Permalänk

Köpråd, Dator till morsan

Hej,

Min mors dator har nu gått sönder, och vi har tänkt att köpa en ny. Helst ska det vara en laptop, dock är detta inget måste.

Budgeten är på 7k, men datorn kommer egentligen inte användas till något mer än att lyssna på musik, samt slösurfa, betala räkningar osv.

Hon behöver alltså ingen "värsting" dator, utan en dator som är snabb och klarar simpla saker. OS ska vara Windows, sen vilken version spelar ingen större roll.

Har ni några tips vart jag kan hitta en sådan dator?

Vänligen,
Fiskeprylar

Permalänk
Medlem

Du kan ju få köpa min, dock ingen laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar en Intel NUC eller liknande. Köpte en sådan själv till min mor och hon är nöjd vilket i sin tur gör att hennes son är nöjd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Varför inte en Chromebook? Annars en Surface 3 atom? Men problemet med laptops är ju att livslängden är begränsad. Chromebook slipper man bry sig om uppdatera. Backup etc. Men men bara en tanke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ni några tips ni kan länka?

Skulle uppskattas! Var och kikade på Elgiganten, men det är ju en hel djungel där, haha.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1972707/asust100-chi-10-1-fhd-med-...

Den kan jag tycka är en liten typisk mamma dator, inga high end komponenter, men det sitter en SSD där så den ska nog kunna ladda hyffsat fort..

Visa signatur

i5 3570k (ivy bridge) | MSI Z77a-G45 | MSI GTX 670 oc | 128Gb SSD | 1Tb Hdd | 8Gb Ram 1600Mhz Vengence | Chassi: Classified skitchassi.

Permalänk
Medlem

Fråga vilken storlek på skärmen hon vill ha, om hon vill ha blank eller matt skärm.
För 7000:- bör ni kunna få tag på en dator med Full HD IPS-skärm och SSD.
Skriv in preferenserna i Prisjakt och leta upp några datorer som verkar intressanta.
Har du fler frågor om några specifika datorer hjälper vi gärna till.

Eventuellt skulle en surfplatta kunna vara ett bra alternativ. Det beror på hur mycket hon skriver dock.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeprylar:

Hej,

Min mors dator har nu gått sönder, och vi har tänkt att köpa en ny. Helst ska det vara en laptop, dock är detta inget måste.

Budgeten är på 7k, men datorn kommer egentligen inte användas till något mer än att lyssna på musik, samt slösurfa, betala räkningar osv.

Hon behöver alltså ingen "värsting" dator, utan en dator som är snabb och klarar simpla saker. OS ska vara Windows, sen vilken version spelar ingen större roll.

Har ni några tips vart jag kan hitta en sådan dator?

Vänligen,
Fiskeprylar

Förslag:
1. Ta mamma till Elgiganten eller annan butik
2. Låt mamma testa/klämma lite på datorerna. Både bärbara, plattor och stationära.
3. Nu borde urvalet ha minskat rejält om vad det inte ska vara
4. Återkom här på forumet så kanske vi lättare kan ge förslag.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”