Program som är beroende av .NET 3.5 misslyckas installera på Windows 10.

Permalänk

Program som är beroende av .NET 3.5 misslyckas installera på Windows 10.

Jag har stött på ett problem som jag lyckats lösa och tänkte dela med mig av detta. För mig så misslyckades program installeras, som kräver .NET 3.5. Samt Windows 10 misslyckades med att installera .NET 3.5 on-demand eller via Kontrollpanelen. Jag fick felmeddelandet 0x8007000D, vilket kan tyda på att Windows 10 avbildningen är korrupt på min dator. Följande lösning fungerade för mig.

OBS! Denna lösning kräver en internetuppkoppling då den kontrollerar och reparerar avbildningen mot Microsofts servrar.

  1. Tryck WIN+S och skriv 'cmd' i sökfälter. Tryck CTRL+SHIFT+ENTER för att öppna Kommandotolken som admin.

  2. Skriv 'dism /Online /Cleanup-image /Scanhealth' för att göra en kontroll om avbildningen är korrupt. Om den är korrupt så får du en bekträftelse, "The component store is repairable".

    OBS! Om meddelandet "No component store corruption detected" visas i stället, så behöver du inte fortsätta då ditt problem inte är en korrupt avbildning.

  3. Skriv 'dism /Online /Cleanup-image /Restorehealth' för att reparera avbildningen. Om reparationen lyckas bör du se en bekräftelse, "The component store corruption was repaired".

  4. Skriv 'optionalfeatures' för att öppna Windows-funktioner.

  5. Här klickar du i .NET 3.5 och trycker på OK. .NET 3.5 bör nu installeras utan problem.

  6. Skriv 'exit' och Enter för att stänga Kommandotolken.

Följande program har upptäckts uppvisa dessa problem, till följd av en misslyckad installation.

  • ilSFV

  • VMware vSphere Client 6.0.0

Skriv gärna en rad om du fått någon annan felkod men ändå lyckats lösa det med den här guiden så kompletterar jag inlägget med den felkoden. Samma för program som inte är med i listan.
Lycka till!

typo