Köpråd: Uppgradera min speldator från 2011. Mest pang för 5000 kr? Räcker det till någonting? Behöver verkligen goda råd! ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nja, lite optimeringar i kärnan som boostar prestandan, som gör dom presterar lite bättre än 290 serien (klocken i sig är för låg för att ensamt få ut 15% mer prestanda t.ex)

Har sett det nämnas, har inte sett något konkret om det dock, men har inte läst sådär värst noga. I stort sett samma kort dock, inte värd några större summer över 290(x), om man inte behöver extra minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Har sett det nämnas, har inte sett något konkret om det dock, men har inte läst sådär värst noga. I stort sett samma kort dock, inte värd några större summer över 290(x), om man inte behöver extra minnet.

Swec tog faktiskt upp det i sin nyaste review Tydligen gör 50Mhz på core mer än jag trodde (tyvärr kollade inte swec in detta om minnethastighet påverkade med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Swec tog faktiskt upp det i sin nyaste review Tydligen gör 50Mhz på core mer än jag trodde (tyvärr kollade inte swec in detta om minnethastighet påverkade med).

Har blivit lite lat med att läsa långa reviews på sistone, men får absolut ta mig en titt senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack för bra inlägg, känns som klockrent råd.

Perfekt att du tänkte på måttet på grafikkortet - det vet jag av erfarenhet är viktigt att tänka på med mindre lådor!

Ska hålla utkik å marknaden efter 3570k! Men du - hur långt orkar den driva ett 980? Är det lite overkill om jag kör i 1080p eller kan jag utnyttja det? Beast-grafikkortet!

Overkill idag, bra imorgon, tillräckligt i övermorgon
Du verkar hålla på dina grejer länge, då är det idé att tänka långsiktigt tycker jag. Vill passa på och rekommendera att du tar en 3770k istället och sträcker på budgeten lite, enligt samma resonemang.

Permalänk
Medlem

Dubbelpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

970 verkar då vara mkt prisvärt i jämförelse! Skulle du säga att det är det mest prisvärda i sin prisklass?

Ajustdet kronans sånt tänker man inte på.. Intressant! Känns definitivt som andrahandsmarknaden är mitt bästa alternativ.

Ska lägga ut lite bevakningar på 3570, 3770 mm!

Skickades från m.sweclockers.com

K (med K så menar jag två saker, 1 ok, 2 att det skall vara k-modellen.)

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@runeman: jo försöker vara rädd om prylarna! ☺

3770k ska jag Def kolla efter.

Overkill.. Alltid knepigt var man ska lägga sig. Just nu lutar jag åt att ett grafikkort för ca 3000 är mest prisvärt för mig (=lite mer cash till cpu/spara en slant). Så om nytt ett 970 eller 390 om det kommer kampanjpris. Eller så ngt bättre begagnat.

Permalänk
Medlem

@Layon: Aha! K-modellen som är olåst.. Är modellerna utan k helt ovärda att kolla efter då tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

http://www.mille-soeren.dk/07_Clipart_JPG_GIF/12_funny_computer/Computer_time_to_upgrade.jpg

Hej!

Min budgetspeldator har kämpat på sen 2011, men nu sjunger den på sista versen när det gäller nyare spel. Skulle verkligen uppskatta att få hjälp med hur jag ska uppgradera den!

Det jag är ute efter är max spelprestanda/pang för begränsade pengar! Vad är mitt bästa alternativ om jag ska kunna spela Witcher 3, Fallout 4, XCOM2 och dylikt? Har en Eizo Foris 23-tums skärm så målet är att spela i 1080p, med jämna 50-60 fps. Självklart så fina grafikinställningar som möjligt, men jag ser hellre att det flyter på fint. Medium-inställningar kanske är rimligt att sikta på? Klarar jag det med en uppdatering som får kosta 5 k? Datorn ska till köpet på allt vara hyffsat tyst också! Puh vilka krav va?

Här är datorn i dagsläget:

MODERKORT: Asus P8P67-M B3, P67 Socket 1155, mATX
RAM: Corsair Core i7/i5/i2 8GB Kit PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM
CPU: Intel Core i3-2100 BOX 3,1GHZ /3M S1155
GRAFIK: ASUS Radeon HD6870 1024MB
LJUD: ASUS Zonar DG

Detta sitter i en Silverstone mATX-låda (TJ08B) som är ljuddämpad och har hyffsat bra luftflöde. Nätagget är ett Corsair HX520w. På CPUn sitter det en Noctua-kylare. Vidare har jag en SSD och en gammel-HD i den.

Vad sägs, går det att uppgradera denna dator för 5000 kr och få spelprestandan jag önskar? Kommer jag undan med att byta bara grafikkort och processor eller är det en mer grundläggande operation som krävs?

Tjo!

Dessa delar borde vara ett lyft, och då kan du behålla nuvarande moderkort och därmed lägga mer pengar
på grafikkortet.
Webhallen varukorg

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Efter att du hittar en Beg Cpu, och ett sjysst Beg GpU (apropå Grafikkort, kolla in 780ti, går för allt mellan 2300-2800, oftast runt 2.5)
Att sedan ingen nämnt att också trycka in en SSD (även den beg såklart, en 250Gb runt 4-700) som du sedan instalerar ditt favoritspel på samt OS
eller har jag bara missat det, och någon har nämnt det?? jag förbehåller mig rätten att ha fel:)

så i en perfekt värld
cpu 1000
Gpu 2500
SSd 700

sjysst uppgradering för 4200, tom lite pengar över till mer RAm (för skojs skull) eller varför inte bjuda ut damen på god middag, att få henne på mildare humör o förstå att 4200 på din burkuppgradering, var inte så farligt ändå...

MvH
Stefan

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: Tack för tips! Just nu lutar det åt begagnade prylar Blivit övertygad här i tråden.

Permalänk
Medlem

@Blacksheep:

Tjena!

SSD har jag, det kanske var lite otydligt i OP. (Hur klarade man sig förr i tiden? )

780ti säger du, jo det verkar vara ett finfint kort om man kollar tex Swec prestandaindex. ska kolla om det passar i min Matx-låda och hålla utlkik efter det i så fall!

Lite pengar över till middag med frun är bästa idéen! Inte helt poppis köpa delar till datorn !:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

http://www.mille-soeren.dk/07_Clipart_JPG_GIF/12_funny_computer/Computer_time_to_upgrade.jpg

Hej!

Min budgetspeldator har kämpat på sen 2011, men nu sjunger den på sista versen när det gäller nyare spel. Skulle verkligen uppskatta att få hjälp med hur jag ska uppgradera den!

Det jag är ute efter är max spelprestanda/pang för begränsade pengar! Vad är mitt bästa alternativ om jag ska kunna spela Witcher 3, Fallout 4, XCOM2 och dylikt? Har en Eizo Foris 23-tums skärm så målet är att spela i 1080p, med jämna 50-60 fps. Självklart så fina grafikinställningar som möjligt, men jag ser hellre att det flyter på fint. Medium-inställningar kanske är rimligt att sikta på? Klarar jag det med en uppdatering som får kosta 5 k? Datorn ska till köpet på allt vara hyffsat tyst också! Puh vilka krav va?

Här är datorn i dagsläget:

MODERKORT: Asus P8P67-M B3, P67 Socket 1155, mATX
RAM: Corsair Core i7/i5/i2 8GB Kit PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM
CPU: Intel Core i3-2100 BOX 3,1GHZ /3M S1155
GRAFIK: ASUS Radeon HD6870 1024MB
LJUD: ASUS Zonar DG

Detta sitter i en Silverstone mATX-låda (TJ08B) som är ljuddämpad och har hyffsat bra luftflöde. Nätagget är ett Corsair HX520w. På CPUn sitter det en Noctua-kylare. Vidare har jag en SSD och en gammel-HD i den.

Vad sägs, går det att uppgradera denna dator för 5000 kr och få spelprestandan jag önskar? Kommer jag undan med att byta bara grafikkort och processor eller är det en mer grundläggande operation som krävs?

Tjo!

Följande skulle jag gjort med din burk

Uppdatera BIOS till senaste på moderkortet
Införskaffa en i7 2600k/i7 2700k begagnad, borde gå på max 1200kr.. ditt moderkort kanske har stöd för i7 3770k men den brukar kosta mer och prestandan är inte så fantastisk eftersom de överklockar betydligt sämre.
Köpa nytt grafikkort, typ GTX 970 / r9 390 runt 3500-3800kr

resten funkar ju fint! mest bang for the buck! sen kan du säkert kränga din gamla cpu för 200-300kr och ditt gamla grafikkort för 200kr

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

@Thomaseron: Tack för tips! Just nu lutar det åt begagnade prylar Blivit övertygad här i tråden.

Ja, det blir ju ännu billigare så...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Följande skulle jag gjort med din burk

Uppdatera BIOS till senaste på moderkortet
Införskaffa en i7 2600k/i7 2700k begagnad, borde gå på max 1200kr.. ditt moderkort kanske har stöd för i7 3770k men den brukar kosta mer och prestandan är inte så fantastisk eftersom de överklockar betydligt sämre.
Köpa nytt grafikkort, typ GTX 970 / r9 390 runt 3500-3800kr

resten funkar ju fint! mest bang for the buck! sen kan du säkert kränga din gamla cpu för 200-300kr och ditt gamla grafikkort för 200kr

Tack för det!

I7 2700k verkar bra! (Tänker mig rekommenderade specs för witcher 3 som riktmärke). Superbra ha fler alternativ att leta efter på andrahandsmarknaden.

Riktigt sugen på 970\390 ja! Har spanat in Strix-kylningen som verkar finfin givet temp och volym. Håller tummarna för ngn kampanj eller så snart. Eller om det dyker upp på marknaden.

4-500 kr för gamla grejerna är mkt bättre än att de samlar damm i byrålådan!


Edit - i7-2600k verkar också bra ju!

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Följande skulle jag gjort med din burk

Uppdatera BIOS till senaste på moderkortet
Införskaffa en i7 2600k/i7 2700k begagnad, borde gå på max 1200kr.. ditt moderkort kanske har stöd för i7 3770k men den brukar kosta mer och prestandan är inte så fantastisk eftersom de överklockar betydligt sämre.
Köpa nytt grafikkort, typ GTX 970 / r9 390 runt 3500-3800kr

resten funkar ju fint! mest bang for the buck! sen kan du säkert kränga din gamla cpu för 200-300kr och ditt gamla grafikkort för 200kr

Den håller jag med om till 100%, kör själv en 2600K som ligger stabilt på 4.6Ghz, Kyld med corsair H100.
sedan kanske jag drar mer åt beg GpU än nytt, dels tjäna pengar, dels få ännu mer "Bang" for the Buck, men annars
precis vad jag skulle gjort, då som du säger en 3770 är dyrare och presterar inte bättre, mot en OC 2600 eller 2700
"thumbs up"

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack för det!

I7 2700k verkar bra! (Tänker mig rekommenderade specs för witcher 3 som riktmärke). Superbra ha fler alternativ att leta efter på andrahandsmarknaden.

Riktigt sugen på 970\390 ja! Har spanat in Strix-kylningen som verkar finfin givet temp och volym. Håller tummarna för ngn kampanj eller så snart. Eller om det dyker upp på marknaden.

4-500 kr för gamla grejerna är mkt bättre än att de samlar damm i byrålådan!


Edit - i7-2600k verkar också bra ju!

2600k och 2700k är samma chip förutom klocken, 2700k må ha lite bättre OC potential pga av att urvalet av de bästa chipen gick till dessa. Vilken du än hittar billigast.