Permalänk
Medlem

Nano följer verkligen budskapet.
Speciellt när man ser på storleken, mini-ITX kort för den skyhöga prestandan.
Där har de gjort något som NVIDIA inte kan (970 Mini-ITX) men på ett toppkort dessutom.
Klappar och applåderar för nånting positivt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av elajt_1:

Såpass dåligt? Jag antar att du är ironisk? Att Nvidia lyckats bättre med Maxwell (på vissa områden) är det väl inte något tvivel om. Men det gör samtidigt inte AMD's chip dåligt, på nåt sätt. Det blir som sagt kul att se om/hurvida Nvidia faktiskt har någon hårdvara (att tala om) för asynkrona shaders. Saknas detta och Nvidias + Oxides nuvarande insats inte ger något speciellt, så ligger ju AMD rätt bra till ur just det perspektivet. Only time will tell...

Det jag inte begriper i den soppa du skriver om är varför Nvidia inte säger något om en detalj som är väldigt viktigt i detta sammanhang: asynkrona shaders finns överhuvudtaget inte med som något DX12 kräver eller ens specificerar. D.v.s. ett kort som saknar detta har varken mer eller mindre stöd för DX12.

DX12 har en finess, compute queues, som möjliggör användning av asynkrona shaders så som de är implementerade i GCN. Men finns absolut ingenting i DX12 specifikation som säger hur det ska implementeras och funktionellt vet vi redan att Fermi och framåt har stödet som krävs för "compute queues".

Vad som undersöks nu är om Nvidia kan fixa sina drivers så Maxwell gen 2 stödjer asynkrona shaders på liknande sätt som GCN (på pappret har Maxwell gen 2 den funktionalitet som krävs), att Maxwell gen 1 och tidigare inte stödjer det verkar redan klarlagt i detta läge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AMD knoppar av (typ... nästan) Radeon (http://www.engadget.com/2015/09/10/amd-forms-radeon-graphics-...). Kanske rätt väg att gå så att de kan knappa in på det gröna laget.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk

Måste säga att det är ett riktigt sexigt kort och det mest intressanta släppet i denna generation.
Men det är grymt nischat och är lite jämförbart med Titan men jag är grymt imponerad.
Bra jobbat AMD.

Permalänk
Medlem

Jattebra kort, kommer säkert att säljas tio stycken i Sverige i år.

Permalänk
Avstängd

På tok för dyrt kort även om det inte finns många alternativ i storleksklassen... man kan ju fortfarande välja ett större kort från Nvidia.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

så med andra ord tävlar detta mot GTX 980 sålänge man inte behöver ett kort med extra kort kretskort??

Ja prestandamässigt. Prismässigt tävlar det mot 980ti.

Fast igentligen konkurerar det mot 970 Mini itx, och där är det riktigt bra trotts högt pris (det bästa faktiskt). Gjort för en minoritet av intressenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För 5000kr så hade det varit ett intressant kort, men 7000kr? För de pengarna kan man få ett GTX 980 Ti som utklassar samtliga kort från AMD. Det är fan dags att AMD tar sig i kragen och släpper prisvärdiga kort. Det är inget fel på prestandan i sig, men de måste lära sig att anpassa priset bättre efter prestandan och inte titta på vad Nvidia tar för pris och försöka matcha det.

Fast nu är det inte samma målgrupp, om ett 980ti är för stort, vad gör du då? Detta är ju för små byggen..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk

Detta börjar kännas som en garaget tråd när en kille skriver att han vill ha en bra v70 som familje bil men att den är dålig för att man kan köpa en supra för dom pengarna för att den är snabbare och går att trimma mer för samma pengar.

Tycker ivf att det är trevligt att se ett sånt här kort, man brukar inte se små relativt strömsnåla kort i topp klassen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Guru3d mätte peak vid 213W för kortet i stock.

17W mer än ett 380, 18W mindre än ett 780

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_nano_revie...

Så inte illa pinkat ändå 6 watt fel Men sen gick jag efter swec siffror och svårt att jämföra korrekt mellan testsidor. 217 watt om övriga datorn drar 125 watt räknar från 380 watt och drog av 10%

Jaja svårt där där att uppskatta energiförbrukningen.

Ändå ett riktigt grymt kort. Ger mycket prestanda per watt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt kort! Synd bara att det är så jäkla dyrt... Runt 4k, max 5k, vore väl rimligare. Men den är väl för nära fury x för att AMD skulle göra ngt sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Detta börjar kännas som en garaget tråd när en kille skriver att han vill ha en bra v70 som familje bil men att den är dålig för att man kan köpa en supra för dom pengarna för att den är snabbare och går att trimma mer för samma pengar.

Tycker ivf att det är trevligt att se ett sånt här kort, man brukar inte se små relativt strömsnåla kort i topp klassen

Inga bil-liknelser tack, det är så oerhört tröttsamt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Inte läst alla inlägg så hoppas det inte blir en copy-past. Just att AMD vågar göra en nischad produkt i det utsatta läge de är i nu. Har själv funderat på att kasta ut r4 och klumpiga datorbordet. Visst man kanske inte kommer kunna maxa allt. Nog läge att göra en kundvagn för att se vad det slutar på. Trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Inte läst alla inlägg så hoppas det inte blir en copy-past. Just att AMD vågar göra en nischad produkt i det utsatta läge de är i nu. Har själv funderat på att kasta ut r4 och klumpiga datorbordet. Visst man kanske inte kommer kunna maxa allt. Nog läge att göra en kundvagn för att se vad det slutar på. Trevlig kväll

Problmet är att det är få chassin som är så små att detta kortet är befogat och sen klarar värmeutvecklingen samtidigt men helt klart intresant kort och mycket prestanda för watten

Kanske kommer en våg av små vettiga chassin om flera kort dyker upp nästa år med dessa mått (inte otroligt för många kommer ju köra på HBM 2 minnen):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Viktigt att läsa snabbt!

En generell fråga, hur stor marknad finns det för det här kortet? Hur många har ett behov av dessa små, högpresterande korten? Det är coolt, det säger jag inget om, men hur många behöver faktiskt ett sånt här litet kort?

Lägg till mig på listan på dem som behöver det.

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem

Citerar sista sidan av recensionen: "Ett visst spoltjut åt sidan"
Är det inte lite väl amerikaniserat (eller nåt..) att försöka försvenska ett sådant uttryck..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Fint, men HDMI 2.0 då? Som jag fattat det krävs 2.0 för att få 4k@60hz - med 1.4 blir det 30 hz eller något specialtrix med mindre färg (4:2:0). Ett kompakt grafikkort borde ju vara extra nichat mot "high performance media-spel-dator" som jackas in mot UHD-skärmen i vardags- eller filmrummet - och den skärmen har sällan DisplayPort?

Konkret: nämn ett bra kort med HDMI 2.0 ut - eller adapter DisplayPort till HDMI 2.0 som fixar 4k@60hz...?

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Fint, men HDMI 2.0 då? Som jag fattat det krävs 2.0 för att få 4k@60hz - med 1.4 blir det 30 hz eller något specialtrix med mindre färg (4:2:0). Ett kompakt grafikkort borde ju vara extra nichat mot "high performance media-spel-dator" som jackas in mot UHD-skärmen i vardags- eller filmrummet - och den skärmen har sällan DisplayPort?

Konkret: nämn ett bra kort med HDMI 2.0 ut - eller adapter DisplayPort till HDMI 2.0 som fixar 4k@60hz...?

Stöd har 960. Fury och andra kort från amd/nvida med DP kan få stöd om adaptern blir färdig (tar tid att få till DP adapter som klarar spex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Visst klassledande prestanda i den extremt begränsade gruppen som bygger mini ITX system. Men i övrigt var det inget att hurra för, samma pris som fury-x gör kortet ointressant direkt, hade dom inte kunna lägga sig en femhundring under iaf...

Känns som att AMD skjutit sig själv i foten med den här prissättningen, 980 ti presterar bättre än fury-x, fine, lägg priset lägre så blir produkten genast mer attraktiv. Nano presterar lägre än fury-x, än en gång dra bort några hundralappar så är det inte heller nått problem. Som det är nu är det enda intressanta 980ti i den där priskategorin

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inga bil-liknelser tack, det är så oerhört tröttsamt.

Jo det kan jag med understryka, så att fler nya ser det.
Det är så vansinnigt oerhört tröttsamt, så att man vill riva av sig hårpungen av ren frustration,klättra upp i en flaggstång och bara skrika.

Liknelser (?) Kom med ren datorhårdvareliknelser.

/Ontopic

Ett fint kort detta.

Fast till väldigt få chassi

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Konkret: nämn ett bra kort med HDMI 2.0 ut - eller adapter DisplayPort till HDMI 2.0 som fixar 4k@60hz...?

Som samtidigt är lika litet som ett Nano? Tror inte det finns något...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nærmere Jul så får du nok R9 Nano for 4,8-5K... Amd sine priser har det med å ramle etter et par måneder

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ja prestandamässigt. Prismässigt tävlar det mot 980ti.

Fast igentligen konkurerar det mot 970 Mini itx, och där är det riktigt bra trotts högt pris (det bästa faktiskt). Gjort för en minoritet av intressenter.

Inet tar 7400kr.... För de får man 2x GTX 970 ITX kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det jag inte begriper i den soppa du skriver om är varför Nvidia inte säger något om en detalj som är väldigt viktigt i detta sammanhang: asynkrona shaders finns överhuvudtaget inte med som något DX12 kräver eller ens specificerar. D.v.s. ett kort som saknar detta har varken mer eller mindre stöd för DX12.

DX12 har en finess, compute queues, som möjliggör användning av asynkrona shaders så som de är implementerade i GCN. Men finns absolut ingenting i DX12 specifikation som säger hur det ska implementeras och funktionellt vet vi redan att Fermi och framåt har stödet som krävs för "compute queues".

Vad som undersöks nu är om Nvidia kan fixa sina drivers så Maxwell gen 2 stödjer asynkrona shaders på liknande sätt som GCN (på pappret har Maxwell gen 2 den funktionalitet som krävs), att Maxwell gen 1 och tidigare inte stödjer det verkar redan klarlagt i detta läge.

Är inte så insatt, men uppenbarligen är det ju en funktion som är rätt användbar och som börjat användas mer och mer på konsollerna. Så oavsett vad DX12 specen säger så "verkar det" vara en klar fördel med bra hårdvarustöd för just detta (det var ju det där med mer eller mindre användbara finesser). När du skriver vad som nu undersöks av Nvidia så undrar jag lite vad du har hört detta? De måste väl klart veta vad som är och inte är möjligt redan nu. Om hårdvaran saknas kan de väl inte gärna stödja detta på ett liknande sätt. Antingen finns hårdvaran eller inte. Allt annat måste väl bli att på något sätt emulera en funktionen eller har jag fel? Det lät ju lite som att det var detta som Oxide baserade sina uttalanden på.

Spekulationer:
Hur som helst, med tanke på den talande tystnaden från Nvidias sida, så tycker jag det verkar som att där faktiskt inte finns något hårdvarustöd, utan att de nu gör sitt bästa mjukvaramässigt för att justera siffrorna något (damage control?).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av truedesire:

säger inte SweC testar fel, missförstå mig rätt
blev bara smått förvånad över hur pass stort det kan skilja mellan det, och enligt mig är det alltid bättre att gå upp i upplösning än använda "suddiga" kantutjämnare (speciellt FXAA tenderar att göra bild väldigt suddig)

Att använda SSAA är att gå upp i upplösning prestandamässigt, och så nära man kan komma med avseende på bildkvalitet. Om 2x SSAA innebär fördubbling i längdled blir till exempel 1920x1080 med 2x SSAA liktydigt med 3840x2160 nedskalat till 1920x1080. Så att SSAA är extremt tungdrivet är inget konstigt; det ger dessutom lika stor förbättring i bildkvalitet som det är tungt att driva.

MSAA är också äkta AA som i någon mån tillhandahåller en mer högupplöst bild än utan AA.

FXAA är precis som du säger bara ett blurfilter som egentligen inte tillför någonting alls.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inet tar 7400kr.... För de får man 2x GTX 970 ITX kort

Skickades från m.sweclockers.com

Ja prisvärt tycker jag inte det är, men nano är för dom som vill ha det snabbaste i mini itx format. lite nishad som titan x kanske

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oliver91:

Inet tar 7400kr.... För de får man 2x GTX 970 ITX kort

Fast då är vi där igen: Vilken kombination av chassi och moderkort sväljer två 970 ITX men inte två motsvarande kort av vanlig storlek? 970 ITX SLI är i praktiken aldrig ett relevant alternativ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast då är vi där igen: Vilken kombination av chassi och moderkort sväljer två 970 ITX men inte två motsvarande kort av vanlig storlek? 970 ITX SLI är i praktiken aldrig ett relevant alternativ.

Moderkort? Mini-DTX?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ja prisvärt tycker jag inte det är, men nano är för dom som vill ha det snabbaste i mini itx format. lite nishad som titan x kanske

Jo.. Titan X är ju också bortkastade pengar men uppfyller ändå ett syfte om man planerar att handla in flera st Titan X i framtiden eftersom de har en rejäl mängd grafikminne som hänger kvar ett tag och som är "framtidssäkert" nano är bara en underlig produkt och om nvidia vill och partnertillverkarna får kan de säkerligen banta ner ett GTX 980 på samma PCB som presterar bättre än nano till lägre strömförbrukning så känns som en konstig produkt.. dock får vi se om siffrorna ändrar sig rejält när DX12 börjar dyka upp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Moderkort? Mini-DTX?

GTX 970 ITX SLI + Mini-DTX moderkort + SFX agg med 650w 80+ platinum så skulle de säkert gå och bygga något rejält kompakt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.