Permalänk

Grafikkorts strul?

Tjenare!

Ett problem uppstod för cirka 3 månader sedan som eskalerat nu de senaste dagarna. Det är så att datorn kraschar när jag spelar spel, mer specifikt CS:GO. Vad som händer när datorn kraschar är olika, ibland så blir skärmen bara svart (No signal) och allt blir tyst i hörlurarna, eller så blir båda mina skärmar helt randiga och ljudet av det som precis hände i spelet skruvas upp med 3x.

Jag testade precis furmark för att stressa GPU'n lite, och datorn dog tyst med no signal efter ca en halvtimma. Jag har försökt att ominstallera datorn helt och rensa alla drivers och liknande förr, men problemet har alltid kommit tillbaka efter några dagar. Kan det vara så att grafikkortet dött redan (efter ca 1 år bara) eller att det är något annat, vilket jag hoppas. Värt att nämna är att även mitt ena ramminne helt dog nån månad sen och det går inte ens att starta datorn med den i. ^^

Specs:
CPU: AMD FX-4100 Bulldozer
PSU: Coolermaster 600W
GPU: AMD HD-Radeon Powercolor 7970
MOBO: Gigabyte 970A-DS3
RAM: Kingston HyperX Predator

En tanke jag haft är om PSUn inte räcker till, att datorn kraschar när allt går på ca 85%?

Tacksam för svar!

MvH Gustav

Permalänk
Medlem

kolla temps i load

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

@ZOiDVOiD:

Temps ser bra ut ^^, Grafikkortet kommer aldrig över 80C och det har aldrig varit överklockat

Varken jag eller WhoCrashed hittar någrakraschdumpar...

Permalänk
Medlem

@bonkaboll:
När det är lite såna random kraschar så är det svårt att hitta vad som är orsaken, men det känns ju som antingen moderkortet eller nätagget och jag skulle chansa på att testa ett annan nätagg då det är lättast, gärna om du har någon kompis eller om du har ett själv att testa med så slipper du att köpa ett nytt i förväg.

Lika så om du har tillgång till att testa ett annat grafikkort hade ju också varit bra för att utesluta problem med det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83:

Kan säga redan nu att jag inte känner någon som kommer låna ut

Men skulle det inte vara så om det var PSUn att datorn skulle dö?
När min dator kraschar så stängs den inte av utan fryser, efter att ha gått till nån dödsskärm. Sedan måste jag hålla in onoff knappen för att kunna starta om, resetknappen fungerar ej då...

Permalänk
Medlem

@bonkaboll:
Om nätagget dör tvärt så ja, men om du får instabil strömtillförsel till moderkortet eller grafikkortet så kraschar det eller låser sig oftast då det bara är en temporär förlust i ström som händer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83:

Okej, tack för dina snabba svar!

Redan funderat på att gå o köpa ett nätaggregat, då jag ändå kommer behöva göra det förr eller senare.

Permalänk
Medlem

@bonkaboll:
Ja har du redan planerat att skaffa ett nytt så har du ju anledning till att göra det tidigare nu

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Där krascha dator igen efter 15 mins furmark

Permalänk
Medlem

@bonkaboll:
Det är vanligt att AMD får väldigt varma vrm på sina kort så frågan är om det kanske kan vara där något problem finns med.
Vilken exakt modell på ditt grafikkort har du?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83:

AX7970 3GBD5-2DHE/OC

Hittade kvittot och såg att jag har gott om tid kvar på garantin.

Vet du några bra sätt/program annat än FurMark för att kolla grafikkortet?

Permalänk

Men alltså, dator kraschar inte vid CPU, RAM stresstest, så det kan man ganska stor möjlighet vara GPUn?

Permalänk
Medlem

@bonkaboll:
Gpun är ju det som tar mest ström vilket påverkar nätagget mest men det kan lika väl vara grafikkortet som är problemet.
Unigine Valley eller Heaven är också test för grafikkortet så det kan du ju testa också.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83:

Gjort lite mer tester!

Flytta in mitt grafikkort i en annan dator med 650W PSU, och fick inte en ända krasch, så grafikkortet verkar inte vara boven...
Sedan flyttade jag tillbaks GPUn till maindatorn och nu har den stått o rullat på fint i FurMark i en bra bit över en timma, aldrig hänt förr!

Kan det varit att jag kopplade ur 2 stycken fläktar +2 fläktkontrollen samt att jag blåste bort damm från grafikkortet som fixade det?
Dock så var tempsen bra innan jag blåste bort dammet men men.

Verkar funka nu i alla fall, ska testa lite CS:GO och se vad som händer, annars lär jag byta in RAM + PSU från andra datorn och hoppas på det bästa!

Kan även tillägga att jag tror dem släppte en AMD CCC uppdatering idag, kanske det som löste det... hmm

Permalänk

Nu fungerar allt helt plötsligt!

Inga strul någonstanns, lirat 6 fulla games sen senaste kraschen!

Permalänk
Medlem

@bonkaboll:
Som sagt, det är väldigt svårt att hitta fel när det är mysko och random krascher
Men hoppas det fortsätter att funka för dig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83:

Here we go again!

Krascherna är tillbaka, och de kommer oftare.... 5 min mellan varje, utan uppehåll -.-

Vad jag märkt dock är att grafikkortet rampar upp fläktarna till typ bristningsgränsen, kanske är GPUn iaf?

:/

Permalänk
Medlem

@bonkaboll:
Det enda är att testa ett annat för att se om det hjälper då.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonkaboll:

@Mac83:

Here we go again!

Krascherna är tillbaka, och de kommer oftare.... 5 min mellan varje, utan uppehåll -.-

Vad jag märkt dock är att grafikkortet rampar upp fläktarna till typ bristningsgränsen, kanske är GPUn iaf?

:/

Har du möjlighet, så testa grafikkortet en lite längre period i den andra datorn. Och se ifall något fel uppstår där. En sak som jag inte såg någon frågat är: Har du uppdaterat BIOS? Kan vara det som är boven ibland.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

@ghollghost:

BIOS är inte uppdaterat

testar det imorn!

Permalänk
Medlem

PSU samt förmoderligen dam, använd trycklyft hält för cpu kylaren.
Kan du testa grafikkortet i en annan dator? För att utesluta det. låter PSU

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonkaboll:

@ghollghost:

BIOS är inte uppdaterat

testar det imorn!

Hur gick det för dig?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.