Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

sista försöket

Nu har jag försökt ändrat lite i kundvagnen, tagit bort monteringen av inet själva samt tagit bort skärmen då den var 500 billigare på webhallen.

Kan någon vänlig själ se över detta och säga till om något är helt galet? jag tänker så att jag inte köper detta sen så får inte allt plats eller att datorn hade varit bättre om jag valt något annat märke eller dylikt.
bör jag köra på en 5820k istället för skylake eller klarar jag mig bra även om jag tänkte streama och ha 3-4 skärmar osv? Ska eventuellt köpa ett till grafikkort men det blir inte aktuellt om jag känner att jag klarar mig gott runt jul.

Tacksam för svar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8316385/2015-08-05

Permalänk
Medlem

Jag frågar igen då jag inte fick något svar tidigare, ska du köra SLI i framtiden? 850W nätagg är overkill för ditt bygge, läser man på rek nätaggs styrka för grafikkortet så är det 600W för ett system med 980ti.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Jag frågar igen då jag inte fick något svar tidigare, ska du köra SLI i framtiden? 850W nätagg är overkill för ditt bygge, läser man på rek nätaggs styrka för grafikkortet så är det 600W för ett system med 980ti.

Jo men det lår ju gå tyst iallafall . då det inte behöver kyla
Samt att det är ingen stor peng i sammanhanget.
Hade nog kort på 5820k istället då det finns 2 kärnor till att använda i framtida behov . kostar ju ändå inte mer x99 korten ligger ju runt 2.5k samma som ovan samt samma pris på CPUn

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag frågar igen då jag inte fick något svar tidigare, ska du köra SLI i framtiden? 850W nätagg är overkill för ditt bygge, läser man på rek nätaggs styrka för grafikkortet så är det 600W för ett system med 980ti.

Jag tror inte det är aktuellt, iaf inom närmsta året. Går det inte att rocka två med denna processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag frågar igen då jag inte fick något svar tidigare, ska du köra SLI i framtiden? 850W nätagg är overkill för ditt bygge, läser man på rek nätaggs styrka för grafikkortet så är det 600W för ett system med 980ti.

Om jag byter processor vad mer behöver jag byta då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mrmolin:

Om jag byter processor vad mer behöver jag byta då?

Skickades från m.sweclockers.com

Endast moderkortet. Haswell-E använder också ddr4. Jag tycker däremot inte du ska köra på 5820k eftersom de två extra kärnorna kommer göra väldigt lite i ditt fall. Vad jag har förstått så är streaming inte alls särskilt cpu krävande, och spel i dagsläget kan spel sällan dra nytta av mer än 4 kärnor. Då vinner du mer på en i7 6700k som har starkare trådar. Men 5820k är inget dåligt alternativ och cpu prestandan kommer vara tillräcklig i båda fallen.

Permalänk
Medlem

@hansaman5:
Jag försökte mig på den processorn, då bör jag byta moderkort också eller är jag ute och cyklar?

hur ser detta ut?

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem

haha sorry, jag läste fel.
men min varukorg känns rätt bra på webbhallen.
det enda jag är orolig för är att sakerna ska ta för mycket plats då jag aldrig gjort detta tidigare

Permalänk
Skrivet av Mrmolin:

haha sorry, jag läste fel.
men min varukorg känns rätt bra på webbhallen.
det enda jag är orolig för är att sakerna ska ta för mycket plats då jag aldrig gjort detta tidigare

Allt kommer att rymmas utan problem. Och i 6700k fungerar utmärkt med 2 grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/gamingskärmar_-1000_v32/?utm_sou...

Skärmen XB270HU finns på cdon för 8000 kronor men de har en rabattkod värd 1000 kr (vilket gör priset till samma som den du tänkt köpa på webbhallen). Skillnaden är att denna skärm har en IPS-panel medans den du tänkt köpa har en TN-panel.
IPS har kortfattat bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar vilket gör den skärm jag länkade till ett bättre val då de kostar lika mycket.

Permalänk

När du monterar skälv behöver du inte tänka på 750g för luft CPU-kylare

När du monterar skälv behöver du inte tänka på 750g för luft CPU-kylare, som är Inet regel för minska risken för transport skador.

Du valde en vatten kylning istället för ursprungs fläkten, om du inte tänkt ersätta en fläkt på vatten kylaren så vänta med den extra Noctua fläkten, tills du skaffar ett grafik kort till.
Vatten kylaren är lite bullrigare än fläkten du valde från början

Test din vatten kylare
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/cooler_maste...

din ursprungs fläkt lite tystare
http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

En lättare luft CPU-kylare
http://www.sweclockers.com/test/18014-noctua-nh-u14s/5#conten...
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Permalänk
Medlem

@Mrmolin tänkte bara säga att skärmerbjudandet går ut imorgon!

Permalänk
Medlem

Om du skall har en 5820K skall du ha fyra minnesstickor istället för två, då proppen har en fyrkanalig minneskontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

@Mrmolin tänkte bara säga att skärmerbjudandet går ut imorgon!

Tack men jag avvaktar lite med skärmen, vill nästan åka och köpa den så jag får de hur den ser ut osv när det handlar om så stora summor!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag gjort iordning två varukorgar.. 1 med 5820k och 1 med 6700k. Vilken hade ni valt för streaming / gaming? Och för framtiden?

5820k :
Webhallen varukorg

6700k :
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8321334/2015-08-17

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du tänker överklocka, kör på i7 5820k. Jag misstänker nämligen att 6 kärnor kan vara användbart i framtiden när spel som stödjer directX 12 släpps. Om inte så är i7 6700k betydligt bättre i spel. Mest Tack vare den högre klockfrekvensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kostnadstips

@Mrmolin: Om du är student eller känner en student så kan du få windows för ca 50 % av priset (av din version, ca 20 % av priset då det är pro versionen med seriekoden som du kan använda framöver), men då får du såklart installera in det själv..bara en eftertanke.

Permalänk
Medlem

@hansaman5:

det låter faktiskt som smart, jag gjorde en ny varukorg

Webhallen varukorg

Är det något du tycker jag självklart borde byta? annars kör jag nog på denna. försökt kolla runt på forumet och det känns som om att detta är det bästa för mig i det långa loppet om jag fortsätter att streama och vill testa på mer krävande spel i framtiden.

@Icecrypt Tack, smart! OSet kommer jag nog köpa med rabatt senare men tog med detta nu igen bara för att allt skulle finnas med.

Permalänk
Avstängd

den blir bra

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

En till skärm?

@Mrmolin: En till tanke, om du nu tänker streama mycket och vill lägga dessa summor tycker jag man lika gärna kan lägga en extra tusinglapp på att införskaffa en till skärm att ha vid sidan så att du kan spela på en skärm och samtidigt ha koll på twitch etc på andra skärmen. Rätt bekvämt.

Sedan är det såklart upp till en själv men vad ska du använda 500 gb SSD minne till? Räcker väl rätt bra med 250 GB att ha OS plus sina favorit spel på och spotify etc. när man bootar. Finns ju ingen anledning att ha saker på SSD som man inte använder väldigt ofta.

Permalänk
Medlem

@Icecrypt:
Jag har en BenQ XL2411z och tänkte köpa ytterligare en skärm men det tänkte jag göra på plats då jag vill se hur det ser ut osv, planen är att ha 3 skärmar så snart som möjligt också. Funkar det att ha 3 skärmar med min setup eller behöver jag köpa något extra då?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, en del saker kan dock tweakas;

1. i7 är mer för arbetshästar, om du skall mest spela är i5 ett bättre val.
2. 128gb SSD är lite litet, speciellt om du tänkt o ha spel på den driven
3. 23" skärm, kör en gsync om du skall hålla dig så långt ner, annars tycker jag 27" ger mer speciellt med det grafikkort du valt.
4. Om du tänkt dig nvsurround och multipla skärmar vill du nog ha mer än ett grafikkort för en smooth experience.
5. 3 skärmar har alltid problem, rekommenderar istället en större skärm, kanske en ultrawide.

3 skärmar i surround/eyefinity är en kanon upplevelse men du behöver egentligen bara en bredare skärm för att få periferi effekten att kicka in. +1 skärm för en 27" (mitt tycke) men delat på vänster o höger sida är tillräckligt och det har fördelen att du får mindra pixlar o pusha.

edit: Kommande Predator X34 verkar vara det man skall gå efter, gsync versionen är inte releasad ännu och man kan nog räkna med ett 1500$ eller 15000skr slutpris men jämfört med 3x monitorer är inte slutpriset så olika och du får en bättre upplevelse.

Permalänk

Inets rekommendation det gå med dit nät men för överklockning av 2st 980ti kanske lite marginal

Inets rekommendation det gå med dit nät men för överklockning av 2st 980ti kanske lite marginal.

http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Permalänk
Medlem

@Mrmolin:

Om du tänker använda tre skärmar för att spela på krävs det nog två grafikkort och då får du tänka om lite. Är det en skärm att spela på och två andra skärmar att göra diverse saker på är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att om datorn byggs av Inet så monterar dom max 2133hz RAM pga ev ostabilitet.

Samt så håller jag med ovan^ Icecrypt