Surface Pro 3 värt det? #Student

Permalänk
Medlem

Surface Pro 3 värt det? #Student

Hej,

Nu i augusti är det dags för mig att läsa Civilingenjör Maskinteknik och kom att tänka på att, en dator är ju inte fel!

Jag har redan en bra stationär PC, så min enda prioritet med en bärbar datorr att vara så smidig och produktiv, vad gäller studier och anteckningar, som möjligt.
Därför. Började jag kolla på Microsoft Surface Pro. Den verkar vara perfekt, men dyr...

Jag har visserligen pengarna, men frågan är om det är värt att lägga +10,000:- på datorn?
Har någon några tips på andra datorer som passar bra till studier?

(jag vet att det finns många andra trådar som handlar om plugg-datorer, men de flesta vill även kunna spela på sin, jag fokuserar på produktivitet)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Underlättar extremt mycket att kunna skriva på skärmen och lätt att ta med sig so i vote yes :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Underlättar extremt mycket att kunna skriva på skärmen och lätt att ta med sig so i vote yes :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det va så jag tänkte också, att kunna anteckna fritt (som på papper) känns otroligt smidigt!

Hur ser det ut med andra hybriddatorer? Finns det några vetyiga alternativ till Surface Pro?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Skulle väntat på Surface Pro 4 som borde komma snart. Men om du måste ha en dator nu såg går det givetvis inte.

Permalänk

Jag har kört på Samsung note 12.2 ett år nu för anteckningar och är supernöjd. Det enda problemet är att det är svårare att köra program som ni kanske behöver i utbildningen.

Tror dessutom att det kommer en ny note nu om en månad eller så, då kan du ju få en gammal billigt eller vänta in den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skulle väntat på Surface Pro 4 som borde komma snart. Men om du måste ha en dator nu såg går det givetvis inte.

Det är sant! Behöver den inte än, så tack för att du påminde mig om att en ny är på väg

Kan man hoppas att de utannonserar den nya tillsammans med Windows 10?

Skrivet av Ernfjäll:

Jag har kört på Samsung note 12.2 ett år nu för anteckningar och är supernöjd. Det enda problemet är att det är svårare att köra program som ni kanske behöver i utbildningen.

Tror dessutom att det kommer en ny note nu om en månad eller så, då kan du ju få en gammal billigt eller vänta in den nya.

Det är just det, jag vill kunna använda alla program som eventuellt kan behövas. Därför kändes Surface Pro mitt i prick

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Har en vän som läser kemiteknik på KTH. Han köpte en Surface pro 3 och tyckte den var helt perfekt för studierna. Han använder den hela tiden till allt möjligt.

Pennan tycker han är riktigt bra tillbehör också. Använder den till anteckningar, uträkningar etc.

Permalänk
Medlem

Om det inte är några prestandaslukande applikationer du skall köra så hade jag varmt rekommenderat en Chuwi istället för dina studier

(Kostar knappt något, ca 800kr och kör Windows 8.1, så du sparar ju en hel del kronor till annat, som du tex kan skänka till mig Skämt åsido så tror jag den duger perfekt för studier och är mycket mer prisvärt alternativ för en studerande.)

Chuwi Hi8 (8") för 92.89$ ~ 799kr tex:
http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_192959.html

OS: Windows 8.1, Android 4.4
CPU: Intel Z3736F
Core: 2.16GHz, Quad Core
GPU: Intel HD Graphic(Gen7)
Display: 1920 x 1200 IPS MagicColor Panel
Battery Capacity: 4000mAh
Battery / Run Time (up to): 5 hours video playing time

eller den lite dyrare, men större (10") Chuwi Vi10 för 139.39$ ~ 1199kr
http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_174921.html

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1379363-surface-pro-3-v...

Inte helt din fråga men lite matnyttigt kanske. Jag är grymt nöjd.

Permalänk
Medlem

Varför ska du just ha en surface? Vad har du för behov? Vad ska du göra med datorn.
Hade jag inte verkligen behövt använda pennan för anteckingar eller annat så hade jag valt macbook air men det är bara min åsikt då jag hade velat ha grym batteritid och vanligt laptop istället för surface utfällbara stöd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fltoig:

Det är sant! Behöver den inte än, så tack för att du påminde mig om att en ny är på väg

Tekniskt sett vet man väl inte att nya är på väg, men det har ju hänt förr. Rykten verkar väl dock snarare tala om julhandeln tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Om det inte är några prestandaslukande applikationer du skall köra så hade jag varmt rekommenderat en Chuwi istället för dina studier

(Kostar knappt något, ca 800kr och kör Windows 8.1, så du sparar ju en hel del kronor till annat, som du tex kan skänka till mig Skämt åsido så tror jag den duger perfekt för studier och är mycket mer prisvärt alternativ för en studerande.)

Chuwi Hi8 (8") för 92.89$ ~ 799kr tex:
http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_192959.html

OS: Windows 8.1, Android 4.4
CPU: Intel Z3736F
Core: 2.16GHz, Quad Core
GPU: Intel HD Graphic(Gen7)
Display: 1920 x 1200 IPS MagicColor Panel
Battery Capacity: 4000mAh
Battery / Run Time (up to): 5 hours video playing time

eller den lite dyrare, men större (10") Chuwi Vi10 för 139.39$ ~ 1199kr
http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_174921.html

http://des.dealsmachine.com/uploads/2015/201506/heditor/201506121359001430.jpg

Har du själv en sån? Är du nöjd?

Skrivet av brandemannen:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1379363-surface-pro-3-v...

Inte helt din fråga men lite matnyttigt kanske. Jag är grymt nöjd.

Tack!
Är inte alls inne på att köpa en Macbook dock, vill ha Windows

Skrivet av Monarchy:

Varför ska du just ha en surface? Vad har du för behov? Vad ska du göra med datorn.
Hade jag inte verkligen behövt använda pennan för anteckingar eller annat så hade jag valt macbook air men det är bara min åsikt då jag hade velat ha grym batteritid och vanligt laptop istället för surface utfällbara stöd.

Datorn ska användas till anteckningar, lite surfande och skolarbeten - endast det. Det känns som att en penna kan underlätta otroligt mycket, men jag vet inte.

https://www.komplett.se/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-silver/84...
Vet nån hur bra denna är?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Har du själv en sån? Är du nöjd?

Tack!
Är inte alls inne på att köpa en Macbook dock, vill ha Windows

Datorn ska användas till anteckningar, lite surfande och skolarbeten - endast det. Det känns som att en penna kan underlätta otroligt mycket, men jag vet inte.

https://www.komplett.se/lenovo-yoga-2-133-fhd-touch-silver/84...
Vet nån hur bra denna är?

Du borde verkligen åka till mediamarkt eller liknande och klämma och känna på de olika datorerna du är sugna på så du vet hur tex tangentbordet är på surface, så du ser hur plastig lenovo yogan är etc. Sen göra ditt val. Tyvärr finns det få datorer som håller bra byggkvalite som tex macbook air. Surface är bland dom bästa men då är det ju inte lika smidig som en laptop i min mening och inte heller lika smidig som en surfplatta heller utan ett mellanting. och är det något man verkligen vill ha absolut köp de.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Surface Pro 3 inför studier på Chalmers nu till hösten, och är riktigt nöjd än så länge, har ju dock inte kunnat testa den för studier än. Det som gjorde att jag valde den var främst pennan. Är du inte noga med prestandan kan du ju annars titta på nya Surface 3 (inte pro) med Atom-processor. Den är betydligt billigare, och pennan fungerar till den också, men man måste köpa till den. Surface Pro 4 tror jag tyvärr kommer dröja rätt länge till, dom väntar nog på Skylake vilket kan ta ett tag, detta är dock bara vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Har du själv en sån? Är du nöjd?

Nej men jag har klämt på en och jag tyckte helt klart att det är något som är värt pengarna
Har tänkt att köpa en så fort jag fått pengar, vilken storlek har jag inte bestämt mig än. Priset är för bra för att jag ska kunna låta bli Hehe

Har själv varit sugen på en Surface Pro men den har alltid varit för dyr för mig att motivera köpet.

Permalänk

Skriver detta inlägg på min Surface Pro 3.

Är själv student sedan ett år tillbaka och har använt min Surface sen i augusti förra året. Hade samma frågor som dig i början när det gällde priset och hur användbart det var, men efter en veckas användning så var dom tankarna bortblåsta.

Som student är möjligheten att anteckna på datorn guld värt, dels så du aldrig behöver bry dig om flera olika skrivblock och sen för att du kan komma åt dina anteckningar var du än är. Ett exempel, jag reste till Turkiet i två veckor under okt/nov förra året och synkade en av mina kompisars anteckningsbok (han har också en Surface som han antecknar med) i min egen dator, så efter varje dag mot kvällen så kunde jag se exakt vad han hade antecknat under dagen och kunde då hänga med betydligt lättare i kursen även om jag inte var där.

Tycker helt klart att den är värd att köpa för en person som du, klarar det mesta man behöver och jag kan till och med spela spel på den om jag vill, typ Hearthstone eller LoL. Jag köpte i5 256GB versionen och även om priset verkar lite saftigt så var det helt klart värt det när jag insåg att alla andra i min klass köpte lika dyra Macbooks men med mindre funktionalitet.

Se det som en investering i dina studier, det kommer underlätta kan jag lova Har dessutom laddat ner all kurslitteratur på datorn så jag har inte betalat en krona under året i litteratur och har säkert sparat tusenlappar redan där.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta några veckor, mycket möjligt/troligt att MS utannonserar Surface 4 Pro strax efter windows 10.