Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen W10!

+Edge

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Någon som tycker Edge kan ersätta chrome?

Jag har bara installerat W10 på min ena laptop och där är jag inte det minsta övertygad. Men får se sen när jag fixar W10 på gamingdatorn.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är riktigt bra! Sjukt smidigt att uppdatera med, dock verkar det sällsynt att man inte stöter på problem.

Jag har inte gjort något extra alls, gick från WIN 7 64-bit pro. Windows 10 dök upp via Windows Update, sedan tankade jag hem typ 2.7GB. Fick hem allt direkt, tryckte installera. Tog typ 20 min att installera sedan var jag igång. Startade om datorn 2 gånger för alla saker att uppdatera sig.

Det enda jag var tvungen att göra var att ladda hem och installera en clean install av nvidia geforce drivers till windows 10. Sedan var allt klart. Det hela tog kanske 1h. Inga problem so far alls, älskar win 10

Rappare OS, bättre fps i spel, smarta funktioner osv. Bra jobbat Microsoft!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Testade Windows 10 innan och det verkade buggfritt men nu fungerar inte mitt Asus N53 usb nätverkskort för 5Ghz. Den fungerar bara för 2.4GHz och hittar inga 5 GHz nätverk alls. Den hittar faktiskt inte längre WIFI i närheten av mitt område längre ens efter uppgradering till Windows 10, vilket den gjorde i Win 8.1.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Carranor:

Testade Windows 10 innan och det verkade buggfritt men nu fungerar inte mitt Asus N53 usb nätverkskort för 5Ghz. Den fungerar bara för 2.4GHz och hittar inga 5 GHz nätverk alls. Den hittar faktiskt inte längre WIFI i närheten av mitt område längre ens efter uppgradering till Windows 10, vilket den gjorde i Win 8.1.

Stött på något jag normalt slipper och det är att det lönar sig att avinstallera, de gamla drivarna innan man slänger in nya.
Normalt brukar jag bara installera över nya grafikrutiner, men det fungerade inget vidare i detta fall.
Så testa att avinstallera allt gammalt till ditt NIC, innan du installerar de nya drivarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Om jag har gått från 8.0 och uppgraderat till 8.1 måste jag då installera om till 8.0 för att kunna uppgradera till win 10?

Sen när win 10 är installerat och klart och om jag behöver installera om datorn hur gör jag då?
Installerar win 8.0 sen uppgradera till win 10?
Eller går det att lägga win 10 på usb minne och installera på en gång?

Nu när jag ska installera om datorn måste jag lägga in win 8.0 sen uppgradera till win 8.1.

Har provat installera win 8.1 och då är inte min licensnyckel giltig för 8.1 ny install från usb minne.

Putte_br

Det räcker att du installerar 8.1 sedan kör du alla uppdates så ska du få windows ikonen nere till höger sedan är det att köra.
När detta är klar och du har installerat W10 och aktiverat windows så kan du i fortsättningen bara installera w10 direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite problem med att vissa spel startar inte och jag kan inte avsluta dem i aktivitetshanteraren(händer ingenting om jag trycker "avsluta aktivitet eller process) , samt att musen fryser fast om jag försöker starta spelen igen.. nån som vet en fix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knausen:

Jag har stött på lite problem med att vissa spel startar inte och jag kan inte avsluta dem i aktivitetshanteraren(händer ingenting om jag trycker "avsluta aktivitet eller process) , samt att musen fryser fast om jag försöker starta spelen igen.. nån som vet en fix?

Testa kör spelen som windows 7?

kompatibilitet sen ändra till windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Någon som tycker Edge kan ersätta chrome?

Tycker att Edge behöver lite finslipning, men jag är nog redo att börja använda Edge fullt ut. För mig har Chrome blivit sämre på senare tiden, får fler och fler problem med diverse hemsidor.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gratzner:

Tycker att Edge behöver lite finslipning, men jag är nog redo att börja använda Edge fullt ut. För mig har Chrome blivit sämre på senare tiden, får fler och fler problem med diverse hemsidor.

Får inte till att ändra sökmotor från bing till google.

Sen tycker jag fonten är helt weird också. blir typ blurrigt om du scrollar.

Permalänk
Medlem

Edge kommer aldrig ersätta firefox/chrome fören en hel del addons finns för mig.
Tycker dessutom färgerna o interfacet är gjort på 2 minuter i Edge, ser så extremt livlöst o dött ut (visst, det är w10 temat lite, tråkiga och döda ikoner,färger o knappar stora som hus)

Inte provat edge fullt ut, men texten är suddig något så förbannat i Edge, fonten eller något som är helt värdelös.
Inte alls skarpt som i firefox,chrome.

Utorrent hade jag inga problem att installera, inga varningar eller något.

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att installera nvidia drivar?

Permalänk
Medlem

@Bazisten:

Går inte de heller :/

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att göra ikonerna i aktivitetsfältet större? Tycker dem är lite för små. Plus att vissa av ikonerna ser lågupplösta ut.

Permalänk
Medlem

Tja efter provat det på andra burken lite mer så saknas det lite saker som jag inte märkte när jag prova preview.

Som nya kontrollpanelen saknar en hel del grejer, som inställningar för UAC saknas. Riktiga kontrollpanelen är gömd och dom tagit bort windows update där ifrån (gör inte så mycket när andra kontrollpanels är hyfsat komplett).

Fick win 10 rätt billigt, kör nu mer win 10 pro (antar att detta inte är en OEM licens eller).

Kan ställa in att uppdateringar inte installeras som orsakar omstart i alla fall. Antar detta inte går på home versionen?

Ser detta annars om helt okej OS. Enda tråkiga är UI och där man kan pina program inte försvinner om man tömmer den eller åtminstone blir mindre.

Vart skickar man klagomålen nu då?

Är enligt mig rätt mycket kvar att putsa på. Mycket oflyt i UI (inte prestandan, utan funtioner som är svårt att hitta eller inte ens finns/ ligger ologiskt).

Stängt av all övervakning från MS, förutom att den skickar enhetsdata, men det kan undkomma genom att stänga av det som står över antar jag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Allt är lysande, tills jag försöker spela StarCraft 2 eller Legacy of the Void. Datorn hänger sig tillfälligt till höger å vänster vid minsta öppning av menyerna. Witcher 3 tex har inga problem så jag tror det har med Blizzard att göra.. Men VÄLDIGT störande då jag spelar Sc2 dagligen..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Varför går det inte att installera nvidia drivar?

testa att köra via geforce experience, fungerade för mig..
Och starta om innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Får inte till att ändra sökmotor från bing till google.

Sen tycker jag fonten är helt weird också. blir typ blurrigt om du scrollar.

Du surfar in på google sedan trycker du på dom tre punkterna till höger och tar inställningar sedan väljer du avancerade inställningar och efter det går du ner till där det står bing och då kan du välja google som sök motor.

Det är det ända sättet jag lyckat ändra sökmotor. så man måste surfa till google först.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av lossah:

Själv har jag fått installera om Win7 efter black screen från denna fil, http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Fint att ladda ner runt 350 uppdateringar, till Windows 7. Går tokfort. ^o)

När du installerat alla uppdateringar
tanka ner WSUS Offline Update http://download.wsusoffline.net/ dra ner alla uppdateringar på hdn
sen iväg och greppa NTlite https://www.ntlite.com/download/ , slipstreama alla updates och gör en
uppdaterad iso VOILA , jag tröttnade på att vänta 3h på fanskapet skall installera alla uppdateringar

Permalänk

Är det bara jag som har konstant 100% cpu core usage? Jag kan inte förstå varför...

Procentern hoppar hej vilt också och jag kan inte märka något lagg så jag vet inte vad som är galet. Ibland har aktivitetshanteraren närmare 80% och många program hoppar mellan 0-5 och 0-20%

Helmysko.

Permalänk
Medlem

Får mycket skriptfel på Edge och sidor som slutar fungera på grund av det. Har typ samma fel nu på min Surface pro 2 sim jag hade på min RT platta.

Permalänk

Hmm, hittade denna beskrivning av uppgradering + en ren ominstallation:
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

Där hävdas att det krävs att licensnyckeln extraherats efter uppdateringen för att kunna göra den rena ominstallationen. Jag tycker jag sett på annat håll att licensnyckeln inte ska behövas efter uppgraderingen, även om en ren ominstallation görs efter det.

Min uppgradering blev svensk (WTF?!) trots att jag uppgraderade från engelsk Win7.
Hur gränssnittsspråk kan ändras:
http://stackoverflow.com/questions/31698742/how-to-change-win...
(har inte testat detta ännu)

Permalänk

Windows 10 är väldigt snyggt men samtidigt känns det tråkigt att vara låst till det dunkla mörka temat.
Windows 7 är mycket gladare och sprudlar av energi i taskbar, startmeny och övrig design, om man inte väljer dunklare fönsterfärger, men i Win10 har man alltså inte detta val.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Ifall nån har missat det så har nvidia släppt nya drivrutiner för Windows 10.

"GeForce Game Ready Driver 353.62
NVIDIA has been working closely with Microsoft on the development of Windows 10 and DirectX 12. Coinciding with the arrival of Windows 10, this Game Ready driver includes the latest tweaks, bug fixes, and optimizations to ensure you have the best possible gaming experience.

Game Ready
Best gaming experience for Windows 10, Windows 8.1, Windows 7, and Windows XP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isacholm:

Någon som vet om det går att göra ikonerna i aktivitetsfältet större? Tycker dem är lite för små. Plus att vissa av ikonerna ser lågupplösta ut.

Inställningar-system-visningsalternativ-dra spaken till tex 125%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja efter provat det på andra burken lite mer så saknas det lite saker som jag inte märkte när jag prova preview.

Som nya kontrollpanelen saknar en hel del grejer, som inställningar för UAC saknas. Riktiga kontrollpanelen är gömd och dom tagit bort windows update där ifrån (gör inte så mycket när andra kontrollpanels är hyfsat komplett).

Fick win 10 rätt billigt, kör nu mer win 10 pro (antar att detta inte är en OEM licens eller).

Kan ställa in att uppdateringar inte installeras som orsakar omstart i alla fall. Antar detta inte går på home versionen?

Ser detta annars om helt okej OS. Enda tråkiga är UI och där man kan pina program inte försvinner om man tömmer den eller åtminstone blir mindre.

Vart skickar man klagomålen nu då?

Är enligt mig rätt mycket kvar att putsa på. Mycket oflyt i UI (inte prestandan, utan funtioner som är svårt att hitta eller inte ens finns/ ligger ologiskt).

Stängt av all övervakning från MS, förutom att den skickar enhetsdata, men det kan undkomma genom att stänga av det som står över antar jag.

Jag hittade UAC ligger under användarkonton.
http://i.imgur.com/kdslezN.jpg

Permalänk

Och varför i hel vete och halverad rågens namn har MS beslutat att vi skall tanka ner ison via ett satans exe fil jag vill ha en direktlänk
till ison , och ni som redan installerat har MS kvar sin fina keylogger som pestade testversionerna ?

Permalänk
Medlem

Är kluven angående uppgraderingen till Windows 10. Uppgraderat från Windows 7 till 10 två gånger och har gjort lika många ny installationer från en ISO jag brände ut på min primära dator. Glömde av att se så att Windows 10 aktiverats efter första uppgraderingen. När jag väl gjort rätt och aktiverat efter andra uppgraderingen så tog det ett tag vid andra ny installationen innan det aktiverats magiskt efter någon omstart, då den innan vägrat ta min Windows 7 nyckel.

Den nya start-menyn föll mig verkligen inte i smaken så efter att man försökt förgäves att anpassa den så blev det classic shell. Gillar designen på fönstrerna från Windows 8 mer. Blir att hitta eller programmera ett program för bildvisning då de tagit bort Windows Photo Viewer.

Hade också hoppats på att kontrollpanelen och dess inställningar skulle ha blivit mindre segrigerat än Windows 8 med dess modern UI men det verkar ha blivit värre.

Vad som har varit bra är att jag inte har stött på några problem med program eller drivrutiner så de verkar ha lyckats bra med bakåtkompabiliteten.

Edit: Classic Shell 4.2.1 gör så att inga appar går att köra alls så då förlorar man en hel del funktionalitet. Att Windows 10 också är så grymt låst och argument från denna tråden gör att jag går tillbaka till Windows 7 http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380318-med-win10-overg...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Jag installerade Win10 på min laptop innan idag och har testat hela dagen och kvällen och har inte hittat något som inte fungerar som det ska och installationen gick felfri, många som haft problem än så länge?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte aktivera mitt så det blir att skrota detta strax

Har kört via ms update.