Asus USB N53 windows 8.1 drivrutin för 5ghz wifi

Permalänk
Medlem

Asus USB N53 windows 8.1 drivrutin för 5ghz wifi

Min Asus USB-N53 slutade att hitta 5 ghz- nätverket efter att datorn uppdaterades från win 8 till 8.1. Det vanliga 2.4 ghz fungerade dock utan problem även efter uppdateringen. Asus verkar inte ha uppdaterat sina drivrutiner än så jag försökte hitta ett svar på hur jag skulle kunna få igång 5ghz igen.
Svaret var att installera ralink 3572 drivrutinen från mediatek's hemsida. Detta är drivrutinen som kommer direkt från chipset-tillverkaren och inte från asus.
Denna lösning borde även fungera för andra usb-stickor som använder sig av ralink's chipset och där 5ghz försvunnit efter uppdatering till 8.1.

här är länken till drivrutinsidan, observera att ni måste fylla in random namn och epost för att nedladdningen skall starta.
http://www.mediatek.com/_en/07_downloads/01_windows.php#

För att vara övertydlig så är det drivrutinen för rt357x som skall laddas ned för just USB-N53.

Hoppas detta kan hjälpa andra som vill kunna använda 5 ghz även på win 8.1.

Permalänk
Medlem

Tack för det, Sånt jävla skämt 8.1 är, text i boxar har blivit suddig, sli funkar inte m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Tack för det, Sånt jävla skämt 8.1 är, text i boxar har blivit suddig, sli funkar inte m.m.

Har du provat att uppdatera drivrutinerna till GF-kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Har du provat att uppdatera drivrutinerna till GF-kortet?

Absolut, väntar på en vbios uppdatering från Lenovo, Y500 med dubbla GT650

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Absolut, väntar på en vbios uppdatering från Lenovo, Y500 med dubbla GT650

Jag skulle snarare säga att det är lenovos fel att man inte har släppt firmware tidigare för att det ska fungera med 8.1. Tillverkare har haft bra tid på sig att se till att deras produkter fungerar. Knappast Microsofts fel att tillverkare är sega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Jag skulle snarare säga att det är lenovos fel att man inte har släppt firmware tidigare för att det ska fungera med 8.1. Tillverkare har haft bra tid på sig att se till att deras produkter fungerar. Knappast Microsofts fel att tillverkare är sega.

Ja håller med dig till 100% Det är så dåligt, men idag kom iallafalll vbiosen ut och det funkar bra nu

Permalänk
Medlem

It solved my problem! Thanks for your helpful link!

Permalänk
Medlem

Dåligt av Asus dock, att det inte har en drivrutin för Win 8.1 på sin hemsida. Är annars extremt nöjd med deras produkter (Asus RT-AC66U och Asus USB N53)!

Permalänk
Medlem

Tack!
Det gjorde min kväll. Otroligt frustrerad innan jag hitta din tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaedon:

Min Asus USB-N53 slutade att hitta 5 ghz- nätverket efter att datorn uppdaterades från win 8 till 8.1. Det vanliga 2.4 ghz fungerade dock utan problem även efter uppdateringen. Asus verkar inte ha uppdaterat sina drivrutiner än så jag försökte hitta ett svar på hur jag skulle kunna få igång 5ghz igen.
Svaret var att installera ralink 3572 drivrutinen från mediatek's hemsida. Detta är drivrutinen som kommer direkt från chipset-tillverkaren och inte från asus.
Denna lösning borde även fungera för andra usb-stickor som använder sig av ralink's chipset och där 5ghz försvunnit efter uppdatering till 8.1.

här är länken till drivrutinsidan, observera att ni måste fylla in random namn och epost för att nedladdningen skall starta.
http://www.mediatek.com/_en/07_downloads/01_windows.php#

För att vara övertydlig så är det drivrutinen för rt357x som skall laddas ned för just USB-N53.

Hoppas detta kan hjälpa andra som vill kunna använda 5 ghz även på win 8.1.

Tjena tänkte kolla om du kanske har kvar denna drivern nånstans så man kan få de eller ?
För länken funkar ej och kommer nog vara tvungen att lämna tibax om ja ej får rätt på med 5ghz bandet.

Permalänk
Inaktiv

Hej, här är den nya länken: http://www.mediatek.com/en/downloads/usb/

Däremot så får jag inte det att fungera på 5GHz-bandet. Vid skrivande stund har den drivrutinen version 5.1.11.1 och är från 2014-02-25.

Ska försöka hitta en äldre variant och återkommer ifall något ändras för mig.

Permalänk
Inaktiv

Fick det att funka!

Hej allesammans!

Jag fick det att fungera genom att ta bort den senaste drivrutinen (5.1.11.1) och istället installera en äldre (5.1.7.0).

Jag har zippat all info som behövs och här kan ni ladda ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200262:

Hej allesammans!

Jag fick det att fungera genom att ta bort den senaste drivrutinen (5.1.11.1) och istället installera en äldre (5.1.7.0).

Jag har zippat all info som behövs och här kan ni ladda ner den.

Har samma problem, win 8.1 och ASUS USB N53.

5ghz SSID från routern fungerar till ipad och iphone men SSID för 5ghz syns inte på datorn utan endast 2.5ghz.

Jag testa din lösning ovan men det funkar ändå inte för mig.

Jag installerade tidigare idag Asus utility för N53 och då fick jag det att fungera i c:a 15min, den hitta SSID för 5ghz och koppla upp sig men sen av okänd anledning koppla den ifrån utan att jag gjorde nån tweak med nätverket, jag satt och gjorde nåt helt annat och efter 15min syntes inte SSID 5ghz nåt mer utan bara 2.5ghz. Nu har jag även testat din fix men ingen förändring.

Nån med mer tips?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hade samma problem med mitt asus n53.. Sökte som en idiot över allt och höll på med nya drivrutiner men inget hände på 5ghz nätet. Gick in i routern o bytte kanal o så vips kom mitt 5ghz nät upp

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Samma här, tack som fan! Installerade precis Windows 10 och tro fan att 5 Ghz slutade lira. Drog hem senaste drivern från Mediateks hemsida och boom!

Permalänk
Medlem

Det funkade!

@Sparco: När jag gick in på routern och uppdaterade kanalen poppade 5 GHz-bandet upp. Tack! Strålande!

Permalänk
Medlem

Nu var Windows 10 här och jag har försökt med det mesta. Uppdaterat till drivrutinen ovan (tack för länken!), installerat om Asus USB-N53 Utility, testat en rad olika Channels på routern, o.s.v. Inget vill riktigt fungera. Någon som har tips?

2.4 GHz nätet fungerar dock problemfritt.

Permalänk
Medlem

@Perkoff:
embad link till Dropbox med version 5.1.7.0 funkar på W10 för och hittar 5GHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pistagen:

@Perkoff:
embad link till Dropbox med version 5.1.7.0 funkar på W10 för och hittar 5GHZ

Jag försökte alltså med den länk till 5.1.7.0 som du postade. (Tack förresten!) Det ville ändå inte fungera. Jag avinstallerade allt igen. Bootade om. Installerade igen. Svor långa ramsor. Avinstallerade allt och installerade om 5.0.0.0 drivrutinen. Fortfarande inget 5 GHz WiFi. Sen gick det ett par timmar, och plötsligt dök uppkopplingen upp... mycket märkligt måste jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Jag försökte alltså med den länk till 5.1.7.0 som du postade. (Tack förresten!) Det ville ändå inte fungera. Jag avinstallerade allt igen. Bootade om. Installerade igen. Svor långa ramsor. Avinstallerade allt och installerade om 5.0.0.0 drivrutinen. Fortfarande inget 5 GHz WiFi. Sen gick det ett par timmar, och plötsligt dök uppkopplingen upp... mycket märkligt måste jag säga!

Jag hade en clean install på Windows så behövde inte avinstallera något så fanns inget som gjorde någon konflikt med varandra.
Men du vet Windows, When in doubt, reboot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fArGo1911:

Tack för länken, nu kan jag ansluta via 5 ghz (N53) i Windows 10.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Tack för länken, nu kan jag ansluta via 5 ghz (N53) i Windows 10.

Efter en vecka kan jag säga att 5GHz kommer och går tillsynes helt slumpartat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag fick inte någon av deras nya drivrutiner till att fungera med 5Ghz och Windows 10. Däremot fungerar en om man går längre tillbaka till en version som kom 2011.

Här kommer en bild.

Här ligger filerna jag installerade. Provade extrahera dem från min dator. Vet ej om det fungerar att installera men kan ju vara värt att testa.

ASUS N53 5Ghz Driver 2011

Visa signatur

General Sydland

Permalänk

Jaha, ja. Hittade nu in i den här tråden, efter att jag själv startat denna:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1394174-skumma-problem-...

Verkar ju lagom muntert, det här. En del verkar få någon lösning att funka, en del en annan, och några ingen. Pust!

...Och överväger man att göra det lätt för sig och köpa ett annat USB-nätverkskort, så indikerar kommentarerna att även andra är behäftade med samma problematik:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2313505

All hjälp tas tacksamt emot!!

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått liknande problem med certifikat när man försöker instrallera MEDIATEK driversen på windows 10 64bit?

*FIXAT* Gick att köra via FileUnsigner.exe så funkar det.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |