Hur motiverar ni (för er själva) ett nybilsköp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Jag är också i tankarna av att köpa en ny bil, har en BMW 316i Compact 1999. Jag älskar att lyssna på musik men det är väldigt krångligt att bygga ut ljudet så känner att det är lättare att bara köpa en ny bil, tittat på lite Volvo v70s runt 30kkr, men jag är student (jobbar dock deltid tills nästa års hösttermin, drar in runt 7-8 tusen per månad), tycker ni jag borde köpa en ny bil?

Har du så låg budget ska du inte köpa BMW.

Permalänk
Medlem

@nackskägg: Jag har ju en BMW nu och den går skitbra! Men ljudet är skit och lättare att köpa ny bil så kollar på Volvo V70.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Ett bilköp är en förlustaffär, alltid.

Däremot så ser jag ett köp av en ny bil som en mycket bättre investering än att köpa en gammal skrutt.
Jag har den nya bilen (värde 100 kr) garantitiden ut. Sen säljer jag den (värde 60 kr.)
Då kostar min nästa nya bil 40 kronor och så rullar det på...
Däremot den som köper min gamla bil får punga ut 60 kr och får själv ut 10 kr vid försäljning. Mao dubbelförlust.
Eftersom det är en investering så plockar man bort onödiga tillbehör och väljer istället till tillbehör som höjer priset även efter tre-fyra år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

@nackskägg: Jag har ju en BMW nu och den går skitbra! Men ljudet är skit och lättare att köpa ny bil så kollar på Volvo V70.

Att köra en V70 är som att ratta en husbil i jämförelse :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Att köra en V70 är som att ratta en husbil i jämförelse :/

Men det är ju inget av vad jag funderar på... Låter det smart att köpa en ny bil som student?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Hyundai gul atos 2002 Prime GLS så den är utrustad med klocka och vinge . Och tänkt köra den ett år eller två beroende på hur bra den fungerar. För min del är det enkelt att motivera ny bil.
Bättre komfort, bättre säkerhet, roligare motor, roligare väghållning, och det vore kul med en fin bil.
Men hade jag haft en Saab 9-5 som inte krånglade och var i fint skick hade jag väntat tills den började krångla

Skrivet av Alexander7938:

Men det är ju inget av vad jag funderar på... Låter det smart att köpa en ny bil som student?

V70 är bekväma bilar och enkla att bygga ljud i (i alla fall den gamla som är byggd på 850) Så det beror ju på vad du kan få för din nuvarande och vad en v70 du är intresserad av kostar.
Men säkraste är ju att behålla BMWn du har nu om den går utan massa dyra reparationer eftersom man aldrig vet med begagnade bilar ägaren innan kanske misshandlat den. Du får avgöra själv om det är värt det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hela livet är korkat, allt man gör är förgäves i slutändan.
Om du har bra ekonomi, eget boende och pengar som rullar: Köp det du vill ha och har råd med såklart!

Skiter det sig så säljer du och köper något annat, med en erfarenhet rikare i livet.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köper ny bil för att jag älskar bilar. Jag tycker det är kul att köra en skön bil till jobbet. Jag vet att man förlorar mycket pengar men jag glömmer det när jag sitter i bilen och kör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vist har man själv funderat på ny bil. Men det enda rimliga är leasing och det kan bli dyrt det med efter 3 år eller vad man valt. Varje repa och skavank får man själv betala.

Annars begagnat bil kan bli fin affär. Har en från 2002 och den har inte gått så långt, nu uppe i 13k mil. Är kamkedja, så inga dyrare representationer av motorn, bytte två remmar nyligen för vattenpump och generatorn (ena såg inte ut att vara bytt sen bilen var ny).

Lagt ut 4.000kr ca på den i reparation (haft den i 3 år och åker inte så mycket). Dock är som sagt AC kass på den, provade att fylla på en gång på verkstad, men höll inte mer än en sommar.

Att köpa nyare bilar begagnat, med mycket elektronik är inte något vidare att köpa. Blir det strul är det lika bra att skrota bilen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nu sa jag över en halv miljon, men ok.

Om vi ska märka ord så är det brukligt att skriva en siffra som är indikativ för priset, så även om det du skriver rent tekniskt är korrekt så antyder du att det går att hitta premiumbilar för en dryg halv miljon med 500 kusar under huven. Med ditt tankesätt så skulle du lika gärna kunna skriva "över 1 krona".

Men skit i det, för det var inte menat som kritik, det var en ärlig fråga, inget annat. Tänkte att du kanske kände till nåt skoj som jag missat, speciellt eftersom de premiumbilar som jag känner till och som har 500+ kusar original kostar från knappa miljonen och uppåt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vist har man själv funderat på ny bil. Men det enda rimliga är leasing och det kan bli dyrt det med efter 3 år eller vad man valt. Varje repa och skavank får man själv betala.

Annars begagnat bil kan bli fin affär. Har en från 2002 och den har inte gått så långt, nu uppe i 13k mil. Är kamkedja, så inga dyrare representationer av motorn, bytte två remmar nyligen för vattenpump och generatorn (ena såg inte ut att vara bytt sen bilen var ny).

Lagt ut 4.000kr ca på den i reparation (haft den i 3 år och åker inte så mycket). Dock är som sagt AC kass på den, provade att fylla på en gång på verkstad, men höll inte mer än en sommar.

Att köpa nyare bilar begagnat, med mycket elektronik är inte något vidare att köpa. Blir det strul är det lika bra att skrota bilen.

Varför är leasing det enda rimliga? Fullkomligt idiotiskt enligt mig. Enda "vettiga" med det är att man får en fast månadskostnad. Det kan man få med bil också om man så skulle vilja, bara sätta undan X antal kronor i en "bilfond" och sedan kan det gå till reparationer när det väl behövs.

Lägg ut 4000 i månaden, leasa en nyare BMW. Du betalar cirka 4000*12 = 48 000 * 3 = cirka 144 000 på 3 år för att ta dig från A till B.
Efter dessa 3 år är bilen inte längre din. Du har alltså inte fått ut någonting, förutom eventuell körglädje.

Scenario B: Du lägger ut 144 000 kronor, köper samma bil fast 3-4 år gammal, förhoppningsvis ser bilen exakt likadan ut då det inte lanserats nån nyare modell. Efter 3 år säljer du bilen, eventuellt har den tappat cirka 30-40% i värde under dessa 3 år -> 144 000 * 0.65 = 93 6000 kronor får du ut av försäljningen. Extremt orimligt att du skulle betala i närheten av 93 600 för ens bränsle, skatt OCH reparationer under dessa år.

Vad har vi mer för fördelar? Du kan kalla den för din bil, då det är din bil. Du behöver inte va lika extremt orolig för eventuella andra kostnader vid överlämning av bilen, du kan köra hur långt du vill. Du kan behålla den efter 3 år utan att betala en enorm summa pengar.

"Men man får ju iaf köra en splitter ny bil i 3 år!" Ja, fast det kostar ju 144 000, som man lika gärna kan köpa en annan snygg bil för.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Varför är leasing det enda rimliga? Fullkomligt idiotiskt enligt mig. Enda "vettiga" med det är att man får en fast månadskostnad. Det kan man få med bil också om man så skulle vilja, bara sätta undan X antal kronor i en "bilfond" och sedan kan det gå till reparationer när det väl behövs.

Lägg ut 4000 i månaden, leasa en nyare BMW. Du betalar cirka 4000*12 = 48 000 * 3 = cirka 144 000 på 3 år för att ta dig från A till B.
Efter dessa 3 år är bilen inte längre din. Du har alltså inte fått ut någonting, förutom eventuell körglädje.

Scenario B: Du lägger ut 144 000 kronor, köper samma bil fast 3-4 år gammal, förhoppningsvis ser bilen exakt likadan ut då det inte lanserats nån nyare modell. Efter 3 år säljer du bilen, eventuellt har den tappat cirka 30-40% i värde under dessa 3 år -> 144 000 * 0.65 = 93 6000 kronor får du ut av försäljningen. Extremt orimligt att du skulle betala i närheten av 93 600 för ens bränsle, skatt OCH reparationer under dessa år.

Vad har vi mer för fördelar? Du kan kalla den för din bil, då det är din bil. Du behöver inte va lika extremt orolig för eventuella andra kostnader vid överlämning av bilen, du kan köra hur långt du vill. Du kan behålla den efter 3 år utan att betala en enorm summa pengar.

"Men man får ju iaf köra en splitter ny bil i 3 år!" Ja, fast det kostar ju 144 000, som man lika gärna kan köpa en annan snygg bil för.

Vill man inte låna till en ny bil, så är leasing vettigt. Vist är personligen inte intresserad av extremt dyra bilar heller, utan titta på dom runt 3000 kr månaden. Vad jag vet ingår servis och däck i kostnaden (är olika avtal, men vad jag vet i alla fall), enligt mig blir det inte så dyrt att bara behöva betala värdeminskningen.

Men köper hellre begagnad bil än en ny, är mindre förlust att ta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag fick en del pengar via min försäkring och bestämde mig en dag för att jag ska ha en Subaru STi, så jag köpte en för att de är otroligt roliga bilar samt att de är driftsäkra och går att använda vardagligt.

Jag är just nu arbetslös och går på bidrag men hjälper där jag kan och har en "deal" med min far där han tar hand om försäkringen emot hjälp med diverse saker inom hans företag. Köpet av bilen var nog det dummaste valet ekonomiskt sätt men livsmässigt det bästa, jag har en skitrolig bil som jag får fjärilar i magen bara tanken på att jag ska åka någonstans. Nu är jag väldigt bilintresserad så min motivering kanske är "enklare" men jag resonerade så att jag ville ha bilen samt att en sådan bil sjunker inte speciellt mycket i värde utan håller sig stadigt väldigt länge (så jag kan nästan få tillbaka pengarna).

I ditt fall hade jag inte köpt ny bil eftersom du/ni har lån och du har inget speciellt bilintresse. Har ni det bra och klarar er finns det ingen anledning att dra på er mer skit utan fixa lånen först sen köp ny bil. Men som TheHodgeTwins säger:
This is all just advice do whatever the FUCK you wanna do!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vill man inte låna till en ny bil, så är leasing vettigt. Vist är personligen inte intresserad av extremt dyra bilar heller, utan titta på dom runt 3000 kr månaden. Vad jag vet ingår servis och däck i kostnaden (är olika avtal, men vad jag vet i alla fall), enligt mig blir det inte så dyrt att bara behöva betala värdeminskningen.

Men köper hellre begagnad bil än en ny, är mindre förlust att ta.

Finns det ingen begagnad bil du är intresserad av för cirkus 108 000 kr då?
Kan du köpa den, betala kontant kanske 20-50 000 och sedan ett mindre lån. Finns ju vissa bilfirmor som ger räntefritt också.
Amortera 3000kr i månaden

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Finns det ingen begagnad bil du är intresserad av för cirkus 108 000 kr då?
Kan du köpa den, betala kontant kanske 20-50 000 och sedan ett mindre lån. Finns ju vissa bilfirmor som ger räntefritt också.
Amortera 3000kr i månaden

köpte senaste för 24.000kr och tycker man får rätt mycket bli för pengarna , kanske även är turen

När jag köpte den var den helt rostfri trots 12 års ålder (förutom en plåt jag fick byta efter den inte gick igenom besiktningen, var nära dock att den gick igenom). kostade 700kr (plåten satt under fronten av bilen) och en del jobb, var det enda som troligen var dåligt redan vid köpet.

Så personligen känner jag inte motiverad att köpa en ny begagnad speciellt inte för så stora pengar som 100k, lär bara gråta över värdeminskningen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Hela livet är korkat, allt man gör är förgäves i slutändan.
Om du har bra ekonomi, eget boende och pengar som rullar: Köp det du vill ha och har råd med såklart!

Skiter det sig så säljer du och köper något annat, med en erfarenhet rikare i livet.

Jag har stor lust att köpa wnen ny bil och har pengarna för det, men jag är rädd att den kommer ha många fel efter några månaders ägande!

OT:
Om du grundar din lycka på materialism och annat kommer den bara finnas temporärt, eftersom en pryl är bara häftig ett tag och vänner kanske blir ointressanta. Lyckan kan också försvinna så snabbt, en gest, ett ord eller ett rött lyse kan totalt förstöra dig! Du finner bara permanent lycka genom att hitta ett inre lugnt inom dig själv.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

För att jag har råd att köpa nästan nya bilar och således slipper allt bök som kommer med bilar som är över 10 år gamla.

Senaste bilen är en -12:a som köptes när den var 6 månader gammal och gått 1000 mil.

Nypriset på exakt samma bil låg då på 159 000:-, jag fick den för 100 000:-

Och så otroligt skönt att dels slippa den värsta värdeminskningen om jag skulle vilja sälja bilen, men även att inget går sönder.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Utan att läst igenom tråden så vill jag bara säga att jag aldrig skulle köpt en ny bil. Hade jag varit på jakt efter en nyare modlel hade jag köpt en föregåendes år modell som rullat kanske 500-2000 mil för 100 papp mindre.

Med det sagt är jag inne på mitt tredje år med min Volvo 850 som jag gav 5000kr som då hade rullat 27 000 mil. Nu har den gått 31 500 mil och har lagt drygt 1200kr i reservdelar (lagar allt själv) per år förutom nya däck och annars har den fungerat hur bra som helst. Bytade kamremmen förra året som suttit där sedan 2005(!) och gått drygt 6000 mil och den såg hur fin ut som helst, inga sprickor eller någonting, så man undrar ju om den verkligen behövs bytas så ofta som det sägs... Och den är helt utan skavanker och går hur fint som helst. Lite rost i bakluckan som jag har satt ett kolfiber klistermärke över, så det är inget som syns.
Så på 3 år har jag kört förbannat billigt, >10 000kr. Dessutom slipper man oroa sig om att den står ute, blir skitig, att nån kör på den eller någon slår dörren i den.

Det enda jag klagar på är att förarsätet är nersjunket, går att fixa men inte tagit mig tid till det och den drar 1 liter milen, men det kan jag leva med. Annars har man det mesta, färddator, ac, elhissar, krockkuddar både fram och på sidorna och allt det där. Allt som behövs för att åka skönt.

Så jag vet inte om jag någonsin kan motivera ett nybilköp faktiskt när man kan komma undan såpass billigt. Men visst, kan vara jag som haft en väldans tur också. Men med tanke på att vi lär ha självkörande bilar inom 15 år iallfall så känns det ganska "riskabelt" att köpa något nytt eller iallfall en större förlust än vad det brukar vara. Dessuton kan man ju knappt laga något själv på nyare bilar och det utnyttjar ju verkstäderna som tusan, man kan ju inte kolla något själv och får lita blint på vad de säger. Och köper man en bil som uppkopplad mot nätet kan ju hackare stänga av bromsarna, styrningen och gud vet vad och samtidigt sitter väl FRA och NSA och trackar allting man gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Hela livet är korkat, allt man gör är förgäves i slutändan.

Oj vilken tråkig inställning. Jag ser det precis tvärtom

Permalänk
Medlem

@kwame: Jag kör också en Saab 95 -01, gått 24k mil och rullar på utan problem.

Jag lägger undan pengar till en ny bil varje månad, till slut kommer Saaben sluta rulla och DÅ kan jag köpa en nybil istället.

Jag är också sugen på en nyare bil men tänk vad mycket annat du kan göra, lägg pengarna på sparande istället.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Utan att läst igenom tråden så vill jag bara säga att jag aldrig skulle köpt en ny bil. Hade jag varit på jakt efter en nyare modlel hade jag köpt en föregåendes år modell som rullat kanske 500-2000 mil för 100 papp mindre.

Med det sagt är jag inne på mitt tredje år med min Volvo 850 som jag gav 5000kr som då hade rullat 27 000 mil. Nu har den gått 31 500 mil och har lagt drygt 1200kr i reservdelar (lagar allt själv) per år förutom nya däck och annars har den fungerat hur bra som helst. Bytade kamremmen förra året som suttit där sedan 2005(!) och gått drygt 6000 mil och den såg hur fin ut som helst, inga sprickor eller någonting, så man undrar ju om den verkligen behövs bytas så ofta som det sägs... Och den är helt utan skavanker och går hur fint som helst. Lite rost i bakluckan som jag har satt ett kolfiber klistermärke över, så det är inget som syns.
Så på 3 år har jag kört förbannat billigt, >10 000kr. Dessutom slipper man oroa sig om att den står ute, blir skitig, att nån kör på den eller någon slår dörren i den.

Det enda jag klagar på är att förarsätet är nersjunket, går att fixa men inte tagit mig tid till det och den drar 1 liter milen, men det kan jag leva med. Annars har man det mesta, färddator, ac, elhissar, krockkuddar både fram och på sidorna och allt det där. Allt som behövs för att åka skönt.

Så jag vet inte om jag någonsin kan motivera ett nybilköp faktiskt när man kan komma undan såpass billigt. Men visst, kan vara jag som haft en väldans tur också. Men med tanke på att vi lär ha självkörande bilar inom 15 år iallfall så känns det ganska "riskabelt" att köpa något nytt eller iallfall en större förlust än vad det brukar vara. Dessuton kan man ju knappt laga något själv på nyare bilar och det utnyttjar ju verkstäderna som tusan, man kan ju inte kolla något själv och får lita blint på vad de säger. Och köper man en bil som uppkopplad mot nätet kan ju hackare stänga av bromsarna, styrningen och gud vet vad och samtidigt sitter väl FRA och NSA och trackar allting man gör.

Har själv kört 850 TDI i 6år/20000mil sen jag köpte den av min farsa. Den har nu rullat 52000mil och aldrig haft något större renoveringsbehov. Mestadels standardsaker så som länkarmar, stabiliseringsstag, bromsskivor/bromsbelägg, rostfläckar,.. Alltså varken, koppling, turbo, växellåda, bränslepump eller något av det "stora" som kan ske på denna, fram tills nyss då bränslepumpen började läcka.. en kostnad på 15000kr att fixa och som man inte löser lätt på egen hand. Detta satte mig i precis den sits som tråden handlar om, värt att byta till nyare bil eller reparera. Det blev en nyare bil och jag ångrar det inte! Rent ekonomiskt var det absolut inte försvarbart, men känslan att sitta i en säkrare bil med bättre komfort när man kör 15mil tur/retur jobbet varje dag väger upp mot den extra kostnaden! Att leasa bil var aldrig ett alternativ för mig då jag alltid vill känna känslan av att själva äga det jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woofes:

Har själv kört 850 TDI i 6år/20000mil sen jag köpte den av min farsa. Den har nu rullat 52000mil och aldrig haft något större renoveringsbehov. Mestadels standardsaker så som länkarmar, stabiliseringsstag, bromsskivor/bromsbelägg, rostfläckar,.. Alltså varken, koppling, turbo, växellåda, bränslepump eller något av det "stora" som kan ske på denna, fram tills nyss då bränslepumpen började läcka.. en kostnad på 15000kr att fixa och som man inte löser lätt på egen hand. Detta satte mig i precis den sits som tråden handlar om, värt att byta till nyare bil eller reparera. Det blev en nyare bil och jag ångrar det inte! Rent ekonomiskt var det absolut inte försvarbart, men känslan att sitta i en säkrare bil med bättre komfort när man kör 15mil tur/retur jobbet varje dag väger upp mot den extra kostnaden! Att leasa bil var aldrig ett alternativ för mig då jag alltid vill känna känslan av att själva äga det jag använder.

Det är klart man kommer till en point of no return, men jag tycker inte man ska underskatta äldre bilar heller, de kan hålla, som i vårt fall, väldigt länge! Det är lite som med hundar, det är inte bilens fel utan ägaren. ^^

Det känns ganska dumt att lease/låna/avbetala för en bil, har man inte råd bör man avstå.

När jag väl kört slut på denna står en fullutrustad 960 årsmodell 97 som rullat 10 500 mil(!) som väntar på mig för 12 000kr. Lär väl få en del mil utav den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är klart man kommer till en point of no return, men jag tycker inte man ska underskatta äldre bilar heller, de kan hålla, som i vårt fall, väldigt länge! Det är lite som med hundar, det är inte bilens fel utan ägaren. ^^

Det känns ganska dumt att lease/låna/avbetala för en bil, har man inte råd bör man avstå.

När jag väl kört slut på denna står en fullutrustad 960 årsmodell 97 som rullat 10 500 mil(!) som väntar på mig för 12 000kr. Lär väl få en del mil utav den också.

Man skall absolut inte underskatta äldre bilar, tvärtom! Det går att krama ur många mil, och komforten kan vara väl så bra som i en mycket nyare. Som tidigare nämnts ligger stora skillnaderna i krocksäkertheten, men troligtvis inte i total driftsäkerhet. I dagens bilar sitter i min mening alldeles för mycket elektronik som en dag kommer att gå sönder.
Du kommer utan tvekan ut få många fina mil ur den 960n! fantastiskt med så få mil!

Permalänk
Medlem

Hellre amortera än reparera, så tänkte jag när jag bytte bil denna gången. Men alla tycker vi ju olika, och alla bilar är ena stora pengaslukande hål.

Permalänk

Hade jag varit ensam så hade jag kört något gammalt med körglädje först och säkerhet sist. Men har man fru & barn så undviker man gärna att köra en gammal bil utan airbags mm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt svårt för mig att motivera ett nybilsköp. Eller rättare sagt: ett köp av en nyare bil. Har en Vectra kombi som börjar se rejält luggsliten ut (rost i alla hörnen typ) AC:n läcker men framför allt dricker den för mycket. Hade ingen aning om att man måste tanka den så ofta även om jag kör 7 mil dagligen. Har redan lagt ner mer pengar på att renovera bromsarna än bilen är värd.

Efter det att jag nu testat Ford och Opel skulle jag vilja testa ett annat märke. Är sugen på en Citroën C5 (kombi) serie 2 . Har ännu inte kommit till köp eftersom det verkar svårt att hitta en "lågmilare" (läs, körsträcka under 10K mil) i min del av landet. Nå, jag får fortsätta leta.

(Egentligen vill jag ha en XM. Nej, det är ingen ekonomi i det, jag vill bara ha en. Med V6:a och full utrustning).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag motiverar det så här.. "Hmm.. den där vill jag ha"
Klart

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Har jag rätt typ av bil, kommer jag dit jag vill? passar den mig/min familj är svaret nej = köp nyare/annan bil
Tar min nuvarande bil mkt tid och pengar av mig för reparation? är svaret ja = köp nyare/annan bil
Litar jag på min bil, vågar jag åka långa resor? är svaret nej = köp nyare/annan bil

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

@kwame:
Kollektivtrafiken suger i alla fall i Östegötland

Man kan inte lite på pendeln
Man kan inte lite på stadstrafiken när det är som mest trafik , innan, efter jobbet och lunch
Expressbussarna funkar
Spårvagnen fungerar
Det är inte mycket dyrare med bil om man slår ut kostnaden på kollektivtrafiken med den opålitlighet det medför
Det går snabbar med bil mer fritid eller mer arbetstid (räknar man med förseningar osv kan det ju lätt dubblas, tripplas, fyrdybblas med restid)
Östergötland tillåter inte cyklar på kollektivtrafiken = man får ställa en cykel på varje station om man inte kan cykla direkt till jobbet

tyvärr sålde jag bilen så jag är fast med kollektivtrafiskskiten har flyttat 3ggr för att få det bättre men är det inte det ena så är det det andra så har man behov av att pendla så är det inte svårt att motivera en bil.

Om jag får citat på någon som inte håller med kul, antingen så pendlar du 1ggr per år eller slipper byten när du ska till jobbet och då kan du lika gärna skita i att citera jag vill inte veta det fungerar inte för mig. Fungerar det för dig kul, då kan vi sparar in ännu mer på kollektivtrafiken och höja priserna

Permalänk
Avstängd

Om jag inte jobbade så att jag hade tjänstebil så skulle jag aldrig i mitt liv lägga över 50 000kr för en bil. Du kan få hur fina bilar som helst för den pengen utan att de kommer behöva repareras för det dubbla.
Har man sen otur så har man och får väl köpa en ny. Otur kan du även ha med en nyare bil och bli stående. Alla säger att man har nybilsgarantier och extra försäkringar men ibland så gäller inte dessa, som vanligt. Finns alltid någon finstilt text som de kan luta sig tillbaka på.
Finns väl ett antal personer man läst om i tidningar som köpt en nyare bil som sen rasat och ingen garanti gäller pga ditten eller datten. Ett ex. är senaste problemen med okq8 diesel där motorer gått sönder och ingen vill ta på sig ansvaret. Jag har själv aldrig råkat ut för problemet.

Lycka till med bilköpet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10