Permalänk
Medlem

CSGO och VAC-error

Tjena!

Jag skriver åt min brors vägnar som så många andra spelar CSGO. Själv har jag ingen erfarenhet av CSGO över huvud taget och kan därför helt enkelt inte hjälpa honom att komma fram till en lösning.

Problemet han har är ett så kallat "VAC-error" på hans helt nyformaterade dator med Windows 10 Home på. Nedan följer lite information som han själv skrivit så att jag kan infoga det i tråden och underlätta för er lite mer insatta.

"Felmeddelande:

An issue with you computer is blocking the VAC system you cannot play on secure servers
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=2117-ILZV... (Länk till Steams egna guide,
Har provat alla steg flera gånger men det funkar inte)

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home

Installerade Program:

AMD Catalyst control center
Broadcom 802.11 Network adapter
CCleaner
Counter-Strike Global Offensive
Dota 2
Google chrome
Malwarebytes Anti-Malware version 2.1.8.1057
Microsoft Visual C++ 2010 x64 Redistributable- 10.0.40219
Microsoft Visual C++ 2010 x86 Redistributable- 10.0.40219
Microsoft Visual C++ 2012 Redistributable (x64) - 11.0.50727
Realtek High Defination Audio Driver
Source Filmmaker
Spotify
Steam
TeamSpeak 3 Client
TrackMania Canyon Demo
TrackMania Valley Demo
Unigine Valley Benchmark version 1.0
WIDCOMM Bluetooth Software
VLC Media Player"

Min fråga är då helt enkelt, hur löser jag detta? Behöver ni mer info av något slag så är det bara att hojta!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att jag läst att Malwarebytes kan ställa till det, men vafan tänker jag. Ska man inte kunna ha ett rimligt skydd installerat på sin PC utan att spelen börjar gnälla?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan tilläggas att jag läst att Malwarebytes kan ställa till det, men vafan tänker jag. Ska man inte kunna ha ett rimligt skydd installerat på sin PC utan att spelen börjar gnälla?

Det blir så till och från med VAC.

Oftast är det just anti-virus program som blockerar någon funktion i VAC men då valve inte vill göra det enkelt för fuskutvecklarna så avslöjar de inte vad.

mitt tips är att testa andra program tills du hittar ett som fungerar.

Permalänk
Medlem

Har haft det problemet också ibland och nästan kommit fram till att det är efter jag har använt CCleaner och inte startat om datorn emellan jag kört CCleaner och började spelat. Ska tillägga att jag inte har spelat cs:go på ett antal månader så kan ha ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valpjäveln:

Det blir så till och från med VAC.

Oftast är det just anti-virus program som blockerar någon funktion i VAC men då valve inte vill göra det enkelt för fuskutvecklarna så avslöjar de inte vad.

mitt tips är att testa andra program tills du hittar ett som fungerar.

jahaa, oj där ser man. Jag har spanat in listan som finns publicerad på steam, där "tänkbara" program finns listade. Den är ju inte kort om man säger så. Min brors dator är ju väldigt ren med ett få antal program installerade. Detta måste ju vara ett jättestort problem för gemene man som knappast har en få program installerade på sin PC?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Har haft det problemet också ibland och nästan kommit fram till att det är efter jag har använt CCleaner och inte startat om datorn emellan jag kört CCleaner och började spelat. Ska tillägga att jag inte har spelat cs:go på ett antal månader så kan ha ändrats.

Jaså? Tycker det låter sjukt dåligt att man ska behöva ta hänsyn till vilka program man har installerade som kan fungera ihop med Valves säkerhetssystem i CSGO. Men jag ska undersöka saken Tack för svar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Just detta har inträffat ett antal gånger för mig och mina polare men vad det beror på kan jag inte svara på. Själv så tror jag att det är VAC som är problemet och inte något program på datorn, det försvinner av sig själv efter ett tag.

Det är irriterande ifall man sitter i en MM och får VAC problem men jag brukar bara vänta ett tag (ca 1h) så har problemet löst sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Just detta har inträffat ett antal gånger för mig och mina polare men vad det beror på kan jag inte svara på. Själv så tror jag att det är VAC som är problemet och inte något program på datorn, det försvinner av sig själv efter ett tag.

Det är irriterande ifall man sitter i en MM och får VAC problem men jag brukar bara vänta ett tag (ca 1h) så har problemet löst sig själv.

Jag är som sagt inte så insatt då jag inte spelar själv. Men om man ska tro min brors historia om att man kan bli "VAC-bannad" och i värsta fall avstängd bara för att man har ett visst program installerat tycker jag låter rent av idiotiskt. I hans fall verkar det som att det är Malwarebytes som ställer till det, då han inte klagat på några timmar nu efter att jag avinstallerat det

Men ska man alltså behöva straffas i spel och bli avstängd för att man har bra skydd... nja, känns som om någon behöva ta tag i det problemet i så fall, från något annat håll...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

lättaste sättet att fixa det är att lägga in en block på cs i malwarebytes.
gå till settings -> web execlutions -> lägg till csgo.exe som process

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laykith:

lättaste sättet att fixa det är att lägga in en block på cs i malwarebytes.
gå till settings -> web execlutions -> lägg till csgo.exe som process

Ska det räcka med enbart exe-filen, eller måste man tillåta andra processer också i malwarebytes?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är som sagt inte så insatt då jag inte spelar själv. Men om man ska tro min brors historia om att man kan bli "VAC-bannad" och i värsta fall avstängd bara för att man har ett visst program installerat tycker jag låter rent av idiotiskt. I hans fall verkar det som att det är Malwarebytes som ställer till det, då han inte klagat på några timmar nu efter att jag avinstallerat det

Men ska man alltså behöva straffas i spel och bli avstängd för att man har bra skydd... nja, känns som om någon behöva ta tag i det problemet i så fall, från något annat håll...

Av vanliga problem så vitt jag vet kan man ej bli vac bannad. Det finns lite tvivelaktiga progra som ändrar lite färger i spelet som man kan bli bannad av.

Hur som helst - problemet som din bror har fått är tyvärr ett vanligt problem.

Jag har fått det två ggr sedan CSGO släpptes. Min sambo har fått det kanske fem ggr medan vissa kompisar fått det mellan 2-5 ggr.

Det finns lite olika lösningar på problemet - och det jobbigaste är att installera om spelet. Jag har installerat om spelet båda gångerna och det har då fungerat. Min sambo löste det via regedit (tror jag). Kommer inte riktigt ihåg.

Det bör finnas lite om det på internet om man googlar. Men det är inget att vara orolig för. Jag tror inte det har jättestor betydelse vilka program man har installerade eftersom jag har inte haft något speciellt program när jag har fått problemen. Och det har som sagt endast hänt två ggr.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

jahaa, oj där ser man. Jag har spanat in listan som finns publicerad på steam, där "tänkbara" program finns listade. Den är ju inte kort om man säger så. Min brors dator är ju väldigt ren med ett få antal program installerade. Detta måste ju vara ett jättestort problem för gemene man som knappast har en få program installerade på sin PC?

ja trådarna i forum som gäller detta ämne är hur många som helst. jag har senaste tiden kört endast windows defender och det har fungerat hur bra som helst, men då är jag väldigt noga med vad jag laddar ner eller besöker för hemsidor.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: endast csgo.exe

Permalänk
Medlem

Har malwarebytes och microsofts Antivirus program och fungerar utan problem för mig. Kanske du kan prova att ominstallera malwarebytes eller lägg in en block som de andra har föreslagit.

Permalänk

Mitt ESET Nod32 virusskydd gör att jag ibland får VAC errorn. I fredags kunde jag inte koppla upp mig mot någon VAC server alls utan att deaktivera det. På lördagen fungerade det utan problem.

Personligen föredrar jag lite strul och att fuskarna hålls borta i största möjliga mån, men visst kan det vara irriterande...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD