AMD Zen lanseras i slutet av 2016

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ett nyckelord här är också "IPC". AMD har alltid sagt "40% högre IPC" och inte "40% högre enkeltrådprestanda" vilket är det folk faktiskt jämför med när de jämför med Intel.

Vi vet alltså inte vilken frekvens som Zen initialt kommer köra på, de Steamroller/Piledriver baserade kretsar som jämförelse mot Intel är gjorda med är ju rätt högt klockade så 40% lär vara en absolut övre gräns för hur mycket Zens enkeltrådprestanda kommer öka jämfört med dagens snabbaste modeller.

Glömde just att skriva att det var IPC, bra att du rättade mig.

Håller med om att det blir väldigt svårt att säga något specifikt gällande Zen då man vet så lite. Hur mycket ström kommer den dra? Vilken clock kommer den ligga på? osv.

Det enda jag tänkte när det gäller att jämföra Intel med AMD i de här fallet är att man jämför med fel version, dock säger inte det så mycket heller då man vet alldeles för lite om kretsen överhuvudtaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Den visar att AMD ligger efter på den enkeltrådade prestandan vid samma klocka.
AMd är som bekant klockade högre.

AMD Har som bekant mycket högre strömförbrukning. Det är prestanda vid samma klock som är det intressanta i detta sammanhang.

Citerar från recensionen på 8350:

"Precis som för föregångaren FX-8150 innebär överklockning till extremare nivåer en enorm ökning i strömförbrukning. Slutresultatet vid 5,0 GHz landar på nära 400 watt, nästan en dubblering mot standardvärdet. Det innebär rejäl värmeutveckling, och en utmaning även för vattenlösningar.

Överklockning till 4,6 GHz vid standardspänning känns betydligt intressantare. Visserligen är cirka 260 W fortfarande höga siffror jämfört med Intels processorer, men fortfarande en lång väg från 400 W-sträcket. Det är helt enkelt tveksamt om ytterligare 400 MHz och cirka 10 procent prestanda är värt 150 W extra."

Permalänk
Medlem

Zen kommer alltså för sent, har för låg prestanda redan om den lanserades idag och kommer gissningsvis precis som AMD:s grafikkort just nu vara för högt prissatt.

Känns ju inte så jättebra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Den visar att AMD ligger efter på den enkeltrådade prestandan vid samma klocka.
AMd är som bekant klockade högre.

edit
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10339?key=c63c3a8aa362788616964b6d6b6ffc58

Är det verkligen sant att AMD är klockad högre nu för tiden? 4790K är ju en basklock på 4.0GHz och turbo på 4.4GHz, 6700K har en basklock på 4.0GHz och turbo på 4.2GHz. Båda modeller kan väldigt ofta hålla sina turbo-klocks.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

AMD Har som bekant mycket högre strömförbrukning. Det är prestanda vid samma klock som är det intressanta i detta sammanhang.

Citerar från recensionen på 8350:

"Precis som för föregångaren FX-8150 innebär överklockning till extremare nivåer en enorm ökning i strömförbrukning. Slutresultatet vid 5,0 GHz landar på nära 400 watt, nästan en dubblering mot standardvärdet. Det innebär rejäl värmeutveckling, och en utmaning även för vattenlösningar.

Överklockning till 4,6 GHz vid standardspänning känns betydligt intressantare. Visserligen är cirka 260 W fortfarande höga siffror jämfört med Intels processorer, men fortfarande en lång väg från 400 W-sträcket. Det är helt enkelt tveksamt om ytterligare 400 MHz och cirka 10 procent prestanda är värt 150 W extra."

Blir skumt att jämföra nuvarande FX serien rakt av när den är så olik Zen. Räcker att kolla tillbaka på Phenom ii så ser man att strömförbrukningen och klock kan variera otroligt mycket per arkitektur. Sen får man inte glömma att nuvarande FX serien är en katastrof och om Zen blir som den ska så slipper vi förhoppningsvis de problemen.

Räcker att man kollar tillbaka på min gamla Phenom ii 1100t, bra mycket trevligare prolle än FX 8150, speciellt om man pressa upp den till 4,5 GHz.

Permalänk
Medlem

Jahapp, hade tänkt att vänta på Zen och se hur den stod sig, men med alla blåskärmar jag haft på sistone blir det kanske en Skylake i höst. Iaf till nuvarande speldatorn.
Sen har vi ju gäst-spel-PCn, HTPCn, och vardagsrums-PCn också som kanske får Zen så småningom

Jag misstänker iofs att mina blåskärmar kan ha med mitt gamla Sabertooth 990FX (r.1) att göra ihop med Windows 8.1 och numera 10, eftersom det inte har fullt stöd för så nytt OS egentligen.

Det har å andra sidan varit mycket grafikproblem med Windows 10 i allmänhet, både hemma med AMDs drivers och på jobbet med Intels inbyggda, så förhoppningsvis är det mjukvarubaserat.

Det vore ju tråkigt att behöva uppgradera p.g.a. gammalt moderkort, när prestandan på min 1090T på 4GHz är fullt tillräcklig fortfarande. Det tyngsta jag kört är väl iofs Skyrim och Bioshock Infinite i 1080p, men de flöt ju på bra. Skyrim är ju dessutom CPU-tungt, så så sett klarar jag mig ju lätt nåt år till.

Särskilt som DX12 kommer att underlätta för CPUn. Jaja, jag får väl leta vidare bland minnesdumpar och eventloggar så länge jag orkar, annars blir det nog ett dyrt Intelpaket (dollarn är ju rätt hög nu fortfarande) till julklapp kanske.

Men det jag gillat med AMD är att de alltid har varit "tillräckligt bra" för alla spel jag kört, utan att ha kostat skjortan, plus att man kunnat överklocka de flesta modellerna rakt av.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

när det är december 2016 säger amd den kommer zen

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tyvärr kommer nog inte 40% bättre IPC räcka. Det hade kanske fungerat mot Sandy Bridge, men definitivt inte mot Kaby Lake. Gissar att AMDs kärnor kommer behöva klockas 500 - 1000 MHz högre för att nå samma prestanda.

Viktigaste är watt. Att kunna trycka in en cpu i vilken maskin som helst. Är just det problmet intel tampas med i mindre laptops. Då är tdp som sätter krockben för prestandan.

Det är där AMD ska sikta in sig på och framför allt på dyrare laptops/hybrider. Syns märket mer så säljer dom bättre helt enkelt

Skrivet av Kunzite:

Som någon sa tidigare så kommer inte 40% räcka någonstans, den kommer vara utdaterad långt innan den är släppt. Intel 6700k ligger 76% före AMD 8350 om jag räknat rätt sett till detta test:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10387?key=1329a8504a8f7245fe8cad1a1f1b8380

Dock jämför dom mot nyare excavator, som är bättre än Piledriver. AMd har lyckas ändå få upp IPC på dessa fyra cpu generationer.

Men sen är ju bulldozer feltänkt från början, Zen börjar ju på ny kula (så bör inte bli sämre).

Synd att det är så sent, men får hoppas dom får in bra hdmi 2 stöd under tiden då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo men vi vet ju redan att 40%+ förbättring är något som är möjligt med kända tekniker. AMD själva har haft högre IPC med K10 än vad Bulldozer hade.
Dock är det svårt att få mer parrealism ur x86 med dagens kända metoder oavset x86 eller andra arkitekturer.

Problemet i dag med IPC bygger mycket på att dom flesta arkitekturer bygger på instruktioner som bearbetas seriellt.

Med andra ord en instruktion laddar en bit data, en instruktion bearbetar datan i fråga, en instruktion skriver datan till någon adress sedan har du instruktioner som kan jämföra data, tex om X är större än Y då ska instruktion A köras annars ska man gå till en förutbestämd adress och köra instruktion B och där börjar det verkliga problemet.

Processorer var seriella från början och så är instruktionsettet och programeringstpråken. Tanken är att en instruktion ska utföras innan den efterföljande och en gång i tiden dög det då processorer ofta inte ens klarade en instruktion per cykel, faktum är att dom första datorerna var ofta seriella redan på hårdvarunivå vilket gjorde att en instruktion tog många klockcyklar då allt manipulerades bit för bit istället för en eller flera byte åt gången.

Numera hämtar en CPU 4 instruktioner, exekverar 4 instruktioner och avslutar 4 st så man har i teorin en IPC på 4st instruktioner som är laddade, exekverade och avslutade på samma cykel.

Problemet som uppstår i det läget är att en instruktion, tex att jämföra X och Y kräver då att X och Y är redo, ska dessa beräknas samma cykel så är dom inte det då kan man inte köra instruktioner för att jämföra dom.

Nästa problem är att utan att jämföra resultatet av data X och Y för att avgöra om instruktion A eller B ska köras härnäst, kallas en förgrening eller Branch på engelska ja då vet man ju som sagt inte vilken av dessa instruktioner man ska ladda innan man faktiskt jämfört X och Y och avgjort om det är instruktion A eller B som ska laddas härnäst och därmed också vilka instruktioner som följer efter A eller B beroende på vad utfallet nu blev.

Men det behövs inte branches för att få problem med att exekvera instruktioner parallellt.
En instruktion kan manipulera en bit data och resultatet av detta kan tex behövas av instruktionen efter denna.
Uppstår samma problem med att exekvera dessa parallellt.
Så ju mer parallellism man vill uppnå ju större är risken att man råkar ut för en catch 22 så att säga.

I dag löser man sådana problem på många olika vis.
OoO alltså Out of Order execution, man försöker exekvera instruktioner som ej är beroende av varan tills man har svaren man behöver för att köra instruktioner som är i direkt beroende av tidigare instruktioner.
Tanken är helt enkelt att exekvera dom i en annan ordning än den dom var skrivna av programmeraren eller kompilatorn för att att komma bort från beroenden mellan instruktionerna och därmed öka IPC'n och i slutet av processen sorterar processorn resultatet och levererar det i ordning och på så vis ser det ut som dom utfördes i ordning även om fallet icke var så.
Så OoO sker internt i processorn för att parallellisera en annars seriell procedur.

Man sysslar även med branch prediction logic, alltså försöker förutspå den mest sannolika instruktionen att köras härnäst när man får en instruktion som jmför X och Y och sedan ska välja väg A eller B. En enkel lösning är att föra statistik över A och B, blir det A 99% av tiden så väljer man denna och hoppas att det blir rätt och på börjar instuktionerna för utfall A. Bler det mot förmodan fel så tömmer man processorns pipline och börjar och och ladda instuktionerna för B. Problemet med detta är att en lång pipline som Pentium 4 hade, 31 steg bler väldigt dyrt och har man dessutom inte data för B i cache blir det avsevärt mycket dyrare.

En annan är att exekvera kod för båda men det kostar ju resurser så inte idealiskt sett ur prestanda perspektiv om man vill maximera denna men i fall där någon annan metod ej fungerar så bör det kosta mindre klockycklar än att tex få en caceh miss.

Problemet blir ju att ju mer parallellism man vill uppnå, säg att man vill uppnå en IPC om 8, visst det går väl att designa en sådan CPU. Digital Alpha arkitekturen var designad för en IPC om 8 för framtiden. Den arkitekturen dog ut innan detta blev nödvändigt men man hade det i åtanke. x86 hade det aldrig.
Men oavset arkitektur så får man problemet att ju fler instruktioner man försöker köra parallellt ju fler branches måste man försöka förutspå korrekt.

Säg att du har en instruktion som kan ta väg A eller B, sedan efter den har du en instruktion för var av dom som kan ta A och B, du kan säkert få första rätt men men oddsen att få andra rätt är nog inte lika stor, ännu mer kostsamt blir det ju om du får det fel tidigare när du har flera branches efter varan och du har laddat in data i cachet för dessa.

Processorer i dag har prefetch logich, betyder kort och gott att dom hämtar data innan processorn behöver den då latenserna till ram räknas i hudnratasl CPU cyklar men det baseras fortfarande delvis på branch prediction logich, måste ju veta vilka förgreningar koden kan ta i framtiden och förutspå dom rätta för att hämta rätt data från ram till Cache innan processorn behöver dessa.

Får du detta fel så kan det bli ytters kostsamt och kostar tusentals CPU cyklar där processorn inte gör något annat än att hämta data för den rätta branchen och ladda in det i cachet för att kunna fortsätta exekvera kod.

Processorer i dag ser seriella ut, instruktioner ser ut att gå in i ordning men framförallt dom kommer ut i ordning. Men i praktikern den ända som är seriellt är att dom kommer ut i rätt ordning, dom tas in parallellt, Out of Order och exekveras Out Of Order.

SMT eller HT används för att utnyttja resurser i en "bred" processor som internt är parallell när en tråd inte kan nyttja processorns resurser full ut ofta pga brist på parallellism man kan få ut från instruktionerna som koden använder.

AMD drog inte full nytta av parrealismen med Bulldozer därför kan dom uppnå 40% om dom har resurserna att göra detta.
Förefaller dock osannolikt att intel skulle kunna göra motsvarande då dom redan maximerar parrealismen i sina processorer med dagens kända metoder. Så ja AMD behöver inte uppfinna något nytt dom behöver göra vad intel redan gjort och andra Arkitekturer gjort.

Ska intel eller AMD göra något med mycket högre IPC än dagens Haswell eller Brodwell krävs det att någon kommer på något nytt sätt att få ur mer parallellism ur en CPU arkitektur som i grunden är seriell där en instruktion ska exekveras efter än annan.

Hade AMD varit med i leken i dag tror jag inte vi sett mycket högre IPC men däremot fler kärnor för om något är det racet efter fler kärnor på desktopsidan som avtagit sedan AMD mer eller mindre kapitulerade.

Här blir man utbildad Kudos!

Skrivet av anon5930:

Synd, jag är rätt sugen på en uppgradering. Egentligen skulle jag ha gjort det nu i höst (nuvarande plattform är tre år och då börjar det bli dags för något färskare/roligare) men varken AMD eller Intel har något som känns värt att lägga pengarna på ännu. Förhoppningsvis ser det bättre ut om ungefär ett år och dessutom med plattformar där nyare standarder för USB, lagring och annat är med.

Det var roligare förr.

Det var definitivt roligare förr! När jag tittade in i den här tråden kände jag ganska snart att jag faktiskt ville tillbaka dit, för det var så roligt att pilla och bygga då, för det gjorde verkligen skillnad

Jag tror inte det kommer hända så mycket mer, det är inget nytt på gång. Hemdatorn känns ganska färdigutvecklad, iaf vad gäller interna tekniska standarder. Vi har SATA, PCIe3, USB ser jag inte gå någonstans på lång tid. Möjligtvis kommer Thunderbolt ta ett steg, men det är en nischprodukt som inte alls ger samma wow som Firewire gjorde på sin tid.

Det enda jag skulle vilja bli av med är Ethernet, eller åtminstone RJ45, de kontakterna är gräsliga! Fast prestandan räcker. Går man upp till 10GBit så finns det ju dock en annan standard som är bättre, för ethernet har så stor overhead i de hastigheterna. Infiniband heter det

Skrivet av blackeagle:

Jahapp, hade tänkt att vänta på Zen och se hur den stod sig, men med alla blåskärmar jag haft på sistone blir det kanske en Skylake i höst. Iaf till nuvarande speldatorn.
Sen har vi ju gäst-spel-PCn, HTPCn, och vardagsrums-PCn också som kanske får Zen så småningom

Jag misstänker iofs att mina blåskärmar kan ha med mitt gamla Sabertooth 990FX (r.1) att göra ihop med Windows 8.1 och numera 10, eftersom det inte har fullt stöd för så nytt OS egentligen.

Det har å andra sidan varit mycket grafikproblem med Windows 10 i allmänhet, både hemma med AMDs drivers och på jobbet med Intels inbyggda, så förhoppningsvis är det mjukvarubaserat.

Det vore ju tråkigt att behöva uppgradera p.g.a. gammalt moderkort, när prestandan på min 1090T på 4GHz är fullt tillräcklig fortfarande. Det tyngsta jag kört är väl iofs Skyrim och Bioshock Infinite i 1080p, men de flöt ju på bra. Skyrim är ju dessutom CPU-tungt, så så sett klarar jag mig ju lätt nåt år till.

Särskilt som DX12 kommer att underlätta för CPUn. Jaja, jag får väl leta vidare bland minnesdumpar och eventloggar så länge jag orkar, annars blir det nog ett dyrt Intelpaket (dollarn är ju rätt hög nu fortfarande) till julklapp kanske.

Men det jag gillat med AMD är att de alltid har varit "tillräckligt bra" för alla spel jag kört, utan att ha kostat skjortan, plus att man kunnat överklocka de flesta modellerna rakt av.

Köp begagnat sålänge

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Intel 1-3% förbättring från en generation till nästa.
AMD 40% från en generation till Zen

Intel är några år före AMD sedan några år tillbaka. Om AMD når Ivy-prestanda i slutet av 2016 så nådde Intel det våren 2012, över 4,5 år tidigare.

Skrivet av Ratatosk:

Den visar att AMD ligger efter på den enkeltrådade prestandan vid samma klocka.
AMd är som bekant klockade högre.

edit
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10339?key=c63c3a8aa362788616964b6d6b6ffc58

Den länken visade ju flera trådar.

Här är enkeltrådsprestanda. Dock har ju 4790k, 6700k och 8350 alla 4,0 GHz i base. Liknande boost också.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I all ärlighet så är 990FX faktiskt baserad på 790FX från 2007, samma funktioner i princip, samma tillverkningsnod. Med undantag för IOMMU-stöd som tillkom i 890FX från 2010. Sydbryggan hände det inte mycket med sedan 2006 heller, de gick upp till 6Gbit/s SATA med SB850, och ett par till USB2.0-portar. SB920 och 950 som kom 2011 hade ju inte USB3 eller något annat nytt. SR5690/70 som kom 2009, ett serverchipset var först med IOMMU. Chipsetutvecklingen dödades ju helt när de såg hur skadad Bulldozer-serien var, i samma veva la de ner utvecklingen av 10-kärnors Bulldozer (Piledriver) och nya server-socklar. De gjorde ju i princip inget med chipset sedan de tog över ATI.

Tragiskt.. Så alla andra stöd på moderkorten är bara pålimmade kretsar med andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja så har det varit med AM3+ plattformen ett tag. Tror dom använder PLX brygga för att uppnå PCI-E 3.0 då en brygga kan ha olika bussar på varje sida av chipet. Gammalt knep som även använts på intels 115x moderkort för USB 3.0 och Sata 6Gbit addon chip för att tex ta 1x PCI-E 2.0 och få ut det på 2-4st PCI-E 1.0 bussar. Har ett sånt addon kort från ASUS liggandes men som sagt många moderkort gjorde och gör så fortfarande med bryggor från PLX. Fungerar som sagt men du får ju inte mer bandbred men du kan ju som sagt routa om bandbredden som finns mer effektivt.

Tex har du ett chip från AMD med tex 32st PCI-E 2.0 banor kan du routa om det till 16st 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tragiskt.. Så alla andra stöd på moderkorten är bara pålimmade kretsar med andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, USB3.0 är såklart vanliga tredjepartskretsar typ ASMedia eller NEC/Renesas, extra SATA-portar är typ JMicron, ASMedia eller Marvell. Nätverkskretsen tar upp x1 PCIe precis som hos Intel. Sen är ju AMDs så kallade PCI-e 3.0-stöd på 990FX-kort inget mer än en PLX-brygga/switch, vilket visserligen fungerar mellan korten – men inte ger något extra till CPUn/chipset. P67 som du nämnde har ju Ivy-stöd och PCIe 3.0 med vissa kort, USB 3.0 native osv. Men allt har svagheter. Nu med M.2 och SATA Express så krävs det en hel del på både moderkorts och chipset/cpu-sidan. Det mer än något annat är anledningen att välja en modern plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I all ärlighet så är 990FX faktiskt baserad på 790FX från 2007, samma funktioner i princip, samma tillverkningsnod. Med undantag för IOMMU-stöd som tillkom i 890FX från 2010. Sydbryggan hände det inte mycket med sedan 2006 heller, de gick upp till 6Gbit/s SATA med SB850, och ett par till USB2.0-portar. SB920 och 950 som kom 2011 hade ju inte USB3 eller något annat nytt. SR5690/70 som kom 2009, ett serverchipset var först med IOMMU. Chipsetutvecklingen dödades ju helt när de såg hur skadad Bulldozer-serien var, i samma veva la de ner utvecklingen av 10-kärnors Bulldozer (Piledriver) och nya server-socklar. De gjorde ju i princip inget med chipset sedan de tog över ATI.

hmm...
Då måste jag ha drömt att A88X (Bolton D4) och A77E (Bolton E4) existerar, där ser man...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Är det verkligen sant att AMD är klockad högre nu för tiden? 4790K är ju en basklock på 4.0GHz och turbo på 4.4GHz, 6700K har en basklock på 4.0GHz och turbo på 4.2GHz. Båda modeller kan väldigt ofta hålla sina turbo-klocks.

Det hade jag missat!
Visste inte att Intels klocka stuckit i väg så där.

Förnekar absolut inte att FX8350 har blivit föråldrad, det är hög tid för något nytt nu, den slogs väll mot 2500k och 2600k på sin tid, det har hänt en hel del sedan dess, tyckte bara att det är missvisande att luta sig mot bara ett test.
Trodde också i min enfald att Intel fortfarande var lägre klockade, där hade onekligen fel.

Min FX8350 duger dock bra för mig, den bör klara sig till dess att den AMD:s förZenade nästa generation släpps

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

hmm...
Då måste jag ha drömt att A88X (Bolton D4) och A77E (Bolton E4) existerar, där ser man...

Till AM3+ och Socket G34 samt C32? A88X är en FCH för helt andra plattformar, där de så småning om fick USB 3.0 XHCI nästan lagom till att de tillkännagav att de säljer chipset-enheten till ASMedia. Folk satt och diskutera FX-serien. Alltså processorer som kör HyperTransport till chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det hade jag missat!
Visste inte att Intels klocka stuckit i väg så där.

Förnekar absolut inte att FX8350 har blivit föråldrad, det är hög tid för något nytt nu, den slogs väll mot 2500k och 2600k på sin tid, det har hänt en hel del sedan dess, tyckte bara att det är missvisande att luta sig mot bara ett test.
Trodde också i min enfald att Intel fortfarande var lägre klockade, där hade onekligen fel.

Min FX8350 duger dock bra för mig, den bör klara sig till dess att den AMD:s förZenade nästa generation släpps

Gillar också min AMD octa skapligt, men tycker ändå att AMD blivit lite förz(t)enade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Till AM3+ och Socket G34 samt C32? A88X är en FCH för helt andra plattformar, där de så småning om fick USB 3.0 XHCI nästan lagom till att de tillkännagav att de säljer chipset-enheten till ASMedia. Folk satt och diskutera FX-serien. Alltså processorer som kör HyperTransport till chipset.

ZEN som ju är efterföljare till FX som diskuterades kommer ju att köra FM4 sockel, det gör ju direkt att Bolton eller dess efterföljare är intressant...

Men oavsett så var det detta jag reagerade på:

Skrivet av Petterk:

... Chipsetutvecklingen dödades ju helt när de såg hur skadad Bulldozer-serien var, i samma veva la de ner utvecklingen av 10-kärnors Bulldozer (Piledriver) och nya server-socklar. De gjorde ju i princip inget med chipset sedan de tog över ATI.

Självfallet så gäller det ju enbart AM3/AM3+ sockeln då det inte borde vara lönt att lägga resurser på något som ändå inte får en fortsättning.
Däremot så har det skett en del på FMx sidan, rätt mycket faktiskt... ZEN ska enligt rykte visst passa i FM4

Sen har förresten AMD INTE sålt ut chipset enheten....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

ZEN som ju är efterföljare till FX som diskuterades kommer ju att köra FM4 sockel, det gör ju direkt att Bolton eller dess efterföljare är intressant...

Men oavsett så var det detta jag reagerade på:
Självfallet så gäller det ju enbart AM3/AM3+ sockeln då det inte borde vara lönt att lägga resurser på något som ändå inte får en fortsättning.
Däremot så har det skett en del på FMx sidan, rätt mycket faktiskt... ZEN ska enligt rykte visst passa i FM4

Sen har förresten AMD INTE sålt ut chipset enheten....

AM4

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Köp begagnat sålänge

Nej, tack, den risken vill jag inte ta
Då kör jag på vår extra-spel-PC eller gaming-laptopen så länge isf, vi har ett par datorer ihop jag och tjejen XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Precis
Därav att jag skrev, ZEN ska enligt rykte visst passa i FM4

Ska visst vara samma sockel för både ZEN och APU (inte Apu i Homer), så troligen är det en marknadsmässig namnändring som ju är helt rätt om man vill ge intryck av prestanda segment i namnet. AM4 klingar ju bättre i folks öron än FM4
Vet inte hur AMD tänkt lösa det, om ZEN kommer att få en grafikdel eller helt sakna detsamma. Men tycker nog att marknaden idag förutsätter någon form av grafikstöd även i en prestanda CPU, något som ju även med ett externt grafikkort kan nyttjas i DX12.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Till AM3+ och Socket G34 samt C32? A88X är en FCH för helt andra plattformar, där de så småning om fick USB 3.0 XHCI nästan lagom till att de tillkännagav att de säljer chipset-enheten till ASMedia. Folk satt och diskutera FX-serien. Alltså processorer som kör HyperTransport till chipset.

Blev det sålt till ASMedia?
Där är väl enbart ett design samarbete...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis
Därav att jag skrev, ZEN ska enligt rykte visst passa i FM4

Ska visst vara samma sockel för både ZEN och APU (inte Apu i Homer), så troligen är det en marknadsmässig namnändring som ju är helt rätt om man vill ge intryck av prestanda segment i namnet. AM4 klingar ju bättre i folks öron än FM4
Vet inte hur AMD tänkt lösa det, om ZEN kommer att få en grafikdel eller helt sakna detsamma. Men tycker nog att marknaden idag förutsätter någon form av grafikstöd även i en prestanda CPU, något som ju även med ett externt grafikkort kan nyttjas i DX12.

Ok, är fortfarande osäker på hur du menar med sockelnamnet, men jag skyller på att det är fredag, och
fortfarande tidigt.

Ja, samma sockel blir ju smidigare för dem på ett vis, och borde leda till lägre produktionskostnader.
Säger jag utan att veta mer än jag gör, men det känns så iaf.

FM4 får mig att tänka på P4, som i radio.

Entusiast-processorerna klarar ju sig utan grafik. Det ser man ju på intels 2011-platta. Ser däremot fram
mot AMDs "lilla" APU med hur många kärnor det nu var och HBM-minne.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thomaseron:

Ok, är fortfarande osäker på hur du menar med sockelnamnet, men jag skyller på att det är fredag, och
fortfarande tidigt.

Ja, samma sockel blir ju smidigare för dem på ett vis, och borde leda till lägre produktionskostnader.
Säger jag utan att veta mer än jag gör, men det känns så iaf.

FM4 får mig att tänka på P4, som i radio.

Entusiast-processorerna klarar ju sig utan grafik. Det ser man ju på intels 2011-platta. Ser däremot fram
mot AMDs "lilla" APU med hur många kärnor det nu var och HBM-minne.

Fast AM är ju också något som används inom radion.

Zen lär nog få någon form av GPU, den kan ju alltid används till beräkningar om inte annat.
Många kontorsdatorer förlitar sig också på den inbyggda GPU:n.

HBM-minne tillsammans med en APU, är ju riktigt intressant.
AMD har så mycket intressant på gång, nu gäller det bara för dem att inte krokna på upploppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Blev det sålt till ASMedia?
Där är väl enbart ett design samarbete...

Tekniskt sett ser det ut att bli outsourcat till stor del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis
Därav att jag skrev, ZEN ska enligt rykte visst passa i FM4

Ska visst vara samma sockel för både ZEN och APU (inte Apu i Homer), så troligen är det en marknadsmässig namnändring som ju är helt rätt om man vill ge intryck av prestanda segment i namnet. AM4 klingar ju bättre i folks öron än FM4
Vet inte hur AMD tänkt lösa det, om ZEN kommer att få en grafikdel eller helt sakna detsamma. Men tycker nog att marknaden idag förutsätter någon form av grafikstöd även i en prestanda CPU, något som ju även med ett externt grafikkort kan nyttjas i DX12.

Det finns inget FM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

ZEN som ju är efterföljare till FX som diskuterades kommer ju att köra FM4 sockel, det gör ju direkt att Bolton eller dess efterföljare är intressant...

Men oavsett så var det detta jag reagerade på:
Självfallet så gäller det ju enbart AM3/AM3+ sockeln då det inte borde vara lönt att lägga resurser på något som ändå inte får en fortsättning.

Däremot så har det skett en del på FMx sidan, rätt mycket faktiskt... ZEN ska enligt rykte visst passa i FM4

Sen har förresten AMD INTE sålt ut chipset enheten....

Och serversocklarna. Men det var AM3+/BD-CPUer som diskuterades där och ingen hade knappast nämnt APUerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis
Därav att jag skrev, ZEN ska enligt rykte visst passa i FM4

Ska visst vara samma sockel för både ZEN och APU (inte Apu i Homer), så troligen är det en marknadsmässig namnändring som ju är helt rätt om man vill ge intryck av prestanda segment i namnet. AM4 klingar ju bättre i folks öron än FM4
Vet inte hur AMD tänkt lösa det, om ZEN kommer att få en grafikdel eller helt sakna detsamma. Men tycker nog att marknaden idag förutsätter någon form av grafikstöd även i en prestanda CPU, något som ju även med ett externt grafikkort kan nyttjas i DX12.

Hur kan AM4 klinga bättre än FM4? AM var riktigt länge sen dom körde som sockel. FM är ju mer känt. Dock lite udda att dom ska hoppa över en siffra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur kan AM4 klinga bättre än FM4? AM var riktigt länge sen dom körde som sockel. FM är ju mer känt. Dock lite udda att dom ska hoppa över en siffra.

Fast nu blev ju "FM3" just AM4. Det är ju officiellt från AMDs Financial Analyst Day från maj tidigare i år och roadmaps de presentera då. Samma sockel för FX som resterande serie, som ju är APUer och mer liknar FM2+ än gamla AM-socklarna. Att konsolidera på samma sockel på klienterna/desktop är i alla fall något jag förespråkat och tycker är bra att det blir verklighet. Nu kommer du välja om du vill ha en högpresterande 8-kärnor eller mer budgetinriktad 4-kärnor Zen I guess.

Permalänk
Medlem

om zen har samma ipc som ivy/sandy vid lansering , då är det nog win för amd.

Am3+ platformen är ancient och som folk redan har sagt så är det byggt på de äldre platformarna..

Förutom att bulldozer var en grov fail så måste ja nog säga att platformen am3+ är nog en större fail.

Inga mitx, knappt matx för den delen. Sedan det här med watt... moderkorten från amd har gång på gång visat sig vara de största värme utvecklarn(speciellt vrm) och oerhört ineffektiva som ökade wattage och värme.. Dessutom så var inte cpuerna från fx serien särskilt strömsnåla i load heller...

Själva arkitekturen hade klarat sig om de kunde underhålla plattformen och uppdatera lite i cpu fronten.

Steamroller cores / jaguar cores

de borde ha tagit ut en update för moderkorten samt tagit ut 8 cores steamroller med lite mer finslipad strömförbruking.

Och även gjort cpuer med jaguar cores typ 6 cores med upplåst multiplier och hög klock potential.

De kunde ha vunnit tillbaka så många kunder...

men tillbaka till det jag sa ang zen

Zen kommer bli en win om de lyckas komma in på SB/IB ipc vrf?

jo därför att förhoppningsvis så gör de en hel overhaul ang moderkorten och då får vi se MYCKET bättre effektivisering el(hoppas jag iaf) med mitx i större utbud.

mycket strömsnålare cpuer denna gång! och med hög prestanda för sitt pris.

det är vad jag tror kommer hända med zen.

Kortsagt: en jävligt låg idle wattage samt en helt ok load wattage, IvyB ipc och många cores med låg värme.

men man vet aldrig med amd längre