Permalänk
Medlem
Skrivet av Calis:

Passar sidopanelerna från ett define mini på ett arc mini R2 ?...

Define mini R2 verkar ju aldrig släppas trots att alla andra chassin uppdateras

Nej, jag väntar också med spänning på ett mini R2! Vore ju trevligt om Fractal Design kunde hinta något över huvud taget om en uppföljare så man vet om det kan röra sig om 2 månader till ett år. Eller inget alls kanske? I så fall får jag nog överväga andra alternativ :/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köpa ett Fractal Design Newton R3 600W till min nya dator men det verkar vara utgående?

Har ni någon ersättare med Platinum, eller bättre, certifiering på gång eller hur kommer det sig att det knappt finns i några butiker längre?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Broken-arrow:

Ni har inte funderat på att göra en kortare version av node 605?

202 är lite fel mått på, för att vara aktuellt och inte lika snygg front.

Vi får överväga det!

Skrivet av DavidtheDoom:

Har samtliga av de tidiga produktionsexemplaren felvända ljudportar?

Ja.

Skrivet av Calis:

Passar sidopanelerna från ett define mini på ett arc mini R2 ?...

Define mini R2 verkar ju aldrig släppas trots att alla andra chassin uppdateras

Sidopanerna är likadana, så det passar fint.

Skrivet av AndraBullar:

Maxhöjd på CPU-kylare i Define R4 är 170 mm om ingen sidofläkt används i chassit, men finns det några siffror på hur hög kylaren kan vara med en normaltjock (25 mm?) chassifläkt monterad i sidan?

Det beror på. Om fläkten hamnar där CPU-kylaren är som högst så minskar den maximala höjden till c:a 155mm (moduventen har viss tjocklek även den). Men om kylaren hamnar ovanför fläkten, antingen för att den är smal eller för att CPU-socketen sitter tillräckligt högt upp på moderkortet, så blir maximala höjden runt 180mm.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, jag väntar också med spänning på ett mini R2! Vore ju trevligt om Fractal Design kunde hinta något över huvud taget om en uppföljare så man vet om det kan röra sig om 2 månader till ett år. Eller inget alls kanske? I så fall får jag nog överväga andra alternativ :/

En Define Mini R2 kan vara den mest efterfrågade produkten från oss, vilket givetvis är något vi tar på allvar. En konkret tid för lansering kan vi dock inte kommentera.

Skrivet av Kilroy:

Jag hade tänkt köpa ett Fractal Design Newton R3 650W till min nya dator men det verkar vara utgående?

Har ni någon ersättare med Platinum, eller bättre, certifiering på gång eller hur kommer det sig att det knappt finns i några butiker längre?

Newton R3 har funnits ute betydligt längre än våra andra nuvanrade nätaggsserier, men kommer förbli de nätagg vi har att erbjuda med så hög effektivitet under ytterligare en tid.

Permalänk
Avstängd

@Fractal Design: Kan bara instämma med @Calis samt @YamahaDGX630 önskemål om en uppdaterad version utav Define mini. Designmässigt får det gärna vara en förminskning utav Define R5 även i samma färger(vitt,titanium,svart), och plats för 170mm torn kylare. Ta med dessa egenskaper och ni har en ny bästsäljare i mATX klassen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Newton R3 har funnits ute betydligt längre än våra andra nuvarande nätaggsserier, men kommer förbli de nätagg vi har att erbjuda med så hög effektivitet under ytterligare en tid.

Hur kommer det sig att 600-watts modellen är så svår att få tag på och finns i så få butiker?
Finns det någon anledning till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Om det kommer, när kommer FD Define S i vitt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan föreslagit detta, men Fractal skulle kanske inleda ett samarbete med Sonic Design.
Jag hade problem med vibrationer som fortplantade sig ner i golvet, och satte Sonics dämpfötter under chassit, blev knäpptyst

Permalänk
Medlem

Konstig fråga, men jag flyttade för ett tag sen och fick inte med mig plåten till mig Node 304 - White, ("locket"). Går det möjligtvis att köpa det separat på något vänster?

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk

Köpte för några dagar sen ett begagnat design r3 chassi och nu undrar jag om man kan köpa Hårddisk skruvarna någonstans då jag inte fick med några.

Mvh tommie

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanerden:

Köpte för några dagar sen ett begagnat design r3 chassi och nu undrar jag om man kan köpa Hårddisk skruvarna någonstans då jag inte fick med några.

Mvh tommie

Deras hemsida eller hör med supporten direkt. kan ju vara snälla nog att du får bra pris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Peppar2014:

@Fractal Design: Kan bara instämma med @Calis samt @YamahaDGX630 önskemål om en uppdaterad version utav Define mini. Designmässigt får det gärna vara en förminskning utav Define R5 även i samma färger(vitt,titanium,svart), och plats för 170mm torn kylare. Ta med dessa egenskaper och ni har en ny bästsäljare i mATX klassen.

Tack för din input!

Skrivet av Kilroy:

Hur kommer det sig att 600-watts modellen är så svår att få tag på och finns i så få butiker?
Finns det någon anledning till det?

Hmm, vi får kolla upp det!

Skrivet av Santrik:

Om det kommer, när kommer FD Define S i vitt?

Tack på förhand!

Vi kan tyvärr inte uttala oss om framtida produktsläpp.

Skrivet av Spixp:

Vet inte om någon redan föreslagit detta, men Fractal skulle kanske inleda ett samarbete med Sonic Design.
Jag hade problem med vibrationer som fortplantade sig ner i golvet, och satte Sonics dämpfötter under chassit, blev knäpptyst

Intressant idé, vi får följa upp det!

Skrivet av Lloldrin:

Konstig fråga, men jag flyttade för ett tag sen och fick inte med mig plåten till mig Node 304 - White, ("locket"). Går det möjligtvis att köpa det separat på något vänster?

Det är inte en standardreservdel, men om du hör av dig till supporten så kanske de kan ordna något. http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Skrivet av datanerden:

Köpte för några dagar sen ett begagnat design r3 chassi och nu undrar jag om man kan köpa Hårddisk skruvarna någonstans då jag inte fick med några.

Mvh tommie

Du kan köpa ett nytt accessory kit på http://www.fractal-design-shop.de/

Permalänk
Medlem

@Fractal Design:
Finns det inte sidopanel utan fönster att köpa till R5 White? Kan inte hitta någon som för det. Hittar svart med fönster (inet) men det är allt.

Edit: Never mind. Jag hittade fram till ert "Spare Part Center" och fann en panel där.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har tre frågor ang. mitt Define R2.

Går det fortfarande att få tag på uppgradering för USB3 för portarna fram? (mina nuvarande har dessutom gått sönder/börjat glappa).

Går det att få tag på sidopanel med fönster till R2an? (kanske r3ans passar?)

Vilka av era slutna vattenkylningar passar i R2an?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hej! Jag behöver en ny fot till mitt Arc Mini och undrar om det finns något annat sätt att få tag på reservdelar än från "fractal-design-shop.de"? Eller få billigare frakt, dyrt att betala 170 kr för något så litet. Har ingen garanti kvar.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!

Köpte idag ett R5, men 2,5" vaggorna på baksidan av moderkortsplåten verkar vara för små.
Har en Corsair GT SSD som är 2-3 mm för bred, så den går inte ner.
Vad ska man göra åt detta problem? Kan ladda upp bild senare om det behövs.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Hej Fractal Design!

Köpte idag ett R5, men 2,5" vaggorna på baksidan av moderkortsplåten verkar vara för små.
Har en Corsair GT SSD som är 2-3 mm för bred, så den går inte ner.
Vad ska man göra åt detta problem? Kan ladda upp bild senare om det behövs.

Ska se ut så här

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hahahah! Där fick jag mig dagens skratt! Värmen gör minsann en konstig ibland

Kan ju tillägga att de sticker ut från moderkortsplåten och sidorna är förhöjda mer än på mitten (kolla moboplåten runtom på bilden så förstår man nog) och de ser ut som den går i mellan då och därav antagandet att vara bakom

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Vill bara ge ett stort tack till Fractal, kunde inte vara mer nöjd med mitt Define S. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett Fractal Design R3 med USB 3.0. Tyvärr har kontakterna för USB 2.0 i frontpanelen gått sönder efter att någon av ungarna snubblat över en USB-sticka som satt i. Går det att få tag på reservdel för detta och byta ut portarna så att de fungerar igen?

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar om R4rans start knapp passar på R3 chassit?

Mvh Johan

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Fractal Design

Hej alla!

Skrivet av BrottOchStraff:

Hej,

Har tre frågor ang. mitt Define R2.

Går det fortfarande att få tag på uppgradering för USB3 för portarna fram? (mina nuvarande har dessutom gått sönder/börjat glappa).

Går det att få tag på sidopanel med fönster till R2an? (kanske r3ans passar?)

Vilka av era slutna vattenkylningar passar i R2an?

1) Tyvärr, USB3-uppgraderingskitten är helt slut.
2) R3:ans passar, men det är en viss skillnad på färgen på den svarta lacken. Det ser ganska bra ut ändå, men inte helt perfekt.
3) Vattenkylningsstödet i R2/R3 är praktiskt taget obefintligt. Möjligen går det att ha en Kelvin T12 bak, men den slår troligen i ljuddämpningsmaterialet på sidopanelen.

Skrivet av terrorr:

Hej! Jag behöver en ny fot till mitt Arc Mini och undrar om det finns något annat sätt att få tag på reservdelar än från "fractal-design-shop.de"? Eller få billigare frakt, dyrt att betala 170 kr för något så litet. Har ingen garanti kvar.

Du kan skapa en ticket på http://support.fractal-design.com/support/tickets/new , supporten brukar vara hjälpsam när det kommer till sådana smådelar även utanför garantin.

Tack för hjälpen!

Skrivet av Sagofiguren:

Vill bara ge ett stort tack till Fractal, kunde inte vara mer nöjd med mitt Define S. Tack så mycket!

Kul att höra!

Skrivet av Kiane:

Hej!

Jag har ett Fractal Design R3 med USB 3.0. Tyvärr har kontakterna för USB 2.0 i frontpanelen gått sönder efter att någon av ungarna snubblat över en USB-sticka som satt i. Går det att få tag på reservdel för detta och byta ut portarna så att de fungerar igen?

Vi har inga för USB3-varianten kvar på lagret längre, så vi kan tyvärr inte hjälpa dig.

Skrivet av bobzombie:

Hej jag undrar om R4rans start knapp passar på R3 chassit?

Mvh Johan

Nej, den passar inte helt. Vi har dock några kvar till R3 på lagret, så om du skapar en ticket på http://support.fractal-design.com/support/tickets/new så kan vi skicka ut en för R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hej alla!

1) Tyvärr, USB3-uppgraderingskitten är helt slut.
2) R3:ans passar, men det är en viss skillnad på färgen på den svarta lacken. Det ser ganska bra ut ändå, men inte helt perfekt.
3) Vattenkylningsstödet i R2/R3 är praktiskt taget obefintligt. Möjligen går det att ha en Kelvin T12 bak, men den slår troligen i ljuddämpningsmaterialet på sidopanelen.

Denna till XL R2 passar inte på vanliga R2an?
http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=239

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag sitter här och felsöker lite smått varför mina Noctua-fläktar tickar vid lägsta varvtal. Någon skrev att det kanske kunde bero på fläktkontrollern jag har fläktarna kopplade till och bad mig att prova med en annan fläktkontroller.

Jag sitter med en Fractal Design Adjust 108. Det var då det slog mig, ni slutade tillverka dessa redan efter några månader efter lansering, och tog även tillbaka kunders exemplar. Jag behöll min då den fungerade bra.

Jag fick aldrig reda på varför ni slutade tillverka dessa, kan det ha varit på grund av att den får fläktar att ticka måntro?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Jag sitter här och felsöker lite smått varför mina Noctua-fläktar tickar vid lägsta varvtal. Någon skrev att det kanske kunde bero på fläktkontrollern jag har fläktarna kopplade till och bad mig att prova med en annan fläktkontroller.

Jag sitter med en Fractal Design Adjust 108. Det var då det slog mig, ni slutade tillverka dessa redan efter några månader efter lansering, och tog även tillbaka kunders exemplar. Jag behöll min då den fungerade bra.

Jag fick aldrig reda på varför ni slutade tillverka dessa, kan det ha varit på grund av att den får fläktar att ticka måntro?

Dom tillverkade nya som du slapp detta ljud på, som folk fick som hade gjord RMA. Men la ner tillverkningen helt, troligen inte lönsamt.

Flög in dessa till Sverige dessutom, det är inte illa Men kom aldrig till butik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dom tillverkade nya som du slapp detta ljud på, som folk fick som hade gjord RMA. Men la ner tillverkningen helt, troligen inte lönsamt.

Flög in dessa till Sverige dessutom, det är inte illa Men kom aldrig till butik.

Okej, tack för info. Men innebär detta att jag är för sent ute? Att jag säkerligen kan göra RMA, men inte få min enhet utbytt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, tack för info. Men innebär detta att jag är för sent ute? Att jag säkerligen kan göra RMA, men inte få min enhet utbytt?

Hör med FD direkt, här kan det ta ett tag för att få svar. Men troligen inte att du får någon ny enhet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av BrottOchStraff:

Denna till XL R2 passar inte på vanliga R2an?
http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=239

Tyvärr inte, den har inte ens samma antal kontakter (4 USB istället för 2 USB + 1 eSATA).

Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, tack för info. Men innebär detta att jag är för sent ute? Att jag säkerligen kan göra RMA, men inte få min enhet utbytt?

Skrivet av Broken-arrow:

Hör med FD direkt, här kan det ta ett tag för att få svar. Men troligen inte att du får någon ny enhet.

Den lilla ersättningsbatchen är slut, så vi kan inte skicka ut en enhet därifrån. Men ja, det är ett bekräftat problem med Adjust 108 och vissa fläktar, och det var del av anledningen till att vi valde att sluta tillverka Adjusten. Givetvis kan du returnera din enhet, men vi kan inte skicka ut en bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Tyvärr inte, den har inte ens samma antal kontakter (4 USB istället för 2 USB + 1 eSATA).

Den lilla ersättningsbatchen är slut, så vi kan inte skicka ut en enhet därifrån. Men ja, det är ett bekräftat problem med Adjust 108 och vissa fläktar, och det var del av anledningen till att vi valde att sluta tillverka Adjusten. Givetvis kan du returnera din enhet, men vi kan inte skicka ut en bättre.

Okej, det var väldigt synd då jag stortrivs med eran fläktkontroller i övrigt. Jag vet att ni inte får/ kan avslöja framtida planer. Men jag måste ändå få fråga om det finns en chans i världen att ni kommer tillbaka med en fläktkontroller i framtiden.

I övrigt undrar jag om eran produkt kan försämra mina Noctua-fläktars hälsa, eller om jag lugnt kan köra vidare om jag står ut med klickandet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, det var väldigt synd då jag stortrivs med eran fläktkontroller i övrigt. Jag vet att ni inte får/ kan avslöja framtida planer. Men jag måste ändå få fråga om det finns en chans i världen att ni kommer tillbaka med en fläktkontroller i framtiden.

I övrigt undrar jag om eran produkt kan försämra mina Noctua-fläktars hälsa, eller om jag lugnt kan köra vidare om jag står ut med klickandet?

Det är inte omöjligt att vi gör ett nytt försök, men vi har det på ganska låg prioritet.

Såvitt vi vet finns inget skäl att oroa sig för att den får fläktarna att slitas snabbare, men det skulle såklart kräva enormt långvarig och omfattande testning för att bli helt säker. I princip går dock aldrig fläktar sönder elektriskt, så det är högst troligen ingen fara.