4790k Vs 5820k vilken build ska jag ta ?

Permalänk
Medlem

4790k Vs 5820k vilken build ska jag ta ?

Build 1 https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15914...

Build 2 https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15913...

Snälla hjälpa mig ? vilken bör jag satsa på? enda skillnaden mellan krings utrustningen är headsetet på build 2 medans ettan inte har det.

dock köper jag headset senare isf. samma sak med skärmen.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk

Ser nice ut, skulle personligen säga 5820K då det är den riktningen spel rör sig mot (mer kärnor) och om du spelar spel som inte drar nytta av 6 kärnor så ligger den ändå bara strax efter 4790k om inte lika. Vore ett brott att inte överklocka den dock

Permalänk

@Hijacker:
du vinner ju knappt inget processormässigt, köp grafikkortet du har listat i så fall men annars är det bara bortkastade pengar enligt mig
varför inte 980 sli istället , om du vill komma så mycket över 100fps som möjligt på 144hz skärmen?

vad är det som gör att Z87 plattformen med en 4770K inte duger känner du?
need vs want i detta fallet tror jag

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Då spel kommer använda 6 kärnor / 12 HT kommer din plattform vara out endå.

Inom 3 år kommer båda plattformarna inte överleva utvecklingen med snabbare SSDer. Där kommer flaskhalsen ligga.

Kör på 4790, billigare och snabbare i spel.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Då spel kommer använda 6 kärnor / 12 HT kommer din plattform vara out endå.

Inom 3 år kommer båda plattformarna inte överleva utvecklingen med snabbare SSDer. Där kommer flaskhalsen ligga.

Kör på 4790, billigare och snabbare i spel.

hur menar du ? Då spel kommer använda 6 kärnor / 12 HT kommer din plattform vara out endå. 5820k har ju 6 kärnor och 4790k bara 4 ? jag fattar de som 5820k bör vara bättre då?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Build 1 https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15914...

Build 2 https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15913...

Snälla hjälpa mig ? vilken bör jag satsa på? enda skillnaden mellan krings utrustningen är headsetet på build 2 medans ettan inte har det.

dock köper jag headset senare isf. samma sak med skärmen.

Vad är det för fel på din nuvarande dator?
Enda som ger en märkbar prestandaökning är ju grafikkortet.

Skrivet av AkUs:

Då spel kommer använda 6 kärnor / 12 HT kommer din plattform vara out endå.

Inom 3 år kommer båda plattformarna inte överleva utvecklingen med snabbare SSDer. Där kommer flaskhalsen ligga.

Kör på 4790, billigare och snabbare i spel.

GTA 5 klarar av 6 kärnor/12 trådar och med tillräckligt bra grafikkort kan man kanske märka skillnaden.
En 5820K som är lika högt klockad som en 4770K/4790K är lika snabb eller snabbare i spel.
Dessutom har TS redan en 4770K vilket gör en 4790K helt onödig.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Vad är det för fel på din nuvarande dator?
Enda som ger en märkbar prestandaökning är ju grafikkortet.

speccen som står där är old. haft 2 datorer efter den hehe jsut nu har jag ingen, ska köpa en helt ny från grunden. så drf undrar jag om jag ska tuta o köra eller köra med 4790k builden ^^

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Vad är det för fel på din nuvarande dator?
Enda som ger en märkbar prestandaökning är ju grafikkortet.

[quote postid="15659691" userid="6990" name="AkUs"]
Då spel kommer använda 6 kärnor / 12 HT kommer din plattform vara out endå.

Inom 3 år kommer båda plattformarna inte överleva utvecklingen med snabbare SSDer. Där kommer flaskhalsen ligga.

Kör på 4790, billigare och snabbare i spel.

GTA 5 klarar av 6 kärnor/12 trådar och med tillräckligt bra grafikkort kan man kanske märka skillnaden.
En 5820K som är lika högt klockad som en 4770K/4790K är lika snabb eller snabbare i spel.
Dessutom har TS redan en 4770K vilket gör en 4790K helt onödig.

fel har inget kvar atm ingen dator.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

speccen som står där är old. haft 2 datorer efter den hehe jsut nu har jag ingen, ska köpa en helt ny från grunden. så drf undrar jag om jag ska tuta o köra eller köra med 4790k builden ^^

Skriv det i första inlägget och ta bort signaturen då. Så förhindrar du en massa onödiga inlägg

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Skriv det i första inlägget och ta bort signaturen då. Så förhindrar du en massa onödiga inlägg

ska ta bort den men du tycker ändå 4790k? fastän ja köper helt nytt ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Vad är det för fel på din nuvarande dator?
Enda som ger en märkbar prestandaökning är ju grafikkortet.

GTA 5 klarar av 6 kärnor/12 trådar och med tillräckligt bra grafikkort kan man kanske märka skillnaden.
En 5820K som är lika högt klockad som en 4770K/4790K är lika snabb eller snabbare i spel.
Dessutom har TS redan en 4770K vilket gör en 4790K helt onödig.

Nu börjas det igen.

"En 5820k klockad lika högt". Man får juh jämföra stock. Om man klockar en 5820k 20% får man
jämföra att man klockar sin 4790k 20% också.

Jag har massa en i7 plattformar här på jobbet, både 2011 och 1150/1155. Kan säga att med likvärdig kylning
så ligger våra 5820k CPUer mycket mera sällan i Boost (egenklockning). Våra 4790k med normalkylning ligger
ofta i 4,4 läget. Så tänker man inte klocka kan jag säga att 4790k går bra mycket högre av sig själv än 5820k.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Build 1 https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15914...

Build 2 https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15913...

Snälla hjälpa mig ? vilken bör jag satsa på? enda skillnaden mellan krings utrustningen är headsetet på build 2 medans ettan inte har det.

dock köper jag headset senare isf. samma sak med skärmen.

I förmodligen mer än 90% av spelen idag är det viktigare med hög klock på cpu än antal kärnor, så skall du inte köra tunga cpu krävande saker är det bättre med en 4790K.
När detta ändras vet man aldrig, men jag tror inte man kommer tjäna något nämnvärt med +4 kärnor de närmsta 2 - 3 åren utan man kommer klara sig bra på 4 och HT.

Så enligt min uppfattning är det fortfarande bättre med en snabbare cpu till spel än en med fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

ska ta bort den men du tycker ändå 4790k? fastän ja köper helt nytt ?

Skulle nog ta 5820K
Finns faktiskt några få spel idag som tjänar på det, och när många som skaffar 4790K börjar slita sitt hår om 1-2 år och måste uppdatera både moderkort, minne och CPU.
Så räcker det med att bara uppdatera CPU med 2011 system, brodwell E då och kanske nytt grafikkort eller ett till.

Som syntes så händer det inte mycket med CPUs IPC numera, så det naturliga är fler kärnor både bland program, spel och CPU, upp till en viss gräns förstås, typ 6 eller 8, fler kärnor skalar inte så bra över 4 st, utom i vissa få program.

Skrivet av MacAllan:

I förmodligen mer än 90% av spelen idag är det viktigare med hög klock på cpu än antal kärnor, så skall du inte köra tunga cpu krävande saker är det bättre med en 4790K.
När detta ändras vet man aldrig, men jag tror inte man kommer tjäna något nämnvärt med +4 kärnor de närmsta 2 - 3 åren utan man kommer klara sig bra på 4 och HT.

Så enligt min uppfattning är det fortfarande bättre med en snabbare cpu till spel än en med fler kärnor.

5820K klockar alldeles utmärkt, och bättre och högre än 4790K, så ytterligare en fördel 5820K

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nu börjas det igen.

"En 5820k klockad lika högt". Man får juh jämföra stock. Om man klockar en 5820k 20% får man
jämföra att man klockar sin 4790k 20% också.

Jag har massa en i7 plattformar här på jobbet, både 2011 och 1150/1155. Kan säga att med likvärdig kylning
så ligger våra 5820k CPUer mycket mera sällan i Boost (egenklockning). Våra 4790k med normalkylning ligger
ofta i 4,4 läget. Så tänker man inte klocka kan jag säga att 4790k går bra mycket högre av sig själv än 5820k.

Klockar man inte är ju 4790k såklart bättre. Men i t.ex. GTA 5 borde en 5820k i 4,5 vara bättre än en 4790k i 4,8. I de flesta spelen (än så länge) vinner troligtvis 4790k. Frågan är hur länge det tar innan det blir vanligt att spel kan använda 6 kärnor och 12 trådar.
Hur många hemmaanvändare som köper en Intel-E för spel klockar inte? 5820k och speciellt 5960x är löjligt lågt klockade standard. Deras procentuella ökning är betydligt högre än 4790k som färdigt är högt klockad.

Skrivet av ggustavsson:

5820K klockar alldeles utmärkt, och bättre och högre än 4790K, så ytterligare en fördel 5820K

Brukar inte 4790k nå runt 4,7-48 med AIO eller luft medan 5820k når runt 4,5?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Klockar man inte är ju 4790k såklart bättre. Men i t.ex. GTA 5 borde en 5820k i 4,5 vara bättre än en 4790k i 4,8. I de flesta spelen (än så länge) vinner troligtvis 4790k. Frågan är hur länge det tar innan det blir vanligt att spel kan använda 6 kärnor och 12 trådar.
Hur många hemmaanvändare som köper en Intel-E för spel klockar inte? 5820k och speciellt 5960x är löjligt lågt klockade standard. Deras procentuella ökning är betydligt högre än 4790k som färdigt är högt klockad.

Brukar inte 4790k nå runt 4,7-48 med AIO eller luft medan 5820k når runt 4,5?

sen när directx 12 kommer tilldelas fler spel så kommer väl det göra en rejäl boost på 5820k med ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Klockar man inte är ju 4790k såklart bättre. Men i t.ex. GTA 5 borde en 5820k i 4,5 vara bättre än en 4790k i 4,8. I de flesta spelen (än så länge) vinner troligtvis 4790k. Frågan är hur länge det tar innan det blir vanligt att spel kan använda 6 kärnor och 12 trådar.
Hur många hemmaanvändare som köper en Intel-E för spel klockar inte? 5820k och speciellt 5960x är löjligt lågt klockade standard. Deras procentuella ökning är betydligt högre än 4790k som färdigt är högt klockad.

Brukar inte 4790k nå runt 4,7-48 med AIO eller luft medan 5820k når runt 4,5?

Stämmer bra det. I stort sett alla 5820k klockar till 4.2 iaf. Är nog närmare 4.4. Enda skillnaden är vilken spänning man måste ha. Min 5820k gör 4.5Ghz på 1.2v. Otroligt nöjd. Inte ens provat lägre.

4790k har väldigt låg överklocknings potential då den redan är väldigt högt klockad ur kartong. Bara bra igentligen men kul och klocka själv också.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

sen när directx 12 kommer tilldelas fler spel så kommer väl det göra en rejäl boost på 5820k med ?

Kanske, kanske inte.
Intel har ju starka kärnor, men vem vet. Vi får vänta och se

Du kan fundera på i7-5775C också. I dagsläget verkar det vara den bästa processorn för spel (osäkert med GTA 5).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Stämmer bra det. I stort sett alla 5820k klockar till 4.2 iaf. Är nog närmare 4.4. Enda skillnaden är vilken spänning man måste ha. Min 5820k gör 4.5Ghz på 1.2v. Otroligt nöjd. Inte ens provat lägre.

4790k har väldigt låg överklocknings potential då den redan är väldigt högt klockad ur kartong. Bara bra igentligen men kul och klocka själv också.
Skickades från m.sweclockers.com

och vad har du för erfarenheter i spel eller overall med den klcokade 5820k och 4790k ? samt att kan jag klocka 58220k till 4,5 med en noctua nh - dh 15 ? den kyler ju ruskigt bra

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

är fortfarande kluven om cpu :/

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

är fortfarande kluven om cpu :/

Kanske skulle överväga en 6700K istället?
https://www.komplett.se/product/850037/datorutrustning/proces...

Tänka bara på att justera moderkort och minne också.

Finns ett färdigt paket också.
https://www.komplett.se/product/783616/datorutrustning/pakete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kanske skulle överväga en 6700K istället?
https://www.komplett.se/product/850037/datorutrustning/proces...

Tänka bara på att justera moderkort och minne också.

Finns ett färdigt paket också.
https://www.komplett.se/product/783616/datorutrustning/pakete...

ja jag är kluven ännu x) jag kommer bara spela, jag vill få ut max prestanda i spel/max fps. du hajar nog

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

ja jag är kluven ännu x) jag kommer bara spela, jag vill få ut max prestanda i spel/max fps. du hajar nog

i7-5775C är den som ger bäst prestanda i de flesta spelen just nu.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

ja jag är kluven ännu x) jag kommer bara spela, jag vill få ut max prestanda i spel/max fps. du hajar nog

vill du ha ut max prestanda så är valet skit samma!

skillnaden i prestanda beroende på CPU med ett 980TI är obefintlig så länge det är topp of the line från intel.

samt med kommande DX12 och om det levererar det dom lovar så kommer CPU'n bli mindre viktig än vad den är idag.. så idag är det grafikkortet som är flaskhalsen och skillnaden mellan intel's 4core eller 6core I7'or obefintlig och med DX12 kommer det nog bli mer obefintlig skillnad..

här är tre tester i 1080p mellan olika cpu'er i sweclockers senaste test

Enligt mig så kör på det "billigare" paketet så du får hörlurarna du vill ha direkt, iom att du kommer inte tjäna någon prestanda med den dyrare processorn i dagens läge och förmodligen inte den närmaste tiden häller! dagen du KANSKE skulle tjäna några fps på den dyrare cpu'n så kommer du ha annat som flaskar istället.

Skrivet av ArcticFire:

i7-5775C är den som ger bäst prestanda i de flesta spelen just nu.

självklart dock i extremt låg upplösning inte i 1080p eller högre upplösning..

Visa signatur

here we go!

Permalänk

jag hade kört på i7 5820k i alla fall

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

självklart dock i extremt låg upplösning inte i 1080p eller högre upplösning..

Beror helt på vilket/vilka grafikkort man har. Har man två eller flera blir det nog skillnad i 1080p, kan bli skillnad i 1440p också.
Speciellt FX-8350 flaskar. Ett grafikkort kanske är för lite idag (förutom 1080p med lite lägre inställningar), men i framtiden kan det nog bli skillnad. Får se hur viktigt L4 cache blir i framtiden och/eller flera kärnor.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

5820k så har du och ta av om du vill ploppa i en gpu till i framtiden. Kan ju hända man behöver använda den till lite annat med och då är det ju bra med mer kärnor

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

och vad har du för erfarenheter i spel eller overall med den klcokade 5820k och 4790k ? samt att kan jag klocka 58220k till 4,5 med en noctua nh - dh 15 ? den kyler ju ruskigt bra

Jag märker ingen stor skillnad. Dock känns 5820k säkrast. Likadan prestanda som 4790k i spel men ändå 2 kärnor mera när dem behövs och kan utnyttjas.
DH 15 kommer kyla det galant.

Rekommenderar dig starkt att köpa 5820k över allt annat just nu. Pris skillnaden är inte speciellt stor heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Beror helt på vilket/vilka grafikkort man har. Har man två eller flera blir det nog skillnad i 1080p, kan bli skillnad i 1440p också.
Speciellt FX-8350 flaskar. Ett grafikkort kanske är för lite idag (förutom 1080p med lite lägre inställningar), men i framtiden kan det nog bli skillnad. Får se hur viktigt L4 cache blir i framtiden och/eller flera kärnor.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Kör man med ett grafikkort så gör det ingen skillnad så länge man kör en i7 från senaste generationen från Intel..

Sure att man säkert kan få en liten prestanda boost om man kör med 2st 980ti men har extremt svårt att tro att den lilla skillnad är värd pengarna mellan dom två plattformarna som Intel har i toppsegmentet.

Samt vet att AMD ligger efter, dock är väll det inte relevant nu då ts oavsätt kommer köra Intel?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kör man med ett grafikkort så gör det ingen skillnad så länge man kör en i7 från senaste generationen från Intel..

Sure att man säkert kan få en liten prestanda boost om man kör med 2st 980ti men har extremt svårt att tro att den lilla skillnad är värd pengarna mellan dom två plattformarna som Intel har i toppsegmentet.

Samt vet att AMD ligger efter, dock är väll det inte relevant nu då ts oavsätt kommer köra Intel?

Beror på spel. I spel som inte är lika grafikkrävande kan nog en processor flaska.
Exempel där ett 980Ti är tillräckligt bra.
I Skyrim 1080p Ultra 8x MSAA är det väldigt stor skillnad på 5775C och 6700K om man överklockar.
I DA:I är det en mindre skillnad, men ändå 5 fps i lägsta och 3 fps i medel.

Jag skrev bara att AMD flaskar för att visa att processor kan flaska i 1440p. Inget speciellt menat.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt är det skitknepigt just nu att välja, speciellt eftersom priserna är så nära varandra, och ddr4 är så billigt också.

5775c och 6700k är ju sweet, 5820k med sin lite lägre ipc men 50% mer kärnor kan vara super användbart, i framtiden...haha...

Oavsett vilka du tar tror jag du blir nöjd.