Varför har folk så fläskiga nätagg?

Permalänk
Medlem

@pwntato: E-penis, eller framtida uppgraderingsbehov men entusiaster köper ju säkert nya agg vid uppgradering i alla fall (även om det inte är planerat) så jag säger e-penis igen.
Och förhoppningsvis så blir ju tekniken mer energisnål med tiden så jag säger e-penis igen.

Permalänk
Medlem

Jag köper ofast saker när det är väldigt billigt mina senaste nätagg var Corsair vx 450w Seasonic tillverkat 105c japanska kulagrad fläkt för 299 alltså ett riktigt kvalitets nätagg till ett fynd pris.

Sen har jag visserligen ett overkill htpcn som max drar 150w. Sitter ett Antec hcq 620w modulärt men kosta vara 599 så

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

så länge man har ett grafikkort 2 hdd klara man sig bra med 500 - 750 w agg då tror jag att jag täcker in dom nyaste grafikkorten som har hög TDP över 270w

Har själv 2 feta agg en 1350w silver 800 kr en 1000w guld 999 kr båda modulära för fynd pris

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Hellre för mycket än för lite!

Priset mellan ett kvalitets 500w till ett kvalitets 750w är försumbar över hela maskinens kostnad.
Låter hellre nätagget har bra med marginal o vara svalare (i princip inte att fläkten snurrar alls vid lättare belastning).
Expansionsmöjligheter.
750w+ agg har tidigare varit "premium"-segment, och har haft bättre kvalitetstester (även om 750w är rätt mainstream idag).

Finns många mer + än - att köra med overkill på nätagg, och som jag nämnde ovan: Prisskillnaden är försumbar över hela burkens kostnad!

Nätagget är en komponent jag iaf. aldrig kommer att snåla med då dessa output har effekt på hela systemet!

Där snackar vi samma språk, jag räknade lite själv faktiskt.
V1200 jag köpte kostade 2100:-
och sedan har vi
propp 2400:-
Ram 800:-
Hdd 1300:-
Chassi 800:-
GPUer 5000:-
MK 1200:-
Detta är på ett ungefär det jag själv har gett för min maskin.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Jag sitter med Corsair AX 1200i så jag behöver aldrig tänkte på min nätdel när jag ska uppdatera nästa gång.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Förstår absolut att man köper kvalité! Köpte själv ett Tagan nätagg för många år sedan. Kan ha varit kring 2007-2008. Knäpptyst och modulärt! Dock ingen supereffekt. 600w möjligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker som så att ju längre från maxeffekt jag ligger desto bättre för nätaggregatet. Jag ligger helst mellan 650 och 750 Watt för ett normalbygge. Man ligger inte och maxar en bils motor heller.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd

Tycker det ofta är jävligt mycket överdrifter med nätagg och hur stark dom bör vara och överdriver själv med 240-250w gpu och cpu gissar runt 130 med oc "osäker" men 450w agg skulle duga bra till min dator ändå kör jag 600w gold men är ifall jag får infall och vill ha en i7 t.e.x eller bättre gpu som tar mer watt och kan bli lite tråkig ljudnivå på vissa agg om man ligger på max load då fläkt rpm ofta är baserad på belastning/tempratur

förutom det så är det onödigt att lägga mer på nätagg för min dator skulle inte vara snabbare med det jag har mot 450w bronz den skulle inte klocka bättre/sämre och kvalitet på agg är lite minfält vad man än har men gold eller bättre brukar oftast ha bättre kondingar fläktar o.s.v men bronz kan gå en jävla massa år dom med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Investerade i ett nätagg eftersom jag tänker köra SLI och har kört SLI på det samt att jag inte är sugen på att känna oro för att mitt nätagg ska dra med sig varenda komponent i systemet om något går fel samt att min fläkt står stilla eftersom de är passivt upp till en viss watt vilket minskar ljudnivån, sen ville jag ha modulära kablar för lättare kabeldragning.

att investera i ett kraftfullt kvalitetsagg som man kan använda i framtida byggen och uppgraderingar i 6-7 år framöver jämfört med att köpa ett billigt 500w som man byter efter 2-3 år när man inte kan förlita sig på hur "säkert" det är vid en uppgradering känns lite småjobbigt..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tack för alla svar! Med andra ord kortfattar vi det som att man väljer överdimensionerade nätagg pga. framtidssäkerhet och ev. pga. aktuella specialerbjudanden! I mitt fall blev det ett Corsair CX500M (399:- +moms) för att det var det bästa modulära agget jag fick tag på utan att spräcka budgeten för datorn! Samt att jag inte räknar med att stoppa in ett grafikkort överhuvudtaget. AMDs 7870k APU är 10 gånger bättre än vad jag hade räknat med dessutom!

Har säkert nämnts tidigare i tråden, men håller med dig om att man inte borde köpa överdimensionerade agg pga av anledningarna du nämnt ovan. Anledningen jag rekommenderar agg långt över vad som behövs att den totala avsaknanden av kvalitativa agg i ~550w segmentet, som trots allt räcker för de flesta (då de kör enkortsbyggen), till rätt pris. När xfx core 550w låg runt femhundringen var det ett lätt val att rekommendera, nu ska man upp runt 700kr för ett integra 550w som helt enkelt inte är lika bra som de prisvärdaste aggen i toppsegmentet, och de ligger kring eller strax över tusingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Jag tänker som så att ju längre från maxeffekt jag ligger desto bättre för nätaggregatet. Jag ligger helst mellan 650 och 750 Watt för ett normalbygge. Man ligger inte och maxar en bils motor heller.

Då borde du spara in på nätagget och köpa ett mindre energieffektivt (utan 80+) gör ingen skillnad "chansar med procenten" om man inte belastar agget runt 70-80%

Många klarar sig nog med ett kvalitets agg på 400W om man enbart kör en GPU och ej ska klocka, gamar man inte eller har integrerat kan man säkert klara sig på 100-150W

kör själv ett R9 295X2 på 850W utan problem och då är ju rekommenderade för det kortet från AMD på 1500W.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Det är ju inte dyrare att tillverka ett agg med mer watt så priserna går ju inte precis ner bara för att man väljer ett mindre. Dock tycker jag att det finns kvalitets agg ner till 300W kanske mindre från flera tillverkare

Bör ju finnas alternativ i pico också, har dock ingen koll där

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar ständigt så därför har jag ett 850W nätaggregat för att kunna klara av alla eventuella uppgraderingar. Varför inte punga ut 500:- extra istället för att köpa ett nytt nätaggregat för 1500:- när uppgraderingen sker?

Men absolut, det finns människor som köper löjligt stora nätaggregat för komponenter som knappast drar något alls, vilket är något dumdristigt, men faktum är att man oftast inte finner nätaggregat med bra kvalité under 400W så det är inte så svårt att förstå. Hittar man ett nätaggregat med bra kvalité under 400W brukar det vara en nischprodukt som kostar mer än ett bra nätaggregat av högre kapacitet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@XFTality: Här har du en några vettiga på 300W, man får ju dimensionera efter behov och vad man har tänkt använda det till.
Som många har skrivit så är tillverkningskostnaden ungefär detsamma på ett 300W och ett 1300W , tycker inte det är en nicschprodukt. Alltså dimensionera efter behov inte efter e-penis
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s23154916...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@kronwalled: Det är ju inte dyrare att tillverka ett agg med mer watt så priserna går ju inte precis ner bara för att man väljer ett mindre. Dock tycker jag att det finns kvalitets agg ner till 300W kanske mindre från flera tillverkare

Bör ju finnas alternativ i pico också, har dock ingen koll där

Har inte insikt nog i tillverkarnas komponentkostnader för att kommentera det. Poängen var bara att oavsett om det finns kvalitetsagg med lägre effekt finns det ingen mening att välja dessa så länge det skiljer dryga hundringen upp till ett 750w agg. Iaf inte så länge man inte överdimensionerad löjligt mycket, men det scenariot finns ju inte här då de aggen kostar bra mycket mer, så effektiviteten agget klarar av att leverera blir märkvärt sämre.

Permalänk
Medlem

@kronwalled: Jo kanske, jag har inte räknat på energikostnad heller med ett 80+ men lastar man det på 50% så har man ju ingen besparing (eller det finns inga krav på agget att vara effektivt på den belastningen). Känns som att om man vill fläska på bara för att det inte är mycket dyrare så kan man ju lika gärna spara pengarna och köpa ett skräp agg, sen byta ut det när behovet uppstår. Tror knappast att många behöver över 500W och det är att ta i

https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@kronwalled: Jo kanske, jag har inte räknat på energikostnad heller med ett 80+ men lastar man det på 50% så har man ju ingen besparing (eller det finns inga krav på agget att vara effektivt på den belastningen). Känns som att om man vill fläska på bara för att det inte är mycket dyrare så kan man ju lika gärna spara pengarna och köpa ett skräp agg, sen byta ut det när behovet uppstår. Tror knappast att många behöver över 500W och det är att ta i

https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Det finns nog absolut de som gör det av andra anledningar, men mitt resonemang var så att man av prisvärdhetsskäl lika gärna kan ta det. Om man utgår att många belastar systemet ~450w i load, med ett strömtörstigt amd kort + rejäl överklock, vilket inte är helt ovanligt här på forumet. Köper man då ett prisvärt 750w agg ligger man på ~60% belastning, kan nog lova att de bättre aggen är effektiva där.

Jag skulle inte välja ett <= 500w agg för ett high end amd kort + överklock när jag planerar mitt bygge, även om det kanske går.

Jag skulle inte under några omständigheter välja ett skräp agg om jag värderade mitt bygge.

Permalänk
Medlem

Eller så överdimensionersar man inför framtida byggen eller uppgraderingar.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Största anledning som jag ser till ett större nätagg är att det håller en längre tid när du inte utnyttjar det till max och du har effekten som behövs även när det tappat 1-200w.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@XFTality: Här har du en några vettiga på 300W, man får ju dimensionera efter behov och vad man har tänkt använda det till.
Som många har skrivit så är tillverkningskostnaden ungefär detsamma på ett 300W och ett 1300W , tycker inte det är en nicschprodukt. Alltså dimensionera efter behov inte efter e-penis
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s23154916...

Varför inte bara köpa större och på så sätt höja andrahandsvärde eller framtidssäkra nätaggregatet för ytterligare uppgraderingar?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Varför inte bara köpa större och på så sätt höja andrahandsvärde eller framtidssäkra nätaggregatet för ytterligare uppgraderingar?

Man får ju givetvis göra som man vill, personligen anser jag att man bör tänka igenom vad man ska använda burken till och vilka framtida uppgraderinga det skulle vara, och om man har planerat att byta agg.

Entusiaster har ju en tendens att byta även om det inte behövs
Sen tycker jag inte att andrahandsvärdet går upp bara för att det är mer watt, vi pratar ju bara om 500-1000kr för en vettig PSU oavsett om man kör dubbla GPU'er eller inte.

Tekniken blir ju mer energieffektiv också så en framtida uppgradering bör ju inte dra mer ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tja!
Som topic lyder, varför? Jag ser mATX byggen där folk kör med t.ex AMD A10 APU:er, som jag själv. Utan några grafikkort. Vissa kör 750-850w från Corsair. Är det jag som missar nåt? Jag har ett Corsair CX500M o tänker att även det är i överkant.

Min rigg:
Asus A88Xm-plus
HyperX Savage DDR3 @ 2400MHz
AMD 7870k
1 SSD + mekanisk
Pci-e wifi kort
2 fläktar.

Kommer byta till Fractal S24 vattenkylning som har 2st 120mm fläktar snart. Ser fortfarande inte hyr jag inte skulle kunna köra med ett mellanklass grafikkort utöver detta.

Dels för att vara framtidssäker, många kör SLI med fläskiga grafikkort, dom överklockar CPU+GPU(er) = drar mer ström, många kör massa diskar o raid osv osv osv.. Ja det finns en anledning att man har fettare nätagg. Jag köpte lite mer kräm för att överklocka + skaffa SLI i framtiden! Frågor på de?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Tyvär finns det ju även folk som vill ha så mycket watt för så lite pengar som möjligt trots datorn kanske bara drar 300w det är ju sämre en att köpa ett kvalitets nätagg. Jag köper bara strömsnåla diskar och grafikkort utan extra ström försöjning så hade jag köpt idag hade jag nog köpt Seasonic 360w men tyvär känns det som den kommer försvinna för många köper inte så låg wattade nätagg.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Be quiet har en bra "räkna ut vad du behöver för agg kalkylator" på sin hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

ljudnivå i första hand men även för att ha vettiga marginaler för överklockning under vatten.

Permalänk
Medlem

Ett nätaggregat har inte en utgång som kan erbjuda maxeffekten. Ett bra nätaggregat ska bestå av flera enheter med flera utgångar som är elektriskt separerade från varandra.
Detta är viktigt för att om det blir en kortslutning i t.ex. en hårddisk så ska inte alla andra komponenter ryka med.
Detta innebär att varje strömkabel från nätagget har sin maxeffekt som bara är en del av den totala maxeffekten.
Större nätaggregat har ofta fler utgångar, men inte nödvändigtvis kapabla att leverera mer ström på varje enskild utgång - och det ska de inte behöva heller, för ATX-standarden säger hur mycket som varje enhet får dra, max och enheter brukar hålla sig till det.

Sen finns det nätaggregat som stoppar allt i en lina, eller t.om låter användaren switcha mellan båda lägena, pga att de är billigt gjorda eller pga av att användare fått för sig att detta skulle vara bättre av någon dum anledning, och varumärkena vill möta den efterfrågan ...
Men att ha all ström i en lina är bara dumt. En kortslutning med 1000W genom t.ex. en chassifläkt riskerar inte bara att förstöra hela datorn utan bränna ner hela huset om det vill sig illa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Antielefant

Oj, här hade vi mycket desinformation i en och samma tråd.

Skrivet av Findecanor:

Ett nätaggregat har inte en utgång som kan erbjuda maxeffekten. Ett bra nätaggregat ska bestå av flera enheter med flera utgångar som är elektriskt separerade från varandra.

Nej, ett bra nätaggregat kan bestå av en eller flera rails. För användaren är en rail enklare, särskilt om det är ett bra nätaggregat, men rent säkerhetsmässigt och med dåliga agg är multirail bättre eftersom det ger en extra säkerhetsnivå.

Skillnaden är att ett single-railnätaggregat bara har en OCP (over current protection, dvs en "normal" säkring) vilken i fallet mitt 850W-agg ligger på 70A. Den kommer alltså inte att lösa ut så länge mitt nätaggregat inte belastas med mer än 70A. Bygger du samma nätaggregat på två rails har du två säkringar som vardera ligger på 35A, eller 40A+30A (aldrig för långt från varandra).

Problemet är att även om du separerar dem på två rails i nätaggregatet så korsbelastar du dem i andra änden. En hårddisk kommer alltid att ligga på en rail, men moderkortet tar ström från båda, likaså bör ett tungt grafikkort få en strömkabel från ena railen och en från den andra för att man inte ska snedbelasta nätaggregatet.

Citat:

Detta är viktigt för att om det blir en kortslutning i t.ex. en hårddisk så ska inte alla andra komponenter ryka med.

Här saknas det grundläggande förståelse i hur el fungerar (eller vilket kortslutet system som helst). En kortslutning "sprider sig" inte, den är lokal i den delen av kretsen som kortsluts och kan bara påverka kretsen från strömtillförseln till kortslutningen. För att skada andra komponenter än hårddisk och nätagg måste alltså strömmen gå genom den andra komponenten.

Multirail kommer aldrig att skydda annan utrustning - OCP skyddar inte mot kortslutningen i sig utan mot att leverera en för hög mängd ström - men det kan göra att nätaggregatet inte går sönder av kortslutningen. Vad som skyddar dig här är att varje utgång från nätaggregatet har sin egen SCP (short circuit protection).

Citat:

Detta innebär att varje strömkabel från nätagget har sin maxeffekt som bara är en del av den totala maxeffekten.
Större nätaggregat har ofta fler utgångar, men inte nödvändigtvis kapabla att leverera mer ström på varje enskild utgång - och det ska de inte behöva heller, för ATX-standarden säger hur mycket som varje enhet får dra, max och enheter brukar hålla sig till det.

Återigen - detta kallas SCP och har funnits i datornätaggregat sedan AT-standarden (dvs sedan 1981). Alla godkända nätaggregat till PC har det. SCP baseras på en relativt enkel lösning. Man använder en shuntresistor som om motståndet är för lågt, vilket enbart händer i en kortslutning, bryter kretsen. Det är en extremt snabb säkring, den kapar på millisekunder.

Citat:

Sen finns det nätaggregat som stoppar allt i en lina, eller t.om låter användaren switcha mellan båda lägena, pga att de är billigt gjorda eller pga av att användare fått för sig att detta skulle vara bättre av någon dum anledning, och varumärkena vill möta den efterfrågan ...

Under förutsättning att det är ett bra nätaggregat med hög kvalitet på komponenterna finns det ingenting som säger att single-rail skulle vara en sämre lösning, särskilt med de problem multi-rail alltid får med snedbelastningar. Säkerhetsmässigt är det också i allra högsta grad tveksamt om flera OCP faktiskt hjälper i något realistiskt scenario längre.

Citat:

Men att ha all ström i en lina är bara dumt. En kortslutning med 1000W genom t.ex. en chassifläkt riskerar inte bara att förstöra hela datorn utan bränna ner hela huset om det vill sig illa.

Aj, helt åt skogen felaktigt. Först och främst finns det inget sådant som "en kortslutning med 1000W". En kortslutning drar inte ström, det är det som är problemet, för en kortslutning har noll resistans. Utan resistans kommer all ström att vilja gå genom kortslutningen. Så mycket ström (ampere) som nätagget kan leverera kommer att gå genom kortslutningen, bokstavligen till den punkten att allt annat i datorn svälts på ström.

I det här scenariot finns det flera saker som måste gå fruktansvärt fel.

1: Den SCP fläktmotorn sitter på måste missa att det finns en kortslutning i kretsen (vilket den kan göra med läckströmmar, men inte med något som drar 80A.

2: Om fläkten sitter på något måste detta något också misslyckas med att upptäcka kortslutningen (vilket grafikkort och moderkort kommer att göra).

3: Kabeln som går till fläkten måste vara sjusärdeles grov för att inte helt enkelt brinna av när den får 80A tryckt genom sig. De grövsta kablar du har i en dator är dimensionerade för att klara av 5A (60W) på en kabellängd om 50 cm. Detta är 24-pin ATX, 6/8-pin PCIe och 8-pin EPS, de ligger på 16 AWG vilket motsvarar ca 1,3 mm2. Molex ligger normalt på 18 AWG (0,8 mm2) medan fläktkablar och dylikt ligger på 20 AWG (0,5 mm2). Tro mig, 0,5 mm2 överlever inte 80A i mer än kanske en halv sekund.

4: OCP'n i nätagget får inte heller slå ifrån på grund av överbelastning, vilket den kommer att göra då en kortslutning vill ha oändlig ström och kabeln har överlevt.

5: Om alla saker ovanför fallerat så har du fortfarande transformatorn som är avsäkrad mot elnätet.

6: ...och om till och med den ger sig så har du säkringen i säkringsskåpet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är viktigt när man köper nätagg att man tittar på effekttåligheten på 12V. Vissa billiga agg. har hög totaleffekt men den kan vara spridd på olika spänningar och linor.

Tagit bort tramscitat /moderator
Permalänk
Jubileumsmästare

Har köpt ett EVGA 1500 Classified för att slippa problem med klena 850w-agg t.ex.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

Köper agg utifrån vad jag behöver för respektive burk, i detta fallet blev det ett 1250W då priset var rätt.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta