Sixt - Hyrde en skadad bil - måste betala för skadan???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan184:

Inte för jag litar så mycket på bilformor heller. Men vad tjänar dom på att pajja en ruta för att blåsa kunden ? Rutan måste ju bytas ut, om den börjat växa. Att bilfirmor tar betalt för bucklor osv när dom svarar allt å fixar det billigare än vad dom fått in för alla skador är lite skamligt, men hade dom fixat varje enkild skada hade det inte blivit någon skillnad för kunden oavsätt. Varför tror ni dom kan hyra ut en V70 en hel weekend för 1200kr...

Det enda jag tycker var lite kasst är att firman sa till kunden att inte bry sig om stenskottet, vilket faktiskt gör denna kostnad dyrare än vad som hade behövs. Det är nog det TS skall ta upp när han pratar med företaget.

Annars kan jag tycka det är kasst att man får betala för rutor eller punktering som är ren otur men som någon gång kommer hända. Det skulle ingå försäkring mot just dessa olyckor, utan självrisk.

Menar inte på denna skada i sig men andra skador på fälgar, etc.
Men jag har tipsat TS i PM med en läsvärd länk.

Undvik Sixt som pesten och även om de flesta biluthyrare är klåpare så finns det bättre än Sixt.
Vill inte nämna några då jag inte är här för att göra reklam eller framstå som att jag gör reklam så alla får skapa sin egen uppfattning men vad jag kan säga är att detta inte är första gången Sixt kör med fulspel för att få lös pengar av privatpersoner.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Lite konstigt att de begär 2000:- (dom borde väl också ha försäkringsbolag)

Jag bytte framrutan på min bil i juni i år, det kalaset skulle i normala fall kosta 1700:- men jag har en tilläggsförsäkring för 20:- extra per månad som halverar självrisken så behövde i det fallet bara betala 850:-

Du har sagt till företaget att du har ringt TVÅ gånger när du hade bilen eller?

Ja det stämmer, jag ringde de två gånger ang samma fel.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Hur vet du att han inte har orsakat skadan?

Det är inte så att man behöver ljuga för bara 2000kr... är inte så lågt!
Skulle ha betalat hela beloppet vad det nu än varit, om det nu var så att det var jag som gjorde skadan. Det känns bara fel och väldigt surt att betala för något man inte själv gjort ... och samtidigt personalens slarv och oförsiktighet vid besiktningen av bilen...

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Det är inte så att man behöver ljuga för bara 2000kr... är inte så lågt!
Skulle ha betalat hela beloppet vad det nu än varit, om det nu var så att det var jag som gjorde skadan. Det känns bara fel och väldigt surt att betala för något man inte själv gjort ... och samtidigt personalens slarv och oförsiktighet vid besiktningen av bilen...

Jag tvivlar inte på att du talar sanning, men min poäng är att vi ändå inte kan veta att skadan inte uppkom efter att du hämtat ur den. Jag tycker som sagt att du endast borde vara skyldig att betala för hur allvarlig skadan var när du kontaktade dem första gången och erbjöd dig att komma in med bilen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Vill tacka samtliga för alla inlägg, tips och råd man fått.

Lite update:
Tog kontakt med VDn på Sixt i min ort via Facebook, skrev till honom via meddelande funktionen och förklarade det hela för honom.
Det tog bara 3 min, sen kom svar från honom. Han ville att jag skulle prata med de i butiken jag hyrde bilen i första hand o se om jag kunde lösa problemet på det sättet, men även att han kunde själv gå in och försöka lösa det om det skulle behövas.
Han bad mig dock att bestrida fakturan jag fått och skicka även ett mejl till ekonomi avdelningen på Sixt.
Han skulle prata med sina medarbetare och återkomma till mig.

Jag avvaktar svar ifrån honom nu!

Hoppas att det löser sig snart!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Jag tvivlar inte på att du talar sanning, men min poäng är att vi ändå inte kan veta att skadan inte uppkom efter att du hämtat ur den. Jag tycker som sagt att du endast borde vara skyldig att betala för hur allvarlig skadan var när du kontaktade dem första gången och erbjöd dig att komma in med bilen.

Precis jag tycker precis detsamma:
"... Jag tycker som sagt att du endast borde vara skyldig att betala för hur allvarlig skadan var när du kontaktade dem första gången och erbjöd dig att komma in med bilen."

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att Sixt hyrde ut et bil som finte var fulltankad. Fattades fler liter till fulltank. Framöver när jag hyr bil så är det första jag gör är att fylla tanken till max och gå med beloppet till uthyraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att en självrisk på en framruta inte skulle kunna vara på 2000 har jag svårt att tro då om jag inte minns fel så har jag det själv tack vare regnsensor i rutan. Sen var det någon som skrev att ett stenskott som är stort som en enkrona gick att laga, skulle vilja se den som lyckas laga det på ett bra sätt, har för mig att det brukar pratas om storlek kring en lillfingernagel typ

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Att en självrisk på en framruta inte skulle kunna vara på 2000 har jag svårt att tro då om jag inte minns fel så har jag det själv tack vare regnsensor i rutan. Sen var det någon som skrev att ett stenskott som är stort som en enkrona gick att laga, skulle vilja se den som lyckas laga det på ett bra sätt, har för mig att det brukar pratas om storlek kring en lillfingernagel typ

Jag har regnsensor på min bil. 1700:- var grundkostnaden hos mitt försäkringsbolag men eftersom jag hade tilläggsförsäkring för 20:- extra i månaden behövde jag bara betala 850:-

Regnsensorer är ett icke-problem.

Problemet är ju att företaget hade sagt till TS att han skulle betala EN DEL av kostnaden, 2000:- låter för mig som HELA KOSTNADEN plus lite till. Så de går i själva verket med vinst på sitt lurendrejeri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Försäkringar för uthyrningsfirmor ser säkerligen en aning annorlunda ut gentemot gemene privatperson med hänsyn till självrisker osv med tanke på hur bilarna hanteras - i stort sett alla människor med körkort är potentiella förare i en sådan, och hyrbilar har en benägenhet att råka ut för mer skit än privatägda. Med tanke på hur de brukar kunna se ut

Dessutom, om det skulle digga ett par hundra mot försäkringsbolagens avgift - det går ju åt personal och inkomstbortfall från bilen när den skall till verkstad, osv. Det finns många parametrar i ett företags ekvation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Att en självrisk på en framruta inte skulle kunna vara på 2000 har jag svårt att tro då om jag inte minns fel så har jag det själv tack vare regnsensor i rutan.

Skrivet av Elakekocken:

Jag har regnsensor på min bil. 1700:- var grundkostnaden hos mitt försäkringsbolag men eftersom jag hade tilläggsförsäkring för 20:- extra i månaden behövde jag bara betala 850:-

Självrisken brukar vara 25-35% av kostnaden med ett minimitak på typ 1500:-, så självrisken beror helt på bil och vilken typ av ruta de är utrustade med.

På vissa bilar är vindrutorna redigt dyra och det kan också bli en del jobb och monteringsdetaljer. Dessutom har vissa bilar en konstruktion som gör det väldigt svårt att få bort den gamla rutan utan att skada lacken och då ska det ju egentligen till ett lackjobb också (men jag undrar hur ärliga bilglasfirmorna är med det).

OnT:
Jag har själv varit i en liknande situation, fast med ett annat bolag. Jag klarade mig den gången och efter det så är jag jäkligt noga med att inspektera hyrbilar och påpekar varenda liten skavank jag ser som inte står med i protokollet, det brukar finnas flera på varje hyrbil. Just vindrutan bör man inspektera noga, för ett litet stenskott kan bli en stor spricka.

Hoppas det löser sig för TS.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kan säga att Sixt hyrde ut et bil som finte var fulltankad. Fattades fler liter till fulltank. Framöver när jag hyr bil så är det första jag gör är att fylla tanken till max och gå med beloppet till uthyraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Tro det eller ej, men det är lite av deras inkomst.
Inte skadorna så klart, men försäkringarna...

Tänk dig så här:

En bil, helt ny.
Första kunden betalar extra försäkring, ingen skada sker.
Nästa kund betalar extra försäkring, ingen skada sker.

När säg 10:e kunden får bilen så lyckas de få ett stenskott. Detta innebär normalt för en ägare att man får betala självrisk, och få det lagat. Men ägaren i detta fallet uthyrningsfirman slipper detta. Om kunden som orsakade det tog försäkringen så får de in en del av självrisken, resten har de sedan tidigare kunder. Om kunden inte har försäkring så får de hela självrisken i fickan direkt.

Men. Vad gör det sen? Jo, jag lovar dig, det stenskottet kommer vara kvar på den bilen i några månader eller så till. Det är väldigt ofta man hyr en bil "med skador" som de ju har fått självrisk och betalt för. Varför är det inte lagat???
Jo, för när nästa skada sker, så får de en självrisk till och de fortsätter få in extra försäkringar från nästa 10 kunder.

När bilen väl lagas så betalar firman EN självrisk lagar alla skador, resten åker i deras egen ficka.
Detta gäller i stort sätt alla dessa firmor, ingen är sämre än den andra, utan det är så det går till i branschen. De enda som kanske skiljer sig är de som inte har detta som huvud syfte, utan tex bilfirmor som hyr ut till folk som har skadade bilar. Där har du ofta redan försäkring via din nuvarande firma (som du har på den skadade bilen), och du betalar en liten del av användningen istället. De kan därför ta ut lite högre pris direkt av försäkringsbolaget som betala för hyrbilen, istället för att leva på försäkringspremier från kunderna. De har ofta egna verkstäder som kan laga alla skador också, samt gör reklam för sitt bilmärke.

Du har en liknande sits med Elektronikkedjor... varför tror du de är så glada att sälja dig en massa extra försäkringar??
De lever på dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kan säga att Sixt hyrde ut et bil som finte var fulltankad. Fattades fler liter till fulltank. Framöver när jag hyr bil så är det första jag gör är att fylla tanken till max och gå med beloppet till uthyraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om du hyrt bil innan, men det brukar nästan alltid saknas bensin. PGA att förra användaren tyckte det var ok att köra 10 mil efter han tankat den för att spara pengar. Det är snarare kunden innan dig som varit svinig, dom kan ju inte kolla alla bilarna hur mycket bensin det är kvar, dom ska ju lämnas in fulltankade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Vet inte om du hyrt bil innan, men det brukar nästan alltid saknas bensin. PGA att förra användaren tyckte det var ok att köra 10 mil efter han tankat den för att spara pengar. Det är snarare kunden innan dig som varit svinig, dom kan ju inte kolla alla bilarna hur mycket bensin det är kvar, dom ska ju lämnas in fulltankade.

Om det saknas bensin i bilen när man hämtar ut den, så är det fortfarande uthyrarens ansvar. Jag tankar också direkt efter avhämtning. Saknas det bensin (det händer) så får väl uthyraren avkräva förra kunden, eller får de skylla sig själva för att inte ha kollat ordentligt.

Senast jag hyrde bil så fick jag ett protokoll med "felfritt" innan avhämtning. Gick en vända runt bilen och hittade flera fula repor i lacken samt en rejäl buckla i framskärmen. Litar inte på deras kontroller. Även om de inte försöker sig på nå'n fuling, så kan de ju alltid slarva.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

@LucaBoo: Självklart, men det är ju faktiskt så att man inte går ut till bilen, kör till macken för att tanka i snitt 1L bensin i bilarna. Säger du istället till om det är så noga så ska du se att du får de pengarna avdragna. Så vidare inte firman har en egen mack, eller en precis bredvid.

Tankar du alltid 100m ifrån uthyraren och fyller i resten ben dunk eller ? Givetvis ska det ju inte saknas 5-10 liter, men 1-3 tycker jag nog alla vettiga människor får räkna med.

Jag hyrde en som tappade ett streck dvs 10L efter 1 mil, det fick jag avdraget, så får dom ta det med förra kunden isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

@LucaBoo: Självklart, men det är ju faktiskt så att man inte går ut till bilen, kör till macken för att tanka i snitt 1L bensin i bilarna. Säger du istället till om det är så noga så ska du se att du får de pengarna avdragna. Så vidare inte firman har en egen mack, eller en precis bredvid.

Tankar du alltid 100m ifrån uthyraren och fyller i resten ben dunk eller ? Givetvis ska det ju inte saknas 5-10 liter, men 1-3 tycker jag nog alla vettiga människor får räkna med.

Jag hyrde en som tappade ett streck dvs 10L efter 1 mil, det fick jag avdraget, så får dom ta det med förra kunden isåfall.

Fick liknande själv. Saknades en nivå redan efter 2 km. De fick tankkvittot och skulle ordna det.

Det de borde göra är att fakturera detta till tidigare kunden, med alla administrativa avgifter och allt. Då hade folk lärt sig att lämna dem ordentligt fulltankade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ferdi2050:

Vill tacka samtliga för alla inlägg, tips och råd man fått.

Lite update:
Tog kontakt med VDn på Sixt i min ort via Facebook, skrev till honom via meddelande funktionen och förklarade det hela för honom.
Det tog bara 3 min, sen kom svar från honom. Han ville att jag skulle prata med de i butiken jag hyrde bilen i första hand o se om jag kunde lösa problemet på det sättet, men även att han kunde själv gå in och försöka lösa det om det skulle behövas.
Han bad mig dock att bestrida fakturan jag fått och skicka även ett mejl till ekonomi avdelningen på Sixt.
Han skulle prata med sina medarbetare och återkomma till mig.

Jag avvaktar svar ifrån honom nu!

Hoppas att det löser sig snart!

Hur gick det, löste det sig?

Permalänk
Skrivet av ToureYaya:

Hur gick det, löste det sig?

Ja, jag tror det, VDn sade att han ska prata med sin personal. Nu har det gått två månader och jag inte hört något, inga påminnelse eller annat från andra håll så jag tolkar det som att det är löst.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Hej!
Hyrde ut en bil över helgen från Sixt för att åka ner till Malmö. Efter att jag hade skrivit på, sade personalen att bilen är skadefri och kan köras direkt.
Jag litade på deras ord och gjorde inte en extra koll efter ev. fel/skador på bilen (missade även att köpa till försäkring till den). Väl när jag hade kommit hem (drygt 15min senare) märkte jag en liten stenskott på fram rutan på förarsidan som var svår upptäckt annars.
Ringde direkt Sixt och förklarade att det finns en skada på rutan och om jag ska behöva komma in med den nu, men sade att de kommer kolla på det när bilen lämnas in på måndag.
Åkte till Malmö och väl där blev skadan ännu mer, ringde de på nytt igen och förklarade att det blivit värre, men de sade samma sak åter igen.

När jag lämnade in bilen, påstod sig personalen att rutan måste bytas ut och att jag måste stå för en del av kostnaden (2000kr).

Kan jag på något sätt bestrida fakturan de skickat till mig?

Verkligen tacksam för alla svar!

Jag har själv jobbat på en biluthyrning, dom har pärmar i bilen där alla skador finns med, innan man kör iväg kollar man om det finns skador som inte är "registerade". Om så är fallet så visar man upp skadan för personalen så det blir registrerat innan man kör iväg.

Har Sixt ingen "skadepärm" till sina bilar?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Skrivet av doerman:

Jag har själv jobbat på en biluthyrning, dom har pärmar i bilen där alla skador finns med, innan man kör iväg kollar man om det finns skador som inte är "registerade". Om så är fallet så visar man upp skadan för personalen så det blir registrerat innan man kör iväg.

Har Sixt ingen "skadepärm" till sina bilar?

Det kan de ha, men ingenting som jag fått information om eller vetat om.
Men om de inte hört av sig på två månader, kan man tolka det som att det är löst...?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

@ferdi2050: Om dom inte har hört av sig och du inte har fått någon påminnelse eller kravfaktura tycker jag du kan andas ut

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Skrivet av doerman:

@ferdi2050: Om dom inte har hört av sig och du inte har fått någon påminnelse eller kravfaktura tycker jag du kan andas ut

Precis

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |