VPN Server istället för Tunngle/Hamachi

Permalänk
Medlem

VPN Server istället för Tunngle/Hamachi

Hej!

Jag försöker att få en anslutning mellan mig och en kompis via PPTP istället för att använda Tunngle eller Hamachi.

Anslutningen fungerar jätte bra men problemet är att jag vill INTE att han ska få min publika ip som sin egen.

Någon som vet vilken inställning jag ska använda mig utav?

Har testat både min router Asus RT-N66U och Synology DSM VPN Server, men min kompis får ändå min ip.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Tunnlar han till dig så är det väl så det ska funka. Han är ju virtuellt på ditt LAN.
Jag gissar på att ni vill spela lan-spel över tunneln? Då kan det vara så att det är han som gör inställningen för vilka applikationer eller portar som ska använda tunneln för åtkomst till internet. Hur detta skall genomföras är jag nog inte kompetent nog att svara på, tyvärr.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Tunnlar han till dig så är det väl så det ska funka. Han är ju virtuellt på ditt LAN.
Jag gissar på att ni vill spela lan-spel över tunneln? Då kan det vara så att det är han som gör inställningen för vilka applikationer eller portar som ska använda tunneln för åtkomst till internet. Hur detta skall genomföras är jag nog inte kompetent nog att svara på, tyvärr.

Stämmer bra att vi ska spela genom tunneln, och det har vi testat och det fungerar prima!

Problemet är som sagt att han får min IP och "använder mitt bredband", vilket han inte ska göra.
Och det är just den inställningen jag måste hitta på något sätt.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makkan:

Stämmer bra att vi ska spela genom tunneln, och det har vi testat och det fungerar prima!

Problemet är som sagt att han får min IP och "använder mitt bredband", vilket han inte ska göra.
Och det är just den inställningen jag måste hitta på något sätt.

Det är ju själva definitionen av VPN. Beroende på vad det är ni gör kanske det är bättre att öppna portar och köra sernvern/spelet publikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är ju själva definitionen av VPN. Beroende på vad det är ni gör kanske det är bättre att öppna portar och köra sernvern/spelet publikt?

Det finns tyvärr spel som det inte fungerar att köpra publikt, tex. GRID, då dom har stängt ner sina officiella servrar.
Däremot fungerar LAN.

EDIT: Att han kommer åt hela mitt nätverk är helt ok, men det är just det att han får min publika IP som sin IP som är problemet.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Inaktiv

Kolla om spelet stöds av GameRanger eller Garena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Kolla om spelet stöds av GameRanger eller Garena.

Vill ej använda mig utav någon sådan tjänst, vet att det finns ett flertal liknanade, men det är så mycket reklam och allmänt "blaha".

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makkan:

Vill ej använda mig utav någon sådan tjänst, vet att det finns ett flertal liknanade, men det är så mycket reklam och allmänt "blaha".

Du har bevisligen inte använt de tjänsterna då, knappt någon reklam alls.

Permalänk
Medlem

Din polare ska bocka ur "use default gateway" i pptp inställningarna på sin sida.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makkan:

Det finns tyvärr spel som det inte fungerar att köpra publikt, tex. GRID, då dom har stängt ner sina officiella servrar.
Däremot fungerar LAN.

EDIT: Att han kommer åt hela mitt nätverk är helt ok, men det är just det att han får min publika IP som sin IP som är problemet.

Det jag menar är, om ni kan spela med varandra via LAN så måste väl han ange din IP eller så för att nå det spelet du skapat?
Det måste gå att öppna dessa portar så skriver han bara i det publika ip:et istället. Bör fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Din polare ska bocka ur "use default gateway" i pptp inställningarna på sin sida.

Läste något liknande, under IPv4 protokollet?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkan:

Läste något liknande, under IPv4 protokollet?

Ja det ska finnas under "IPv4" -> "Advanced", om jag inte minns helt fel. Det är alltså på själva VPN-anslutningen som man ska göra det.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Ja det ska finnas under "IPv4" -> "Advanced", om jag inte minns helt fel. Det är alltså på själva VPN-anslutningen som man ska göra det.

Förstår vad du menar, dock fungerar det inte att ändra VPN IPv4 protokoll i W10. :S

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkan:

Förstår vad du menar, dock fungerar det inte att ändra VPN IPv4 protokoll i W10. :S

http://heresjaken.com/pptp-vpn-blocks-internet-connection-win...

Kan det där fungera? Jag har inte Windows 10 än själv så jag kan inte testa.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

http://heresjaken.com/pptp-vpn-blocks-internet-connection-win...

Kan det där fungera? Jag har inte Windows 10 än själv så jag kan inte testa.

Tar mig inte ens in i inställningar för IPv4 :/

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -