Permalänk
Medlem

Köpa prisvärd skruvdragare?

Med alla mina upptåg så börjar jag bli trött på att låna hem pappas skruvdragare eftersom han själv använder den ganska flitigt.
Jag hade velat köpa mig en egen.

Emellanåt är jag en flitig användare. Men som mest handlar det om att göra ett 20-tal hål på en gång.
Vill kunna göra hål i betongväggar, det är väl det tyngsta jag kommer utsätta den för.

Några idéer på vad som är lämpligt, prismässigt, för mig? Jag har verkligen ingen uppfattning om vad som är vettigt att lägga på en..

Tacksam för vettiga svar

Edit:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1717156
Den får ju bra omdömen.
Är jag dumsnål om jag tar en billigare än den?

Permalänk
Medlem

Du kan väll börja någonstans här:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/elverk...

Hyffsat kvalitet, dock inte för yrkesmässigt bruk - då landar priserna på det tredubbla.

Permalänk
Medlem

Det skapades en bra tråd om detta för ca ett halvår sedan. Om du inte redan läst den så finns det en hel del bra tips där.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1348151-soker-ny-skruvd...

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Med alla mina upptåg så börjar jag bli trött på att låna hem pappas skruvdragare eftersom han själv använder den ganska flitigt.
Jag hade velat köpa mig en egen.

Emellanåt är jag en flitig användare. Men som mest handlar det om att göra ett 20-tal hål på en gång.
Vill kunna göra hål i betongväggar, det är väl det tyngsta jag kommer utsätta den för.

Några idéer på vad som är lämpligt, prismässigt, för mig? Jag har verkligen ingen uppfattning om vad som är vettigt att lägga på en..

Tacksam för vettiga svar

Edit:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1717156
Den får ju bra omdömen.
Är jag dumsnål om jag tar en billigare än den?

Den kan du inte borra i betong med ,men det förstår du nog. Skaffa en borrhammare ingen slagborr. här är en http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/borrh... Bosch blå, alltid bra

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk

För att borra i betong behövs nästan en borrhammare, vilket är en annan maskin än en skruvdragare. Det funkar väl i nödfall med en borrmaskin med hammarfunktion, men det blir inte alls lika bra och är mycket jobbigare att använda.

Svårt att säga vad som är lämpligt prismässigt utan att veta var du befinner dig i livet. Om du inte är husägare ännu så hade jag rekommenderat en billig skruvdragare och en billig borrhammare, det klarar man sig bra med om man bor i lägenhet (20 hål är inte så mycket).

Sedan köper du en bra skruvdragare om/när du köper hus och ska skruva ihop en altan eller så. Typ en Makita eller en Bosch blå, 18V typ.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Tack för råden! Jag inser att om jag ska köpa mig en vettig maskin enligt de råd jag får så kostar det mycket mer än jag hade väntat mig.
Jag gör så att jag köper mig en billig, så som @fastworward säger.
Jag bor i lägenhet och har möjlighet att låna hem starkare grejer om det skulle krisa

Permalänk

Låter bra, Inte ofta man borrar i betong. Och ska man göra det låna en riktig maskin då och köp en billig skruvdragare

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Inaktiv

Min åsikt är:
Borra i betong så låna en riktig borrhammare.
Borra i trä och metall använd en borrmaskin.
Skruva fast tackplåt och liknande använd en kombi skruvdragare/borrmaskin.
Skruvdragning så köp en skruvdragare : Jag själv har en sådan här som är jättesmidigt och billig, plus att den har en ficklampfunktion: http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cotech-3,6/40-9446
Skruvar som sitter åt använd en mutterdragare.

Så det är 5 olika maskiner man behöver ha, men det går att låna vissa och grejar man ej mycket kan kombi skruvdragaren/borrmaskinen ersätta borrmaskinen. (de flesta varvar dock för lite för att borra i metall)

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag har en Ryobi, fungerar riktigt bra. Tror den kostade runt 1500kr. Borrat i tegel/metall/trä/betong med den.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1651629

Liten och smidig. Funkar till det mesta trots att den är "liten".

Permalänk

Om du inte har en bra borrhammare att låna så är en billig borrhammare bättre än inget. Jag köpte en för 299 på Jula och den gjorde sitt jobb i de fem år vi bodde i lägenhet. Tung, klumpig och högljudd men ljusår bättre än en borrmaskin.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

När jag bodde i lägenhet hade jag en billig Black & Decker dragare och en skitbillig borrmaskin för de tyngre jobben, fungerade bra då.
Nu när man bor i hus så är en bra skruvdragare väldigt mycket viktigare, kör Makita 18v, kostar väl nånstans runt 3000 kr, men fan va det sparar tid och svordomar när man kör med riktiga maskiner.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vanlig skruvdragare/borrmaskin så funkar en billig så länge du inte tar det billigaste du hittar, grön bosh/hitachi/black&decker osv funkar fint, skit i Makita eller Milwaukee och liknande proffsmaskiner som är till för många hundra skruvar/hål om dagen året runt.

Om du vill kan du komplettera med en borrhammare men personligen tycker jag man skall satsa lite mer på en sån annars blir man bara förbannad på att den är slö och skev

Hemma kör jag Grön Bosch 18v skruvdragare/borrmaskin och en bättre Hitachi borrhammare med SDS+ fäste, innan Hitachin hade jag en Cotech slagborr (clasohlsson) och den var bara skräp.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Om du inte har en bra borrhammare att låna så är en billig borrhammare bättre än inget. Jag köpte en för 299 på Jula och den gjorde sitt jobb i de fem år vi bodde i lägenhet. Tung, klumpig och högljudd men ljusår bättre än en borrmaskin.

Så har jag gjort också, skruvdragaren används ju mycket mer.

Det kan vara värt att kika på om du vill börja bygga på ett system som använder samma batteri. Jag har börjat bygga på Ryobi One + och har nu cirkelsåg, sticksåg och skruvdragare men det fanns även billigare alternativ på samma tema, tex. Meec Red.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Jag har en Ryobi, fungerar riktigt bra. Tror den kostade runt 1500kr. Borrat i tegel/metall/trä/betong med den.

Håller med ovanstående köpte själv ett ryobi paket... Den funkar kanon och då borrar jag allt från hobbygrejjer till mer yrkesmässigt.. Skulle jag använda den dagligen 8h timmar om dagen, skulle jag säkert kolla på något annat, men för rent hemmabruk.. Så är den ypperlig.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Med alla mina upptåg så börjar jag bli trött på att låna hem pappas skruvdragare eftersom han själv använder den ganska flitigt.
Jag hade velat köpa mig en egen.

Emellanåt är jag en flitig användare. Men som mest handlar det om att göra ett 20-tal hål på en gång.
Vill kunna göra hål i betongväggar, det är väl det tyngsta jag kommer utsätta den för.

Några idéer på vad som är lämpligt, prismässigt, för mig? Jag har verkligen ingen uppfattning om vad som är vettigt att lägga på en..

Tacksam för vettiga svar

Edit:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1717156
Den får ju bra omdömen.
Är jag dumsnål om jag tar en billigare än den?

Den du har länkat är bra till små jobb, borra och skruva.

Här är en nyhet som jag har testat, den fungerar typ till allt för hemma bruk.
Tom betong hål 10-12mm.

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/batteridrivna-verktyg/s...

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Själv har jag en borrhammare från Biltema, den tycker jag fungerar bra. Och då har jag även arbetat yrkesmässigt med en Hilti-maskin.

Beroende på hur mycket hål du gör. motiverar för bättre maskiner.
Men om du ska göra ett 20-tal några gånger så räcker en Biltema-maskin bra.
Om du däremot skall jobba yrkesmässigt och använda maskiner 4+ timmar per dag så kan du motivera köp av en riktig maskin, typ Hilti.

Så om du inte har någon fetisch att göra hål i din betongvägg några gånger per dag, så kan du köpa typ biltema(eller liknande) maskiner.

(Visst dom kanske tar 2 sekunder extra att göra hålet med, Dom kanske låter mer. Men frågan är om nackdelarna motiverar ett köp av en bättre maskin. Gör något roligt för överblivande pengar istället)

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Jag köpte en borrhammare av märket Alpha Tools på Bauhaus (tror det är deras eget märke) för 1,5 år sen. Billigast möjliga produkt, tror den gick för typ 800 kr eller nåt. För hemmafixande fungerar den alldeles utmärkt. Ser ingen poäng med att köpa dyra märkesprodukter när man inte är yrkesman och nyttjar grejerna dagligen. Jag upplever i alla fall inte att den har några brister Skulle dra TP-kabel genom vägg och fick borra upp ett 3 cm brett hål genom 12 cm hårdbetongvägg, det var inga problem överhuvudtaget. I mjukare betongtyper går det ofta bra utan hammarfunktionen, den riskerar bara att göra hålet för stort om materialet är för mjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Kan rekommendera denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1651629

Liten och smidig. Funkar till det mesta trots att den är "liten".

Har denna med i lägenheten, funkat bra att skruva upp ett kök och diverse prylar på betongväggar (förborras först).
Undvik och blanda putsbruk och annat med den bara, som jag gjorde

Permalänk
Medlem

@SteFFoo:

Jag har den till det mesta, bor i hus. Tycker den orkar med bra mycket trots att den är så liten. Den fick iof kämpa lite när jag borrade ur en regel med en dosborr, men det gick utan problem.