Permalänk
Medlem

Datorintresse out of control?

Jag skulle också kunnat skriva "Har jag problem?" i rubriken

För ca 2 månader sedan sålde jag min iPad och systemkamera för att köpa mig en lättare PC att köra linux på. Även lättare gaming och möjlighet till överklockning. Det resulterade i detta bygge: Arch-arc

Då hade jag varit Mac-användare sedan 6 år tillbaka ungefär. Fortfarande skeptisk till Windows, därav linux.

Jag var riktigt nöjd med maskinen då den uppfyllde mina behov och lite mer därtill. Mission complete. Eller?

Sen började jag spela lite smått. Kom fram till att även om Steam går bra under linux, så är ju Windows att föredra om man ska spela. Körde in Win 7 under dual boot. HyperX fury SSD 120GB visade sig prestera riktigt dåligt. Helt klart försvarbart att åka o köpa en Samsung 850 evo 250GB för 990:- då. Drog även till med en WD green 1TB.

Nu började jag bli sugen på att spela lite till. Lite häftigare titlar. Överklockningen med apu:n räckte inte till i de nyare titlarna.

Testade även Windows 10. Jo visst, det är riktigt bra! Så pass bra att jag för första gången sedan XP Sp1 kunnat uppskatta ett OS från Microsoft. Börjar känna redan nu att jag vill ha mer kraft under huven

Skylake lanserades! ASUS strix modell av 980ti såg ut att krossa det mesta. Jag hade ett riktigt bra mATX chassi och en fractal kelvin s24 samt nyköpt 850 EVO 250GB + 1TB mekanisk disk just nu.

Ok då. Jag säljer min Macbook pro retina mid 2012...

Vad blev då resultatet av den sålda Macbooken? Joo detta
Skylake i7 + 980ti

En till effekt av detta var dock att jag har några veckor gamla AMD FM2+ grejer som ligger o samlar damm... Kanske blir dator till sambon. Vem vet.

Satans jävlar! Vad dum jag är! Måste ju ha laptop nu när jag ska påbörja min butiksledarutbildning om 2 veckor!
HP Elitebook 8460p inhandlas. För nu har jag något att placera min ruttna HyperX fury SSD i! Klagar inte på priset! 3690:- på kvalitetsdatorer.se. Med i5 2540m cpu.

Så vad hände här egentligen? En hyffsad PC med linux fick mig att återupptäcka det fina med PCs. En riktig jäkla Apple patriot som jag varit, konverterades tämligen snabbt. Tänk vad mycket roliga saker man kan få för en såld iPad, Macbook Pro retina 2012 och Canon 600d!

Med facit i hand hade det ju dock blivit en mer ekonomisk övergång om jag klippte till på nuvarande datorn direkt istället för att mellanlanda på APU bygget.

En forumtråd kan man fördel även innehålla en frågeställning.

Har jag ett problem när det kommer till prylmani, eller är jag bara en entusiast likt många andra på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Det är nog inget som någon kan avgöra med hjälp av den här informationen. Med risk för att bli klyschig, så får du nog fråga dig själv om du upplever att det är ett problem! Eller kanske de i din närhet? Att spendera (kanske lite i onödan) pengar på sitt intresse är ju absolut inget problem i sig. Men har du råd? Påverkar det ditt liv eller personerna i ditt liv negativt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Entusiast

Du har funnit att datorer kan vara mer än bara ett arbetsredskap. En hobby med andra ord.
Så länge man inte tar tid och pengar från andra viktigare håll, så är man på den säkra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hållit på likadant under 15-20år, många kr utslängt, flera gånger helt i onödan.

Jag prioriterar på ett annat sätt nu, mer mogen o givetvis mer kunskap.

Spenderar fortfarande pengar men håller mig till en ordentlig pc en länge tid än tidigare.

Är inte billigt att vara pc torsk

Permalänk
Inaktiv

Och snart sitter du med ett privat datacenter hemma som tar upp ett helt rum i lägenheten/huset.

Nå det är bra tider att köpa bättre datorkomponenter nu när priset har stagnerat. Mitt råd är fokusera inte enbart på spel utan skapa även saker, det kan vara alltifrån bildbearbetning, filmredigering eller programmering etc.

Permalänk
Entusiast

Äh, det var ju inga bautasummor.
Som du säger så gillar du ju det bara som en hobby precis som många andra här.

Klarar du av hyran/lånet och har mat i magen så är det ju inga problem
Tänk bara hur många tusenlappar folk "slösar" på bilar till exempel, det kommer datorer inte ens i närheten av.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Håller med till 100 % , jag har inga problem med att göra totalt onödiga köp för 20-40k per år när man ser arbetskamraterna lägga 10k/mån på sina 2-3 bilar Bara man sparar lite till sparkontot och betalar hyran så är jag nöjd.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Ja jag oroar mig inte direkt. Tänkte bara att "det borde väl finnas fler" som mig Cashen är inte några problem heller. Som ni säger så finns det de som har flera bilar etc. Själv har jag en bil som var dyr att köpa, men som i sin tur är rätt driftsäker några år framåt.

En fördel med dyra leksaker är att det ändå går att få loss en del pengar om man vill sälja och köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Då hade jag varit Mac-användare sedan 6 år tillbaka ungefär. Fortfarande skeptisk till Windows, därav linux.

Att köpa en PC var 6:e år tycker jag knappast kan räknas som "Datorintresse out of control".
Om man köper ny dator samtidigt som ens ekonomi krisar på andra håll kan det möjligtvis räknas som out of control även om det inte är ofta.
Nu blev det ju mer med ditt APU bygge, men det lät som att det var ett felköp.
Det är väl i så fall om du fortsätter och byter ditt 980ti mot ett Titan X och sen ett till och sen ett till och byta Core i7 mot i7 extreme osv... Om man hamnar i en situation att så fort det finns något bättre att uppgradera till (även om det bara är marginellt bättre) och man inte köpt något nytt på några månader så känner man att man måste uppgradera.

Men än så länge låter det inte som att du är i farozonen.
Jag önskar dig mycket glädje med ditt nya system.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju inte bara avverkat en Mac på 6 år Men ja jag tror det var APU bygget som fick mig att tänka: "Va håller jag på med?" Tror jag kommer klara mig rätt länge nu prestandamässigt i alla fall! Antar att man kan placera min nuvarande dator kring toppskiktet av konsumentdatorer. Ska man ha en Mac med samma nivå så är det ju rätt många tusingar till det handlar om.

Skrivet av GuessWho:

Att köpa en PC var 6:e år tycker jag knappast kan räknas som "Datorintresse out of control".
Om man köper ny dator samtidigt som ens ekonomi krisar på andra håll kan det möjligtvis räknas som out of control även om det inte är ofta.
Nu blev det ju mer med ditt APU bygge, men det lät som att det var ett felköp.
Det är väl i så fall om du fortsätter och byter ditt 980ti mot ett Titan X och sen ett till och sen ett till och byta Core i7 mot i7 extreme osv... Om man hamnar i en situation att så fort det finns något bättre att uppgradera till (även om det bara är marginellt bättre) och man inte köpt något nytt på några månader så känner man att man måste uppgradera.

Men än så länge låter det inte som att du är i farozonen.
Jag önskar dig mycket glädje med ditt nya system.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl inte out of control förrens du köper det senaste hela tiden Den där datorn lär du ju klara dig på ett par år nu.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Reuse, recycle, resell.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mår du dåligt av din prylmani, går det ut över din omgivning och skadar det dina relationer(menar allvarligare skador, så som att man skiljs med sin fru eller glömmer bort sina barn osv), orsakar din prylmani att du inte längre har råd med räkningar osv?

Om du svara ja på något av följande då har du ett problem. Om du där emot svara nej på samtliga frågor, då är det inget problem och jag välkomnar dig till en underbar hobby.

Man bör väl inte låta allt springa bort om all kontroll. Man får sätta lite band på det och kunna prioritera annat även om det kliar i fingrarna. Bästa sättet jag känner är att planera upp sina köp, istället för att impulsköpa. Så länge man planerar så kan man planera med att inte köpa det.

I vilket fall som helst. Om du ser det som ett problem så är det ett problem, men om du mer frågar för att du är nyfiken över andra med samma hobby så tycker jag det låter ganska vanligt. Det är en del av hobbyn eftersom datorer utvecklas så snabbt så blir det ganska korta intervaller med de olika produkterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@pwntato Själv sitter jag med ca 5 maskiner "i delar" hemma, allt från Q9550 (och en AM2 moderkort+CPU) till 4790k... I en hylla i köket ligger fortfarande 3TB SSD som väntar på att jag ska få tummen ur röva och installera.

Så mao, du är lugn.
Är kul att du hittat en ny hobby bara.

Ang APUn, du kan ju sätta den som en TV-spel maskin med SteamOS?
Då kan du streama Windows spelen från din andra maskin om du vill, eller spela lite smått i soffan med vännerna. Du får gömma maskinen på något lämpligt ställe bara.

@Arazand Tack, jag är nu sjukförklarad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Jag skulle också kunnat skriva "Har jag problem?" i rubriken

För ca 2 månader sedan sålde jag min iPad och systemkamera för att köpa mig en lättare PC att köra linux på. Även lättare gaming och möjlighet till överklockning. Det resulterade i detta bygge: Arch-arc

Då hade jag varit Mac-användare sedan 6 år tillbaka ungefär. Fortfarande skeptisk till Windows, därav linux.

Jag var riktigt nöjd med maskinen då den uppfyllde mina behov och lite mer därtill. Mission complete. Eller?

Sen började jag spela lite smått. Kom fram till att även om Steam går bra under linux, så är ju Windows att föredra om man ska spela. Körde in Win 7 under dual boot. HyperX fury SSD 120GB visade sig prestera riktigt dåligt. Helt klart försvarbart att åka o köpa en Samsung 850 evo 250GB för 990:- då. Drog även till med en WD green 1TB.

Nu började jag bli sugen på att spela lite till. Lite häftigare titlar. Överklockningen med apu:n räckte inte till i de nyare titlarna.

Testade även Windows 10. Jo visst, det är riktigt bra! Så pass bra att jag för första gången sedan XP Sp1 kunnat uppskatta ett OS från Microsoft. Börjar känna redan nu att jag vill ha mer kraft under huven

Skylake lanserades! ASUS strix modell av 980ti såg ut att krossa det mesta. Jag hade ett riktigt bra mATX chassi och en fractal kelvin s24 samt nyköpt 850 EVO 250GB + 1TB mekanisk disk just nu.

Ok då. Jag säljer min Macbook pro retina mid 2012...

Vad blev då resultatet av den sålda Macbooken? Joo detta
Skylake i7 + 980ti

En till effekt av detta var dock att jag har några veckor gamla AMD FM2+ grejer som ligger o samlar damm... Kanske blir dator till sambon. Vem vet.

Satans jävlar! Vad dum jag är! Måste ju ha laptop nu när jag ska påbörja min butiksledarutbildning om 2 veckor!
HP Elitebook 8460p inhandlas. För nu har jag något att placera min ruttna HyperX fury SSD i! Klagar inte på priset! 3690:- på kvalitetsdatorer.se. Med i5 2540m cpu.

Så vad hände här egentligen? En hyffsad PC med linux fick mig att återupptäcka det fina med PCs. En riktig jäkla Apple patriot som jag varit, konverterades tämligen snabbt. Tänk vad mycket roliga saker man kan få för en såld iPad, Macbook Pro retina 2012 och Canon 600d!

Med facit i hand hade det ju dock blivit en mer ekonomisk övergång om jag klippte till på nuvarande datorn direkt istället för att mellanlanda på APU bygget.

En forumtråd kan man fördel även innehålla en frågeställning.

Har jag ett problem när det kommer till prylmani, eller är jag bara en entusiast likt många andra på Sweclockers?

Äsch, du har krupit genom öknen hela tiden du haft Mac, helt plötsligt fick du syn på en oas (APU).
Nu är du i oasen och äter och dricker av hjärtats lust (äger I7). Det finns ingen anledning till att fundera på om du missbrukar din plats i oasen.

Det viktigaste är att dina köp inte går ut över livsviktiga saker som mat och liknande.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Hahaha, nja, jag hade inte tagit mig på så stort allvar där, bättre att tala med en psykolog eller något liknande om man märker att man mår dåligt av det. För snart kommer väl de spydiga trollen och börjar käfta med "Är du läkare eller?" och "Du kan inte göra en diagnos på nätet" osv. I vilket fall som helst, mår man dåligt av det man gör så känns det bara som sunt förnuft att försöka förändra sin situation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Paddanx: Hahaha, nja, jag hade inte tagit mig på så stort allvar där, bättre att tala med en psykolog eller något liknande om man märker att man mår dåligt av det. För snart kommer väl de spydiga trollen och börjar käfta med "Är du läkare eller?" och "Du kan inte göra en diagnos på nätet" osv. I vilket fall som helst, mår man dåligt av det man gör så känner det bara som sunt förnuft att försöka förändra sin situation.

Enda jobbiga är att jag inte vill slänga det... Har svårt att slänga fungerande utrustning. Sen köper jag saker på rea eller köper nytt till bästa vännen (som inte alltid har råd) som present och får då hans gamla i mitt "lager" istället.

Var tänkt att spendera förra veckan till att gå igenom lite av detta och sälja vad jag inte behöver, då jag hade en semestervecka. Slutade med att jag på tisdagen låg i sängen med feber och förkylning (som halva denna stan har just nu verkar det som). Så jag får väl försöka ordna en ny ledighetsvecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Jag skulle också kunnat skriva "Har jag problem?" i rubriken

För ca 2 månader sedan sålde jag min iPad och systemkamera för att köpa mig en lättare PC att köra linux på. Även lättare gaming och möjlighet till överklockning. Det resulterade i detta bygge: Arch-arc

Då hade jag varit Mac-användare sedan 6 år tillbaka ungefär. Fortfarande skeptisk till Windows, därav linux.

Jag var riktigt nöjd med maskinen då den uppfyllde mina behov och lite mer därtill. Mission complete. Eller?

Sen började jag spela lite smått. Kom fram till att även om Steam går bra under linux, så är ju Windows att föredra om man ska spela. Körde in Win 7 under dual boot. HyperX fury SSD 120GB visade sig prestera riktigt dåligt. Helt klart försvarbart att åka o köpa en Samsung 850 evo 250GB för 990:- då. Drog även till med en WD green 1TB.

Nu började jag bli sugen på att spela lite till. Lite häftigare titlar. Överklockningen med apu:n räckte inte till i de nyare titlarna.

Testade även Windows 10. Jo visst, det är riktigt bra! Så pass bra att jag för första gången sedan XP Sp1 kunnat uppskatta ett OS från Microsoft. Börjar känna redan nu att jag vill ha mer kraft under huven

Skylake lanserades! ASUS strix modell av 980ti såg ut att krossa det mesta. Jag hade ett riktigt bra mATX chassi och en fractal kelvin s24 samt nyköpt 850 EVO 250GB + 1TB mekanisk disk just nu.

Ok då. Jag säljer min Macbook pro retina mid 2012...

Vad blev då resultatet av den sålda Macbooken? Joo detta
Skylake i7 + 980ti

En till effekt av detta var dock att jag har några veckor gamla AMD FM2+ grejer som ligger o samlar damm... Kanske blir dator till sambon. Vem vet.

Satans jävlar! Vad dum jag är! Måste ju ha laptop nu när jag ska påbörja min butiksledarutbildning om 2 veckor!
HP Elitebook 8460p inhandlas. För nu har jag något att placera min ruttna HyperX fury SSD i! Klagar inte på priset! 3690:- på kvalitetsdatorer.se. Med i5 2540m cpu.

Så vad hände här egentligen? En hyffsad PC med linux fick mig att återupptäcka det fina med PCs. En riktig jäkla Apple patriot som jag varit, konverterades tämligen snabbt. Tänk vad mycket roliga saker man kan få för en såld iPad, Macbook Pro retina 2012 och Canon 600d!

Med facit i hand hade det ju dock blivit en mer ekonomisk övergång om jag klippte till på nuvarande datorn direkt istället för att mellanlanda på APU bygget.

En forumtråd kan man fördel även innehålla en frågeställning.

Har jag ett problem när det kommer till prylmani, eller är jag bara en entusiast likt många andra på Sweclockers?

Så har jag hållit på sen 1995 eller nåt sånt..

Jag har mängder med moderkort, cpu:er m.m. i garderoberna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Roligt är det
Jag höll på mycket med PC innan jag skaffade Mac. Sen liksom försvann det då man inte kan göra så med Mac i samma utsträckning. Roligt att ha hittat tillbaka! Samtidigt var det så att innan jag skaffade Mac så fick man klara sig med lite sommarjobbspengar som 14 åring. Nu 26 år gammal och med bra lön så blir det ju ännu roligare! Men känslan när jag köpte min AMD64 3200+ för socket 754 var obeskrivlig! Den hade jag verkligen fått kämpa för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Roligt är det
Jag höll på mycket med PC innan jag skaffade Mac. Sen liksom försvann det då man inte kan göra så med Mac i samma utsträckning. Roligt att ha hittat tillbaka! Samtidigt var det så att innan jag skaffade Mac så fick man klara sig med lite sommarjobbspengar som 14 åring. Nu 26 år gammal och med bra lön så blir det ju ännu roligare! Men känslan när jag köpte min AMD64 3200+ för socket 754 var obeskrivlig! Den hade jag verkligen fått kämpa för!

Jag kör Mac som laptop sen 2009, funkar fint. Är ju ändå inget att pilla med en pc-laptop heller.

Socket 754 var jag också på, som student. Körde en Sempron 2600+. Fungerade rätt bra i WoW på den tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag kör Mac som laptop sen 2009, funkar fint. Är ju ändå inget att pilla med en pc-laptop heller.

Socket 754 var jag också på, som student. Körde en Sempron 2600+. Fungerade rätt bra i WoW på den tiden.

Så är det! Tycker Macbooks är riktigt bra laptops. Även om jag nu kör en HP Elitebook. Har iaf. en riktigt stabil Arch installation på den nu med Gnome3 som wm. Får utslag av laptops med Windows. Man kan ha roligt i 5 min med en PC laptop. Byta minnen o hårddisk. Fun's over.

Saknade verkligen "pillandet" och var så glad när jag köpte min APU som sen blev en skylake gaming rigg xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Jag skulle också kunnat skriva "Har jag problem?" i rubriken

För ca 2 månader sedan sålde jag min iPad och systemkamera för att köpa mig en lättare PC att köra linux på. Även lättare gaming och möjlighet till överklockning. Det resulterade i detta bygge: Arch-arc

Då hade jag varit Mac-användare sedan 6 år tillbaka ungefär. Fortfarande skeptisk till Windows, därav linux.

Jag var riktigt nöjd med maskinen då den uppfyllde mina behov och lite mer därtill. Mission complete. Eller?

Sen började jag spela lite smått. Kom fram till att även om Steam går bra under linux, så är ju Windows att föredra om man ska spela. Körde in Win 7 under dual boot. HyperX fury SSD 120GB visade sig prestera riktigt dåligt. Helt klart försvarbart att åka o köpa en Samsung 850 evo 250GB för 990:- då. Drog även till med en WD green 1TB.

Nu började jag bli sugen på att spela lite till. Lite häftigare titlar. Överklockningen med apu:n räckte inte till i de nyare titlarna.

Testade även Windows 10. Jo visst, det är riktigt bra! Så pass bra att jag för första gången sedan XP Sp1 kunnat uppskatta ett OS från Microsoft. Börjar känna redan nu att jag vill ha mer kraft under huven

Skylake lanserades! ASUS strix modell av 980ti såg ut att krossa det mesta. Jag hade ett riktigt bra mATX chassi och en fractal kelvin s24 samt nyköpt 850 EVO 250GB + 1TB mekanisk disk just nu.

Ok då. Jag säljer min Macbook pro retina mid 2012...

Vad blev då resultatet av den sålda Macbooken? Joo detta
Skylake i7 + 980ti

En till effekt av detta var dock att jag har några veckor gamla AMD FM2+ grejer som ligger o samlar damm... Kanske blir dator till sambon. Vem vet.

Satans jävlar! Vad dum jag är! Måste ju ha laptop nu när jag ska påbörja min butiksledarutbildning om 2 veckor!
HP Elitebook 8460p inhandlas. För nu har jag något att placera min ruttna HyperX fury SSD i! Klagar inte på priset! 3690:- på kvalitetsdatorer.se. Med i5 2540m cpu.

Så vad hände här egentligen? En hyffsad PC med linux fick mig att återupptäcka det fina med PCs. En riktig jäkla Apple patriot som jag varit, konverterades tämligen snabbt. Tänk vad mycket roliga saker man kan få för en såld iPad, Macbook Pro retina 2012 och Canon 600d!

Med facit i hand hade det ju dock blivit en mer ekonomisk övergång om jag klippte till på nuvarande datorn direkt istället för att mellanlanda på APU bygget.

En forumtråd kan man fördel även innehålla en frågeställning.

Har jag ett problem när det kommer till prylmani, eller är jag bara en entusiast likt många andra på Sweclockers?

Skrivet av pwntato:

Så är det! Tycker Macbooks är riktigt bra laptops. Även om jag nu kör en HP Elitebook. Har iaf. en riktigt stabil Arch installation på den nu med Gnome3 som wm. Får utslag av laptops med Windows. Man kan ha roligt i 5 min med en PC laptop. Byta minnen o hårddisk. Fun's over.

Saknade verkligen "pillandet" och var så glad när jag köpte min APU som sen blev en skylake gaming rigg xD

låter som du har en sund relation till ditt intresse och ett ''normalt'' entusiastiskt intresse likt många andra som hänger här på swec.
själv anser jag att man är inte i farozonen fören man försummar familj/kompisar/ eller lider ekonomiskt av det eller alltid har ''behovet'' att alltid ha de senaste

sen om man bygger 1 dator för 20/30 tusen och har den i 5/6år är det inte många tusenlappar per år och man får ut mycket nöje

har själv byggt datorer senaste 8/9 åren och allt började med ett begagnat uppgraderingskit som jag fick billigt och bytt ut delar löpande då något inte är tillräckligt för de jag spelar eller om något gått sönder tills jag 2012 byggde min första dator med helt nya delar

byggde den typ 2012 och bytte från 1 asus 6950 dcuII till dubbla gtx 770 2013 och skaffade en 450GB ssd 2014 och känner för tillfället att den duger mer än väl men finns alltid någon man vill fixa eller ett erbjudande som bara är för bra att inte slå till
och en intresse får kosta kunde lika gärna varit golfklubbor för 20/30 tusen eller byggt ljud i bilen

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Tror det går att göra en formel för kostnaden av intresset här! Låt säga att man betalat 25k för en dator. Vi räknar ut priset för vad datorn skulle kostat om den täckte behovet. Sen tar vi datorn pris - behovets pris. Där är kostnaden för intresset! Blev inte så dyrt då med andra ord!

Skrivet av erieri02:

byggde den typ 2012 och bytte från 1 asus 6950 dcuII till dubbla gtx 770 2013 och skaffade en 450GB ssd 2014 och känner för tillfället att den duger mer än väl men finns alltid någon man vill fixa eller ett erbjudande som bara är för bra att inte slå till
och en intresse får kosta kunde lika gärna varit golfklubbor för 20/30 tusen eller byggt ljud i bilen

Permalänk
Medlem

När en bekant till mig sökte vård för att hen la för mycket pengar på sin bil så ställde shamanen frågan till honom "Har din bil gjort att du försakat ditt ansvar eller har du eller någon i din närhet lidit utav din prioritering?".

Hen grubblade länge, men kom fram till sist att hen inte spenderat mer än vad hen kunde. Familjen hade boende och mat. Att hen spenderade pengar gjorde föga skillnad då hen sparade in på andra 'konton' för att ha råd med bilen.

Shamanen sa då "Då är det med andra ord inget egentlig problem. Om du någonsin känner att du förlorar greppet, då bör du åter uppsöka oss"

Så till kontentan. Har man råd, så varför inte ånjuta några små misstag på vägen mot lycka? Sedan så gäller det ju att det inte går till överdrift och därmed får någon av du eller dina nära och kära att lida.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Teknik är roligt, köper gärna massa onödig skit som man ändå knappt kommer att använda. Fortfarande värt varenda krona! (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

När en bekant till mig sökte vård för att hen la för mycket pengar på sin bil så ställde shamanen frågan till honom "Har din bil gjort att du försakat ditt ansvar eller har du eller någon i din närhet lidit utav din prioritering?".

Hen grubblade länge, men kom fram till sist att hen inte spenderat mer än vad hen kunde. Familjen hade boende och mat. Att hen spenderade pengar gjorde föga skillnad då hen sparade in på andra 'konton' för att ha råd med bilen.

Shamanen sa då "Då är det med andra ord inget egentlig problem. Om du någonsin känner att du förlorar greppet, då bör du åter uppsöka oss"

Så till kontentan. Har man råd, så varför inte ånjuta några små misstag på vägen mot lycka? Sedan så gäller det ju att det inte går till överdrift och därmed får någon av du eller dina nära och kära att lida.

Wuu huu, jag är friskförklarad igen

De har ju en vettig poäng här. Det är inte förrän du tappar kontrollen över det som det blir ett problem. Finns ingen ide att lägga alla pengarna under madrassen, utan så länge inget annat lider av det, räkningar mm är betalda så är det självklart att du ska göra vad du vill med det.

Själv har jag fått en hel del räkningar (både oväntade och väntade) senaste 1-2 månaderna. Så dator inköpen har fått vänta och får fortsätta göra det tills jag känner för det och har råd till det.

Permalänk
Medlem

@pwntato: Som din självutnämnde andlige ledare anser jag att du halkat in på det materiella fördärvets väg. För att kunna uppnå maximal spirituell lycka bör du genast bryta ditt prylberoende genom att avstå samtliga dina teknikprylar. Som ett bevis på hur långt jag är beredd att gå för att hjälpa dig finna själslig ro är jag beredd att, utan krav på motprestation, omedelbart överta äganderätten till samtliga dina datorer.

(Så länge ditt nyfunna/återfunna intresse inte leder till att pengar till nödvändigheter saknas eller till att du försummar folk i din omgivning så kör hårt!)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Går det bra med sambo/dotter istället för datorerna?

Skrivet av PeCe:

@pwntato: Som din självutnämnde andlige ledare anser jag att du halkat in på det materiella fördärvets väg. För att kunna uppnå maximal spirituell lycka bör du genast bryta ditt prylberoende genom att avstå samtliga dina teknikprylar. Som ett bevis på hur långt jag är beredd att gå för att hjälpa dig finna själslig ro är jag beredd att, utan krav på motprestation, omedelbart överta äganderätten till samtliga dina datorer.

(Så länge ditt nyfunna/återfunna intresse inte leder till att pengar till nödvändigheter saknas eller till att du försummar folk i din omgivning så kör hårt!)

Permalänk
Medlem

Det är inget fel i att lägga massa pengar på sin dator. Det är ju som med alla hobbys min bror köper ex Amazoner för det är hans intresse.
Jag Hade ett GTX 970 som jag bytte till ett R9 290 och nu bytte jag det till ett R9 fury trots att jag inte behövde extra prestanda men det är kul.

Skrivet av pwntato:

Går det bra med sambo/dotter istället för datorerna?

Beror på årsmodell o skick.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror på årsmodell o skick.

Hörrni... respektera nu forumreglerna. All handel ska ske på marknaden, inte i forumet