Problem med windows update :(

Permalänk

Problem med windows update :(

Hej hej!

Uppgraderade till Windows 10... fick problem med i princip allt... fabriksåterställde till windows 8.0... nu vägrar windows update att samarbeta.

Jag har ca 180 uppdateringar som behöver installeras, men när jag trycker på "installera uppdateringar" står den still på 0% väldigt lång tid, ibland går den vidare och uppdaterar men det slutar då i att windows "reverting changes". I slutändan händer alltså ingenting. Vet inte riktigt vad jag mer kan säga... jag är helt lost här.

Jag har en DELL inspiron laptop i7.... 64bit.

Någon som har något förslag? Allt uppskattas!

Ha det bra och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör några updates i taget, jag brukar köra runt 25st.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flyktsodan:

Hej hej!

Uppgraderade till Windows 10... fick problem med i princip allt... fabriksåterställde till windows 8.0... nu vägrar windows update att samarbeta.

Jag har ca 180 uppdateringar som behöver installeras, men när jag trycker på "installera uppdateringar" står den still på 0% väldigt lång tid, ibland går den vidare och uppdaterar men det slutar då i att windows "reverting changes". I slutändan händer alltså ingenting. Vet inte riktigt vad jag mer kan säga... jag är helt lost här.

Jag har en DELL inspiron laptop i7.... 64bit.

Någon som har något förslag? Allt uppskattas!

Ha det bra och tack på förhand!

Jag hade samma problem på en dator med Windows 8. Men det löste sig när jag använde det här verktyget för att uppgradera till Windows 10.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flyktsodan:

Jag har ca 180 uppdateringar som behöver installeras, men när jag trycker på "installera uppdateringar" står den still på 0% väldigt lång tid...

Gick igenom samma process för ett tag sedan och hade liknande problem med en Asus laptop.

Det bästa tipset jag kan ge, är att strunta i återställningen och istället installera Windows 8.1 direkt mha Media Creation Tool:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

I annat fall så installera ett fåtal uppdateringar åt gången och starta om datorn ofta! Det kommer ta minst ett dygn att få in allt för att gå hela vägen från Windows 8.0 -> 8.1 -> 8.1.1 då ingenting sker automatiskt.

Kan tillägga att två av mina kollgor inte ens orkat köra igenom uppdateringen, så vi sitter idag med tre olika versioner av Windows 8.

Ett annat tips är att Windows 8.1 i vissa fall kräver uppdaterade drivrutiner, så det är bäst att installera dessa manuellt från Dell i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ni är inte ensama.
Försökt installera om en äldre Dell bb med OEM W7pro, efter första passet med uppdateringar slutar windows uppdate fungera.
Gjort allt på pyttemjuks support sidor kört deras fix program samt installerat om windows update klienten.
Talade idag med en kompis som också har bra koll på tillvaron och det visade sig att jag inte alls är ensam om upplevelsen utan han har exakt samma windows update beteende fast på en annorlunda uppsättning.

Kikar man i c:\windows\WindowsUpdate.log ser man att det är riktigt mycket liv. Det är rent häpnadsväckande att en sådan mångårig central funktion i operativet har en sådan absolut usel funktionalitet för att meddela användaren vad som pågår och vad som kan vara galet. Om funktionen inte kan gå klart så sitter den och tar fortsättningsvis en mycket stor del av datorns kapacitet i anspråk minne/cpu.

Promo/tvinga byte till w10 är väl i full swing kan man tänka och att serva saker man redan fått pengar för ligger väl riktigt långt ned på listan. Bandbredden och server kapacitet sätter väl en begränsning på vad man kan leverera, och som jag ser det är det nog möjligt att man stryper för vissa produkter för att ge till vad som är prioriterat i deras ögon, och lite installations frustration genererar säkert några till w10 installationer........

-cb99

Edit in,
Det dom inte tänker på med detta är hur mycket problem dom ställer till för de små/medelstora aktörerna vi som har mycket av användarnas "öron" och som dom lyssnar på.
Detta som händer nu till exempel skapar timtals med telefonsupport och jag är rätt övertygad om att fler fungerar som jag, man promotar inte som i det här fallet lösningar som skapar gigantiska mängder med extra arbete för att någon tror att det är en "god" ide att tvinga människor till ett visst beteende, bara ris åt egen rygg och ett svårt fall av usel strategi.

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)