Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur får jag skit att starta automatiskt? Jag har hittat den djupt gömda autostart-mappen och programmet (speed fan) är registrerat för autostart i aktivitetshanteraren, men jag får ändå starta programmet manuellt om jag vill ha igång det.

Du måste göra en shemalagd aktivitet. Hade samma problem igår. Höll på några timmar. Blev galen nästan!

Nu funkar det. Men ikonen vid klockan dyker inte upp men jag hör på fläktarna att det ligger igång.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Om ditt W10 är aktiverat kan du göra en ren installation nu. Och du behöver inte skriva in någon nyckel.

Okej, jo det står att den är aktiverad. Ska testa de ikväll, hoppas att det inte blir några problem. Jag gjorde installation av Win10 igår på bärbar och idag så fick jag ett e-post att jag skulle ta bort en enhet:

"It looks like you've reached your device limit for installing apps and games from the Store on your Windows 10 device. If you want to install apps and games from the Store on another Windows 10 device, remove a device from the device list."

Kan det vara att på både bärbar och stationär så använder jag samma konto (Hotmail) och det gillar den inte. Vilket är konstig tycker då, mening är ju att jag ska kunna synka saker mellan datorer utan att behöva flytta via USB.

Skrivet av Babakunde:

Ett stort minus för mig i Edge som fick mig att återgå till Chrome var att Edge inte har tilläggsstöd, därav ingen AdBlock..
Kul att kolla penisförlängare varje gång man checkar in på piratebay

Ajdå! Det var de som var bäst med Chrome, antar att jag måste installera Chrome hur som då jag använder Chromecast.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att stänga av låsskärmen?

Visa signatur
Permalänk

Kom på en sak jag vill ha hjälp med. Hur får jag min VPN att ansluta automatiskt vid uppstart? Användarnamn och lösenord är ju sparat så behöver bara få den att göra anslutningen.

Permalänk
Skrivet av matte-elite:

Om ditt W10 är aktiverat kan du göra en ren installation nu. Och du behöver inte skriva in någon nyckel.

Aha, intressant.

Hur har du verifierat detta?
Har du kontrollerat din nyckel efter att du gjorde en ren installation utan att ange någon nyckel under installationen?
Och den nyckeln är inte en generisk nyckel?

Permalänk

För dem som vill stänga av så mycket skit som möjligt så är:

Windows+R
gpedit.msc

ett bra ställe att börja på. De flesta inställningarna är självförklarande och det ser ut som om man kan fimpa det mesta, att Windows Update ska ge fan i att installera drivrutiner t.e.x.

Permalänk
Medlem

Ta bort mappar?

Efter en lyckad uppgradering så tänkte jag rensa lite på disken.
Och min fråga är om jag riskfritt kan ta bort mapparna

$Windows.~WS
$Windows.~BT
Windows.old

Permalänk
Medlem

Alltså, detta med Wi-Fi Sense... Låt mig försäkra mig att jag förstått det rätt:

Om jag stänger av det på mina datorer (vilket jag redan gjort), och en polare/mamma/Gabe kommer förbi och jag muntligt överlåter lösenordet till dom, så kommer dom dela ut mitt lösenord till alla sina kontakter (förutsatt att de använder Wi-Fi Sense)? Verkar ju helsjukt. Spontant skulle jag ju vilja att jag som "ägare" kunde välja (utan att behöva lägga till "_optout" på ssid - VARFÖR ska JAG behöva ändra namn på mitt nätverk för att dess lösenord inte ska delas hejvilt?

Och sen fattar jag inte riktigt... Säg att personer A, B och C har Wi-Fi Sense igång. A och B är vänner, B och se är vänner, A och C vet inte om varandra. Får C automatiskt A's lösenord för att B får det? Isf kommer ju så småningom alla att ha ALLAS lösenord...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, fick lite uppdateringar men är tillbaka på ruta ett igen. Är väl bara att vänta

"edit: efter andra försökte så kickade det igång"

Skrivet av Cooling23:

Jag följde dessa instruktioner och sen kom det fram för mig.

1.Gå till C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och ta bort allt som ligger i download mappen

2. Öppna Kommandotolken som Administratör. Och skriv in "wuauclt.exe /updatenow"

3. gå till windows update och sök på nytt så skall det komma igång..

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av lexus430:

Någon som vet om det går att stänga av låsskärmen?

Japp, under Power Options kan du välja hur lång tid det ska ta innan skärmen låses, eller att den inte låses alls.

(Om du menar inloggningsskärmen, dvs automatisk inloggning, så är det en helt annan grej.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

För dem som vill stänga av så mycket skit som möjligt så är:

Windows+R
gpedit.msc

ett bra ställe att börja på. De flesta inställningarna är självförklarande och det ser ut som om man kan fimpa det mesta, att Windows Update ska ge fan i att installera drivrutiner t.e.x.

Japp, hittade att man kan stänga av låsskärmen där. Gå in på Datorkonfiguration - Administrativa Mallar - Anpassning - Visa inte låsskärmen. Sätt "Visa inte låsskärmen" till Aktiverad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det går att uppgradera utan problem genom att ladda ner ISO istället och köra därifrån. Funkade för mig.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Detta misslyckas för mig under den fasen då datorn "kontrolleras". Alltså laddar jag ner alla filer till Windows 10, men installationsprogrammet fungerar inte. Jag har också provat "wuauclt.exe /updatenow" i cmd, men får då felkoden 800703ED av Windows Update.

Permalänk
Skrivet av heeet:

Tack för tipset, fick lite uppdateringar men är tillbaka på ruta ett igen. Är väl bara att vänta

Gick inte för mig heller. Hämtade Win10, men uppdatering misslyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Bra fråga. Jag fick den nya nyckeln direkt efter uppgraderingen, innan aktiveringen (kontrollerat med Magic Jelly Bean), så själva aktivering ger ingen ny nyckel.

Var din Win8 aktiverad korrekt?
Körde du en riktig upgrade, och inte en installation från en ISO?
Plockade du ut och skrev ned den nya nyckeln efter uppgraderingen?

Jag tvingades installera och aktivera min Win7 innan jag kunde uppgradera (jag hade en insiderPreview installerad).
Aktiveringen av min Win7 OEM gick inte att göra via nätet, utan jag fick ringa MS 020-nummret och ange min aktiveringskod manuellt för att få aktiveringsnyckeln (inte samma som licensnyckeln).

Tack för svaret! När jag för ca 1 år sedan köpte min nyckel för Win 8.1 Pro så körde jag nog en totalinstallation med hjälp av USB och efter det gjorde jag iallafall ingen aktivering av något slag efter den installationen (vad jag vet).

Nu igår när jag uppgraderade till Win 10, så körde jag det via Windows Update. Alltså gjorde jag ingen ISO och "uppgraderade" via det. Efter att allt var klart så såg iallafall jag ingen nyckel någonstans. Kanske missade något då? Hade tänkt att göra en clean install idag, men efter att ha läst lite här så vart jag väldigt fundersam över alla inlägg gällande nycklar. Hittade då som sagt en knapp under Aktivering i Uppdatering och Säkerhet där jag kunde aktivera mitt Windows. Nu står det såhär där:

Jag testade att kolla min nyckel både via CMD och via Magical Jelly Bean Keyfinder - både hittade "VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T".

Så tror du att jag behöver installera om min Win 8.1, aktivera den ordentligt och sedan uppgradera Win 10 och därmed få en unik nyckel?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Japp, under Power Options kan du välja hur lång tid det ska ta innan skärmen låses, eller att den inte låses alls.

(Om du menar inloggningsskärmen, dvs automatisk inloggning, så är det en helt annan grej.)

Jag menade att det dyker upp en bild istället för skärmen där användarkontona visas. Vill inte ha en bild som jag måste trycka bort innan jag kan logga in.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av vanlighalsning:

Aha, intressant.

Hur har du verifierat detta?
Har du kontrollerat din nyckel efter att du gjorde en ren installation utan att ange någon nyckel under installationen?
Och den nyckeln är inte en generisk nyckel?

Läs igenom forumet så ser du. Jo den är generisk, du blir aktiverad efter vilket moderkort du har sen.

Permalänk
Skrivet av Svj0hn:

Alltså, detta med Wi-Fi Sense... Låt mig försäkra mig att jag förstått det rätt:

Om jag stänger av det på mina datorer (vilket jag redan gjort), och en polare/mamma/Gabe kommer förbi och jag muntligt överlåter lösenordet till dom, så kommer dom dela ut mitt lösenord till alla sina kontakter (förutsatt att de använder Wi-Fi Sense)? Verkar ju helsjukt. Spontant skulle jag ju vilja att jag som "ägare" kunde välja (utan att behöva lägga till "_optout" på ssid - VARFÖR ska JAG behöva ändra namn på mitt nätverk för att dess lösenord inte ska delas hejvilt?

Och sen fattar jag inte riktigt... Säg att personer A, B och C har Wi-Fi Sense igång. A och B är vänner, B och se är vänner, A och C vet inte om varandra. Får C automatiskt A's lösenord för att B får det? Isf kommer ju så småningom alla att ha ALLAS lösenord...

Ja, så har jag också uppfattat det. Helt rubbad funktion. Sanslöst.

Tycker i o f s inte det är en större grej att ändra ssid på min router, men förstår att många tycker det är knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xhassex:

Efter en lyckad uppgradering så tänkte jag rensa lite på disken.
Och min fråga är om jag riskfritt kan ta bort mapparna

$Windows.~WS
$Windows.~BT
Windows.old

$ katalogerna kan du nog ta bort direkt, bara nedladdade installationsfiler.

För gamla windows installationer så är bästa sättet är att köra det inbyggda rensningsverktyget, högerklicka på hårddisken och välj egenskaper > diskrensning, klicka sedan på knappen rensa systemfiler annars syns det inte som val.

Permalänk
Relik 📜

Virtuella skrivborden, bra grejer! Har sett fram emot den funktionen, speciellt för att använda på jobbet.

Någon som vet om man kan "cirkulera" när man kommer till sista? Just nu behöver man "veta" vilket man är på för att gå höger eller vänster med snabbkommandot Ctrl + Win + Pil, jag skulle vilja att den helt enkelt går hoppar till första när man går förbi sista.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taft:

Okej, jo det står att den är aktiverad. Ska testa de ikväll, hoppas att det inte blir några problem. Jag gjorde installation av Win10 igår på bärbar och idag så fick jag ett e-post att jag skulle ta bort en enhet:

"It looks like you've reached your device limit for installing apps and games from the Store on your Windows 10 device. If you want to install apps and games from the Store on another Windows 10 device, remove a device from the device list."

Kan det vara att på både bärbar och stationär så använder jag samma konto (Hotmail) och det gillar den inte. Vilket är konstig tycker då, mening är ju att jag ska kunna synka saker mellan datorer utan att behöva flytta via USB.

Om du köper en app i Windows 8.1 så gick det att installera det på 81 enheter. Den här gränsen är sänkt till 10 enheter med Windows 10. Så det har något med antalet appar du hade installerat att göra. Du ska kunna använda samma Microsoftkonto på hur många enheter som helst, så det är inte det som är problemet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Inte en aning vad du pratar om nu? Jag får Windows 10 via Microsoft Dreamspark Premium. Installerar den via USB-sticka och det flyter på som smör. Vilken uppdatering talar du om, menar du uppgraderingen kanske?
Det är skillnad på att installera Windows 10 på en formaterad hårddisk och installera Windows 10 över befintlig Windowsinstallation alternativt uppgradera befintlig Windowsinstallation till Win 10.

När du säger "Kommer dock att installera om det med en formatering då jag nu har uppgraderat, känns betydligt bättre att börja om på scratch" så är det rätt svårt för mig att tolka det som att du installerar en officiell version, utan den uppgradering som några 100 Miljoner folk gör runt om i världen.

Om du nu har nyckel och licens via det så kan du ignorera det jag sa om du vill. Det var syftat till alla de som uppgraderat via gratis uppgraderingen och sedan fått problem när de blåst allt och installerat om 10 min senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Enda Edge saknar är adblock.

Och mouse gestures.
Och LastPass.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Du måste göra en shemalagd aktivitet. Hade samma problem igår. Höll på några timmar. Blev galen nästan!

Eller så trycker man win+r och skriver shell:startup och lägger genvägarna där.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

När du säger "Kommer dock att installera om det med en formatering då jag nu har uppgraderat, känns betydligt bättre att börja om på scratch" så är det rätt svårt för mig att tolka det som att du installerar en officiell version, utan den uppgradering som några 100 Miljoner folk gör runt om i världen.

Om du nu har nyckel och licens via det så kan du ignorera det jag sa om du vill. Det var syftat till alla de som uppgraderat via gratis uppgraderingen och sedan fått problem när de blåst allt och installerat om 10 min senare.

Nu bryr jag mig inte speciellt mycket om hur just du tolkar det, men det har dock blivit fel igen
Jag har uppgraderat mitt Win 8.1 till Win 10 genom gratisuppgraderingen, det flöt på hyfsat bra. Det enda jag behövde göra var att ändra systemspråket till Engelska vilket var mitt befintliga installationsspråk för att kunna välja att behålla appar, inställningar mm.
Det jag menade ursprungligen var att jag, efter uppgraderingen, kommer att tanka ner Win 10 och installera det genom formatering, då det känns bättre att börja om från scratch.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

$ katalogerna kan du nog ta bort direkt, bara nedladdade installationsfiler.

För gamla windows installationer så är bästa sättet är att köra det inbyggda rensningsverktyget, högerklicka på hårddisken och välj egenskaper > diskrensning, klicka sedan på knappen rensa systemfiler annars syns det inte som val.

Jätte fint
Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

För dem som vill stänga av så mycket skit som möjligt så är:

Windows+R
gpedit.msc

ett bra ställe att börja på. De flesta inställningarna är självförklarande och det ser ut som om man kan fimpa det mesta, att Windows Update ska ge fan i att installera drivrutiner t.e.x.

Fungerar inte för mig. När jag skrivit in gpedit.msc och trykt på ok så plingar det till och visar ett meddelande.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Fungerar inte för mig. När jag skrivit in gpedit.msc och trykt på ok så plingar det till och visar ett meddelande.

http://i.imgur.com/XOfEd1v.jpg

gpedit finns nog inte i home versionen utan bara pro och enterprise.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Eller så trycker man win+r och skriver shell:startup och lägger genvägarna där.

Det funkar inte på speedfan men övriga program går det. Fråga mig inte varför.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Kan någon bekräfta att det faktiskt fungerar att installera från scratch? Nu menar jag:

"Delete partition" på hårddisk, så du skapar en helt ny partition i installationen, och sedan drar på W10 med iso.
Denna MS-snubbe verkar hävda motsatsen:
http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

"Please be aware that you cannot use the free upgrade offer to perform a clean install on first attempt. You must first upgrade from the qualifying version of Windows 7 or Windows 8/8.1 (whether you do it through Windows Update or using the .ISO file). Ensure the upgrade is completed successfully and then ensure that it is activated. You can then proceed to do a clean install by using recovery media or using the Reset function in Start > Settings > Update & Security > Recovery > Reset this PC (Get Started)."

Jag önskar att någon kunde bekräfta att påstående ovan inte är sant, annars så har jag spenderat VÄLDIGT många timmar i onödan...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Jättemycket prestanda problem för mig. C:/ disken (hdd) ligger på 100% hela tiden vilket segar ner hela datorn. Otroligt mycket fps drops i spel såsom Gta v och csgo med nya w10 drivrutinerna på sli gtx 770.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Z87-A | Intel Core i5 4670k @ 4,7 GHZ | EVGA GTX 770 SC ACX | MSI GTX 770 | 8GB Corsair Vengeance | Corsair AX 850 | Western Digital 500GB HDD | Corsair Air 540 |