Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Hej!
Är det bara jag som har märkt nu under sommaren här på sweclockers, folk som utger sig ha 20 grader i idle på deras cpu:s. Det får mig att fundera eftersom att isåfall så måste deras rum vara, tjaaa ca 10 grader, vad vet jag!
En cpu på sommarn kan omöjligt ligga på 20-25 grader i idle, helt omöjligt då rumstemperaturen hos (i princip) alla svenskar är över 25 grader i allmänhet.

Kan nån få mig förklarad på denna fråga så vore jag jätteglad!
Har märkt att många av dessa personer som har 25 i idle kör ofta luftkylda cpu:s, själv har jag vattenkylt (Corsair hydro h80i gt) och min idle är på 40 grader.
Är jag ute och cyklar eller har jag en poäng?

Har suttit med 17 grader i rums temp hela sommaren. Har för mig att min idle temp legat på runt 25.
Sen vet man ju inte hur exakt den visat.

Permalänk
Skrivet av chapeR:

Har suttit med 17 grader i rums temp hela sommaren. Har för mig att min idle temp legat på runt 25.
Sen vet man ju inte hur exakt den visat.

17 grader?? Med jacka och AC:n på max eller hur lyckas du?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Hej!
Är det bara jag som har märkt nu under sommaren här på sweclockers, folk som utger sig ha 20 grader i idle på deras cpu:s. Det får mig att fundera eftersom att isåfall så måste deras rum vara, tjaaa ca 10 grader, vad vet jag!
En cpu på sommarn kan omöjligt ligga på 20-25 grader i idle, helt omöjligt då rumstemperaturen hos (i princip) alla svenskar är över 25 grader i allmänhet.

Kan nån få mig förklarad på denna fråga så vore jag jätteglad!
Har märkt att många av dessa personer som har 25 i idle kör ofta luftkylda cpu:s, själv har jag vattenkylt (Corsair hydro h80i gt) och min idle är på 40 grader.
Är jag ute och cyklar eller har jag en poäng?

Skrivet av Forsgren:

Dessa som brukar utge sig ha runt 20 grader idle brukar bli rätt hårt påhoppade här på sweclockers vad jag har sett iaf.

Men ja, du har ju absolut en poäng. Sitter man inte i ett kylrum så är det svårt att ha 20 grader idle! =D

Skrivet av Grumie:

Sommaren har ju inte varit den bästa men det är lite som du säger 20 grader är en ganska orimlig siffra för de flesta system. Min mobiltelefon klarar nog av det när den ligger i idle. ^^

Jag har märkt att när människor med datorproblem bli ombedda av hjälpsamma människor att kolla tempsen så höftar de ofta bara till med något då de är för lata för att egentligen kolla. Har sett det ett flertal gånger.

Skrivet av Storage Jar:

Förra veckan noterade jag en idle temp på 48c och blev lite fundersam. Hade 38c i lägenheten så det förklarade saken
Då var det en ensam cpu på tre radiatorer.

20c mitt i sommaren låter helknasigt.

Skrivet av TObbeSkatt:

17 grader?? Med jacka och AC:n på max eller hur lyckas du?

Antar att ingen av er bor i hus med källare, eller? Inga svårigheter att ligga på 18 grader i källarrum hela sommaren med en temp på 25+ utomhus, bara att slå av värmen.

Permalänk

jag har runt 20grader idle! dock med avstängd dator heheheh:) annars ligger den runt 37-42 beronde på hur varmt det är i bastun (lägenheten)

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

eyyy!!
Vi har samma skärm ))))))))
Visst är den grymt bra?
Har du såna glasögon som är uppladdningsbara eller är det såna man måste byta ut batteriet hela tiden?

Mvh Kevin@KingCobra:

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

jag har det precis likadant :), min rumstemp på dagen går upp mot 28-29 grader@loydenboy:

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

På tal om rum som källarrum, så har jag funderat på att ställa min dator på vinden och ha skrivbordet utanför på dörren, (det är en liten dörr på sidan av rummet), fast då kommer datorn pajja av fukt va?@micro87:

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

Betyder det att denna video är fake?

Permalänk
Medlem

Det känns ju inte helt rimligt i mina ögon dock!

Skrivet av hultron:

Betyder det att denna video är fake?

https://youtu.be/VUbpb23yTK8

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hultron:

Betyder det att denna video är fake?

https://youtu.be/VUbpb23yTK8

Ja den är fake.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Hej!
Är det bara jag som har märkt nu under sommaren här på sweclockers, folk som utger sig ha 20 grader i idle på deras cpu:s. Det får mig att fundera eftersom att isåfall så måste deras rum vara, tjaaa ca 10 grader, vad vet jag!
En cpu på sommarn kan omöjligt ligga på 20-25 grader i idle, helt omöjligt då rumstemperaturen hos (i princip) alla svenskar är över 25 grader i allmänhet.

Kan nån få mig förklarad på denna fråga så vore jag jätteglad!
Har märkt att många av dessa personer som har 25 i idle kör ofta luftkylda cpu:s, själv har jag vattenkylt (Corsair hydro h80i gt) och min idle är på 40 grader.
Är jag ute och cyklar eller har jag en poäng?

Problemet är att sensorerna i moderkort och CPUs inte kan jämföras med vanliga termometrar. De är till för överhettningsskydd och inte för att visa korrekt temperatur i alla lägen. De är inte linjära helt enkelt.

Så ljuger gör de nog inte, så folk blir väl påhoppade lite onödigt mycket kan jag tycka, men givetvis så kan de inte ha lägre idle än rumstemperaturen utan speciallösningar. De har nog läst av sina program och sagt vad det står bara.

Särskilt äldre AMD kan visa så lite som 10 grader i idle, medan de visar rätt på någon grad när, i full load. AMD själva sa att sensorerna är kalibrerade att visa rätt omkring 50-70 grader, eftersom den max rekommenderade temperaturen var 62-63.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av micro87:

Antar att ingen av er bor i hus med källare, eller? Inga svårigheter att ligga på 18 grader i källarrum hela sommaren med en temp på 25+ utomhus, bara att slå av värmen.

Nä lägenhet... längst upp :S haha men mina föräldrar bodde i hus med källare när jag var yngre... svårt att tänka mig att det va 17 grader dock? Det är klart.. gamla jordkällare hade la lite den funktionen! Men sen att core-tempen bara skulle öka med 5-7 grader från rumstemp? ;D

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

@TObbeSkatt:

Ok, min egen erfarenhet bygger på föräldrarnas hus där det sällan blir varmare än 18 grader i källaren på sommaren om man inte har värmen på.

Hur mycket core-tempen ökar över rumstemperaturen sen är en annan femma.

Har en i5-2400k i min lägenhet som alltid rapporterar 24-25 grader i idle, men det tror jag inte riktigt på.

Permalänk
Medlem

När jag surfar har jag över 55 grader... och helt i idle kanske 45-55 med system nedan. Kunde lika gärna ha köpt en billigare kylare antar jag.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Betyder det att denna video är fake?

https://youtu.be/VUbpb23yTK8

Ja, om du faktiskt såg videon så berättar Tom att det är fake...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

jag har 24 grader i rummet, vattnet ligger på 29-30 grader och temp när jag surfar på 32-40 grader.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonuz:

Det jag vill få sagt, är att jag tror det går att få till idle i 20grader, ifall du vet hur du ska kyla! Jag själv är inte kunnig alls, har precis börjat lära mig

Inte om du inte har ~15C i rummet du sitter i. Du kan inte komma ner i rumstemperatur på sakerna i idle om du har vanlig luft- eller vattenkylning. Delarna avger värme när de är igång, det närmaste du kan komma är några grader över vilket de flesta här har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

17 grader?? Med jacka och AC:n på max eller hur lyckas du?

Varför skulle man sitta med jacka i 17 grader? Själv drar jag gränsen för när man behöver ha på sig mer än en kortärmad tröja runt 10 grader.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

17 grader?? Med jacka och AC:n på max eller hur lyckas du?

T-shirt kortbyxor, ja ac på

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför skulle man sitta med jacka i 17 grader? Själv drar jag gränsen för när man behöver ha på sig mer än en kortärmad tröja runt 10 grader.

Min mössgräns ligger runt 10c
Skulle inte klara av att sitta still någon längre stund i 17c. Alldeles för usel blodcirkulation för det. Fingrar och tår skulle få lida.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av micro87:

@TObbeSkatt:

Ok, min egen erfarenhet bygger på föräldrarnas hus där det sällan blir varmare än 18 grader i källaren på sommaren om man inte har värmen på.

Hur mycket core-tempen ökar över rumstemperaturen sen är en annan femma.

Har en i5-2400k i min lägenhet som alltid rapporterar 24-25 grader i idle, men det tror jag inte riktigt på.

Kan nog säkert stämma, som sagt var ganska liten när vi bodde där! Haha alltid? ja då är det nog något märkligt med den

Skrivet av TiasE:

Varför skulle man sitta med jacka i 17 grader? Själv drar jag gränsen för när man behöver ha på sig mer än en kortärmad tröja runt 10 grader.

Okej... en "normal" människa trivs bäst i ca 21 grader, jag själv är otroligt värmekänslig (till och med kollat upp detta på sjukhus) och när jag sitter still längre stunder på kontoret där jag jobbar (20-22 grader) kan jag börja frysa ibland, så har väldigt svårt att se någon sitta en länge tid i ett rum som är 17 grader Men det e klart, finns la alltid någon.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Fast med tanke på hur vädret varit denna sommaren är nog 20c inte så omöjligt nedå, själv idlear jag på 30-33c

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Min dator idlar runt 28C just nu så inte direkt omöjligt.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

Vet inte hur pass mycket man kan lite på hwmonitor, vissa har sagt att den inte läser av temperaturerna helt korrekt för alla och att det finns bättre.

Själv får jag dessa värden på min AMD FX 6300 klockad till 4.2ghz. Notera att fläktarna inte är kopplade till moderkortet och därför inte körs på 60% respektive 100%:

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vid dessa tillfällen jag läser om vissa personers temperaturer i sina rum om hur tacksam jag är att jag dragit in extra ventilation med forceringsmöjlighet via temperatur i min datorstuga. Visst jag kan inte skicka inte kallare luft än det är utomhus men jag får iafall bort mycket av värmen som alstras i rummet av mig, barn och datorer.

Permalänk
Medlem

har själv en temp på cpun 22c nu på morgonen cpu packege är 30c. kärn temp är runt 30c
graffe temp ligger på : gpu diod 33c.
gpu vrm1 34c
gpuvrm2 35c
ps: hade jag kunnat lägga in blid så skulle jag gjort det. men enligt aida64`s temps så ligger jag på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

bra temps ju!
tyvärr kan jag inte köra samma test (prime95) pga att i7 4790k, haswell avskyr just det cpu testet,vet ej varför det är så.
Det är ett välkänt fenomen på internet

EDIT:På intel extreme utility test så ligger jag på 60-63 grader efter 20 minuter, gjorde test förut idag @Brightsin:

Anledningen till Prime95 är för att den kan använda något som kallas för AVX instruktioner, finns fler stressprogram som gör det också, men sitter man då med Adaptive volt, och du har satt din vcore på 1.3v så kan volten åka upp till 1.5v. Tror också bara att adaptive volt existerar på Asus moderkort, har för mig jag läst det.

-------------------------

Själv så har jag väl ca 25 grader i lägenheten och min 4690k som är överklockad till 4.5Ghz med en noctua nh-12 ligger jag på ca 33-38 grader i idle och 68 på en kärna som högst när jag spelar, har en mongo kärna som vissar ca 3-4 grader högre än restererande 3 men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

@Brightsin:

Det stämmer, för kör man med cool and quiet kan tempen pendla mellan 15-20 grader i idle, vilket självklart inte stämmer. Verkar dock endast vara fx-processorerna som har denna idle-bugg då min gamla phenom 955a visade vettiga idletemps (ca 35c)

Alla cpuer visar fel i idle, sen är siffran olika beroende på vad för CPU det är. AMDs ser vanligt ut att pendla väldigt mycket men håller sig stabil ju närmare TJMAX du kommer. Men som sagt, idle temps är helt irrelevant då de visar fel oavsätt CPU.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

@campttex:
nästan 5 minuter: Vcore ställd på 1.25V och multiplier nu på 44x då jag datorn har varit lite instabil av någon anledning på 4.5Ghz
http://i1179.photobucket.com/albums/x386/Brightsin/4%20min%20prime.png

Lite Offtopic men kan du dela med dig av din bakgrundsbild?

OnT:
Mina temps när jag sitter och jobbar (Word, Tyfon, OutLook, Firefox)
Idle är inte mycket lägre, definitivt inte 20. Tror inte denna laptop klarar av 20 ens när den precis bootat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

@liquisole:
just amd's temp-givare är dock kända för att visa fel när temperaturen inte är högre än en viss summa.
Säger inte att du ljuger men så är det.

Tänkte precis säga samma sak, AMD är kända för att visa fel temp på sina CPU i den lägre skalan, alltså när CPU idlar. När den börjar komma upp i värme börjar den visa en mer korrekt kurva på tempen. Finns vissa som får minus temp på sina AMD proppar i idle, vilket såklart inte stämmer med verkligheten.

Skrivet av hultron:

Betyder det att denna video är fake?

https://youtu.be/VUbpb23yTK8

Är inte det obvious enough?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070