4200 att bränna på netonnet :D Ny plattform, grafikkort eller skärm?

Permalänk
Medlem

4200 att bränna på netonnet :D Ny plattform, grafikkort eller skärm?

Som rubriken lyder så har jag ett fint presentkort på 4200kr att bränna hos dom

Frågan är bara VAD? Min burk ser ni i sign. Är det värt att uppgradera till en nyare plattform? Eller kanske investera i ett nytt graffe?

Använder burken till uteslutande spel. Cs Go, Diablo3 men även CoD, Titanfall, lite BF bla. Inga "tyngre" titlar som Witcher 3, GTA5 mm.
Har även börjat snegla på IPS-skärmar med 144hz.

Förslag från folket?

§3.1 /moderator
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Gpu: MSI GeForce GTX660T

Spara ihop och köp ett 980 eller 980 TI är mitt tips..
Resten av burken är klart okej fortfarande

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Grafikkort definitivt. Sälj ditt nuvarande för en femhundring på marknaden och gå och köp dig ett 980/980 Ti så klarar du dig i flera år till + att du kan köra med väldigt höga grafikinställningar nära 100 FPS på många spel (som t.ex. GTA V)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk

Helt klart ett grafikkort
Typ ett 970, skulle ge ett stort prestandakliv i spel.

Permalänk
Mattecoach

Det där är dock bara värt om man ska köra på högre upplösningar än 1080p, tycker jag. För spelande på 1080p tycker jag att 970 lämpar sig bättre. Bra bonus att det är tyst också.

Permalänk
Medlem

Jag noterar att många pekar på grafikkortet

Glömde tillägga att jag ha ev planer på att donera denna burk till grabben min som sitter på en äldre plattform. Vad skulle man kunna skrapa ihop då? (prolle, moderkort, minnen)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Hur länge är presentkortet giltigt?

Varför bränna pengarna på ett grafikkort som inte kommer att ge dig mer upplevelse än det du redan sitter på i och med spelen du spelar?

Håll i pengarna tills du verkligen behöver byta ut någonting, då har du också insett vad du vill byta ut och behöver inte vårt råd.

Edit: Missade TS senaste svar, ni kan förbise det jag skrev.

Permalänk

Du får inte bättre prolle, minne och moderkort för dom pengarna, jämfört med vad du har tyvärr.
Kanke likvärdigt, men inte bättre.

Skrivet av Pusher:

Jag noterar att många pekar på grafikkortet

Glömde tillägga att jag ha ev planer på att donera denna burk till grabben min som sitter på en äldre plattform. Vad skulle man kunna skrapa ihop då? (prolle, moderkort, minnen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hur länge är presentkortet giltigt?

Varför bränna pengarna på ett grafikkort som inte kommer att ge dig mer upplevelse än det du redan sitter på i och med spelen du spelar?

Håll i pengarna tills du verkligen behöver byta ut någonting, då har du också insett vad du vill byta ut och behöver inte vårt råd.

Edit: Missade TS senaste svar, ni kan förbise det jag skrev.

Tre år är det giltigt! Så visst, det är inte superbråttom. Kliar bara lite i köptarmen

Skrivet av danne_silver:

Du får inte bättre prolle, minne och moderkort för dom pengarna, jämfört med vad du har tyvärr.
Kanke likvärdigt, men inte bättre.

Självklart så lägger jag till cash om det behövs.

Hmm...man kanske ska hålla lite i kortet än.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Grafikkort definitivt. Sälj ditt nuvarande för en femhundring på marknaden och gå och köp dig ett 980/980 Ti så klarar du dig i flera år till + att du kan köra med väldigt höga grafikinställningar nära 100 FPS på många spel (som t.ex. GTA V)

Akta er för att köpa grafikkort för nedsatt pris bara! Skulle de gå sönder får du inte ett nytt utan endast tillgodokvitto. De anser att de är priset som styr hur bra kortet är inte kortet i fråga, tyvärr.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Akta er för att köpa grafikkort för nedsatt pris bara! Skulle de gå sönder får du inte ett nytt utan endast tillgodokvitto. De anser att de är priset som styr hur bra kortet är inte kortet i fråga, tyvärr.

Men så får de inte göra. Man ska få en likvärdig produkt, punkt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Tre år är det giltigt! Så visst, det är inte superbråttom. Kliar bara lite i köptarmen

Självklart så lägger jag till cash om det behövs.

Hmm...man kanske ska hålla lite i kortet än.

Antingen donerar du burken till pojken och påbörjar en ny för din del, eller så håller du i presentkortet. Tre år är väldigt lång tid och det hinner hända en hel del, både för din del och i hårdvaruväg. Om inte annat så vet du var du köper julklappar i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Jag noterar att många pekar på grafikkortet

Glömde tillägga att jag ha ev planer på att donera denna burk till grabben min som sitter på en äldre plattform. Vad skulle man kunna skrapa ihop då? (prolle, moderkort, minnen)

Vad har din son för komponenter?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Antingen donerar du burken till pojken och påbörjar en ny för din del, eller så håller du i presentkortet. Tre år är väldigt lång tid och det hinner hända en hel del, både för din del och i hårdvaruväg. Om inte annat så vet du var du köper julklappar i år.

Om jag nu ska donera till grabben min: vad kan tänkas då? 4200 är ju en ok start på ett bygge!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Skrivet av danne_silver:

Helt klart ett grafikkort
Typ ett 970, skulle ge ett stort prestandakliv i spel.

Varför gå från gammalt till nytt men dåligt? Rekommendera inte 970 tack.

Permalänk
Medlem

Just nu idag känns 390X bästa kortet för din budget.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Dåligt?
Ja det har bara 3,5gb minne. Om du nu tänker på det. Men det är inte ett dåligt kort.
Och om han spelar i 1080P så är det mer än nog.
Fungerar även i 1440p

Har själv kört ett 970 med en 1440p skärm. Har aldrig haft några problem.
Spelade då BF4, GTA V, DayZ m.m

Men visst han kan lika väl köra på ett 390/390X.
Handlar om ungefär samma pengar.

Tänkte bara på 970 eftersom jag haft ett sånt, och vet hur dom fungerar i verkligheten.
Inte bara efter det man läst.
Är ju en hel del som klagar på korten angående minnesproblemet.
Men i verkligheten är det inte ett så stort problem i dagens spel. Om man kan leva med medium/high istället för ultra

Skrivet av spicy_mama:

Varför gå från gammalt till nytt men dåligt? Rekommendera inte 970 tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Varför gå från gammalt till nytt men dåligt? Rekommendera inte 970 tack.

"dåligt". Jag antar att du inte faktiskt sett tester eller använt ett 970 själv utan bara svalt det som random personer på forum(et) har skrivit

Skrivet av danne_silver:

Dåligt?
Ja det har bara 3,5gb minne. Om du nu tänker på det. Men det är inte ett dåligt kort.
Och om han spelar i 1080P så är det mer än nog.
Fungerar även i 1440p

Har själv kört ett 970 med en 1440p skärm. Har aldrig haft några problem.
Spelade då BF4, GTA V, DayZ m.m

Men visst han kan lika väl köra på ett 390/390X.
Handlar om ungefär samma pengar.

Tänkte bara på 970 eftersom jag haft ett sånt, och vet hur dom fungerar i verkligheten.
Inte bara efter det man läst.
Är ju en hel del som klagar på korten angående minnesproblemet.
Men i verkligheten är det inte ett så stort problem i dagens spel. Om man kan leva med medium/high istället för ultra

Det är egentligen inget problem i sig, prestandamässigt. Problemet ligger i att Nvidia inte sagt hela sanningen.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

"dåligt". Jag antar att du inte faktiskt sett tester eller använt ett 970 själv utan bara svalt det som random personer på forum(et) har skrivit

Det är egentligen inget problem i sig, prestandamässigt. Problemet ligger i att Nvidia inte sagt hela sanningen.

Problemet är att Nvidia har ljugit och utlovat högre prestanda en det faktiskt ger. Och ja Vram är ett bekymmer och nu med dx12 skulle jag inte rekommendera min värsta fiende ett 970. Äger ett Nvidia kort själv och är ingen fanboy av något håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Problemet är att Nvidia har ljugit och utlovat högre prestanda en det faktiskt ger. Och ja Vram är ett bekymmer och nu med dx12 skulle jag inte rekommendera min värsta fiende ett 970. Äger ett Nvidia kort själv och är ingen fanboy av något håll.

Dom har inte utlovat högre prestanda än det ger, dom har undanhållit information. Prestandan blev inte sämre för att folk fick reda på detta i början av året. I en del titlar så ligger 970 t.o.m bättre till än 390/290X. Sen varför DX12 skulle göra någon skillnad med VRAM förstår jag inte. Har jag missat något? Kommer spel använda ännu mer VRAM med DX12 eller?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Dom har inte utlovat högre prestanda än det ger, dom har undanhållit information. Prestandan blev inte sämre för att folk fick reda på detta i början av året. I en del titlar så ligger 970 t.o.m bättre till än 390/290X. Sen varför DX12 skulle göra någon skillnad med VRAM förstår jag inte. Har jag missat något? Kommer spel använda ännu mer VRAM med DX12 eller?

Ja nya spel kommer precis som nu fortsätta använda mer vram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen återgå till topic*

Hjälp TS innan tråden spårar ur i ännu en 3.5GB vs 4GB Vram-tråd Passade även på att förtydliga rubriken.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad har din son för komponenter?

Modell äldre i5. Tror det är 720 eller dylikt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Varför inte ett par nya högtalare? 4k är en ganska bra prispunkt för högtalare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Varför inte ett par nya högtalare? 4k är en ganska bra prispunkt för högtalare.

Kör med headset (Sennheiser 363D) så ljudet är tip top

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Din grabb har redan ddr3-minne och chassi. Ge honom din cpu, moderkort och SSD och köp till dig själv http://www.inet.se/kundvagn/visa/8310671/2015-08-15
Din nuvarande cpu blir en rejäl uppgradering för grabben (omkring 50-60% snabbare vid 1 tråd). Sitter han dessutom med en HDD så blir skillnaden för honom total. Du får även en skjuts upp med några procent med 4690k

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Din grabb har redan ddr3-minne och chassi. Ge honom din cpu, moderkort och SSD och köp till dig själv http://www.inet.se/kundvagn/visa/8310671/2015-08-15
Din nuvarande cpu blir en rejäl uppgradering för grabben (omkring 50-60% snabbare vid 1 tråd). Sitter han dessutom med en HDD så blir skillnaden för honom total. Du får även en skjuts upp med några procent med 4690k

Han har för sig redan en ssd Men ok, du rekommenderar 4690K med ett moderkort och behålla mina minnen.

Ska jag mao strunta i Skylake ifall jag nu uppgraderar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Han har för sig redan en ssd Men ok, du rekommenderar 4690K med ett moderkort och behålla mina minnen.

Ska jag mao strunta i Skylake ifall jag nu uppgraderar?

Ja, strunta i Skylake, IHSen sög och chippet i allmänhet var ganska tråkigt och överprisat mot DC och Haswell-E.

DC, dvs en 4690K är prisvärt, en bra IHS med gott om OC utrymme. så får din grabb din gamla CPU, win / win.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED