Permalänk

Problem med video UHD

Hej!

Jag har nyligen införskaffat en UHD TV och har den kopplad till min stationära via HDMI för att spela upp filmer etc.

Problemet jag har är dock otroligt frustrerande; jag kan spela upp filer via t ex VLC eller MPHC utan lagg etc men väldigt ofta så krashar spelaren under uppspelning. Detta händer bara när jag dragit över fönstret till UHD-skärmen. Jag tänker att en anledning kan vara att den måste skala upp videon otroligt mycket men har ingen aning egentligen.

Det spelar heller ingen direkt roll vad det är för upplösning på filen. 720 och 1080 krashar lika illa som UHD-filer.

Värt att notera är att jag har Windows 10 och kan inte garantera att problemet uppstod innan jag uppgraderade från W7 då jag inte testat på det OSet.

Är detta någon som är bekant med själv? Jag vill inte använda chromecasten egentligen då den bara streamar i 1080 och gör att UHD-skärmen blir meningslös.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En kanske irrelevant fråga men har du något 4K material?

Testa att bara köra TV'n som skärm annars och se om det fungerar bättre? Kanske som sagt något med skalning att göra, annars testa KODI/XBMC som kör fullscreen?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

En kanske irrelevant fråga men har du något 4K material?

Testa att bara köra TV'n som skärm annars och se om det fungerar bättre? Kanske som sagt något med skalning att göra, annars testa KODI/XBMC som kör fullscreen?

Har LOSSLESS av Timescapes på 300gb som inte ens VLC vill spela upp men även en 4k komprimerad version som spelas upp OK. Sedan spelar ju Netflix och Youtube i 4k på TVn om källan har det.

Du menar då att koppla ur min vanliga 27" 120hz och se om det har med det att göra? Just det KODI var det där! Hade glömt av detta. Ska testa det också! Återkommer!

Permalänk
Skrivet av Robbsternius:

Har LOSSLESS av Timescapes på 300gb som inte ens VLC vill spela upp men även en 4k komprimerad version som spelas upp OK. Sedan spelar ju Netflix och Youtube i 4k på TVn om källan har det.

Du menar då att koppla ur min vanliga 27" 120hz och se om det har med det att göra? Just det KODI var det där! Hade glömt av detta. Ska testa det också! Återkommer!

Sådär! Testade detta och tyvärr hände samma sak fast inte lika frekvent. Kodi är dock helt klockrent. Jag funderar bara på hur jag ska lösa mitt problem med att ha en HDMI-kabel som går över hela vardagsrumsgolvet. Finns det ingen lösning som har 4K-stöd som inte kräver kabel..?