Permalänk
Medlem

Windows 10 fryser

Som rubriken säger så fryser datorn efter CA 10min efter start, har hänt nu under hela dagen
Har inte hänt innan.Kan sitta och kolla på en youtube video och helt plötsligt fryser det. Det går att flytta runt fönstret men inget annan allt bara laddar och sedan fryser det helt och jag måste starta om datorn igenom att hålla in start knappen och datorn stängs av.
Händer samma när jag spelar något spel. Har försökt att kolla om det är en memory leak men har inte lyckats på grund av att datorn fryser.
Och har updaterat grafik korts drivrutiner.
Händer detta för någon av er? eller vet ni hur man möjligt kan lösa detta?

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem idag med två hängningar, en gång vid uppstart och en gång när jag körde viaplay och Youtube samtidigt.
Allt fungerade igår och det gick att spela och titta på Youtube samtidigt utan problem.
Kan man se om det kommit några nya uppdateringar av windows 10 idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Har haft liknande problem idag med två hängningar, en gång vid uppstart och en gång när jag körde viaplay och Youtube samtidigt.
Allt fungerade igår och det gick att spela och titta på Youtube samtidigt utan problem.
Kan man se om det kommit några nya uppdateringar av windows 10 idag?

Kollade runt på andra forum var något om folk som fick samma problem av någon ny updatering men har inte lyckats kolla om det är samma version som jag har kanske du också.
Dock har jag en bärbar dator som ska vara updaterad och fungerar bra nu. och vänner som inte får samma problem.
Vet du något om det kan vara en gammal hårdisk som börjar tappa sig
eller om det är bara mjukvara som strular?
Vet ej om det går att se om det har kommit en updatering men ska kolla runt

Svar på fråga
Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände mig några minuter efter första uppstarten idag. Totalfrysning och enda vägen ur var att hålla in strömknappen. Dock hade jag samma problem konstant när jag använde W8.1 där jag provade allt möjligt utan att få ordning på problemet. Med W7 inträffade det endast en gång. Har verkligen ingen aning vad som är orsaken då jag har provat allt jag kan komma på utan framgång, det enda skulle vara ett hårdvarufel på min SSD. Dock vet jag inte varför W7 klarar sig undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Exakt samma sak hände mig några minuter efter första uppstarten idag. Totalfrysning och enda vägen ur var att hålla in strömknappen. Dock hade jag samma problem konstant när jag använde W8.1 där jag provade allt möjligt utan att få ordning på problemet. Med W7 inträffade det endast en gång. Har verkligen ingen aning vad som är orsaken då jag har verkligen provat allt jag kan komma på utan framgång, det enda skulle vara ett hårdvarufel på min SSD. Dock vet jag inte varför W7 klarar sig undan.

usch vad är detta, Vet ej om det är något med din SSD och min HDD då min HDD är från tidigt 2007 Så vet jag ej om den inte pallar trycket.
Men konstigt att det har börjat detta dygn för flera.
Och nu har jag fått ett problem med att inte yt videos inte spelas upp, är helt vit och buffrar och datorn kraschade senast med att jag stängde ner chrome. Använder du Google Chrome som webläsare?
//Edit
YT problemet var att adobe flash player inte var updaterat kanske det som har påverkat windows krasch vet ej kan dock vara lite lång sökt men som sagt försöker hitta en lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn☃w:

usch vad är detta, Vet ej om det är något med din SSD och min HDD då min HDD är från tidigt 2007 Så vet jag ej om den inte pallar trycket.
Men konstigt att det har börjat detta dygn för flera.
Och nu har jag fått ett problem med att inte yt videos inte spelas upp, är helt vit och buffrar och datorn kraschade senast med att jag stängde ner chrome. Använder du Google Chrome som webläsare?
//Edit
YT problemet var att adobe flash player inte var updaterat kanske det som har påverkat windows krasch vet ej kan dock vara lite lång sökt men som sagt försöker hitta en lösning

Använder Chrome, ja. Var inne i Chrome när frysningen inträffade och då började förloppet med att jag skulle gå in på SC men sidan laddade aldrig, samtidigt som meddelandet "Väntar på Cacheminnet" visades längst ned på skärmen. Förstod exakt vad som hade hänt då detta är precis samma beteende som med frysningarna i W8.1. Jag kunde fortfarande klicka runt i Windows i ungefär 30 sekunder till innan datorn totalfrös och musen var den enda som reagerade, kunde dock inte klicka runt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Använder Chrome, ja. Var inne i Chrome när frysningen inträffade och då började förloppet med att jag skulle gå in på SC men sidan laddade aldrig, samtidigt som meddelandet "Väntar på Cacheminnet" visades längst ned på skärmen. Förstod exakt vad som hade hänt då detta är precis samma beteende som med frysningarna i W8.1. Jag kunde fortfarande klicka runt i Windows i ungefär 30 sekunder till innan datorn totalfrös och musen var den enda som reagerade, kunde dock inte klicka runt längre.

En vän sa just till mig att han updaterade windows igår kväll undra om detta kan vara något med problemet
finns en guide på microsoft hemsidan att man kan gå in i safe mode och avinstallera en tidigare updatering vet ej om detta kan vara problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Har haft liknande problem idag med två hängningar, en gång vid uppstart och en gång när jag körde viaplay och Youtube samtidigt.
Allt fungerade igår och det gick att spela och titta på Youtube samtidigt utan problem.
Kan man se om det kommit några nya uppdateringar av windows 10 idag?

Vänn sa just att han updaterade datorn igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn☃w:

En vän sa just till mig att han updaterade windows igår kväll undra om detta kan vara något med problemet
finns en guide på microsoft hemsidan att man kan gå in i safe mode och avinstallera en tidigare updatering vet ej om detta kan vara problemet

Tror personligen att jag har ett annat problem, just för att jag upplevde samma bekymmer med W8.1.

Permalänk
Medlem

hmm, kan vara så. Vad har du för dator specs om man får fråga?
Och har du något annat uppe i bakrunden som msi afterburner osv-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn☃w:

hmm, kan vara så. Vad har du för dator specs om man får fråga?
Och har du något annat uppe i bakrunden som msi afterburner osv-

- 2600K
- GA-Z68AP-D3
- 560Ti
- 8 GB RAM (2x2 XMS3/ 2x2 Value Select)
- Force GS 128 GB
- Corsair TX 650W V2
- Tre andra hårddiskar

Under stunden hade jag inte Afterburner igång, kan heller inte minnas att jag någonsin haft det uppe under en frysning. De inträffar första eller andra timmen och då har jag bara Spotify och Chrome igång.

Permalänk
Medlem

aa inte något vi har likadant då så borde inte vara dom drivrutinerna som strular.
Men jag har märkt att så fort jag stänger ner ett spel, Då hänger sig datorn