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joa:

Dags att gå över från ADSL till mobilt.
Tele2 är det som passar mig och nu står jag inför valet och kvalet hur jag skall göra med modem och router.
En idé är Asus RT-AC68U + USB modem (Modem Huawei E3372). Den senare är den som Tele2 säljer.
En annan idé är en router som har inbyggt modem. Tex Huawei E5186S

Jag vill vara säker på att jag inte får några kompatibilitetsproblem och försäkra mig om en bra mottagning då jag bor ute på landet.
Vad säger expertisen?
Har ni några andra förslag på hur jag bäst löser detta?
Skall säga att jag har i princip noll tolernas för strul och hålla på att konfigurera modem och routers går bort.

//Jocke

Hej,

Om modemet är en HiLink-variant så är det lite knepigt att få det att fungera ihop med routern. Det går inte att se om det är HiLink eller inte enbart på modellnamnet.
USB-modemstöd på våra routrar är primärt avsedd som en failsafe när primär WAN-anslutning går ner. Men den här routern har inbyggt modem, så att du bara behöver sätta i ett SIM-kort: https://www.asus.com/Networking/4GN12/

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen och sorry!

Permalänk

RT-AC68U och Huawei E3372 via Telia

RT-AC68U och Huawei E3372 via Telia har jag ej fått att fungera tillsammans. Jag har varit i kontakt med både Telia och Asus. E3372 finns officiellt med i en kompatibilitetslista online hos Asus dock finns det ej med i UI dropdown list så man väljer då AUTO.
Routern är uppgraderad till senaste icke Beta FW. Operatörer brukar uppdatera FW av modem remote iom detta blir det ofta problem, Asus kan ej skicka ut FW updates lika frekvent.
Det finns möjlighet att köpa E3372 generic olåst online vilket troligtvis skulle fubgera routern. Skall byta till Tele2 pga pris per volym, Telia 299kr/40GB vs Tele2 399kr/100GB. Annan lösning både E3372 samt E5186s från Tele2, dock vet jag ej hur stor skillnad i täckning det är vs RT-AC68U routern.

Permalänk
Avstängd

Jag har bökat i åratal med först en N66U och sedan med en AC68U (inblandad i några trådar här i ASUSforumet) och ASUS ger blanka faun i höghastighets 4G dvs > 22.5 Mbits som deras sunkiga drivare stödjer. (inkl usla svar från ASUS support)

Med AC68an så valde jag en bryggad Tiny och endera ett Huawei E3276 eller 3372, funkat alldeles utmärkt under lång tid.
(bryggar man inte så får man inte alla funktioner som jag själv är ute efter)

Sen AC68an är ju en förstklassig router men den kräver sin hårdvara hos klienterna som kopplar upp dvs riktig AC-standard, det vimlar av nätverkkortsjunk i olika burkar!

Kollar du nätverksforumet så är det massvis med "gnöl" om WiFi-hastigheter men huvudproblemet ligger i nätverkskorten som kopplar upp. Själv ligger jag på 7-800Mbits med min laptop som jag oftast kör.

Men du har ju själv skrivit att du inte vill "mecka" någonting så köp en fördig router...... men att uppgradera firmware måste du iaf klara av!

(sen fick jag själv fiber inkopplad så problemet är för mig ur världen )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tack å lov för den här tråden. Jag hade väldiga problem med mitt E3372 och min RT-N66U som jag har på mitt kontor. Internet var ruskigt instabilt. Det gick hur bra som helst att surfa i tre minuter sedan gick det inte att gå till flera sidor. Då fick man stänga ner webbläsaren och öppna upp den igen så gick det bra ett par minuter igen och så fick man hålla på så. Höll på att driva mig till vansinne. Hittade den här tråden och efter att ha satt in en bryggad Dovado Go (som min far hade liggandes hemma) har det fungerat helt perfekt.