Köp av kaffebryggare (första någonsin!)

Permalänk
Inaktiv

Själv trivs jag riktigt bra med min Moccamaster KBG741 AO och en Bosch som tar Tassimokapslar när jag vill ha kaffe riktigt snabbt (på lunchen eller när jag inte orkar vänta på min redan snabba Moccamaster). Enda nackdelen med Moccamaster är att det är lite för mycket plast i den, med Bosch är det istället pris på kapslar samt miljöpåverkan med kapslarna.

Edit: Far min har en Melitta Aroma (lite osäker om det är signature-versionen) som gör gott kaffe med. Personligen ser jag Aroma iallafall som ett bra budget-alternativ till Moccamaster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBorking:

Ingen som har pratat om don pedro, det är kaffe det! <3

Du är tvåa på bollen här;) Men det stämmer bra in i mina åsikter;)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Bara att köpa en tratt och brygga rakt ner i en mugg ifall du inte har en panna. Köp tratt från t.ex. Classe till billigt pris:

http://www.clasohlson.com/se/Kaffefilterh%C3%A5llare/34-6392?...

Ja, där är en sådan. Då vet jag vart jag kan få tag i en billig om jag inte hittar något bättre!

Skrivet av The Door:

@ghollghost:
Ja de har den bara i butik, vad jag vet.
Helt klart värt det, tror tom man får med en påse kaffe, i alla fall fick jag det när jag köpte min

Får testa och gå förbi efter jobbet och se vad de har då!

Jag är fortfarande i den perioden där jag testar olika sorter då jag inte hittat min favorit(men bor man själv och mestadels dricker kaffe på jobbet så går det inte åt så mycket av en påse!;)). Och skaffa en sådan plus mala hela bönor måste jag testa!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Har moccamaster både på jobbet och hemma. De brygger riktigt bra kaffe!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som många skriver, Moccamaster gör riktigt bra kaffe.

Expressomaskiner är najs, men gör som sagt expresso.
Kapselmaskiner, nä, ingen höjdare faktiskt.

Senaste inköp för mig är https://www.netonnet.se/art/hemhushall/kaffeespresso/kaffebry...
Den gör bra kaffe med färdigt kaffepulver, men ännu bättre med bönor som den maler själv. Går ha 2 olika bönor i de 2 olika facken med och blanda lite på smaken. Jag rekommenderar denna, med moccamaster strax efter.

Permalänk
Medlem

@ghollghost:
Det enda du måste skaffa är en kvarn och vattenkokare
Jag skaffade en Wilfa kvarn på någon rea, och vattenkokare brukar man ha, eller så har man ju spisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

@ghollghost:
Det är den i plast, de säljer ett startkit på Espresso House.
Jag e nöjd med den i plast i alla fall

Men är sugen på att testa en Kalita med

Har Kalitas lilla metallfilterhållar, svårt att se att det skulle vara någon jätteskillnad mellan en Kalita-tratt och en Hario. Enkelt att brygga med är det o gott blir det med bra råvaror.

Till @gulanka kan jag varmt rekommendera Moccamaster (som, typ, alla andra i tråden) men även slå ett slag för Wilfa WSP-1A. Den bryggaren slår Moccamaster om man bara ska brygga två koppar (dvs en mugg). Fast i de fallen rekommenderar jag egentligen någon form av bryggtratt och manuell bryggning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@Snövit: Skönt att göra, tycker vi skapar en bosch-klubb då vi verkar vara några av få som testat på miraklet.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Jag söker en bryggare med termos och timer, och helst, inbyggd kvarn, någon som vet om sådant existerar? Prisjakts sortering på kaffebryggare är ju riktigt bristfällig...

Permalänk
Medlem

@Pl4yGround: fanclub inc!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@fiskebulle: jag använde mig utav tretti. Se först och främst. De hade (då) ett stort utbud av maskiner där jag jämförde lite hit o dit, efter det så gallrade jag och kollade upp recensioner på 5-10st. En till gallring efter det, och kollade sedan upp tillgänglighet i diverse butiker, popularitet, enkelt att få tag i reservdelar? Etc. Och då föll det på bosch. Jag har haft Melitta, OBH, Moccamaster, perkulator (perfekt till de där starka kaffet med sump i botten) älskar det! men valde tillslut Bosch och kommer med stor sannolikhet välja en ny när min nuvarande har pressat ur sin sista droppe vatten över de malda bönorna som förgyller min morgon med ständig magkatarr xD

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har Kalitas lilla metallfilterhållar, svårt att se att det skulle vara någon jätteskillnad mellan en Kalita-tratt och en Hario. Enkelt att brygga med är det o gott blir det med bra råvaror.

Till @gulanka kan jag varmt rekommendera Moccamaster (som, typ, alla andra i tråden) men även slå ett slag för Wilfa WSP-1A. Den bryggaren slår Moccamaster om man bara ska brygga två koppar (dvs en mugg). Fast i de fallen rekommenderar jag egentligen någon form av bryggtratt och manuell bryggning.

Wilfa WSP är den jag själv kör och den är väldigt bra tycker jag. enda jag har att klaga på är att pumpen låter en del och att den känns väldigt billig i plasten. Lätt att göra ren är också ett stort plus.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Edit: Far min har en Melitta Aroma (lite osäker om det är signature-versionen) som gör gott kaffe med. Personligen ser jag Aroma iallafall som ett bra budget-alternativ till Moccamaster.

Kanske inte DeLuxe, men Signature skulle jag tro.
Aroma Signature: http://www.melitta.se/sv/AromaSignature-612.html
Aroma Signature DeLuxe: http://www.melitta.se/sv/AromaSignature-DeLuxe-613.html

Har inte provat DeLuxe versionen, men den "enkla" är i mitt tycke fullt i klass med Moccamaster, iaf vad det gäller hur kaffet blir.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@fiskebulle: Jag har kommit i kontakt med denna från Electrolux. Hjälpte en person som hade problem med sin bryggare och problemet verkar vara "by design" även om det inte syns på Prisjakts omdömen. Problemet var att ånga från själva bryggningen letade sig upp till utloppet från kvarnen vilket gjorde att kafferester där bildade en sumpliknande kaka. Men maskinen finns iaf...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Kanske inte DeLuxe, men Signature skulle jag tro.
Aroma Signature: http://www.melitta.se/sv/AromaSignature-612.html
Aroma Signature DeLuxe: http://www.melitta.se/sv/AromaSignature-DeLuxe-613.html

Har inte provat DeLuxe versionen, men den "enkla" är i mitt tycke fullt i klass med Moccamaster, iaf vad det gäller hur kaffet blir.

Det borde vara icke-DeLuxe av Aroma Signature som han har/jag har testat.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en sådan: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/apparater-for-drycker/kaffebryggare/kaffebryggare-802332/ och är mycket nöjd med den då jag oftast brukar dricka en eller två koppar kaffe om dagen. Det går även att ställa en större mugg istället för de två mindre som ingår. Min första kaffebryggare

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk

@lolight: Det jag menar är att mocca mastern får upp vattnet i rätt temperatur innan det hamnar i kaffet, inte att plattan skulle vara varmare än vanligt.. Billiga bryggare har en tendens att inte värma upp vattnet ordentligt..

Permalänk
Medlem

En bryggare med timer är ett måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@lolight: Det jag menar är att mocca mastern får upp vattnet i rätt temperatur innan det hamnar i kaffet, inte att plattan skulle vara varmare än vanligt.. Billiga bryggare har en tendens att inte värma upp vattnet ordentligt..

Det håller jag med om. Mitt kaffe blir lagom varmt om det står på en stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Ursäkta min ignorans men hur kan egentligen olika bryggare skilja sig åt?
Så vitt jag vet är det väl endast värme till vattnet som de tillför och sedan levererar kaffet på ett bekvämt sätt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ursäkta min ignorans men hur kan egentligen olika bryggare skilja sig åt?
Så vitt jag vet är det väl endast värme till vattnet som de tillför och sedan levererar kaffet på ett bekvämt sätt.

Det är noggrant för smakens skull att vattnet är rätt temperatur, många billiga bryggare värmer inte vattnet tillräckligt och brygger ofta för långsamt/för snabbt för att det ska smaka gött. Om man sedan går bort ifrån droppbryggare så har nivån på trycket som maskinerna leverar stor betydelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

@lolight: Det jag menar är att mocca mastern får upp vattnet i rätt temperatur innan det hamnar i kaffet, inte att plattan skulle vara varmare än vanligt.. Billiga bryggare har en tendens att inte värma upp vattnet ordentligt..

"Även värme påverkar smaken på ditt kaffe.
– Bryggtemperaturen är galet viktig. Smakerna sitter fast i kaffebönan och har du för svalt kaffe, 88-90° eller svalare, så får du inte loss allt det goda söta och syrliga, säger Per Nordell.
Är vattnet för varmt så följer även det beska och bittra med. Optimal temperatur är 92° till 96°, enligt Per.

Mariam Shirdel mäter temperaturen i kaffefiltren under bryggning med hjälp av så kallade termoelement. Ett ligger på kaffet och ett cirka två centimeter från filtrets botten. Rekommendationen är att hålla temperaturen inom intervallen 92-96° minst 90 procent av tiden "
http://www.svt.se/plus/smaken-foljer-inte-vetenskapen-i-kaffe...

Vore kul att försöka mäta tempen i sin kaffebryggare. Undrar om en vanlig digital termometer klara det?

Permalänk
Medlem

Efter att min perkulator börjat fela har jag återvänt till kokkaffe. Insett att det är simplast, och kaffet blir ju faktiskt riktigt gott, och det är lätt att göra rent. Kör med en kaffepanna liknande den här:

och man behöver bara hälla ut och skölja i vasken.

Och så maler jag mitt eget kaffe med en sådan här som är riktigt bra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164

Det är viktigt att det ska vara en kvarn. Har hört att det blir sämre med kniv.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@Arghuleh: Vad kör du för bönor? Själv gillar jag Mollbergs blandning och provar sällan något annat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Vore kul att försöka mäta tempen i sin kaffebryggare. Undrar om en vanlig digital termometer klara det?

En ugnstermometer borde funka.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Gulanka: Vilken prisklass har du tänkt dig?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Arghuleh: Vad kör du för bönor? Själv gillar jag Mollbergs blandning och provar sällan något annat.

Kör med Zoega Skånerost, mörkt och fylligt. Dock maler jag kaffet relativt fint då jag inte haft energin att ställa om kvarnen till grov, men av någon anledning tror jag att kaffet blir godare när det är mer fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Moccamaster! Kort och gott. Köp dock en modell där du inte ställer filtret direkt på kannan(typ k741), jobbigt att plocka bort den varje gång man ska hälla upp. Modellen jag har heter KB741 och den är prisvärd, brukar finnas på reor ibland för strax över en tusing.
Glöm inte regga den online för längre garanti, tror det är 5 års garanti då.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Köpte nyss en sådan: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/apparater-for-drycker/kaffebryggare/kaffebryggare-802332/ och är mycket nöjd med den då jag oftast brukar dricka en eller två koppar kaffe om dagen. Det går även att ställa en större mugg istället för de två mindre som ingår. Min första kaffebryggare

Kikade lie grann på liknande kaffebryggare sist jag skulle köpa en ny men det föll på att de allra flesta jag känner också dricker kaffe och då avverkas en full kanna ganska snabbt när man har besök. Skulle det bara varit för mig själv skulle nog något sådant räckt alldeles utmärkt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Jag söker en liten bryggare, då det börjar bli fullt på bänken i min studentlägenhet. Men jag vill självklart att det ska smaka gott med. Finns en sådan bryggare?