AKUT - Söker äkta kopia av Windows 8 som är HP kompatibel

Permalänk

AKUT - Söker äkta kopia av Windows 8 som är HP kompatibel

Hey min dator la av för 1 vecka sen hade ingen backup sparat för win8.

Ja har nycklarna på moderkortet så ja söker inget olagligt bara en win8 kopia som funkar med HP. För HP har tydligen gjort något med deras kopior så man kan ej ta en win8 direkt från microsoft som man annars kan med andra märken.

Vore jättetacksam om ni länka till en sida där ja kan ladda ner o o bränna den sedan på USB.

Till diskussionsdelen. Varför gör HP såhär med sina ISO? Varför krångla till det när man redan betalat en gång?

Permalänk
Medlem

Hur illa är "la av"? Det bör finnas en partition med installationsfilerna som du kan använda. Bör vara F11 eller liknande under uppstart. http://support.hp.com/gb-en/document/c03489643 Om det inte är F11 så bör det under uppstart stå "F?? Recovery Manager" där ?? är någon tangent från F1 till F12.

Permalänk
Medlem

@Laptop2013:

Prova här! kanske kan dom hjälpa dig både med rätt win8 kopia samt ett svar på varför dom gör som dom gör

http://www8.hp.com/se/sv/support.html

mvh/Rogga

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Hey min dator la av för 1 vecka sen hade ingen backup sparat för win8.

Ja har nycklarna på moderkortet så ja söker inget olagligt bara en win8 kopia som funkar med HP. För HP har tydligen gjort något med deras kopior så man kan ej ta en win8 direkt från microsoft som man annars kan med andra märken.

Vore jättetacksam om ni länka till en sida där ja kan ladda ner o o bränna den sedan på USB.

Till diskussionsdelen. Varför gör HP såhär med sina ISO? Varför krångla till det när man redan betalat en gång?

när du startade datorn första gången fick du frågan om du vill göra en återställnings CD/Usb,
dom gör så för att det är en OEM licens och att det följer med alla övriga program ex: 1månad norton, deras egna DVD program.
HP får betalt av norton och för att ha Bloatware i datorn,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Har du provat eller har du bara läst att det inte funkar med en vanlig win8 iso från microsoft?
Verkar ju helt ologiskt att datorn skulle bry sig om detta vid en ny installation av operativsystemet...
Om du inte provat så föreslår jag att du gör det. Det som kan behövas är en usb med specifika drivrutiner för att komma igång med installationsprocessen, men dom borde väl finnas på HPs hemsida...

Permalänk
Skrivet av MatrimVidz:

Har du provat eller har du bara läst att det inte funkar med en vanlig win8 iso från microsoft?
Verkar ju helt ologiskt att datorn skulle bry sig om detta vid en ny installation av operativsystemet...
Om du inte provat så föreslår jag att du gör det. Det som kan behövas är en usb med specifika drivrutiner för att komma igång med installationsprocessen, men dom borde väl finnas på HPs hemsida...

Har inte provat än dock säger HP att det inte kommer funka. Då de har lagt en HP edition till deras win8. Det kommer annars kosta ca 500kr bara för den filen hos HP. Fast ja betalat redan vid nyköp. Dock glömt att bränna ut när ja köpte datorn från dem.

Permalänk
Medlem

Det är ett upphovsrättsbrott att dela med sig av HPs återställningsskivor till din bärbara. Lever hårddisken kan du använda återställningspartitionen, tryck F11 under boot. HP får inte ge dig några installationsskivor enligt avtal med Microsoft, de får dock ge dig återställningsskivor men de tar en administrativ kostnad. Är det något som hänt under garantitiden får du lov att skicka in hela datorn.

Det är brott mot § 7 av forumreglerna att länka något här.

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Har inte provat än dock säger HP att det inte kommer funka. Då de har lagt en HP edition till deras win8. Det kommer annars kosta ca 500kr bara för den filen hos HP. Fast ja betalat redan vid nyköp. Dock glömt att bränna ut när ja köpte datorn från dem.

Ah. Jag skulle nog föreslå att du ändå testar men en "vanlig" win8. Eftersom datorn är satt ur spel så har du ju inget att förlora på det. Funkar det inte kan du ju sedan be HP om deras version tänker jag...

Min Samsung laptop krånglade för ett tag sen och supporten sa att det antagligen inte skulle funka med ett vanligt win7 men det gjorde det

Permalänk
Medlem

Det ska funka bra med en vanliga Win 8, om du testar med Win 8.1 kanske det inte funkar ifall datorn levererades med Win8.
Du ska inte behöva ange licensnyckeln om rätt version installeras.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Vi blåser om samtliga våra HP Elitedesk/Elitebook på jobbet med egna installationer som vi paketerat och det fungerar utan problem så HP:s s.k "kundtjänst" har helt fel. Kör med en ren installation så ska du se att det fungerar. Vi har x antal 1000 burkar det lirar felfritt på.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Behövs bara en normal OEM iso så kommer den hitta serienummret själv i UEFI och aktivera, försöker du däremot med en Retail iso kommer det inte fungera. Ominstallerat flera av mina UEFI bärbara av olika märken och det fungerar varje gång med just en Untouched Microsoft OEM iso så går det bra. Däremot är det inte ok att dela med sig av ison eller berätta hur man lätt får tag på en.

(gäller Windows 8 och 8.1)

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den här sidan kan vara till hjälp också http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-...

Om datorn kom med Windows 8.0 så tar du den, sen kan man uppdatera till 8.1 och sist Windows 10 om man vill.

Om den kom med 8.1 så tar du den.

Windows 8.0 nyckel passar inte 8.1 direkt.

Inte helt bevandrad i licenstyper men har för mig det finns en skillnad på dessa standard versioner och dom versioner som märkesburkar har, dvs märkesburkar har en egen systembyggarlicens där nyckeln inte passar till dom versioner man kan hämta här, dock osäker på detta, testa, går det inte måste du ha Windows 8.x från tillverkaren., alternativt köpa ny licens av standard OEM typ eller reatail.

Ska nämnas att standard OEM version av windows 7, 8.x passar alla märkesburkar bara licensnyckeln är rätt.
Dock tvärtom är inte alltid fallet, dvs en märkesburks anpassade Windowsversion går ej att installera på en annan märkesburk, eller standarddator.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Rismik:

Behövs bara en normal OEM iso så kommer den hitta serienummret själv i UEFI och aktivera, försöker du däremot med en Retail iso kommer det inte fungera. Ominstallerat flera av mina UEFI bärbara av olika märken och det fungerar varje gång med just en Untouched Microsoft OEM iso så går det bra. Däremot är det inte ok att dela med sig av ison eller berätta hur man lätt får tag på en.

(gäller Windows 8 och 8.1)

Hey kan du skicka på pm om vad som behövs göras. Vill prova samma paketering som du pratar om. Som verkar funka

Permalänk
Medlem

Det HP menar med att det inte går är att du får inte deras 1gig bloatware med en vanlig Windows skiva.

Edit: beställde själv en XP skiva av acer en gång i tiden och fick 3st dvdskivor! Givetvis var man tvungen att installera alla tre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Behövs bara en normal OEM iso så kommer den hitta serienummret själv i UEFI och aktivera, försöker du däremot med en Retail iso kommer det inte fungera. Ominstallerat flera av mina UEFI bärbara av olika märken och det fungerar varje gång med just en Untouched Microsoft OEM iso så går det bra. Däremot är det inte ok att dela med sig av ison eller berätta hur man lätt får tag på en.

(gäller Windows 8 och 8.1)

Vilket troligen är precis vad HPs kundtjänst menade. Men det räcker inte med en "normal" OEM-iso. Det ska vara en OEM-SLP från HP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte kostar något och dessutom kan man ladda hem W8.1 utan licensnyckel så tycker jag man kan testa om det även fungerar på en HP Laptop.

Ladda hem och skapa ett W8.1 installationsmedium http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Jag vet att detta fungerar på en Acer Laptop http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383341-installera-orig...

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.3 & §3.4*

Trots tidigare tillsägelse fortsätter du att korsposta (samma frågeställning i flera trådar). Dessutom strider tråden mot §3.4 (fråga om en tjänst/inget diskussionsvärde.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...