Permalänk
Medlem

Strul med internetåtkomst genom WiFi

Hej!
Jag har fått ett litet problem med att få internetåtkomst på min Dell XPS 13 (Modell: 2015) i Windows 8.1 då jag är uppkopplad till WiFi nätverket hemma. Jag har både Windows 8.1 och Ubuntu 14.04. Alla andra enheter hemma kan ansluta till routern (Linksys 6200) utan problem och få internetåtkomst. Min Dell XPS 13 kan under Windows 8.1 ansluta till nätverket hemma där jag kan få åtkomst till nätverksmapparna osv. men den kan inte få internetåtkomst. Jag har provat att stänga av Norton 365 då jag först misstänkte någon inställning där som ställde till det. Växlar jag till Ubuntu så fungerar internet. Min första tanke var att någon uppdatering i Windows 8.1 har ställt till det då jag inte installerat något annat på min dator på länge. Men det konstiga här är att jag kan få internetåtkomst på alla andra WiFi nätverk utanför mitt hem då jag kör Windows 8.1. Är det någon annan som har haft detta problem? Hur fixar man detta?

Tack på förhand!

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

vad säger ipconfig/all på din dator och wireless gränssnittet?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

vad säger ipconfig/all på din dator och wireless gränssnittet?

Den säger att allt är som det ska, dvs jag får ip nummer, DNS suffix är bredbandsbolaget.se och jag får en MAC-adress... men jag får inget internetåtkomst.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma fel på min XPs 13 nyss. Allting funkade på andra enheter, så felet måste vart på datorn.

Jag testade lite grejjer utan framgång, tills jag startade om datorn. Var nå uppdateringar som gick igång (win update), och sedan fungerade det. Vette fan vad det berodde på. Stod nåt om felaktigt ip-nr i felsökarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag fick exakt samma fel på min XPs 13 nyss. Allting funkade på andra enheter, så felet måste vart på datorn.

Jag testade lite grejjer utan framgång, tills jag startade om datorn. Var nå uppdateringar som gick igång (win update), och sedan fungerade det. Vette fan vad det berodde på. Stod nåt om felaktigt ip-nr i felsökarn.

Fast det är lite annorlunda hos mig... jag var idag hos mina föräldrar med min XPS och hade internetåtkomst i Windows 8.1. Datorn hade alla uppdateringar vid det tillfälle.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ok.

Jag har tidigare idag haft internetanslutning via andra nätverk, men felet uppstod när jag kom hem här för nån timme sedan. Startade om och såg då att den win update hade laddat hem nån uppdatering som skulle köras, och sedan fungerade det igen.

Jag var alltså ansluten till mitt nätverk här hemma, men det stod "begränsad anslutning". Använder win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Ok.

Jag har tidigare idag haft internetanslutning via andra nätverk, men felet uppstod när jag kom hem här för nån timme sedan. Startade om och såg då att den win update hade laddat hem nån uppdatering som skulle köras, och sedan fungerade det igen.

Jag var alltså ansluten till mitt nätverk här hemma, men det stod "begränsad anslutning". Använder win 10

jag hade hoppats på att det var så enkelt. Har nämligen haft det här problemet i 1 vecka nu...

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Srki:

Den säger att allt är som det ska, dvs jag får ip nummer, DNS suffix är bredbandsbolaget.se och jag får en MAC-adress... men jag får inget internetåtkomst.

Har du rätt gateway och mask? Rätt DNS?

Kan du pinga din gateway?
Kan du pinga 192.36.125.18?
Kan du pinga ping.sunet.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du rätt gateway och mask? Rätt DNS?

Kan du pinga din gateway?
Kan du pinga 192.36.125.18?
Kan du pinga ping.sunet.se?

Nää jag kan inte pinga något av ovanstående

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du rätt gateway och mask? Rätt DNS?

Kan du pinga din gateway?
Kan du pinga 192.36.125.18?
Kan du pinga ping.sunet.se?

Om jag väljer felsök problem på wifi ikonen får jag upp ett meddelande att "Anslutningen tillåts inte av fjärrenheten eller -resursen" "Enheten eller resursen (wpad.bredbandsbolaget.se) har inte konfigurerats för att acceptera anslutningar på port "WWW-tjänst (HTTP)"

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det löste sig med en fabriksåterställning på routern och ett nytt SSID... hade dock varit bra och veta vad det var som hände då jag inte rörde inställningar på min router på ett halvår.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro