polisen ger din AI bil böter, vem ska betala?

Permalänk
Medlem

Rent realistiskt så kommer det nog inte tillåtas att ha någon 100% självkörande bil på svenska vägar utan att den inkluderar "manual override".

Du kommer troligtvis till en början fortfarande behöva ta körkort ens för att köra en sådan bil. Du kommer fortfarande få hålla god uppsikt under färden och när det kommer till parkering så ska DU veta reglerna. Ser inte bilen t.ex. en parkeringsförbudsskylt för att den blivit smutsig eller är delvis skymd bakom buskage, så ska ändå DU se den och veta vad som gäller.

Dom kommer ändå bli populära, och när trafikverket känner sig tryggare med dem så kommer reglerna säkert slappnas av en bit mer samt att vägar och parkeringar kommer anpassas mer till hur ett program tänker än de flexibla lösningar som vi människor kan förstå.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ser det likadant som med lagen gällande tillsyn av hund och katt. Det är ägaren som är juridiskt ansvarig. Och om bilen skapar för mycket problem så får den avlivas.

https://www.youtube.com/watch?v=5325_KHII3s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Glöm inte att bussarna ska orka köra i 40km/h också... vissa av gasbussarna som kör i Malmö är i så illa skick att de saktar ner med full gas från 30km/h i en uppförsbacke!

Fast då är det gamla gasbussar. I Göteborg har vi haft gasbussar i ganska många år och det funkar utmärkt i exempelvis Masthugget som är bra mycket mer backigt än någonstans i Malmö, så var det inte för femton år sedan dock men det var ju länge sen. Nu börjar de rena gasbussarna ersättas av hybridbussar med gas/el-drift och de fungerar ännu bättre och går snålare.

Citat:

Annars har jag en granne som nog håller med dig till punkt o pricka, då hon alltid blir stressad för att hinna med omöjliga tidtabeller.

Det är ingen åsikt utan ett faktum. Det är omöjligt att hålla tidtabellerna i stadstrafik.

Citat:

Roliga var när de byggde om visa vägar och så för att gynna bussarna, så de sparade 1-2 min. Sen sänkte de från 50km/h till 40km/h... vilket gjorde att de förlorade 1-2 min på samma sträcka, så nu är de tillbaka till vart de började.

Jo, stadsplanerare har inte alltid förmågan att se konsekvenserna av deras handlande. Och det är ett problem att man hela tiden gör allt för att få trafiken att gå långsammare när bilarna blir allt säkrare, farthinder, lägre hastighetsbegränsningar, fartkontroller på 30-vägar där det aldrig sker några allvarligare olyckor (vilket är alla 30-vägar) osv. När de nya hastighetsbegränsningarna kom lät det att många vägar skulle få en högre hastighet tillsammans med alla som skulle få lägre, men så har det inte blivit utan snarare har man dragit ner på hastigheterna generellt utan hänsyn till hur riskfylld en väg är eller så. I många städer är det numera 40 som gäller överlag när det tidigare var 50. Många gamla 90-vägar har ändrats till 80 och typ inga till 100 osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Rent realistiskt så kommer det nog inte tillåtas att ha någon 100% självkörande bil på svenska vägar utan att den inkluderar "manual override".

Du kommer troligtvis till en början fortfarande behöva ta körkort ens för att köra en sådan bil. Du kommer fortfarande få hålla god uppsikt under färden och när det kommer till parkering så ska DU veta reglerna. Ser inte bilen t.ex. en parkeringsförbudsskylt för att den blivit smutsig eller är delvis skymd bakom buskage, så ska ändå DU se den och veta vad som gäller.

Dom kommer ändå bli populära, och när trafikverket känner sig tryggare med dem så kommer reglerna säkert slappnas av en bit mer samt att vägar och parkeringar kommer anpassas mer till hur ett program tänker än de flexibla lösningar som vi människor kan förstå.

Tror Sverige och andra länder med vinterväglag kommer bli en större nöt att knäcka för de som programmerar och bygger dessa självkörande bilar. Skulle absolut inte vilja vara den första här i Sverige att köpa en bil men är det rätt pris och säkerheten finns där så varför inte, men det kommer krävas en hel del tester och mil innan jag hoppar på det tåget.

Vad det gäller ansvarsfrågan vid olyckor i dessa bilar så är det svårt att sia om men då man själv inte kör så kan man heller inte bli ansvarig för det som händer. Sitter jag i baksätet och sover så går jag fri om föraren kör ner i diket då det faktiskt är hans fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror Sverige och andra länder med vinterväglag kommer bli en större nöt att knäcka för de som programmerar och bygger dessa självkörande bilar. Skulle absolut inte vilja vara den första här i Sverige att köpa en bil men är det rätt pris och säkerheten finns där så varför inte, men det kommer krävas en hel del tester och mil innan jag hoppar på det tåget.

Vad det gäller ansvarsfrågan vid olyckor i dessa bilar så är det svårt att sia om men då man själv inte kör så kan man heller inte bli ansvarig för det som händer. Sitter jag i baksätet och sover så går jag fri om föraren kör ner i diket då det faktiskt är hans fel.

På vilket sätt skulle det vara en svår nöt att knäcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Han har en mycket bra poäng i sin post, förstår vad du syftar på nu.

Med tanke på hur många kylskåp och torktumlare som de redan NU hittar som medlemmar i Bot nät som är med i DDOS attacker, så skulle jag aldrig skaffa en bil som är självstyrande. Redan nu går de ju att hacka (som grizzly666 visar i sina länkar, och jag har läst liknande förr).

Skulle nästan vara dags att någon hackar en Google bil, och skickar den i 100km/h+ mot Googles eget högkvarter, så de kanske förstår att det de gör inte är säkert, och detta oavsett vem som har ansvaret. Hoppas bara de väljer att göra detta en dag när ingen är i verken bilen eller kontoret dock...

Googlebilarna har inget behov av idiotier som att koppla gps och infotainment till can-bussen och är därmed inte i riskzonen för den typ av attacker som har demonstrerat. Sen att det säkert kommer dyka upp vektorer som gör det möjligt men å andra sidan så gäller det ju som synes med vanliga bilar också där kontrollerna potentiellt är slappare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Klart som attan att du ska betala själv. Bilen har ju inget eget medvetande. Ställer sig bilen felaktigt får du ju berätta för den att det är fel att stå här och den får ställa sig någon annan stans.

Det är ju ingen AI, det är ju ett datorprogram som styr bilen. Du kan ju inte riktigt fråga den vad den tycker om att köra dit, om bilen skulle föredra att åka någon annan stans?

För det funkar ju alldeles utmärkt att säga till GPS:en idag att man vill ta en annan väg för att den är trevligare att köra.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

[...]Utan det är företaget som antingen gör programvaran eller bilen som är ansvarig.

Möjligtvis i USA. Men i Sverige ligger ansvaret hos nyttjaren alternativt ägaren. Det är ungefär som om din GPS skulle säga åt dig att fortsätta åka framåt men helt plötsligt tar vägen slut och du och bilen färdas rakt ner för en klippa. Fortfarande ligger ansvaret hos nyttjaren. Väljer man att blint lita på tekniken så får man också stå kastet när det går åt skogen.

Eller om man blint litar på sina bakvarnare. Det är fortfarande ägaren som är juridiskt ansvarig om man backar in i något, men det finns undantag där det är fastställt vid en identitetskontroll att föraren var någon annan än ägaren eller om fordonet var stulet.

Möjligtvis så kan man reklamera bilen eller lämna in den på garanti. Det är en sak om det visar sig att bilen är besatt och kör in i allt möjligt, men om det handlar om enstaka tillfälle så kanske ägaren skall sluta nyttja möjligheten. Jag kan t.ex låta mina laddare hemma vara inkopplade i eluttagen men jag väljer att inte ha det när jag inte nyttjar dom. På så sätt slipper jag t.ex att en sketen laddare förstör bostaden pga t.ex brand.

I grund och botten så är det frågan om vad man egentligen köper, dvs det som står i villkoren gällande vad man egentligen har köpt. Misstänker att finns idag affärsjurister som har fått i uppdrag och koka ihop någon solid skrivning. Plus att kanske i första hand så kommer företag att köpa in sådana lösningar och på så sätt spara rätt så mycket i personalkostnader och då faller konsumentköplagen bort och villkoren sätts fritt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga att så fort en maskin börjar göra alldeles för mycket som man inte programmerat den till, så är den besatt och därmed så finns där något form av medvetande inblandat och således är det avlivning som gäller. Maskiner får inte lov att komma för nära det som kan betraktas som medvetande, eller kunna tillverka nya kopior utav sig själv men i egenförbättrade versioner.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Möjligtvis i USA. Men i Sverige ligger ansvaret hos nyttjaren alternativt ägaren. Det är ungefär som om din GPS skulle säga åt dig att fortsätta åka framåt men helt plötsligt tar vägen slut och du och bilen färdas rakt ner för en klippa. Fortfarande ligger ansvaret hos nyttjaren. Väljer man att blint lita på tekniken så får man också stå kastet när det går åt skogen.

Eller om man blint litar på sina bakvarnare. Det är fortfarande ägaren som är juridiskt ansvarig om man backar in i något, men det finns undantag där det är fastställt vid en identitetskontroll att föraren var någon annan än ägaren eller om fordonet var stulet.

Möjligtvis så kan man reklamera bilen eller lämna in den på garanti. Det är en sak om det visar sig att bilen är besatt och kör in i allt möjligt, men om det handlar om enstaka tillfälle så kanske ägaren skall sluta nyttja möjligheten. Jag kan t.ex låta mina laddare hemma vara inkopplade i eluttagen men jag väljer att inte ha det när jag inte nyttjar dom. På så sätt slipper jag t.ex att en sketen laddare förstör bostaden pga t.ex brand.

I grund och botten så är det frågan om vad man egentligen köper, dvs det som står i villkoren gällande vad man egentligen har köpt. Misstänker att finns idag affärsjurister som har fått i uppdrag och koka ihop någon solid skrivning. Plus att kanske i första hand så kommer företag att köpa in sådana lösningar och på så sätt spara rätt så mycket i personalkostnader och då faller konsumentköplagen bort och villkoren sätts fritt.

Det är just det som gör självstyrande bilar ointressanta med dagens lagar.

Hur ska du styra en bil om det inte finns ratt och pedaler?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är just det som gör självstyrande bilar ointressanta med dagens lagar.

Hur ska du styra en bil om det inte finns ratt och pedaler?

Rent krasst så vill jag fortfarande ha ratt och pedaler. Just för att kunna slå om mellan manuell och automatik. T.ex på en resa mellan Malmö och Jönköping så vill jag kanske ha autopilot men inom Malmö stad så hade jag inte vågat köra med automatik(http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?RecID=49614). Eller helt enkelt om automatiken börjar bete sig något avvikande så vill jag kunna slå ifrån den och köra manuellt tills den lämnas in för åtgärd.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Christley: Som Jygge precis har skrivit. Ägaren är ansvarig då bilen i sig inte är en juridisk person och inte kan hållas till svars för dess handlingar. Det är samma princip som med föräldrar som tar sina barns smällar om barnen gör något som är olagligt eller kommer kosta pengar.

Intressant diskussion annars! Man kan ju skita i vad lagen säger i dag och spekulera om vad som kan hända och vart felet ligger i en teoretisk miljö!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Det är samma princip som med föräldrar som tar sina barns smällar

Men det som närmast är en föräldrar till en självkörande bil är ju då tillverkaren och/heller programeraren/na.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Men det som närmast är en föräldrar till en självkörande bil är ju då tillverkaren och/heller programeraren/na.

Precis. Det finns ju liknande system idag som är hjälpsystem och där det inte gäller, typ som kan både hålla hastigheten i förhållande till andra bilar och hålla sig inom en fil eller så, men där är tillverkarna tydliga med att det alltid är föraren som har ansvaret. Skillnaden till en självkörande bil rent juridiskt är ju just att den tar över ansvaret, tekniskt så krävs det en massa mer också förstås. Om man som förare (eller vad man nu ska kalla det i en självkörande bil) har ansvaret då är det inte en självkörande bil utan ett hjälpsystem liksom.

Permalänk
Medlem

På våra vägar i Sverige så är det i första hand fordonsföraren som är ansvarig. Därefter fordonsägaren/leasingtagaren. Så om ett självkörande fordon befunnit sig på allmän väg och någon incident inträffat så ser jag det som om fordonsägaren eller leasingtagaren som är ansvariga. Det är ungefär som om man skulle upptäcka att bromsen eller gasen inte fungerar som den ska på en vanlig bil. Då ligger ansvaret hos föraren att omgående få bilen att stanna på ett säkert sätt.

Har själv varit med i en kurva i runt 70 km/h för 14 år sedan då en ny bil(bara några månader gammal) helt plötsligt stryper motorn och således upphörde servon till ratten att fungera, och en ratt som nyttjar en servo men där kraften försvinner blir helt plötsligt väldigt tungstyrd. Hade där inträffat en olycka pga vårdslöshet från min sida så hade det varit jag som fått ta smällen. Sedan så hade jag kunnat driva ett ärende vidare gentemot Bilia/Renault, men det är sekundärt. Bilia uppgraderade mjukvaran och sedan återkom aldrig felet.

Så oavsett om bilen eller GPS:en gör/visar fel så kommer man knappast från leverantörens sida att ta på sig ansvaret längre än själva garantiåtagandet i enlighet med villkoren. Naturligtvis så kommer bilen vara CE märkt men det säger inte att fel kan inträffa. Ungefär som om en brandvarnare eller en rökdetektor ej utlöser vid brand. Ansvaret ligger då hos hyresgästen för att det ej skall börja brinna i lokalen. Dock så kommer nog hyresgästen alternativt fastighetsägaren att aldrig mer köpa produkter från samma konstruktör som rökdetektorn. Det är ungefär som om försvaret under övning avfyrar några raketer och en råkar flyga fel pga tekniskt fel och utanför övningsområde och rakt ner i ett tätbefolkat område och förstöra egendom och/eller skada/ta liv. Det är försvarsmakten som är ansvariga då dom avfyrat vapnet. Säljaren/konstruktören kommer säkert att bli inkopplad utav försvarsmakten och dom kanske kommer överens om några summor, men gentemot dom skadade så är det försvarsmakten som är ansvarig eftersom det är deras ansvar att se till att ingen skadas. Sedan att försvarsmakten kanske aldrig mer köper deras produkter är en annan sak.

Likt brandvarnaren, GPS:en eller raketen så köper man enbart ett hjälpmedel. Man köper sig inte ansvarsfrihet. Likt datorn som brann upp i en villa och tog några liv med sig i Staffanstorp utanför Malmö för några år sedan. Där har förekommit några spekulationer gällande hur datorn kunde börja brinna men det var fastställt att det inte är något kontruktionsfel som orsakade branden(det man närmast kom fram till var överhettning i kombination med materiel som datorn låg på/under). Säljaren/konstruktören kunde inte hållas ansvariga eftersom produkten hade inte nyttjats enligt villkoren. Eftersom man kom fram till att produkten ej var felkonstuerad och hade således ej nyttjats enligt anvisningarna så låg inte ansvaret hos konstruktören/säljaren. Sedan att flera tillverkare regelbundet återkallar komponenter betyder inte att de tar på sig ansvaret för ett visst händelseförlopp. Det betyder bara att de är rädda om sitt varumärke. Bara för att man är en idiot så är man inte per automatik ansvarsbefriad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Nej. Om man ska dra en paralell i det här fallet så är tillverkaren mer som en surrogatmamma. Vårdnadshavarna är dem som har ansvaret.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

På våra vägar i Sverige så är det i första hand fordonsföraren som är ansvarig. Därefter fordonsägaren/leasingtagaren. Så om ett självkörande fordon befunnit sig på allmän väg och någon incident inträffat så ser jag det som om fordonsägaren eller leasingtagaren som är ansvariga. Det är ungefär som om man skulle upptäcka att bromsen eller gasen inte fungerar som den ska på en vanlig bil. Då ligger ansvaret hos föraren att omgående få bilen att stanna på ett säkert sätt.

Har själv varit med i en kurva i runt 70 km/h för 14 år sedan då en ny bil(bara några månader gammal) helt plötsligt stryper motorn och således upphörde servon till ratten att fungera, och en ratt som nyttjar en servo men där kraften försvinner blir helt plötsligt väldigt tungstyrd. Hade där inträffat en olycka pga vårdslöshet från min sida så hade det varit jag som fått ta smällen. Sedan så hade jag kunnat driva ett ärende vidare gentemot Bilia/Renault, men det är sekundärt. Bilia uppgraderade mjukvaran och sedan återkom aldrig felet.

Så oavsett om bilen eller GPS:en gör/visar fel så kommer man knappast från leverantörens sida att ta på sig ansvaret längre än själva garantiåtagandet i enlighet med villkoren. Naturligtvis så kommer bilen vara CE märkt men det säger inte att fel kan inträffa. Ungefär som om en brandvarnare eller en rökdetektor ej utlöser vid brand. Ansvaret ligger då hos hyresgästen för att det ej skall börja brinna i lokalen. Dock så kommer nog hyresgästen alternativt fastighetsägaren att aldrig mer köpa produkter från samma konstruktör som rökdetektorn. Det är ungefär som om försvaret under övning avfyrar några raketer och en råkar flyga fel pga tekniskt fel och utanför övningsområde och rakt ner i ett tätbefolkat område och förstöra egendom och/eller skada/ta liv. Det är försvarsmakten som är ansvariga då dom avfyrat vapnet. Säljaren/konstruktören kommer säkert att bli inkopplad utav försvarsmakten och dom kanske kommer överens om några summor, men gentemot dom skadade så är det försvarsmakten som är ansvarig eftersom det är deras ansvar att se till att ingen skadas. Sedan att försvarsmakten kanske aldrig mer köper deras produkter är en annan sak.

Likt brandvarnaren, GPS:en eller raketen så köper man enbart ett hjälpmedel. Man köper sig inte ansvarsfrihet. Likt datorn som brann upp i en villa och tog några liv med sig i Staffanstorp utanför Malmö för några år sedan. Där har förekommit några spekulationer gällande hur datorn kunde börja brinna men det var fastställt att det inte är något kontruktionsfel som orsakade branden(det man närmast kom fram till var överhettning i kombination med materiel som datorn låg på/under). Säljaren/konstruktören kunde inte hållas ansvariga eftersom produkten hade inte nyttjats enligt villkoren. Eftersom man kom fram till att produkten ej var felkonstuerad och hade således ej nyttjats enligt anvisningarna så låg inte ansvaret hos konstruktören/säljaren. Sedan att flera tillverkare regelbundet återkallar komponenter betyder inte att de tar på sig ansvaret för ett visst händelseförlopp. Det betyder bara att de är rädda om sitt varumärke. Bara för att man är en idiot så är man inte per automatik ansvarsbefriad.

Det är just därför självkörade bilar blir i prakten omöjligt att använda/köra med med nuvarande lagstiftning. Det med styrservo är endast hjälpmedel, men inte en självstyrande bil är inget sådant hjälpmedel, utan den ska ta egna beslut.

Jag kan inte ta ansvar för att en självstyrande bil får för sig att köra 200 mitt i stan (har ju inte kunskapen att kolla så mjukvaran och hårdvaran är bra skick). Enda man kan göra själv är så bilen har luft i däcken och rätt mönsterdjup, möjligen om bromsarna fungerar, Resten får en verkstad serva.

Så du skulle köpa en självstyrande bil och veta att du får stå för alla konsekvenser sen? Även om du omöjligen kunde kolla skicket i mjukvaran eller förhindra bilen att bryta mot regler.

Vet så klart hur det är idag, jag lär aldrig skaffa självstyrande bil framförallt med nuvarande lagstiftning. För jag tänker inte ta konsekvenserna för vad min bil gör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

På våra vägar i Sverige så är det i första hand fordonsföraren som är ansvarig. Därefter fordonsägaren/leasingtagaren. Så om ett självkörande fordon befunnit sig på allmän väg och någon incident inträffat så ser jag det som om fordonsägaren eller leasingtagaren som är ansvariga. Det är ungefär som om man skulle upptäcka att bromsen eller gasen inte fungerar som den ska på en vanlig bil. Då ligger ansvaret hos föraren att omgående få bilen att stanna på ett säkert sätt.

Har själv varit med i en kurva i runt 70 km/h för 14 år sedan då en ny bil(bara några månader gammal) helt plötsligt stryper motorn och således upphörde servon till ratten att fungera, och en ratt som nyttjar en servo men där kraften försvinner blir helt plötsligt väldigt tungstyrd. Hade där inträffat en olycka pga vårdslöshet från min sida så hade det varit jag som fått ta smällen. Sedan så hade jag kunnat driva ett ärende vidare gentemot Bilia/Renault, men det är sekundärt. Bilia uppgraderade mjukvaran och sedan återkom aldrig felet.

Så oavsett om bilen eller GPS:en gör/visar fel så kommer man knappast från leverantörens sida att ta på sig ansvaret längre än själva garantiåtagandet i enlighet med villkoren. Naturligtvis så kommer bilen vara CE märkt men det säger inte att fel kan inträffa. Ungefär som om en brandvarnare eller en rökdetektor ej utlöser vid brand. Ansvaret ligger då hos hyresgästen för att det ej skall börja brinna i lokalen. Dock så kommer nog hyresgästen alternativt fastighetsägaren att aldrig mer köpa produkter från samma konstruktör som rökdetektorn. Det är ungefär som om försvaret under övning avfyrar några raketer och en råkar flyga fel pga tekniskt fel och utanför övningsområde och rakt ner i ett tätbefolkat område och förstöra egendom och/eller skada/ta liv. Det är försvarsmakten som är ansvariga då dom avfyrat vapnet. Säljaren/konstruktören kommer säkert att bli inkopplad utav försvarsmakten och dom kanske kommer överens om några summor, men gentemot dom skadade så är det försvarsmakten som är ansvarig eftersom det är deras ansvar att se till att ingen skadas. Sedan att försvarsmakten kanske aldrig mer köper deras produkter är en annan sak.

Likt brandvarnaren, GPS:en eller raketen så köper man enbart ett hjälpmedel. Man köper sig inte ansvarsfrihet. Likt datorn som brann upp i en villa och tog några liv med sig i Staffanstorp utanför Malmö för några år sedan. Där har förekommit några spekulationer gällande hur datorn kunde börja brinna men det var fastställt att det inte är något kontruktionsfel som orsakade branden(det man närmast kom fram till var överhettning i kombination med materiel som datorn låg på/under). Säljaren/konstruktören kunde inte hållas ansvariga eftersom produkten hade inte nyttjats enligt villkoren. Eftersom man kom fram till att produkten ej var felkonstuerad och hade således ej nyttjats enligt anvisningarna så låg inte ansvaret hos konstruktören/säljaren. Sedan att flera tillverkare regelbundet återkallar komponenter betyder inte att de tar på sig ansvaret för ett visst händelseförlopp. Det betyder bara att de är rädda om sitt varumärke. Bara för att man är en idiot så är man inte per automatik ansvarsbefriad.

Men då är det ju inte en självkörande bil då den inte kör helt själv liksom, utan ett hjälpmedel för föraren. En självkörande bil kan förstås köra helt själv, exempelvis åka och hämta eller lämna barnen på skolan utan någon förare alls eller släppa av passagerarna och själv leta reda på en parkeringsplats. Du är inte föraren längre utan bilen kör själv. Mer som en hiss eller en taxi än typ en farthållare eller en GPS. Om du går in i en hiss och trycker på en våning och hissen istället kör full fart ner i botten så är det inte ditt ansvar utan den som byggt hissen eller den som ansvarar för att kontrollera hissens funktionalitet. Och om du åker Taxi och bilen krockar så är det inte heller ditt ansvar utan taxichaufförens.

Vi är inte riktigt där än men tekniken är i princip där (inte tillgänglig för allmänheten men för exempelvis Google och Volvo) och det är mer lagstiftningen och ansvarsfrågan som drar ut på tiden. Det lär inte komma på en gång dock utan först kommer vi att få allt mer sofistikerade hjälpmedel för en förare men förr eller senare kommer föraren att plockas bort ur ekvationen.

Vad du pratar om har vi redan. Jag har exempelvis en bekant som har en Tesla som låter bilen köra på motorvägen så att han kan läsa bok. Rent praktiskt så fungerar det idag i de flesta situationer men juridiskt så gör han ju helt fel då han inte håller uppmärksamheten på vägen trots att det är han som är föraren och skulle något oväntat uppstå som bilen inte kan hantera så blir det ju katastrof.

Hade du krockat på grund av en felaktig reparation av din bil så är det visserligen du som bär det direkta ansvaret men inte i slutändan. Säg att du har haft din bil på service och ett par dagar senare så tappar du plötsligt ena hjulet varpå bilen åker rätt in i en person som dör. Polisen hade inte gripit dig och du hade inte blivit åtalad för vållande till annans död då det var en olycka däremot kanske verkstaden eller mekanikern som inte satte fast hjulet ordentligt. Att GPS:en visade fel håller dock inte alls för det är bara ett hjälpmedel och det avtal som du måste godkänna för att använda den säger ju att du har ansvaret och att du ska hålla uppmärksamheten på vägen och på trafiken och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men då är det ju inte en självkörande bil då den inte kör helt själv liksom, utan ett hjälpmedel för föraren. En självkörande bil kan förstås köra helt själv, exempelvis åka och hämta eller lämna barnen på skolan utan någon förare alls eller släppa av passagerarna och själv leta reda på en parkeringsplats. Du är inte föraren längre utan bilen kör själv. Mer som en hiss eller en taxi än typ en farthållare eller en GPS. Om du går in i en hiss och trycker på en våning och hissen istället kör full fart ner i botten så är det inte ditt ansvar utan den som byggt hissen eller den som ansvarar för att kontrollera hissens funktionalitet. Och om du åker Taxi och bilen krockar så är det inte heller ditt ansvar utan taxichaufförens.

Vi är inte riktigt där än men tekniken är i princip där (inte tillgänglig för allmänheten men för exempelvis Google och Volvo) och det är mer lagstiftningen och ansvarsfrågan som drar ut på tiden. Det lär inte komma på en gång dock utan först kommer vi att få allt mer sofistikerade hjälpmedel för en förare men förr eller senare kommer föraren att plockas bort ur ekvationen.

Vad du pratar om har vi redan. Jag har exempelvis en bekant som har en Tesla som låter bilen köra på motorvägen så att han kan läsa bok. Rent praktiskt så fungerar det idag i de flesta situationer men juridiskt så gör han ju helt fel då han inte håller uppmärksamheten på vägen trots att det är han som är föraren och skulle något oväntat uppstå som bilen inte kan hantera så blir det ju katastrof.

Hade du krockat på grund av en felaktig reparation av din bil så är det visserligen du som bär det direkta ansvaret men inte i slutändan. Säg att du har haft din bil på service och ett par dagar senare så tappar du plötsligt ena hjulet varpå bilen åker rätt in i en person som dör. Polisen hade inte gripit dig och du hade inte blivit åtalad för vållande till annans död då det var en olycka däremot kanske verkstaden eller mekanikern som inte satte fast hjulet ordentligt. Att GPS:en visade fel håller dock inte alls för det är bara ett hjälpmedel och det avtal som du måste godkänna för att använda den säger ju att du har ansvaret och att du ska hålla uppmärksamheten på vägen och på trafiken och så.

Bra skrivet. Är just det som många verkar ha svårt att förstå, vi kan ju inte ha självstyrande bilar om inte lagen görs om och är just det TS var ute efter (vad jag tolkat det hela)

Häftigt att Tesla bilen kan köra själv, visste inte om att det fanns inbyggt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Bilen får betala såklart. För att tjäna ihop pengarna försöker den få ett kontorsjobb, men utan armar eller ben är det svårt att ens få en intervju. Den försöker jobba som svarttaxi, men även där är det svårt att få dit folk, då många bara tror att det är en parkerad, tom bil. Förseningsavgifterna stiger, så bilen bestämmer sig för att ta ett SMS-lån, för att kunna betala av sina böter.

Så fortsätter det tills bilen drunkar i skulder, och en dag bestämmer sig för att göra slut på det hela, och gasar ihjäl sig själv med sitt eget avgasrör, men ack, bilen var en elbil.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Säg att du har haft din bil på service och ett par dagar senare så tappar du plötsligt ena hjulet varpå bilen åker rätt in i en person som dör. Polisen hade inte gripit dig och du hade inte blivit åtalad för vållande till annans död då det var en olycka däremot kanske verkstaden eller mekanikern som inte satte fast hjulet ordentligt.

Du har faktiskt som förare ansvar att kontrollera att hjulen sitter på ordentligt innan du åker iväg så den liknelsen håller inte. Men det vet du ju om du har körkort. Du gör väl allt (kontroll av spolarvätska, kylarvätska, olja, däck, lampor etc etc) som körskoleläraren visade dig att man ska göra innan du åker iväg varje gång.

Det är ingen som gör detta, men man har faktiskt ansvar att se till att allt på bilen är i skick innan varje färd.

Skrivet av Broken-arrow:

Bra skrivet. Är just det som många verkar ha svårt att förstå, vi kan ju inte ha självstyrande bilar om inte lagen görs om och är just det TS var ute efter (vad jag tolkat det hela)

Rätt i dubbel bemärkelse. Jag tror du tolkat TS (trådskaparen) rätt. Och det är vad TS (Transportstyrelsen) behöver jobba på att reda ut

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Du har faktiskt som förare ansvar att kontrollera att hjulen sitter på ordentligt innan du åker iväg så den liknelsen håller inte. Men det vet du ju om du har körkort. Du gör väl allt (kontroll av spolarvätska, kylarvätska, olja, däck, lampor etc etc) som körskoleläraren visade dig att man ska göra innan du åker iväg varje gång.

Det är ingen som gör detta, men man har faktiskt ansvar att se till att allt på bilen är i skick innan varje färd.

Rätt i dubbel bemärkelse. Jag tror du tolkat TS (trådskaparen) rätt. Och det är vad TS (Transportstyrelsen) behöver jobba på att reda ut

Det är därför TS tar upp samtalet här, för han ville ha klarhet i det hela hur det fungerar med olyckor Men hur som helst får hoppas politikerna antingen sätter stopp eller följer utvecklingen (skulle i för sig inte vara kul för lastbilschaufförer som kan bli ersatta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången jag har deltagit i den här diskussionen. Mest med kollegor (systemutvecklare) som brukar tycka sånt här är rätt intressant.

Vi kan börja med att nuvarande lag inte tillåter någon annan än föraren har fullt ansvar. Lagen måste ändras och kommer säkert ändras för att tillåta självkörande bilar. Hur dessa lagar kommer att se ut är det idag ingen som vet och det är ju möjligheterna vi diskuterar här.

Men bara för att fortsätta diskussionen på ett sidospår. Föreställ er följande:

*Vi har en självkörande bil, det finns ingen förare utan endast passagerare.
*Bilen kör på en väg och på vägen dyker plötsligt upp ett hinder i form av ett barn. Det är en helt oförutsägbar situation säger vi så bilen kör så pass fort att den inte kan bromsa.
*Bilen har tid att väja, men till höger är en gammal tant och till vänster är ett stup.

Det är enkelt att programmera bilen att välja ett av de tre alternativen:
1) kör över barnet
2) kör över tanten
3) kör utför stupet och döda alla i bilen

Vem har rätt att bestämma och sedermera programmera bilen till vilket beslut den ska ta?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

För att "självkörande" bilar ska bli en verklighet i trafiken, kommer det krävas lagändringar som flyttar föraransvaret till fordonet, och försäkringen. Även om vi låtsas att det i första läget kommer bilar som kan köra helt själva, men fortfarande är utrustade med alla vanliga kontrollreglage, så är hela poängen med en självkörande bil att du ska kunna göra något annat. Med andra ord, det är inte frågan om "om" man kommer vara ouppmärksam när det händer något, för det kommer man. Att låtsas att "föraren" av en självkörande bil ska klara av att vara uppmärksam på vad som händer, och beredd att agera, är bara löjligt. Då får föraren helt enkelt köra själv från början.
Det mest skrämmande är att man antagligen kommer lagstifta om att alla bilar ska vara självkörande på sikt. Det kommer bli en helt annan upplevelse att köra "veteranfordon" om 100 år... Att faktiskt köra själv, med de autonoma lämlarna som håller på med kollektivt självmord överallt runt omkring en, kommer vara en utmaning. Som tur är, kommer ingen av oss här behöva uppleva det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Min gissning är tyvär att efter en hel del lobbying från bil/software tillverkarna av självkörande bilar så kommer lagar att ändras dock troligen inte åt det håll som folket skulle vilja.

Dvs tillverkaren/programerarna kommer inte att behöva oroa sig för nåt.
All skuld kommer då läggas på ägare/mindre verkstäder som gör underhåll troligen bli obligatoriskt med en svindyr självkörande bil försäkring (med undantag som gör att dom slipper undan i 99% av fallen) som ägare ska betala.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Min gissning är tyvär att efter en hel del lobbying från bil/software tillverkarna av självkörande bilar så kommer lagar att ändras dock troligen inte åt det håll som folket skulle vilja.

Dvs tillverkaren/programerarna kommer inte att behöva oroa sig för nåt.
All skuld kommer då läggas på ägare/mindre verkstäder som gör underhåll troligen bli obligatoriskt med en svindyr självkörande bil försäkring (med undantag som gör att dom slipper undan i 99% av fallen) som ägare ska betala.

Ja med den lagstiftningen hade jag undvikit allt med "självkörande" i namnet

Men lär ju drabba ovetandes hårdast Fint gnäll det kommer bli i Aftonbladet med alla snyfthistorier, då kommer dessa tidningar få extra inkomst i alla fall

Bara se idag, där en amerikan tyckte farthållare var smidigt i husbilen och gick och la sig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Bra skrivet. Är just det som många verkar ha svårt att förstå, vi kan ju inte ha självstyrande bilar om inte lagen görs om och är just det TS var ute efter (vad jag tolkat det hela)

Häftigt att Tesla bilen kan köra själv, visste inte om att det fanns inbyggt.

Tesla kör ju inte själv egentligen men nästan då den har typ lane-keeping, adaptiv farthållare och liknande funktioner som tillsammans blir något åt det hållet. Jag skulle inte typ läsa en bok om jag körde Tesla men det är uppenbarligen helt görbart.

Skrivet av Anaii:

Du har faktiskt som förare ansvar att kontrollera att hjulen sitter på ordentligt innan du åker iväg så den liknelsen håller inte. Men det vet du ju om du har körkort. Du gör väl allt (kontroll av spolarvätska, kylarvätska, olja, däck, lampor etc etc) som körskoleläraren visade dig att man ska göra innan du åker iväg varje gång.

Det är ingen som gör detta, men man har faktiskt ansvar att se till att allt på bilen är i skick innan varje färd.

Rätt i dubbel bemärkelse. Jag tror du tolkat TS (trådskaparen) rätt. Och det är vad TS (Transportstyrelsen) behöver jobba på att reda ut

Jo, det var kanske ett dåligt exempel. Det finns dock tusentals saker som kan gå sönder på en service och som kan orsaka någons död där ansvaret mer direkt ligger på verkstaden. Eller så kanske olyckan sker på vägen från verkstaden för om man hämtar bilen på service så är det inte orimligt att anta att exempelvis hjulen sitter på plats, speciellt inte om hjulbyte var en del av servicen. Jag hämtade en gång en bil från service där de hade bytt bromsskivorna och på vägen därifrån så såg jag plötsligt stora lågor från ena framhjulet och då hade de inte monterat bromsskivorna ordentligt (eller typ alls). Hade det varit ett oljespill eller så där det hände så hade det kunnat gå riktigt illa och det hade förstås varit verkstaden som var vållande.

Skrivet av Anaii:

Det är inte första gången jag har deltagit i den här diskussionen. Mest med kollegor (systemutvecklare) som brukar tycka sånt här är rätt intressant.

Vi kan börja med att nuvarande lag inte tillåter någon annan än föraren har fullt ansvar. Lagen måste ändras och kommer säkert ändras för att tillåta självkörande bilar. Hur dessa lagar kommer att se ut är det idag ingen som vet och det är ju möjligheterna vi diskuterar här.

Jo precis. Idag krävs att en person i fordonet eller i alla fall som har fordonet under direkt uppsikt kontrollerar det och har ansvaret. Jag har exempelvis fjärrstyrt ett lok på en rangerbangård och det är tillåtet men bara så länge jag ser loket i fråga med mina ögon och inte via en kamera eller så. Sen är reglerna ganska annorlunda för spårburen trafik men på detta område har man ju kommit längre där så det kanske är något liknande den lagstiftningen vi får för bilar nu i början (liknande har vi ju fått för drones exempelvis).

Citat:

Men bara för att fortsätta diskussionen på ett sidospår. Föreställ er följande:

*Vi har en självkörande bil, det finns ingen förare utan endast passagerare.
*Bilen kör på en väg och på vägen dyker plötsligt upp ett hinder i form av ett barn. Det är en helt oförutsägbar situation säger vi så bilen kör så pass fort att den inte kan bromsa.
*Bilen har tid att väja, men till höger är en gammal tant och till vänster är ett stup.

Det är enkelt att programmera bilen att välja ett av de tre alternativen:
1) kör över barnet
2) kör över tanten
3) kör utför stupet och döda alla i bilen

Vem har rätt att bestämma och sedermera programmera bilen till vilket beslut den ska ta?

Men en självkörande bil hade i princip aldrig hamnat i den situationen. Den håller väldigt mycket bättre koll på vägrenar och allt som rör sig där och liknande än vad en människa kan ha och den kör så långsamt att den har tid att bromsa i nästan alla situationer. Sen kan det alltid hända att någon hoppar ut framför den eller att en bil plötsligt kommer över i mötande körbana eller så, och då kan det förstås ske olyckor, men bilen är som sagt väldigt mycket snabbare på att fatta beslut än en människa och dessutom mer logisk i sitt beslutsfattande så graden av allvarlighet på olyckan lär ju vara mycket mindre än om det hade varit en vanlig bil. Sen lär det ju uppstå situationer då och då där en bil måste ta ett beslut, ska jag låta den andra bilen köra in i mig eller ska jag köra in i folkmassan på trottoaren exempelvis. Beslutet kommer förstås då att vara att bromsa så mycket som möjligt för att minimera konsekvenserna, men att ändå låta den andra bilen köra in i AI-bilen. Och hoppar någon ut framför bilen på ett sätt som gör att en krock är oundviklig så kommer bilen förstås att krocka med den som hoppar ut i vägbanan.

Skrivet av grizzly666:

Min gissning är tyvär att efter en hel del lobbying från bil/software tillverkarna av självkörande bilar så kommer lagar att ändras dock troligen inte åt det håll som folket skulle vilja.

Dvs tillverkaren/programerarna kommer inte att behöva oroa sig för nåt.
All skuld kommer då läggas på ägare/mindre verkstäder som gör underhåll troligen bli obligatoriskt med en svindyr självkörande bil försäkring (med undantag som gör att dom slipper undan i 99% av fallen) som ägare ska betala.

Men då kommer ju ingen att vara intresserad av en självkörande bil. Lagstiftningen måste ge ansvarsfrihet för annars fungerar det inte och verkstäder kommer inte att ta det ansvaret utan hellre då skippa att reparera AI-bilar. Försäkring måste finnas på plats förstås men det är snarare biltillverkaren som får skaffa den än ägaren då det är biltillverkaren som skapar de eventuella risker som uppstår. Men försäkringen lär bli väldigt mycket billigare än en vanlig bilförsäkring eftersom AI-bilar är väldigt mycket säkrare och inte gör misstag på samma sätt som människor.

Permalänk
Medlem

Antingen föraren eller tillverkaren.

Tillverkaren om:
Tillverkaren lämnar en garanti att bilen ska klara av att själv parkera korrekt enligt lokala regler.

Föraren om:
Föraren förväntas att kontrollera att bilen har parkerats rätt då tillverkaren inte kan lämna en absolut garanti på att självkörande bilar alltid parkerar korrekt.

Inte mer komplicerat än så i min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Föraren om:
Föraren förväntas att kontrollera att bilen har parkerats rätt då tillverkaren inte kan lämna en absolut garanti på att självkörande bilar alltid parkerar korrekt.

Inte mer komplicerat än så i min åsikt.

Du har missat en aspekt i det hela... Bilarna kommer släppa dig så nära ditt resmål som möjligt, med andra ord, utanför dörren till köpcentrat. Du kliver av, och går och handlar. Är man smart anger man när man förväntar att man vill bli hämtad igen. Bilen parkerar sig själv. När du vill åka hem trycker du på din "Hämta mig" knapp, och när du kommer till utgången står bilen där och väntar. Ju närmare din "då vill jag åka hem" tid, desto kortare framförhållning behövs.
Du är varken i fordonet, eller ens i närheten när det parkerar.
Å andra sidan är det inte ett problem, eftersom "parkeringen" kommer bestå av en asfalterad fotbollsplan, med infart i ena ändan, och utfart i andra. Bilarna kommer packa sig stötfångare mot stötfångare, och dörr mot dörr, och när något fordon behöver komma ut i förtid rullar raden framåt, släpper ut den, och backar sen in i raden igen, eller fyller helt enkelt på bakifrån, vilket som nu visar sig effektivast.
Bilarna kommer sköta det mer eller mindre automatiskt, genom att prata med varandra, hela tiden. Större köpcentrum med många parkeringsplatser kommer ha en samordningsenhet, en dator som pratar med bilarna för att ge större överblick, lediga parkeringar osv. Det här är trafikverkets våta dröm. (då inte bara att parkeringsplatserna ska fungera så här, utan all trafik) Man har helt plockat bort den mänskliga faktorn, och man inbillar sig att man ska nå nollvisionen på så sätt. (Resten av världen arbetar mot samma mål, fast nollvisionen är inte ett uttalat mål)
Den enda fördelen är att man kommer kunna rationalisera bort parkeringsvakter, och trafikpoliser helt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du har missat en aspekt i det hela... Bilarna kommer släppa dig så nära ditt resmål som möjligt, med andra ord, utanför dörren till köpcentrat. Du kliver av, och går och handlar. Är man smart anger man när man förväntar att man vill bli hämtad igen. Bilen parkerar sig själv. När du vill åka hem trycker du på din "Hämta mig" knapp, och när du kommer till utgången står bilen där och väntar. Ju närmare din "då vill jag åka hem" tid, desto kortare framförhållning behövs.
Du är varken i fordonet, eller ens i närheten när det parkerar.
Å andra sidan är det inte ett problem, eftersom "parkeringen" kommer bestå av en asfalterad fotbollsplan, med infart i ena ändan, och utfart i andra. Bilarna kommer packa sig stötfångare mot stötfångare, och dörr mot dörr, och när något fordon behöver komma ut i förtid rullar raden framåt, släpper ut den, och backar sen in i raden igen, eller fyller helt enkelt på bakifrån, vilket som nu visar sig effektivast.
Bilarna kommer sköta det mer eller mindre automatiskt, genom att prata med varandra, hela tiden. Större köpcentrum med många parkeringsplatser kommer ha en samordningsenhet, en dator som pratar med bilarna för att ge större överblick, lediga parkeringar osv. Det här är trafikverkets våta dröm. (då inte bara att parkeringsplatserna ska fungera så här, utan all trafik) Man har helt plockat bort den mänskliga faktorn, och man inbillar sig att man ska nå nollvisionen på så sätt. (Resten av världen arbetar mot samma mål, fast nollvisionen är inte ett uttalat mål)
Den enda fördelen är att man kommer kunna rationalisera bort parkeringsvakter, och trafikpoliser helt.
B!

Det känns som vi har lite olika tidsperspektiv. Jag ser från perspektivet då förarlösa och "vanliga" bilar samexisterar och du ser det från perspektivet då endast förarlösa bilar existerar. Precis som när bilen kom så fanns det både häst och kärra samt bilar under en längre tid innan bilar helt ersatte hästen. Skulle gissa på en kanske 20-30årig övergångsperiod. Vid den punkten tror jag de flesta problemen med förarlösa bilar är lösta och valde därför att fokusera på närtiden.