Bostadsrätt + vem äger fiber utrustningen?

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt + vem äger fiber utrustningen?

Jag bor i en BRF och min fiberkonverter i lägenheten har gått sönder. Den är första jacket för bredbandet.
Min BRF tycker jag skall betala den själv och jag undrar vad ni tycker?

Switchen och fibern ägs av föreningen och för att kunna använda detta så behöves det en fiberkonverter i lägenheten.

Jag tycker det är fastighetsägaren (Förreningen) som äger utrustningen och då är det de som skall byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av look43:

Jag bor i en BRF och min fiberkonverter i lägenheten har gått sönder. Den är första jacket för bredbandet.
Min BRF tycker jag skall betala den själv och jag undrar vad ni tycker?

Switchen och fibern ägs av föreningen och för att kunna använda detta så behöves det en fiberkonverter i lägenheten.

Jag tycker det är fastighetsägaren (Förreningen) som äger utrustningen och då är det de som skall byta den.

Jag vet inte om det spelar så stor roll vad någon tycker, det som är intressant är väl vad som är bestämt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Vad säger stadgarna? De brukar och ska specificera vad som är föreningens ansvar och vad som är den enskilda lägenhetens. Av egen erfarenhet brukar föreningens ansvar röra allt som inte är ytskikt samt radiatorer och fönster (har varit med om att även köksfläkten varit föreningens ansvar).

Rent spontant låter det som om att du bör betala det själv, framförallt om du kan anses "vållande" till att apparaten har gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av look43:

Jag bor i en BRF och min fiberkonverter i lägenheten har gått sönder. Den är första jacket för bredbandet.
Min BRF tycker jag skall betala den själv och jag undrar vad ni tycker?

Switchen och fibern ägs av föreningen och för att kunna använda detta så behöves det en fiberkonverter i lägenheten.

Jag tycker det är fastighetsägaren (Förreningen) som äger utrustningen och då är det de som skall byta den.

Som påpekats har tyckande lite värde men om du vill ha moralisk support så tycker jag rent spontant att det är föreningens ansvar. De är nätägare och har köpt in utrustningen och kan sitta på eventuella garantier samt att det har en väsentligt funktion för leveransen. Allt därefter är naturligtvis under ditt ansvar.

Om man får tycka lite

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du får fråga vars överlämningspunkten är helt enkelt. Borde finnas med i något avtal.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk

Tror nyckeln i vad som menas med "gått sönder".

Har du påverkat det så misstänker jag att det kommer ligga på dig..

Permalänk
Medlem

Är lite olika men operatörer med bostadsrättsföreningar har olika avtal och vissa har avtal där lägenhetsinnehavaren(gäller bostadsrätt där du köpt lägenheten men inte hyresrätt) är den som står för kostnaden om något går sönder i lägenheten.
Kolla vad ditt kontrakt säger men ja det kan bli så att det är du som får stå för kostnaden.
Tyvärr finns det en del sådana BRF i Sverige.

Permalänk
Medlem

fråga

Får man fråga vilken nätverksleverantör din fiberförening har?

Har själv jobbat för nätverksföretag och det var ett jävla tjabb om det där..

Hur länge har du haft fiberkonvertern? Vad är det för märke på den? Hur har den gått sönder?

Permalänk
Medlem

@Pelz:
Vi har Halmstad stadsnät och jag har valt bredband2 som leverantör.

Fiberkonvertetn är säkert 10år gammal. Sattes in när lägenheten byggdes.
Felet var att uppkopplingen gick upp och ner. Tillslut fick jag ingen ip från min ISP.

Har nu fått en ny konverter och det hoppade igång direkt.

Permalänk
Medlem

Om den är 10 år gammal tycker man ju att föreningen borde kosta på nya? Låter lite konstigt. Håller ju inte för evigt

Permalänk
Inaktiv

Sitter i styrelsen på en BRF och har suttit i styrelsen för en annan BRF. Första frågan är vad som ägs av Internet-leverantören. I första föreningen var det ComHem som ägde rubbet fram till koax-kontakten i väggen, sedan var det medlemmens ansvar. Föreningen ägde ingenting.

Om det nu är föreningen som äger det så spelar det ingen roll vem som betalar. Det är medlemmarna som betalar i vilket fall, antingen bara sin egen eller allas solidariskt via budgeten. Jag skulle låta styrelsen bestämma, mitt enda krav är att man är dokumenterad och konsekvent.

Sitter man i en styrelse så är det alltid folk som vill att föreningen skall betala vad det nu kan vara. Vad gäller utgifter som inte är definierade någonstans, där styrelsen måste definiera en policy, där skulle jag luta åt att spika policyn att medlemmen själv betalar. Helt enkelt därför att det är enklast hantering att medlemmen fixar sina egna problem än att allt skall gå via en styrelse som antagligen sköter uppdraget på sin fritid.

Som sagt var, i långa loppet spelar det ingen roll. Betala för din egen eller betala din andel av allas.

Jag är dåligt påläst om fiberkonverterare men finns det olika modeller så kanske du skall vara glad att du får välja/betala själv. Är det föreningens ansvar så bestämmer styrelsen vilken fiberkonverterare du skall ha och då ska alla ha likadana och då blir det diskussioner när någons går sönder och han/hon får en lite finare och andra blir avundsjuka etc etc etc. Riktigt så illa är det inte, de allra flesta är schyssta och hjälpsamma medlemmar men i varje förening finns det alltid någon som orsakar styrelsen lite extra jobb. Snälla TS, var inte den ...

Permalänk
Medlem

@anon214822:

Det finns bara en fiberdosa modell och den levereras av stadsnätet. I den kopplar jag sedan dator/router.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av look43:

@Lars Celander:

Det finns bara en fiberdosa modell och den levereras av stadsnätet. I den kopplar jag sedan dator/router.

Ok. Är det stadsnätet som tillhandahåller dom också? Låter mysko om det inte är deras prylar, då borde det vara fritt bara den passar.

Permalänk
Medlem

Sitter i styrelsen för min förening och hos oss, både tv-boxar och routrar hör till lägenheten.
Sen har vi avtal med Telia som levererar vårt nät.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Normalt sätt för stadsnätet jag arbetar för brukar man säga att det är stadsnätet som äger fiberkonverteraren eftersom det också endast är dom som får in och röra i den om de behövs.
Det gäller oavsett kund eftersom så länge det inte är kunden som tagit sönder fiber konverteraren på något sätt ersätts ju den utan kostnad av stadsnätet och monteras en ny.
Om det är kunden som tagit sönder är det ju också lägenhets innehavaren som får stå för kostnad att ersätta det.

Vissa bostadsföreningar har gjort det idiotiska att köpa upp ett lager med fiber konverterare som dom sedan byter ut med om något går sönder och därmed äger inte stadsnätet utrustningen längre och tar hand om den utan bostadsföreningen i kombination med något företag.
Nackdelen med det är att om man fått fiber 2003 så dör fiberkonverteraren 2015 får man fortfarande samma fiber konverterare dom satt in 2003 framtill att dom tagit slut dom väljer köpa in ny och byta ut emot.

Detta har t.ex. funnits i Laholm bland annat och säkerligen Halmstad.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

i våran BRF så har föreningen ansvaret för switchen samt fram till uttaget , om uttaget mitt går sönder får jag betala och byta det, policyn är att allt innanför väggarna är mitt ansvar , och då får jag stå för kostnaden om nåt går sönder.

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk
Medlem

Brukar vara stadsnät/KO operatörer som sköter sådant. Men beror lite på avtal, vissa BRF'er kan t.ex ha ansvar att plocka ner prylarna när folk flyttar så de kan ha reserver liggandes som kan hämtas ut ist för att stadsnätet åker ut och installerar.

Annars så är jag väldigt anti-fiber när det gäller lägenheter, bättre om du drar ethernet istället, så slipper de problem med trasiga prylar och det är rätt så framtids säkert dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sitter i styrelsen på en BRF och har suttit i styrelsen för en annan BRF. Första frågan är vad som ägs av Internet-leverantören. I första föreningen var det ComHem som ägde rubbet fram till koax-kontakten i väggen, sedan var det medlemmens ansvar. Föreningen ägde ingenting.

Om det nu är föreningen som äger det så spelar det ingen roll vem som betalar. Det är medlemmarna som betalar i vilket fall, antingen bara sin egen eller allas solidariskt via budgeten.

...

Som sagt var, i långa loppet spelar det ingen roll. Betala för din egen eller betala din andel av allas.

Det tycker jag verkar vara ett konstigt resonemang. Även om ComHem äger rubbet så är det ju så att i slutendan betalas detta av medlemmen via avgifter eller ökade kostnader...

Det viktiga här är ju att du inte betalar dubbelt. Om det är överenskommet någonstanns att föreningen eller ComHem skall betala och du betalar endå så betalar du ju dubbelt eftersom du även ( via avgifter ) kan betala för andra som råkar ut för samma problem.

Permalänk
Medlem

Normalt i en BRF är att allt i lägenheten ägas av den som äger lägenhet och allt utanför av föreningen.
Sedan brukar det finns lite special med vatten att inte det får flyttas eller kopplas hur som helst i en lägenhet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Ett tips för folk i BRF. Det är bra om föreningen äger kabeldragningen i fastigheten. Då är det mycket lättare att byta leverantör.

Gjorde så i förra föreningen att jag sa upp hyresavtalet för kabeldragningen i fastigheten. I princip skulle dom då komma och hämta sina kablar men det var dom naturligtvis inte intresserade av att göra. Därmed tillföll äganderätten oss samtidigt som vi slapp hyran. Nackdelen var att underhållet på kablarna gick över till föreningen men jag såg naturligtvis till att alla skavanker var fixade innan vi sa upp hyresavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knypplarn:

Vad säger stadgarna? De brukar och ska specificera vad som är föreningens ansvar och vad som är den enskilda lägenhetens. Av egen erfarenhet brukar föreningens ansvar röra allt som inte är ytskikt samt radiatorer och fönster (har varit med om att även köksfläkten varit föreningens ansvar).

Rent spontant låter det som om att du bör betala det själv, framförallt om du kan anses "vållande" till att apparaten har gått sönder.

+1 på denna.
Som exempel så fick min granne, som bor ovanför mig, en vattenläcka pga ett gammalt rör sprack. Föreningen betalade för att få röret fixat men jag(!) själv får betala för att fixa dom fula fläckarna jag fått i taket i mitt sovrum. Tråkigt men så var reglerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Det tycker jag verkar vara ett konstigt resonemang. Även om ComHem äger rubbet så är det ju så att i slutendan betalas detta av medlemmen via avgifter eller ökade kostnader...

I princip rätt. I princip. I praktiken blir det att man får bättre valuta för vad man ändå betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Föreningen betalade för att få röret fixat men jag(!) själv får betala för att fixa dom fula fläckarna jag fått i taket i mitt sovrum. Tråkigt men så var reglerna.

Det där är inte rätt. Riktigt kass förening/kassa regler isåfall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

+1 på denna.
Som exempel så fick min granne, som bor ovanför mig, en vattenläcka pga ett gammalt rör sprack. Föreningen betalade för att få röret fixat men jag(!) själv får betala för att fixa dom fula fläckarna jag fått i taket i mitt sovrum. Tråkigt men så var reglerna.

Vattenskador är lite luriga för där handlar det om vad föreningens försäkringsbolag betalar samt vad medlemmens hemförsäkring betalar. Var skadan har uppstått spelar inte så stor roll, man måste i så fall visa att medlemmen varit oaktsam. Inuti ett badrum blir det då medlemmens försäkring som betalar och för en mindre skada så når det kanske inte upp till självrisken.

Det kan verka lite surt för den som åker på det men är på sitt sätt rätt vettigt ändå. Som medlem hanterar man sin egen skada liksom. Blir det en vattenskada i din lägenhet som påverkar andra så betalar du fortfarande bara för din egen del av skadan. Jämnar ut sig i långa loppet.

Permalänk

@FANTEN: Inget konstigt med det. Låter dessutom som ett fall som täcks till 100% av hemförsäkringen.