Permalänk
Medlem

H170 eller Z170 moderkort

Jag tänkte uppgradera till Skylake och funderar på vilket moderkortskrets jag ska välja.
Jag har idag en Intel 750 PCI Express SSD samt ett Radeon 6950 (Jag spelar inte några grafikintensiva spel). Båda dessa tillbehöver behöver jag kunna använda i full hastighet. Klarar H170-moderkorten som kommer om en månad detta?
Jag tänker köpa en I7 men kommer inte vilja överklocka då stabiliteten är det absolut viktigaste för mig
Kommer jag även kunna använda min Noctua NH-D14 cpu-fläkt som jag har till min 2600K idag eller behöver man köpa nån ny sockel eller nåt till den?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Skrivet av Mats76:

Jag tänkte uppgradera till Skylake och funderar på vilket moderkortskrets jag ska välja.
Jag har idag en Intel 750 PCI Express SSD samt ett Radeon 6950 (Jag spelar inte några grafikintensiva spel). Båda dessa tillbehöver behöver jag kunna använda i full hastighet. Klarar H170-moderkorten som kommer om en månad detta?
Jag tänker köpa en I7 men kommer inte vilja överklocka då stabiliteten är det absolut viktigaste för mig
Kommer jag även kunna använda min Noctua NH-D14 cpu-fläkt som jag har till min 2600K idag eller behöver man köpa nån ny sockel eller nåt till den?

Tacksam för hjälp!

Både moderkorten kommer klara ditt 6950, fästena för NH-D14 kommer inte passa men Noctua erbjuder gratis läs mera här.
Länk

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av verithros:

Både moderkorten kommer klara ditt 6950, fästena för NH-D14 kommer inte passa men Noctua erbjuder gratis läs mera här.
Länk

Det är samma fästen och hålbild för 1156, 1155, 1150 och 1151.

"Due to the spacing of the mounting holes being identical on LGA1150, LGA1151, LGA1155 and LGA1156, Noctua's previous SecuFirm2™ mounting systems for LGA115x also support Intel's upcoming 'Skylake' platform."

Permalänk
Medlem

Skönt man kan återanvända kylaren! Då är enda frågan som kvarstår ifall H170 kan använda min Intel 750 PCIe SSD med NVME fullt ut. Har försökt tyda vissa diagram och på en del ser det ut som man bara kan få x3 speed på en PCIe port? Jag vill ju kunna få optimala speeds till både ssd och graffekort

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70