Brother nätverksskrivare offline efter installatio i Windows 10

Permalänk
Medlem

Brother nätverksskrivare offline efter installatio i Windows 10

Hej,
Stött på ett problem som jag inte kan lösa.
Efter installationen av Windows 10 (ren installation) har jag problem med min Brother HL-4150CDN laserskrivare.
Den installeras automatiskt med de inbyggda drivrutinerna men sedan kan jag inte skriva ut då W10 rapporterar skrivaren offline hela tiden även när den är väckt manuellt. Samma fel uppstår när jag installerar drivrutinerna för W8.1 (rekommnderas av Brother) men då får jag ange IP adressen manuellt för skrivaren hittas inte automatiskt. Något i Windows 10 blockerar kommunikationen med skrivaren. Jag har aktiverat fil och skrivardelning och allt verkar korrekt men som sagt windows rapporterar skrivaren offline även när den är aktiv.

Några idéer? Hjälp mottages tacksamt.

Glömde säga att den är nätverksansluten inte USB ansluten.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Kan du surfa till den?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@ace_48: Vet att deras kundtjänst kan fixa sånt, 0771281030, slå dom en signal vetja!

Permalänk
Medlem

@Gurk: Japp, kan surfa till den och få den att visa "Klar" på sin webbsida men inte gå ur "offline" i Windows.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

@Enfulfisk: Ska prova det, tack för tipset.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk

@ace_48: Lugnt Skriv gärna vilka trolleritrix dom gjorde, för de där med trådlösa skrivare som går offline händer rätt ofta..

Permalänk
Medlem

Jahapp, till alla som har en sådan här skrivare från Brother så uppdatera INTE till W10 om ni vill kunna skriva ut.
Drivrutinerna passar INTE till W10 från W8 eller 8.1 eller tidigare och det tar några veckor innan det kommer nya.

Tur att jag har en laptop som inte är uppdaterad

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Skrivaren OFF LINE

Min Brother DCP 1612W slutade helt plötsligt att fungera. Jag installerade om drivrutiner, ingen skillnad. Ringde deras support. De pratade bara om att ta bort skrivaren och lägga in den igen. Ingen skillnad.
Om jag försöker skriva ut hamnar dokumentet i bufferten tills jag startar om datorn. Då skrivs det ut! Jag får hela tiden indikeringen att skrivaren är OFF LINE.
Jag trodde då att det var fel på skrivaren så jag köpte en ny. Samma problem.
Någon som vet vad detta beror på och, ännu hellre, hur man fixar detta.

Permalänk
Medlem

Problemet borta

Det kom en stor Win 10-uppdatering. Efter den började skrivaren fungera normalt. Detta bekräftar min misstanke, att problemet dök upp i samband med förra uppdateringen.
Detta kostade mig en ny skrivare för 2000 kr.