Permalänk

adapter för eluttag i Japan

Hej
Snart går flyttåget till Japan och har problem att få ihop det här med adapter till eluttag.

Jag var på Kjell och company och tänkte inhandla en jordad och en ojordad adapter för att vara på den säkra sidan. I Sverige kan man ju koppla in en jordad apparat i ett ojordat uttag, men man kan inte stoppa in en ojordad apparat i ett ojordat uttag. Det verkar vara tvärtom i Japan, att man inte får in en jordad pryl i ett ojordat uttag och vad jag kan se är konstruktionen så att man inte heller får in en ojordad kontakt i ett jordat uttag.

Denna ojordade adapter
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/res...
har små plastbitar(se bild 2) som gör att man inte kan få in en jordad apparat i den, t.ex. datorladdare. Jag har provat(med våld) och en jordad apparat går inte i.

Är det någon som har koll på hur det ligger till? Om jag kommer dit med en jordad adapter, vilket är det enda som skulle fungera med datorn, så skulle jag inte kunna koppla in den i ett ojordat uttag enligt min teori.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du köper det på plats. Finns säkert på flygplatsen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Mitt tipa är att ta med vanliga svenska förlängingkablar och sen ha en adapter eller köpa lösa kontakter på plats och byta.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Tack för svaren

Kommer köpa en ojordad adapter(då allt pekar på att de flesta uttagen är ojordade) och bryta bort de små plastbitar som gör att man inte får i en jordad kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig sett ett jordat uttag när jag varit i japan. Kör på en reseadapter och ta med dig en svensk förlängningssladd.

Permalänk
Avstängd

Tänk också på att Japan har en annan spänningsstandard. 100-110 VAC @ 60 Hz på en del ställen, 50 Hz på andra och dessutom förekommer (tror jag) 127 VAC. Brasilien är ännu värre med fyra lokala standarder från 100 till 230 VAC.

Det jag försöker säga att dylika adaptrar bara gör att kontakterna fysisk passar, de omvandlar inte spänning och frekvens. Det finns dock omvandlare på Kjell också, från 115 till 230 VAC.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Många laddare och annan elektronik stödjer redan en mängd olika spänningar, oftast 110-230V, så i de flesta fallen behöver man bara uttagsomvandlare. Kontrollera alltid laddaren först, står det 110V-230V 50-60Hz kommer det inte att vara några problem alls.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag klarade mig alldeles utmärkt med en ojordad adapter när jag var i Japan i tio dagar för ett tag sedan. Tror du kommer klara dig fint med ojordad adapter också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Var i japan i somras under ett par veckor, och såg bara ett eller två jordade uttag, som var lokaliserade på 2 publika toaletter. Så satsa på ojordat och sem en svensk grendosa till den som nämnt ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som folk säger. Det är viktigare att du tar med ett grenuttag då ett svenskt uttag riskerar att vara dyrt i Japan. Jag har köpt bra adaptrar för runt 10 kr i Tokyo. Jag kan inte komma på något som skulle behöva att du transformerar spänning eller frekvens. Om du är osäker så testa. Det brukar inte vara så farligt att gå ner i spänning.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Nästan alla stora 100yens butiker har adaptrar som passar till svenska kontakter. alltså 7 kr för en adapter. Ser väldigt simpel ut och är lätt att missa. Men kolla noga i elektronikhyllan så ska dom hänga där. Har tyvärr ingen bild. Är du på hotel så brukar det finnas uttag i badrummet, alt kan man alltid låna i lobbyn tills man hittar en.

Permalänk

Tack för alla snabba svar! Då vet jag att det är ojordat som gäller för det mesta. Nästa steg är att massakera en reseadapter och plocka bort de små plastbitarna som gör att man inte får in en jordad kontakt.

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja tipsa om att köpa tillräckligt många så att du har till *samtliga* enheter. Jag lär mig aldrig, och håller ständigt på med att försöka hitta lediga adapters till vad man nu vill använda för stunden. Det kan verkligen bli ett evigt grävande och bytande..
Men spännande med Japan! Om du är bara det minsta intresserad av att åka skidor/bräda så är det galet rekommenderat att göra där! Dom brukar ju få lite snö om vintrarna... sisådär 15m snöfall på en säsong i norra Japan!

Permalänk
Hedersmedlem

laddare och liknande som har lös nätkabel är det smidigare att byta hela kabeln till. Datorladdare har ofta mussepigg-kontakt och såna kablar borde gå att hitta i stort sett i vilken civiliserad del av världen som helst.

Samma sak gäller förstås för alla andra enkelt utbytbara kablar också. Byt kabeln istället för att pyssla med adaptrar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ytterligare många bra tips, stort tack!

Jag har nu en setup med en adapter ned avbrutna "stoppers" för jorden och så tar jag med mig en grenkontakt. Det får bli en bra start.

Angående skidåkning så är jag skidgalen(!!!) och vill ytterst gärna åka där uppe i norr. jag har dock två frågetecken som får svaras på med tiden. Dels ska jag plugga i Tokyo och tror att det kan vara galet mycket plugg som ska göras. Sen så är det det här med utrustning, jag har ingen möjlighet att ta med egen utrustning och att hyra/köpa full utrustning som inkluderar puderlagg har jag ingen aning om det går...men jag håller tummarna

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Ytterligare många bra tips, stort tack!

Jag har nu en setup med en adapter ned avbrutna "stoppers" för jorden och så tar jag med mig en grenkontakt. Det får bli en bra start.

Exakt vad jag gjorde när jag var där, kommer funka perfekt!

Var nära att jag gjorde bort mig, men nån dag innan jag reste dit så fick jag för mig att prova att stoppa i grenkontakten i adaptern och upptäckte då att det satt små plastbitar som var ivägen. En omgång med avbitartången så löste det sig!

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är du ska plugga?
Utbytesstudent, språkkurs eller annat?

Hoppas du får det underbart där nere, jag saknar det något fruktansvärt (var där på språkresa för något år sedan)

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Får man fråga vad det är du ska plugga?
Utbytesstudent, språkkurs eller annat?

Hoppas du får det underbart där nere, jag saknar det något fruktansvärt (var där på språkresa för något år sedan)

Jag pluggar normalt sett civilingenjör i Medieteknik på LiU. Det finns inte något som riktigt liknar det utomlands(vad jag vet), så jag kommer plugga strökurser inom "Computer science". Detta ska jag kunna tillgodoräkna som poäng för mitt program hemma. Jag har valt 2 kurser inom nätverkssäkerhet, en bildbehandlingskurs samt något dom kallar "Advanced data engineering". Vad det sistnämnda är vet jag inte riktigt själv. Utöver detta ska jag läsa en kurs i Japanska för nybörjare samt Japansk kultur och historia.

Tack så jättemycket, jag längtar! Planet lyfter 7 på morgonen på torsdag.

Var det språkkurs via en skola eller fristående kurs? Vilken skola läste du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Jag pluggar normalt sett civilingenjör i Medieteknik på LiU. Det finns inte något som riktigt liknar det utomlands(vad jag vet), så jag kommer plugga strökurser inom "Computer science". Detta ska jag kunna tillgodoräkna som poäng för mitt program hemma. Jag har valt 2 kurser inom nätverkssäkerhet, en bildbehandlingskurs samt något dom kallar "Advanced data engineering". Vad det sistnämnda är vet jag inte riktigt själv. Utöver detta ska jag läsa en kurs i Japanska för nybörjare samt Japansk kultur och historia.

Tack så jättemycket, jag längtar! Planet lyfter 7 på morgonen på torsdag.

Var det språkkurs via en skola eller fristående kurs? Vilken skola läste du på?

Låter ju riktigt kul faktiskt

Jag och en kompis drog ner på en språkkurs via gogonihon (vi valde Akihabara) o var där 3 månader, som dock tog slut alldeles för fort
Vi funderar båda på att dra ner där 6mån-1 år för en längre språkresa, då man har möjlighet till deltidsarbete på studentvisum.

Lycka till där nere, och njut av tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Jag pluggar normalt sett civilingenjör i Medieteknik på LiU. Det finns inte något som riktigt liknar det utomlands(vad jag vet), så jag kommer plugga strökurser inom "Computer science". Detta ska jag kunna tillgodoräkna som poäng för mitt program hemma. Jag har valt 2 kurser inom nätverkssäkerhet, en bildbehandlingskurs samt något dom kallar "Advanced data engineering". Vad det sistnämnda är vet jag inte riktigt själv. Utöver detta ska jag läsa en kurs i Japanska för nybörjare samt Japansk kultur och historia.

Tack så jättemycket, jag längtar! Planet lyfter 7 på morgonen på torsdag.

Var det språkkurs via en skola eller fristående kurs? Vilken skola läste du på?

Åhå, en till MT:are med orange ovve! Vilket år går du i? Är själv eventuellt nyfiken på att plugga utomlands senare (går i tvåan nu) men som du säger så verkar det svårt att hitta liknande program utomlands.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Tack för alla snabba svar! Då vet jag att det är ojordat som gäller för det mesta. Nästa steg är att massakera en reseadapter och plocka bort de små plastbitarna som gör att man inte får in en jordad kontakt.

Kan du länka en bild? Jag har aldrig sett ett ojordat uttag som det inte går att koppla in en jordad kabel i (inte för att man ska göra det).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Ytterligare många bra tips, stort tack!

Jag har nu en setup med en adapter ned avbrutna "stoppers" för jorden och så tar jag med mig en grenkontakt. Det får bli en bra start.

Angående skidåkning så är jag skidgalen(!!!) och vill ytterst gärna åka där uppe i norr. jag har dock två frågetecken som får svaras på med tiden. Dels ska jag plugga i Tokyo och tror att det kan vara galet mycket plugg som ska göras. Sen så är det det här med utrustning, jag har ingen möjlighet att ta med egen utrustning och att hyra/köpa full utrustning som inkluderar puderlagg har jag ingen aning om det går...men jag håller tummarna

Var i Niseko i våras och åkte bräda. Finns jättemånga skiduthyrare på plats. Går även att hyra alla kläder som behövs. Så det är absolut inga problem.

Helt fantastisk offpist-åkning där!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Angående skidåkning så är jag skidgalen(!!!) och vill ytterst gärna åka där uppe i norr. jag har dock två frågetecken som får svaras på med tiden. Dels ska jag plugga i Tokyo och tror att det kan vara galet mycket plugg som ska göras. Sen så är det det här med utrustning, jag har ingen möjlighet att ta med egen utrustning och att hyra/köpa full utrustning som inkluderar puderlagg har jag ingen aning om det går...men jag håller tummarna

Det är nog snarare så att du kan få svårt att hyra skidor som inte är puderlagg Det fanns gott om alla sorter när jag var i Niseko iaf.
Om du vill åka till något närmare Tokyo så går det relativt lätt att ta tåget till Hakuba valley, Nozawa Onsen, eller Myoko Kogen, eller något av en mängd andra ställen på Honshu. Myoko är ett av de ställen som får mest snö i området, men det är inte lika stort eller brant som exempelvis Hakuba.

Jag får alltid gåshud när jag kollar på den här
https://vimeo.com/40261940

Kom igen nu vinter!!

Permalänk

Tack för tipset, även om tacket kom lite sent!