Permalänk
Medlem

Skärminspelning orsakar lagg.

Tjena!

Försökt att spela in lite medans jag spelar, framförallt bf4. Testat dxtory och obs. Kan ligga på runt 90fps sen helt plötsligt kan jag få rejäla dippar ner till 30fps.

Min dator:
gpu - radeon 290
cpu - i5 2500k 4.3ghz
ram - 8gb 1600 mhz

Har även kollat upp lite olika värden på de olika delarna. Under inspelning ligger all temp på normal nivå, cpu användning runt 80-90%, 6-7gb ram och gpu är på 100%.

Har ni några idéer om var problemet skulle kunna ligga?

Permalänk
Medlem

Ja, alltså inspelning kräver en del av processorn som jag har förstått det. Sen borde du kanske inte tappa 60 FPS på det. Vad använder du för inställningar? Kvalitet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ja, alltså inspelning kräver en del av processorn som jag har förstått det. Sen borde du kanske inte tappa 60 FPS på det. Vad använder du för inställningar? Kvalitet?

http://imgur.com/z8vv62i,qJfZCZa#0

där har du 2 bilder på de inställningar jag kör just nu!

Permalänk

Pröva AMD's motsvarighet till Shadowplay?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Pröva AMD's motsvarighet till Shadowplay?

Har även testa Gaming Evolved, ungefär samma sak fast nästan ännu värre lagg :/

Permalänk
Medlem

spelar du till samma disk som spelet ligger på ??

Kan orsaka lagg isåfall.

Hur mycket minne tar inspelningen /cachar eller vad det heter ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

I windows 10 finns det väl ett programm för att spela in skärmen inbakat, det kan du kanske prova ifall du har W10 som OS.

Permalänk

Jag har aldrig märkt av att Shadowplay har påverkat prestanda, tycker det låter konstigt att du ska behöva få lagg. Men jag har bara Ssd också.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

spelar du till samma disk som spelet ligger på ??

Kan orsaka lagg isåfall.

Hur mycket minne tar inspelningen /cachar eller vad det heter ??

Skrivet av Wa8it:

I windows 10 finns det väl ett programm för att spela in skärmen inbakat, det kan du kanske prova ifall du har W10 som OS.

Skrivet av juniorjesper:

Jag har aldrig märkt av att Shadowplay har påverkat prestanda, tycker det låter konstigt att du ska behöva få lagg. Men jag har bara Ssd också.

Just nu sparas filerna på samma disk som bf4 är installerat men testa även till min ssd och det laggar fortfarande :(. Har windows 10 redo att installera, kanske värt att kolla upp det! Vad jag har hört så ska shadowplay vara det bästa inspelningsprogrammet, men det är bara för nvidia kort... Vilket kort har du?

Permalänk
Skrivet av pFlanan:

Just nu sparas filerna på samma disk som bf4 är installerat men testa även till min ssd och det laggar fortfarande :(. Har windows 10 redo att installera, kanske värt att kolla upp det! Vad jag har hört så ska shadowplay vara det bästa inspelningsprogrammet, men det är bara för nvidia kort... Vilket kort har du?

Skrivet av pFlanan:

Just nu sparas filerna på samma disk som bf4 är installerat men testa även till min ssd och det laggar fortfarande :(. Har windows 10 redo att installera, kanske värt att kolla upp det! Vad jag har hört så ska shadowplay vara det bästa inspelningsprogrammet, men det är bara för nvidia kort... Vilket kort har du?

Jag har Gigabyte GTX 660 Ti, som står i min signatur.

Tycker det låter konstigt att din dator inte klarar av att spela in..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag har Gigabyte GTX 660 Ti, som står i min signatur.

Tycker det låter konstigt att din dator inte klarar av att spela in..

Vad har du för cpu/ram, har du installerat spelen som du har spelat in på en ssd eller samma hårddisk?

Permalänk
Avstängd

Det bör inte ligga på samma disk

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Du vet att du sparar det till ett lossless format va? Inte säkert din dator klarar skriva det i realtid. Det där lär väl ligga på runt 100MB/s eller? Alltså typ 800mbps. Är väl inte säkert att varken processor eller disk hänger med medan du spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pFlanan:

Varför spelar du inte in med AMD's egna raptr ? den ger la minst prestandapåslag

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

Det bör inte ligga på samma disk

Skrivet av sKRUVARN:

Du vet att du sparar det till ett lossless format va? Inte säkert din dator klarar skriva det i realtid. Det där lär väl ligga på runt 100MB/s eller? Alltså typ 800mbps. Är väl inte säkert att varken processor eller disk hänger med medan du spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hakd:

@pFlanan:

Varför spelar du inte in med AMD's egna raptr ? den ger la minst prestandapåslag

@sKRUVARN, hur bra setup skulle du säga man behöver för att spela in utan några större förluster på bildkvalitén? Vill trots all inte sänka grafikinställningar på spelen.

@hakd Testade även det men har ändå lagg problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pFlanan:

@sKRUVARN, hur bra setup skulle du säga man behöver för att spela in utan några större förluster på bildkvalitén? Vill trots all inte sänka grafikinställningar på spelen.

@hakd Testade även det men har ändå lagg problem...

Spela helt enkelt inte in i lossless så lär det fungera bättre.
När jag körde med DXtory förr så körde jag på x264 istället. Med lite pill så slutade det på en ca 30% drop i framerate när jag lirade, vilket var helt okej för att kunna spela in i duglig kvalité.

Att spela in direkt i x264 är dock inte optimalt om man ska redigera det hela senare.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Kan tänka mig att du nog antingen får leva med det eller sänka inställningarna.

Du ka ju prova att typ livestreama direkt till t.ex youtube istället för att spara det lokalt. De borde eliminera om det är disken som blir överbelastad kräver ju dock att du har rätt bra upphastighet på din koppling istället.

Men kan även tänkas vara att processorn blir överbelastad men märkt att min dator går både svalare och mindre laggigt i witcher 3 om ja streamar en fil direkt till youtubes server.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Spela helt enkelt inte in i lossless så lär det fungera bättre.
När jag körde med DXtory förr så körde jag på x264 istället. Med lite pill så slutade det på en ca 30% drop i framerate när jag lirade, vilket var helt okej för att kunna spela in i duglig kvalité.

Att spela in direkt i x264 är dock inte optimalt om man ska redigera det hela senare.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan tänka mig att du nog antingen får leva med det eller sänka inställningarna.

Du ka ju prova att typ livestreama direkt till t.ex youtube istället för att spara det lokalt. De borde eliminera om det är disken som blir överbelastad kräver ju dock att du har rätt bra upphastighet på din koppling istället.

Men kan även tänkas vara att processorn blir överbelastad men märkt att min dator går både svalare och mindre laggigt i witcher 3 om ja streamar en fil direkt till youtubes server.

@Elghinnarisa Något annat program som du rekommenderar?

@RougeofDarkness Mm livestreama finns inte på kartan haha, alldeles för dåligt internet för det tyvärr. Om du skulle uppgradera något med den setupen jag har, vilken del skulle du sikta in dig på?

Funderar på om det kan vara hårddisken som strular... Just nu så har jag bara 1 disk och den går på 5900rpm. Frågan är om man ska fixa en separat disk bara för inspelning som ligger på 7200rpm, kanske inte gör så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pFlanan:

@Elghinnarisa Något annat program som du rekommenderar?

@RougeofDarkness Mm livestreama finns inte på kartan haha, alldeles för dåligt internet för det tyvärr. Om du skulle uppgradera något med den setupen jag har, vilken del skulle du sikta in dig på?

Funderar på om det kan vara hårddisken som strular... Just nu så har jag bara 1 disk och den går på 5900rpm. Frågan är om man ska fixa en separat disk bara för inspelning som ligger på 7200rpm, kanske inte gör så stor skillnad?

Inte direkt, tycker själv att DXtory fungerar bra. Använder dock Shadowplay själv nu för tiden.

Om du känner för att pröva så kan du ju alltid testa spela in med x264: http://www.thecgl.com/forums/showthread.php?tid=178

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av pFlanan:

@Elghinnarisa Något annat program som du rekommenderar?

@RougeofDarkness Mm livestreama finns inte på kartan haha, alldeles för dåligt internet för det tyvärr. Om du skulle uppgradera något med den setupen jag har, vilken del skulle du sikta in dig på?

Funderar på om det kan vara hårddisken som strular... Just nu så har jag bara 1 disk och den går på 5900rpm. Frågan är om man ska fixa en separat disk bara för inspelning som ligger på 7200rpm, kanske inte gör så stor skillnad?

Jag använder obs och nvenc (tror det är vad som kallas nvidia shadowplay) funkar bra tycker jag på min dator.

Jadu om du ska uppgradera för att få helt laggfritt är väl separat dator med hdmi/dvi ingång det ända.

Om du kan leva med lite framedrop så troligen bättre grafik, snabbare hdd helst ssd, nyare cpu gärna med många kärnor så att du kan dela upp arbetet på kärnorna.

Typ 4 kärnor till spelet och 2-4 bara för filmkodningen.

Utan att exakt veta var problemet ligger går inte säga exakt vad som skulle bli bäst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte direkt, tycker själv att DXtory fungerar bra. Använder dock Shadowplay själv nu för tiden.

Om du känner för att pröva så kan du ju alltid testa spela in med x264: http://www.thecgl.com/forums/showthread.php?tid=178

Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag använder obs och nvenc (tror det är vad som kallas nvidia shadowplay) funkar bra tycker jag på min dator.

Jadu om du ska uppgradera för att få helt laggfritt är väl separat dator med hdmi/dvi ingång det ända.

Om du kan leva med lite framedrop så troligen bättre grafik, snabbare hdd helst ssd, nyare cpu gärna med många kärnor så att du kan dela upp arbetet på kärnorna.

Typ 4 kärnor till spelet och 2-4 bara för filmkodningen.

Utan att exakt veta var problemet ligger går inte säga exakt vad som skulle bli bäst.

Aja, tack för er hjälp hur som helst får hoppas jag hittar en lösning

Permalänk
Skrivet av pFlanan:

Vad har du för cpu/ram, har du installerat spelen som du har spelat in på en ssd eller samma hårddisk?

Överklockad Intel Core I5 2500k till 4.4 Ghz
Corsair 8 Gb ram i 1600 Mhz

Har förut haft spelen installerad på en 7200rpm 1 Tb hårddisk och sen haft en 7200 rpm laptop hårddisk på 500 Gb som jag filmat till.
Använt Fraps, Shadowplay, obs osv.

Skrivet av sKRUVARN:

Du vet att du sparar det till ett lossless format va? Inte säkert din dator klarar skriva det i realtid. Det där lär väl ligga på runt 100MB/s eller? Alltså typ 800mbps. Är väl inte säkert att varken processor eller disk hänger med medan du spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

T.ex orörd Fraps så brukar det bli extremt stora filmer, men jag har aldrig haft problem med Fraps i fullscreen och 60fps inspelning till vanliga hårddiskar (inte ssd)

Skrivet av hakd:

@pFlanan:

Varför spelar du inte in med AMD's egna raptr ? den ger la minst prestandapåslag

Det var det jag menade när jag skrev om Amds motsvarighet till Shadowplay. Det lär ju inte ge någon prestandaförsämring alls?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av pFlanan:

Just nu sparas filerna på samma disk som bf4 är installerat men testa även till min ssd och det laggar fortfarande :(. Har windows 10 redo att installera, kanske värt att kolla upp det! Vad jag har hört så ska shadowplay vara det bästa inspelningsprogrammet, men det är bara för nvidia kort... Vilket kort har du?

ASUS Strix 980ti

Andvänder själv xsplit gamecaster och använder NVENC som decoder AMD motsvarighet heter väl VCE och finns som stöd i programmet..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz