Permalänk

Dator igång under strömavbrott

HGej hade nyss ett strömavbrott i 10-15 sekunder och datorn var i strömspararläge. Startar upp den igen och då så blinkar skärmen till lite. Sen står det Resume Windows och allt startar upp precis som om den inte märkt något av att strömmen varit borta. Vill påpeka att alla lampar på datorn slockande. Dessutom på något konstigt sätt verkar min SSD helt plötsligt ha tappat 3 GB. JAg hade 26 innan och nu bara 23 GB. Vad handlar det om? Kan min skräm tagit skada av detta också? Om det har blivit något fel på datorn täcker hemförsäkringen? Antar att det är ganska hög självrisk...

Permalänk
Medlem

Datorn kan ju varit i hibernate, dvs innehållet i RAM är sparat på HDD, då spelar det ingen roll om strömmen försvinner.

Jag förstår inte vad du menar med skärmen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Datorn kan ju varit i hibernate, dvs innehållet i RAM är sparat på HDD, då spelar det ingen roll om strömmen försvinner.

Jag förstår inte vad du menar med skärmen.

Den blinkade till konstigt när jag startade datorn igen. Kan skärmen tagit stryk av strömavbrottet?
Startade nyss om datorn och nu hade jag 24 Gb vilket betyder att jag fått tilbaka en GB. Begriper mig inte på detta? Hur kan man se om grafikkortet, modekortet, nätagget, hårddisken osv har tagit skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Den blinkade till konstigt när jag startade datorn igen. Kan skärmen tagit stryk av strömavbrottet?
Startade nyss om datorn och nu hade jag 24 Gb vilket betyder att jag fått tilbaka en GB. Begriper mig inte på detta? Hur kan man se om grafikkortet, modekortet, nätagget, hårddisken osv har tagit skada?

Det skulle vara om det har varit blixtnedslag som skärmen skulle kunna ha blivit skadad. Av bara strömbortfall har den inte blivit skadad.

Vad menar du med "har" GB, är det ledigt utrymme du syftar på? Det varierar ju över tid i och med tempfiles och liknande.

Det lär vara svårt att se om något tagit skada, om det inte uppenbart är bränt eller inte fungerar alls.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Det skulle vara om det har varit blixtnedslag som skärmen skulle kunna ha blivit skadad. Av bara strömbortfall har den inte blivit skadad.

Vad menar du med "har" GB, är det ledigt utrymme du syftar på? Det varierar ju över tid i och med tempfiles och liknande.

Det lär vara svårt att se om något tagit skada, om det inte uppenbart är bränt eller inte fungerar alls.

Jag hade 26 Gb innan strömavbrottet ledigt sen fick jag 23 GB ledigt och nu har jag 24 Gb ledigt... Kan min SSD tagit skada?

Permalänk

HAr förresten hört av vissa personer att datorer från 2012 och framåt är byggda för att klara strömavbrott bättre än dem gjorde innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Jag hade 26 Gb innan strömavbrottet ledigt sen fick jag 23 GB ledigt och nu har jag 24 Gb ledigt... Kan min SSD tagit skada?

Menar du att du har 23-26 Gb ledigt, eller är det hela diskens storlek?
Ifall det är vad som är ledigt så är det inte ovanligt att det varierar beroende på temporära filer etc

Permalänk
Skrivet av tchomaz:

Menar du att du har 23-26 Gb ledigt, eller är det hela diskens storlek?
Ifall det är vad som är ledigt så är det inte ovanligt att det varierar beroende på temporära filer etc

Hade det ledigt. SSd har 120 gb.

Permalänk
Medlem

Din dator har absolut inte tagit skada, oroa dig inte

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

Din dator har absolut inte tagit skada, oroa dig inte

Okej får hoppas det. Hur märker man om den tagit skada? Tål moderna dator strömavbrott? Har aldrig fått det förut när datorn varit igång. En sak jag märkte är att datorn ger ifrån sig ett tyst ljud som låter som en vibration men fläkten har istället blivit tystare. Kan det betyda att fläkten kyler sämre nu? Har ju läst skräck berättelser om folk som haft igång datorer antingen på eller i strömspararläge och sen har det crashat totalt. Antingen krånglar Windows eller nätagget. Eller så blir dator allmän seg och laggig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming: Att det låter annorlunda är nog förmodligen för att du är mer uppmärksamma. Moderna datorer tål definitivt strömavbrott. Skulle något vara knas hade datorn förmodligen inte fungerat.

Åska kan däremot skada elektronik. Men nya datorer kan klara sånt också vad jag förstår.

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

@SvenskGaming: Att det låter annorlunda är nog förmodligen för att du är mer uppmärksamma. Moderna datorer tål definitivt strömavbrott. Skulle något vara knas hade datorn förmodligen inte fungerat.

Åska kan däremot skada elektronik. Men nya datorer kan klara sånt också vad jag förstår.

Varför skriver alla då att det är typ livsfarligt med strömavbrott om dator är igång? Hade en gammal dator för länge sen som råkade ut för ett antal strömavbrott men det var innan jag kunde nåt om datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Jag hade 26 Gb innan strömavbrottet ledigt sen fick jag 23 GB ledigt och nu har jag 24 Gb ledigt... Kan min SSD tagit skada?

Frågan är hur stor din totala HD:s lagringskapacitet är och hur stor den borde ha varit som ny?

Edit: Ok, jag ser att din HD är 120 GB, då är det bara att räkna ut hur mycket det är nu.

Permalänk
Medlem

Men vad snackar du om? Du är bara paraniod. Varför skulle fläkte kyla sämre efter ett strömavbrott?

Sluta nojja nu, det är absolut ingen fara på varken skärm, fläkt, SSD, eller datorn i helhet. Förstår inte varför det skulle vara "livsfarligt".

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Men vad snackar du om? Du är bara paraniod. Varför skulle fläkte kyla sämre efter ett strömavbrott?

Sluta nojja nu, det är absolut ingen fara på varken skärm, fläkt, SSD, eller datorn i helhet. Förstår inte varför det skulle vara "livsfarligt".

För att jag läst att det inte är bra med att datorn stängs av helt plötsligt när den är igång, strömspararläge, viloläge för nätagget, grafikkortet, processorn, modekortet , ssd, hårddisk kan skadas. Windows kan också bli massor av allvarliga fel i

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

För att jag läst att det inte är bra med att datorn stängs av helt plötsligt när den är igång, strömspararläge, viloläge för nätagget, grafikkortet, processorn, modekortet , ssd, hårddisk kan skadas. Windows kan också bli massor av allvarliga fel i

om den är igång ja. det var inte din dator, så det är ingen fara.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

om den är igång ja. det var inte din dator, så det är ingen fara.

Den var i strömspararläge, viloläge det är ju typ som att den är igång för den är ju inte avstängd helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Den var i strömspararläge, viloläge det är ju typ som att den är igång för den är ju inte avstängd helt.

det innebär att all temporär data som lagras i RAM kopieras över till din HDD/SSD.
RAM kräver konstant strömförsörjning, annars förloras datan. HDD/SSD behöver inte det, den behåller datan ändå.
med andra ord har du inte förlorat någon data, så du bör inte ha någon korrupt mjukvara. du bör inte heller ha någon trasig hårdvara, eftersom moderna datorer klarar av väldigt mycket, till och med blixtnedslag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Varför skriver alla då att det är typ livsfarligt med strömavbrott om dator är igång?

Alla skriver inte det. I den här tråden har alla skrivit att det är lugnt. Så ta till dig infon, och sluta nojja.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

din dator har inte utsatts för någon skada. det "värsta som kan hända" vid strömbortfall när datorn är på är att filer som håller på att skrivas till disken blir korrupta, men eftersom din inte var på så är inte det någon fara heller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Din dator har absolut inte tagit någon skada av strömavbrottet.
Med tanke på alla strömavbrott jag har varigt med om, 100-200st har aldrig en dator jag använt tagit skada av det.
Åska ska vi inte tala om, Tre nätaggregat två skärmar och ett antal modem

Visa signatur

Dyslektiker, Så förvänta inte er värden bästa meningsbyggnad ;)

Chassi: Fractal Design Define S | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: i9 9900K @3.6GHz | RAM: G.skill 16Gb | GPU: Gigabyte GTX 1080 Ti | PSU: Fractal design Ion+ 860W| M.2: 3X Intel p660 1TB | Skärm: 3X MSI Optix 1440p | Targentbord: Razer Blackwidow TKL | Mus: Steelseries Rivla | Headset: Sennheiser GAME Zero

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Okej får hoppas det. Hur märker man om den tagit skada? Tål moderna dator strömavbrott? Har aldrig fått det förut när datorn varit igång. En sak jag märkte är att datorn ger ifrån sig ett tyst ljud som låter som en vibration men fläkten har istället blivit tystare. Kan det betyda att fläkten kyler sämre nu? Har ju läst skräck berättelser om folk som haft igång datorer antingen på eller i strömspararläge och sen har det crashat totalt. Antingen krånglar Windows eller nätagget. Eller så blir dator allmän seg och laggig

Skickades från m.sweclockers.com

Ta't lugnt bara. Det finns inget du kan göra ändå åt saken, inte för att något lär ha gått sönder. Det som hände dig har hänt mig flera gånger och min dator går som en klocka.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4